stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november sedsberg skrev (9 timer siden): Golf/Passat GTE har en elmotor mellom bensinmotor og girkasse. Både elmotor og bensinmotor er koblet direkte til girkasse og drivlinje. er det disse bilene som bruker 0,19 liter per mil? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november Kalle Klo skrev (9 timer siden): Dieselhybrid er uansett en dårlig ide i Norge pga mye start/stopp og kald motor i vinterhalvåret. Med bensinhybrid får du drivstofforbruk på linje med ren diesel, uten AdBlu, tung start, partikkelfilter og NOX. jeg vil heller ikke ha ren diesel, adblu, tung start, partikkelfilter og nox. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 8. november Forfatter Del Skrevet 8. november 1Dr.E skrev (7 timer siden): Jeg har egentlig kjørt Leaf mellom Tønsberg og Sandefjord, mens frua har brukt Outlanderen hjemme i Tønsberg. Dette for å sikre at vi kunne kjøre begge to helelektrisk. Nå har jeg hatt Outlanderen de siste 3 ukene, og har blitt overrasket over at jeg kommer meg hele veien på ren strøm. Det er 26 km, hvorav 15 av dem er på motorvei med 110-fart. Det krever riktignok at jeg kjører bevisst veldig pent, og gjerne i 100 istedenfor 110 (ligger i høyrefeltet sammen med lastebilene, hestehengerne og bobilene :P), og når det blir kaldere i vinter kommer det ikke til å gå. (Kjører jeg bakveier i 50 og 60 går det med god margin i dag, og jeg kan jo gjøre det på vinteren om det går sport nok i å kjøre elektrisk. Men jeg kommer heller til å bruke bensin på motorveien.) Men de siste 3 ukene har jeg kjørt nesten 800 km - uten å måtte starte bensinmotoren. Det føles bra, og underbygger en følelse av å ha valgt riktig bil. Fantastisk lesning. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november (endret) For å oppnå så lavt forbruk må Mitsubishi Outlander PHEV lades når den står hjemme. Krever tilsvarende ladeboks som en ren elbil. Om en ikke har lademulighet hjemme vil plugg inn hybrid gi et mer ordinært forbruk. Endret 8. november av toralfb Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november stamkunde skrev (3 timer siden): er det disse bilene som bruker 0,19 liter per mil? Ingen hybrider bruker 0,19 på mila i hybridmodus. Men man oppgir ofte forbruk på 100 km. Da oppgir de det med fulladet batteri, hvor man først kjører tom det, deretter hybridmodus resten av de 100 km. Da ender man opp med slike gjennomsnittstall. Er veldig missvisende, men dessverre blitt helt vanlig. Rav4 phev feks oppgis med 0,1 liter på mila i denne øvelsen. I hybridmodus bruker den rundt 0.5 hvis du kjører pent, så realiteten er en helt annen (men fortsatt veldig bra for en bil med over 300 hk og nesten 2 tonn vekt). Men nå var det vel uansett ikke plugin som passer for deg (?). Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november (endret) Mitsubishi Outlander PHEV kan bruke opp mot literen på mila om den ikke er ladet på småkjøring, og kanskje 0.65 på blandet kjøring. Endret 8. november av Svein M Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. november Del Skrevet 8. november (endret) 5 hours ago, stamkunde said: er det disse bilene som bruker 0,19 liter per mil? På papiret, hvis man lader fra vegg og ved et helt bestemt kjøremønster ja. Realistisk ligger de rundt 0,45 - 0,65 etter min erfaring. Hvis man kjører kun på bensin. Kjører man kun på strøm så vil de jo bruke 0,00 per mil. Endret 8. november av sedsberg Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november Forbruket vil i praksis ikke bli helt lik 0 selv om en lader for hver tur. Plugginn hybridene vil bruke opp drivstoffet regelmessig for å unngå det blir for gammelt. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november toralfb skrev (2 timer siden): Forbruket vil i praksis ikke bli helt lik 0 selv om en lader for hver tur. Plugginn hybridene vil bruke opp drivstoffet regelmessig for å unngå det blir for gammelt. Ja, men en bør lade og kjøre en del elektrisk om en har denne biltypen. Det kan gjøre forbruket lavere enn en hybrid uten lade mulighet. 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november Elgen-Hansi skrev (På 3.11.2024 den 6:37 AM): Er det plugin eller selvladende hybrid du tenker på? Forbruk over 300 km vil variere mye med bilmodell, så det er ikke så lett å svare konkret på. Men med begge type hybrider skal du jo bruke vesentlig mindre enn med en tilsvarende bensinbil. På hvilken måte skal en selvladende hybridbil bruke mindre bensin enn en ren fossilbil? Er den utstyrt med en perpetuum mobile? Forklar. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november Orion666 skrev (32 minutter siden): På hvilken måte skal en selvladende hybridbil bruke mindre bensin enn en ren fossilbil? Er den utstyrt med en perpetuum mobile? Forklar. Den henter inn store deler av energien fra bremsing, coasting vil også være en kilde til energi hvor man tidligere ville ha bremset på girene. Forklaring av systemet her: https://www.tomorrowstechnician.com/toyota-regenerative-braking/ 1 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november (endret) Orion666 skrev (39 minutter siden): På hvilken måte skal en selvladende hybridbil bruke mindre bensin enn en ren fossilbil? Er den utstyrt med en perpetuum mobile? Forklar. Står bl.a. om det her: https://www.geotab.com/blog/why-hybrid-vehicles-are-more-efficient/ Oppsummert: Hybrid electric vehicles combine a ICE with an electric motor, generator and battery. They are capable of higher efficiencies due to the following: The ICE can be smaller and sized closer to what is needed for normal operation instead of peak power since the electric motor helps the ICE during the less common acceleration events. The electric motor moves the vehicle at lower speeds where the ICE is less efficient, specifically when accelerating from a standstill. The electric motor helps move the vehicle at speeds at which the ICE would have to operate further away from its most optimal point, helping to keep the ICE within its optimal range. The ICE can be turned off during idling. This is called stop start and is not limited to hybrids. The ICE can be designed to be more efficient within its narrower operating range since it does not have to be a jack of all trades. The batteries and the electric drive allow for regenerative braking which helps recoup some of the energy lost during normal operation. Hybrid electric vehicles combine the advantages of ICEs and Electric motors to deliver improved efficiency or performance. Hybrid electric power plants are designed with a different number of motors, varying motor and generator sizes and different battery capacities. This results in different motor or ICE operational profiles among different vehicle types. Endret 9. november av Hollabaloo 1 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Hollabaloo skrev (3 timer siden): Står bl.a. om det her: https://www.geotab.com/blog/why-hybrid-vehicles-are-more-efficient/ Oppsummert: Hybrid electric vehicles combine a ICE with an electric motor, generator and battery. They are capable of higher efficiencies due to the following: The ICE can be smaller and sized closer to what is needed for normal operation instead of peak power since the electric motor helps the ICE during the less common acceleration events. The electric motor moves the vehicle at lower speeds where the ICE is less efficient, specifically when accelerating from a standstill. The electric motor helps move the vehicle at speeds at which the ICE would have to operate further away from its most optimal point, helping to keep the ICE within its optimal range. The ICE can be turned off during idling. This is called stop start and is not limited to hybrids. The ICE can be designed to be more efficient within its narrower operating range since it does not have to be a jack of all trades. The batteries and the electric drive allow for regenerative braking which helps recoup some of the energy lost during normal operation. Hybrid electric vehicles combine the advantages of ICEs and Electric motors to deliver improved efficiency or performance. Hybrid electric power plants are designed with a different number of motors, varying motor and generator sizes and different battery capacities. This results in different motor or ICE operational profiles among different vehicle types. Dette er reelle argumenter, men veier dette opp for den høyere vekten? Bruker en Prius mindre drivstoff enn en f.eks Polo? En bekjent hadde en Mitsubishi Outlander som brukte mer drivstoff enn en Pajero og som o tillegg var en forferdelig dårlig bil med slette kjøregenskaper og ekstreme verkstedregninger. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november (endret) Orion666 skrev (4 timer siden): En bekjent hadde en Mitsubishi Outlander som brukte mer drivstoff enn en Pajero og som o tillegg var en forferdelig dårlig bil med slette kjøregenskaper og ekstreme verkstedregninger. Antar han hadde plugin-hybriden, og ikke dieselutgaven..? Jeg har Outlander, og er med i et par Facebook-grupper for Outlander-eiere. En del av dem har rett og slett kjøpt seg feil type bil og/eller forstår ikke hvordan bilen fungerer. Girspaken har D (drive) og B (der man kan justere mellom B0 og B5 for å justere grad av regenerering). Det beste spørsmålet jeg har sett var en som lurte på hvorfor det kom eksos ut av bilen selv om spaken var satt til B. Vedkommende trodde D stod for Drivstoff og B stod for Batteri. Hver høst og hver vår er det en drøss av folk som lurer på hvorfor bilen har begynt å lage rar lyd med blinklyset på. Vel, menyvalget for å velge blinklyslyd 1/2 er i samme meny som menyvalget for dekksett 1/2. Like ofte kommer spørsmålet om hvor man finner denne menyen. Folk leser ikke bruksanvisninger lenger. Ser mange drar campingvogn med denne bilen, og skryter av den. Men jeg vil jo tro at en ren dieselbil måtte vært mye bedre egnet til å dra tungt over lange strekker, og bruke vesentlig mindre drivstoff på det. Hvis din bekjente kjøpte seg en ladbar hybrid og forventet å kjøre den som en Pajero så kanskje han rett og slett bomma. Jeg tipper jeg har et drivstofforbruk på under 0,2 l/mil i det daglige. De siste 3 ukene har jeg kjørt 800km med 0,0 l/mil. På hytteturer til fjells ligger jeg på 0,6-0,7. Kjørte Tønsberg-Skarnes på 0,5 en gang jeg nullstilte og fulgte med. Har hatt bilen på servicer og EU-kontroller uten problemer. 7 års garanti skulle dekke meg dersom noe galt skulle skje også de neste 3 årene. Endret 10. november av 1Dr.E 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november På elbil ser jeg regenerert energi ligger på ca 17-19 %. En betydelig andel altså som blir reddet og ellers hadde gått tapt som varme i bremsene. Det er vel denne biler som prius, outlander etc også drar nytte av for å spare energi. Skru av motoren i nedoverbakker og bruke energien til å lade batteriet. 2 Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Orion666 skrev (5 timer siden): Dette er reelle argumenter, men veier dette opp for den høyere vekten? Bruker en Prius mindre drivstoff enn en f.eks Polo? Ja, dette veier opp for den høyere vekten. Forutsatt at man sammenlikner rettferdig: selvladende hybrid mot samme merke/modell med omtrentlig samme tilgjengelige krefter og ren bensinmotor. Eller i det minste en konkurrent i samme klasse med ren bensin og samme krefter. Dersom du begynner å sammenlikne ulike drivstofftyper eller ulike størrelsesklasser bil opp mot hverandre så vil du selvsagt enkelt kunne finne eksempler der hybrid ikke gir noen drivstoffbesparelse. Tar man hybriden ut av en normal brukssituasjon og kjører med gassen i bunn over lang tid, feks banekjøring, så vil man også kunne få den til å se dårlig ut. TopGear viste dette for mange år siden da de kjørte en Prius på bane mot en BMW M3 og BMWen brukte mindre bensin. 2 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Orion666 skrev (7 timer siden): Dette er reelle argumenter, men veier dette opp for den høyere vekten? Bruker en Prius mindre drivstoff enn en f.eks Polo? En bekjent hadde en Mitsubishi Outlander som brukte mer drivstoff enn en Pajero og som o tillegg var en forferdelig dårlig bil med slette kjøregenskaper og ekstreme verkstedregninger. I tillegg til de gode svarene du allerede har fått fra andre, så kan jeg føye til at Toyota med fler bruker Atkinson cycle motorer. Disse er mer effektive, men brukes aldri på vanlige bensinbiler da de har en lite annvenlig kraftkurve. Med elmotorer og trinnløs girkasse kompanserer man for kraftkurven, og dermed kan den implementeres fornuftig på hybrid. Virkningsgraden på disse hybridsystemene ligger typisk rundt 40-45%, altså oppe på diesel nivå. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november (endret) Hybrid med en økonomisk motor gir lavt forbruk, f.eks: Hyundai Ioniq Hybrid Toyota Hybrid (diverse modeller). F.eks Prius har oppgitt forbruk på 0.39 per mil. Ellers vil de med plug-in kunne få lavt forbruk om de lades slik at en del av kjøringen er elektrisk. Endret 10. november av Svein M Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Eller Yaris, auris, Corolla hybrid. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Spritmonitor.de er interessant for å se på forbruk på ulike modeller. Om jeg er heldig kommer tall for BMW 3 serie kjørt over 15 000km med ulike drivlinjer frem fra linken. https://www.spritmonitor.de/en/overview/6-BMW/37-3er.html?vehicletype=1&constyear_s=2020&minkm=15000&powerunit=2 Den viser at ladbar hybrid bruker i praksis ca 60% av hva en ren bensinbil bruker. Vanlig hybrid litt mere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå