Powertrainer Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Kalle Klo skrev (1 time siden): Jeg har sikkert glemt mye annet også, som sagt; folk har forskjellige behov. Nå som elbil-prosenten er høy og voksende, så forsvinner nok de bompengefordelene fort. Bompengene kommer nok, og i tillegg frykter jeg at strømprisen blir så høy at mange går over til diesel og bensin igjen. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Powertrainer skrev (11 minutter siden): Bompengene kommer nok, og i tillegg frykter jeg at strømprisen blir så høy at mange går over til diesel og bensin igjen. Dersom strømprisen blir så høy, blir prisen på alle energiformer så høye. Elbiler vinner uansett på grunn av energiens systemeffektivitet. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november (endret) stamkunde skrev (4 timer siden): Kan man ikke lade hjemme, så er elbil et dårlig valg, feks. Nei. Det er uansett et godt valg. Fyller du diesel hjemme? Endret 12. november av Orion666 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Orion666 skrev (33 minutter siden): Nei. Det er uansett et godt valg. Fyller du diesel hjemme? Fylle bensin tar noen få minutter langs veien. Hurtiglading er dyrt, og fortsatt mye tregere. Billig lading er helt håpløst tregt om man ikke gjør det hjemme. Har man lader hjemme er elbil fantastisk, men aldri i verden om jeg hadde orket å kjøre elbil uten! 2 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november 1 hour ago, Elgen-Hansi said: Fylle bensin tar noen få minutter langs veien. Hurtiglading er dyrt, og fortsatt mye tregere. Billig lading er helt håpløst tregt om man ikke gjør det hjemme. Har man lader hjemme er elbil fantastisk, men aldri i verden om jeg hadde orket å kjøre elbil uten! Jammenn du må jo skjønne at man ikke kan regne tiden likt som med fossilbil! Det er jo gammel kunnskap som elbilfantastene har lært oss. Mens bilen står på lading bruker man tiden til andre ting. Spise pølser, gå på teater, se på Netflix i Teslaen. Listen over hva man kan gjøre er kjempelang! Så den tiden man bruker på lading mister man ikke. På fossilbiler derimot, så må man stå ved pumpen hele tiden! Det er 2,5 minutter tapt. 2,5 minutter du aldri vil få tilbake igjen. 2,5 minutter som er borte for alltid. Spoiler Ja, det var sarkasme. 4 2 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Orion666 skrev (2 timer siden): Dersom strømprisen blir så høy, blir prisen på alle energiformer så høye. Elbiler vinner uansett på grunn av energiens systemeffektivitet. Vi får håpe det. Husker bare med skrekk og gru da det var 8kr kwh på østlandet, da lønte d seg med dieselbil. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. november Forfatter Del Skrevet 12. november Powertrainer skrev (4 timer siden): Og når man tenker på at mange av de politikerne har aksjer i bompengeselskapene så blir det ekstra ille. Synd det er media som skal være politi, skulle vært annerledes. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. november Forfatter Del Skrevet 12. november Elgen-Hansi skrev (3 timer siden): Fylle bensin tar noen få minutter langs veien. Hurtiglading er dyrt, og fortsatt mye tregere. Billig lading er helt håpløst tregt om man ikke gjør det hjemme. Har man lader hjemme er elbil fantastisk, men aldri i verden om jeg hadde orket å kjøre elbil uten! Jeg kan iallfall ikke kjøpe 40kwh Zoe. For det er tar jo 2-3 timer å lade bil på stasjon. Så hva trenger jeg av kWh størrelse for å lade 30 minutter på stasjon? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. november Forfatter Del Skrevet 12. november Orion666 skrev (4 timer siden): Nei. Det er uansett et godt valg. Fyller du diesel hjemme? Er det pris forskjell å lade 3 timer 40kwh på stasjon og 30 minutter med større kWh? Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Elgen-Hansi skrev (3 timer siden): Fylle bensin tar noen få minutter langs veien. Hurtiglading er dyrt, og fortsatt mye tregere. Billig lading er helt håpløst tregt om man ikke gjør det hjemme. Har man lader hjemme er elbil fantastisk, men aldri i verden om jeg hadde orket å kjøre elbil uten! Jeg er enig i at lading kan ta lang tid, og det er særskilt irriterende dersom man er rett ved destinasjonen. Ellers går det greit med et minimum av planlegging. Strøm er uansett alltid billigere enn fossil. Over tid er det helt uslåelig. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november Powertrainer skrev (1 time siden): Vi får håpe det. Husker bare med skrekk og gru da det var 8kr kwh på østlandet, da lønte d seg med dieselbil. Det var en eksepsjonell periode av kort varighet når energimarkedene var i ubalanse. Over tid spiller de på lag, og da vinner energiformen som gir høyest energieffektivitet. Det er elektrisitet. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november stamkunde skrev (13 minutter siden): Er det pris forskjell å lade 3 timer 40kwh på stasjon og 30 minutter med større kWh? Dersom du lader i 30 minutter har bilen din en lader med lav kapasitet eller batteriet har verdens største kapasitet. 20 minutter fra 10% til 80% er vanlig og akseptabelt. Da rekker du å gå på do, trekke litt luft og strekke på beina. 2 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november 4 hours ago, Powertrainer said: Og når man tenker på at mange av de politikerne har aksjer i bompengeselskapene så blir det ekstra ille. Kva politikarar er det som har aksjer i kva bompengeselskap? 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november (endret) stamkunde skrev (Akkurat nå): Er det pris forskjell å lade 3 timer 40kwh på stasjon og 30 minutter med større kWh? Ser ut til at pris for hurtiglading kan være 6 kr per kWt. (priser varierer med avtale og hvor i landet) For normal lading ser prisen ut til å være f.eks 5 kr per kWt Jeg regner med at hurtiglading er DC, mens normal lading er AC opp til 22kW. https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/#h-priser-med-elbilforeningens-ladebrikke Endret 12. november av Svein M 2 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november stamkunde skrev (4 timer siden): Jeg kan iallfall ikke kjøpe 40kwh Zoe. For det er tar jo 2-3 timer å lade bil på stasjon. Jeg tror ikke elbil er noe for deg. Kanskje dersom du er villig til å flytte til et sted du kan lade med strøm fra din egen strømmåler og du sparer mye penger på bompenger. Man skal ikke basere seg på å kun hurtiglade elbilen. Renault kan dessuten bare lades på tradisjonelt norsk strømnett med en transformator du ikke vil ha. 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november barfoo skrev (4 timer siden): Kva politikarar er det som har aksjer i kva bompengeselskap? Det vet jeg ikke men var en mediasak for noen år tilbake, tror det er mer vanlig enn folk flest tror. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. november Forfatter Del Skrevet 12. november mobile999 skrev (1 time siden): Jeg tror ikke elbil er noe for deg. Kanskje dersom du er villig til å flytte til et sted du kan lade med strøm fra din egen strømmåler og du sparer mye penger på bompenger. Man skal ikke basere seg på å kun hurtiglade elbilen. Renault kan dessuten bare lades på tradisjonelt norsk strømnett med en transformator du ikke vil ha. da har jeg et dilemma, da ser jeg eneste løsning å flytte. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. november Forfatter Del Skrevet 12. november Svein M skrev (5 timer siden): Ser ut til at pris for hurtiglading kan være 6 kr per kWt. (priser varierer med avtale og hvor i landet) For normal lading ser prisen ut til å være f.eks 5 kr per kWt Jeg regner med at hurtiglading er DC, mens normal lading er AC opp til 22kW. https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/#h-priser-med-elbilforeningens-ladebrikke takker veldig for linken Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november (endret) 2 hours ago, Powertrainer said: Det vet jeg ikke men var en mediasak for noen år tilbake, tror det er mer vanlig enn folk flest tror. Det er ikkje det. Bompengeselskapa er offentleg eigde. Ferde er t.d. eigd av fylkeskommunane på vestlandet. Ingen privatpersoner har ein einaste aksje i dei. Mediesaka du tenker på er gjerne denne; Sindre Finnes (Finnes Sindre?), gemalen til Solberg, eigde aksjer i eit teknologiselskap som leverer produkter relevant for bomselskap. Det er ganske langt frå påstanden din. Om du vil kan du bestille tilgang til aksjonærregisteret, som vil vise alle aksjeeigarar. Det er det media har brukt for å finne kva Finnes eig. Så eit slikt plot som du skisserer hadde vore veldig lett å avsløre, og du kan ta deg ein god faen på at ei eller anna avis hadde gjort det. Eller ein politisk motstander. Endret 12. november av barfoo 2 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 13. november Forfatter Del Skrevet 13. november Svein M skrev (12 timer siden): Ser ut til at pris for hurtiglading kan være 6 kr per kWt. (priser varierer med avtale og hvor i landet) For normal lading ser prisen ut til å være f.eks 5 kr per kWt Jeg regner med at hurtiglading er DC, mens normal lading er AC opp til 22kW. https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/#h-priser-med-elbilforeningens-ladebrikke når bilen har 50 kwh, og man skal lade opp til 80 %, det betyr 5 kr x 40 kwh vil koste 200 kr? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå