stamkunde Skrevet 10. november Forfatter Del Skrevet 10. november bompengelandet norge har ingen barmhjertighet eller tolleranse. Dermed blir det at elbil blir naturlig valg. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november stamkunde skrev (37 minutter siden): bompengelandet norge har ingen barmhjertighet eller tolleranse. Dermed blir det at elbil blir naturlig valg. Ja og også veldig høye avgifter på bensin/diesel/hybrid/ladbar-hybrid biler. Salget av disse er veldig lavt nå i Norge. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Absolutt. Fungerer bruksmønsteret med elbil, uten at bilen blir veldig dyr, så er det som oftest det beste valget. Men fikk inntrykk av at trådstarter ikke kan lade hjemme. I så fall ville jeg ikke gått ren elektrisk. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Elgen-Hansi skrev (7 timer siden): Virkningsgraden på disse hybridsystemene ligger typisk rundt 40-45%, altså oppe på diesel nivå. Så ved å øke antall komponenter, kompleksitet og potensielle feilkilder radikalt ender man opp med samme systemeffektivitet som en tradisjonell dieselbil? Da velger jeg glatt en diesel. Skal jeg ha en ny eller nesten ny bil, velger jeg selvsagt helelektrisk. Et bedre produkt uten avgifter er det åpenbare valget. Du understreker mitt poeng. Takk for det. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Toyota hybrid er nok mye mer driftsikker enn f.eks Vag diesel euro6. Mye som går i stykker på disse hele tiden. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Hollabaloo skrev (8 timer siden): Ja, dette veier opp for den høyere vekten. Forutsatt at man sammenlikner rettferdig: selvladende hybrid mot samme merke/modell med omtrentlig samme tilgjengelige krefter og ren bensinmotor. Eller i det minste en konkurrent i samme klasse med ren bensin og samme krefter. Dersom du begynner å sammenlikne ulike drivstofftyper eller ulike størrelsesklasser bil opp mot hverandre så vil du selvsagt enkelt kunne finne eksempler der hybrid ikke gir noen drivstoffbesparelse. Tar man hybriden ut av en normal brukssituasjon og kjører med gassen i bunn over lang tid, feks banekjøring, så vil man også kunne få den til å se dårlig ut. TopGear viste dette for mange år siden da de kjørte en Prius på bane mot en BMW M3 og BMWen brukte mindre bensin. Gjør gjerne en sammenligning med noe annet enn Polo. Jeg aksepterer som skrevet over hvordan hybrid-teknologien virker. Mitt poeng er at kostnaden ved marginale fordeler er skyhøy i form av fler kompenenter, økt kompleksitet og flere feilkilder. Hybrid var en (u-)nødvendig mellomfase mens batteriteknologien modnet. Med energitettheten i dagens batterier er elbiler uansett svaret. Her får man jo også til fulle utnyttet regenerativ kraft under nedbremsing. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Orion666 skrev (15 minutter siden): Så ved å øke antall komponenter, kompleksitet og potensielle feilkilder radikalt ender man opp med samme systemeffektivitet som en tradisjonell dieselbil? Da velger jeg glatt en diesel. Skal jeg ha en ny eller nesten ny bil, velger jeg selvsagt helelektrisk. Et bedre produkt uten avgifter er det åpenbare valget. Du understreker mitt poeng. Takk for det. Kompleksiteten økes ikke så mye som en del skal ha det til, og svært langt unna radikalt. Elektrifisering medfører også en lang rekke betydelige forenklinger. Selvladende hybrider er den mest driftsikkre drivlinja på markedet (ja, den slår både bensin, diesel og elektrisk). Ingen reimer, turboer, mekaniske pumper eller kompressorer. Udødelige girkasser, svært lav belastning på motoren med ditto lav oljetemperatur, osv. Toyota har vist vei her i flere tiår. Med pluginhybrider er det mer spredt, og drivlinja kommer dårlig ut i gjennomsnitt på driftsikkerhet. Men de beste modellene er likevel helt i toppen på driftsikkerhet, feks rav4 phev. Så her har merke mye å si. For en pluginhybrid ender man ikke opp med systemeffektiviteten til en diesel. Den blir MYE bedre, så lenge man plugger inn jevnlig, og ikke kjører langt hele tiden (vesentlig lengre enn den elektriske rekkevidden). Så nei, jeg understreker absolutt ikke ditt misinformerte poeng, med det jeg formidler! 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Orion666 skrev (1 time siden): Gjør gjerne en sammenligning med noe annet enn Polo. Jeg aksepterer som skrevet over hvordan hybrid-teknologien virker. Mitt poeng er at kostnaden ved marginale fordeler er skyhøy i form av fler kompenenter, økt kompleksitet og flere feilkilder. Hybrid var en (u-)nødvendig mellomfase mens batteriteknologien modnet. Med energitettheten i dagens batterier er elbiler uansett svaret. Her får man jo også til fulle utnyttet regenerativ kraft under nedbremsing. Nei, jeg gidder ikke bruke av min egen fritid på å servere deg informasjon du fint kan finne ut selv. Poenget ditt med marginale drivstoffordeler som kommer med en kostnad i form av økt kompleksitet og flere feilkilder er forsåvidt greit nok det. Når det er sagt så har vel Toyota vist de siste 20+ årene at selvladende hybrider kan være driftsikre. Høres ut som en moderne turbodiesel er tingen for deg. Forbruk omtrent som en selvladende bensin-hybrid, og ingen elmotor eller hybridbatterier. Men med på kjøpet får du DPF og adblue ditt og datt, så hvor mye billigere det er mhp service, vedlikehold og reparasjoner når årene renner på og nybilgarantien er borte, det spørs.... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Diesel og plug-in er ut. 180k i nytt batteri etter 10 år - ikke her. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Hollabaloo skrev (2 timer siden): Poenget ditt med marginale drivstoffordeler som kommer med en kostnad i form av økt kompleksitet og flere feilkilder er forsåvidt greit nok det. Når det er sagt så har vel Toyota vist de siste 20+ årene at selvladende hybrider kan være driftsikre. Hvorfor komplisere med hybridlinjer når man får massivt bedre systemeffektivitet OG lavere drivstoffkostnader ved å bytte til helelektrisk. Utviklingen av betteriteknologi har gjort hybridbiler overflødige. Sjekk serviceprogrammet for en elbil mot en fossil- eller hybridbil, og valget av drivlinje gir seg selv. Du får en bedre og billigere bil som vil gi deg mindre bekymringer og utgifter etterhvert som den brukes. Dette er en no-brainer. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Det er et poeng at plug-in hybrider og elbiler har et stort dyrt batteri og om disse går i stykker så kan det for dyrt å reparere. Hybrid har ikke samme slitasjen på batteriet, og det er lite og forholdsvis rimelig. De virker å være et godt alternativ i forhold til vanlige bensin og dieselbiler også. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Drivlinje er et moment her. Min pluginhybrid har kjørt 60.000 km. Det har ikke bensinmotoren. Og når jeg er på tur og kjører i motbakker eller foretar raske akselerasjoner, så er det el-motorene som gjør jobben. Bensinmotoren kan gå på et jevnt og fint turtall uavhengig av farta på bilen og lade opp batteriet på flate strekninger. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Orion666 skrev (7 timer siden): Hvorfor komplisere med hybridlinjer når man får massivt bedre systemeffektivitet OG lavere drivstoffkostnader ved å bytte til helelektrisk. Utviklingen av betteriteknologi har gjort hybridbiler overflødige. Sjekk serviceprogrammet for en elbil mot en fossil- eller hybridbil, og valget av drivlinje gir seg selv. Du får en bedre og billigere bil som vil gi deg mindre bekymringer og utgifter etterhvert som den brukes. Dette er en no-brainer. Nå er vi over på en annen diskusjon enn der vi startet, som var drivstofforbruk. Så da takker jeg for følget (jeg har nylig diskutert det du skriver om i en annen tråd, så er ikke motivert til å diskutere det en gang til) Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Orion666 skrev (10 timer siden): Hvorfor komplisere med hybridlinjer når man får massivt bedre systemeffektivitet OG lavere drivstoffkostnader ved å bytte til helelektrisk. Utviklingen av betteriteknologi har gjort hybridbiler overflødige. Sjekk serviceprogrammet for en elbil mot en fossil- eller hybridbil, og valget av drivlinje gir seg selv. Du får en bedre og billigere bil som vil gi deg mindre bekymringer og utgifter etterhvert som den brukes. Dette er en no-brainer. Hvis man har behov som elbilen ikke dekker godt. Eller man kan ikke lade hjemme. Eller man har lavt budsjett. Osv... Er mange gode grunner for å ikke velge elbil enda for en del. Samtidig som det er mange gode grunner for enda flere å velge elbil. Men denne tråden handler om forbruk på hybrid. Skal du spore den av til en hybrid vs elbil diskusjon kan du jo heller lage en ny tråd? 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Elgen-Hansi skrev (7 timer siden): Hvis man har behov som elbilen ikke dekker godt. Eller man kan ikke lade hjemme. Eller man har lavt budsjett. Osv... Er mange gode grunner for å ikke velge elbil enda for en del. Samtidig som det er mange gode grunner for enda flere å velge elbil. Men denne tråden handler om forbruk på hybrid. Skal du spore den av til en hybrid vs elbil diskusjon kan du jo heller lage en ny tråd? Poenget mitt er at de marginale fordelene man kan finne med en hybridbil finnes i mye større grad i en elbil, og det fullstendig uten alle bakdelene med en hybridbil. Elbilen er rett og slett et bedre alternativ for mer enn 90% av alle bileiere. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Hollabaloo skrev (10 timer siden): Nå er vi over på en annen diskusjon enn der vi startet, som var drivstofforbruk. Så da takker jeg for følget (jeg har nylig diskutert det du skriver om i en annen tråd, så er ikke motivert til å diskutere det en gang til) Elbiler vinner ALLE diskusjoner om drivstofforbruk og -kostnader. Med 95% systemeffektivitet mot 40% og mye lavere kostnad per kWh gir valget seg selv. Så ta gjerne den diskusjonen. Mitt poeng var at elbilen har lavere servicekostnader og langt færre komponenter og systemer som trenger utskifting og service. Jeg tenkte ikke diskutere vanlige driftskostnader, men for all del… 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 11. november Del Skrevet 11. november Kan man ikke lade hjemme, så er elbil et dårlig valg, feks. Og godt designede hybrider som faktisk tar i bruk alle fordeler (enklere girkasse, ingen startmotor etc) er ikke nødvendigvis mer komplekse enn rene fossilbiler. Det finnes ikke en bil som er best for alle. Derfor er det mest interssant å snakke om bil i forhold til brukerens konkrete behov. I mitt tilfelle, så har jeg en elbil (Leaf) for småkjøring (kona jobber 3 km unna) og en hybrid stasjonsvogn (Ford Mondeo) for langkjøring og større last. Skulle jeg kjøpt en elbil i stedet for hybriden, hadde jeg hatt veldig få å velge mellom (stor stasjonsvogn), og jeg måtte betalt større premium enn jeg kommer til å tjene inn på drivstoff så lenge jeg eier bilen (kjører ca. 10 000 km i året). Hadde tilsvarende diesel før jeg byttet i fjor, den varte i 15 år og hadde da gått ca. 130.000 km. Vedlikeholdskostnadene underveis var på ingen måte avskrekkende. 2 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. november Forfatter Del Skrevet 12. november Kalle Klo skrev (9 timer siden): Kan man ikke lade hjemme, så er elbil et dårlig valg, feks. Og godt designede hybrider som faktisk tar i bruk alle fordeler (enklere girkasse, ingen startmotor etc) er ikke nødvendigvis mer komplekse enn rene fossilbiler. Det finnes ikke en bil som er best for alle. Derfor er det mest interssant å snakke om bil i forhold til brukerens konkrete behov. I mitt tilfelle, så har jeg en elbil (Leaf) for småkjøring (kona jobber 3 km unna) og en hybrid stasjonsvogn (Ford Mondeo) for langkjøring og større last. Skulle jeg kjøpt en elbil i stedet for hybriden, hadde jeg hatt veldig få å velge mellom (stor stasjonsvogn), og jeg måtte betalt større premium enn jeg kommer til å tjene inn på drivstoff så lenge jeg eier bilen (kjører ca. 10 000 km i året). Hadde tilsvarende diesel før jeg byttet i fjor, den varte i 15 år og hadde da gått ca. 130.000 km. Vedlikeholdskostnadene underveis var på ingen måte avskrekkende. i regnestykket ditt glemmer du dem som bor nærme bomstasjoner. Bomstasjoner er Norges største fy, tilrettelagt av norske politikere Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november 2 hours ago, stamkunde said: i regnestykket ditt glemmer du dem som bor nærme bomstasjoner. Bomstasjoner er Norges største fy, tilrettelagt av norske politikere Jeg har sikkert glemt mye annet også, som sagt; folk har forskjellige behov. Nå som elbil-prosenten er høy og voksende, så forsvinner nok de bompengefordelene fort. 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 12. november Del Skrevet 12. november stamkunde skrev (3 timer siden): i regnestykket ditt glemmer du dem som bor nærme bomstasjoner. Bomstasjoner er Norges største fy, tilrettelagt av norske politikere Og når man tenker på at mange av de politikerne har aksjer i bompengeselskapene så blir det ekstra ille. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå