Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hybridbil


Anbefalte innlegg

mobile999 skrev (17 minutter siden):

Plug-in hybrid kan lade "når man kjører i 40 km/t" dersom man setter systemet i "Charge modus", men det er vel allerede skrevet i denne tråden at dette er svært ulønnsomt.

Jeg foreslår at du bare slår fra deg tanken om hybrid bil. Hybridbil er sannsynligvis en dårlig ide. Noen av dem slutter å virke fordi batteriet er "for gammelt" (kalkulert av programvaren i den relevante styringsenheten). Nytt batteri er idiotisk dyrt og brukt batteri er snart for gammelt det også. Det er heller ikke sikkert det er mulig å bytte til et brukt batteri fordi bilprodusenten har gjort det vanskelig eller umulig å gjøre dette.

Keep it stupid simple.

 

Utrolig at produsenter gjør det så vanskelig. Det er så utrolig mye man bør vite på forhånd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (På 3.11.2024 den 10:00 AM):

i første omgang selvladende hybrid. Til å være selvforsynt. Også fordi jeg ikke har lade mulighet her jeg bor. 

Selvladende hybrid er for det meste en gimick for å tilfredsstille miljøpolitikk. Hvis du leser tekniske data på bilmodeller der du kan få de både som selvladende hybrid og kun med fossilmotor så vil du finne at den rene fossilutgaven bruker mindre drivstoff enn med batteripakke.

Styr unna selvladende hybrid.

Hybrid med plug in har noe for seg hvis du kjører mange korte turer fordi du da som oftest kan benytte batteridrift hele tiden. Kjører du mest langkjøring så er gevinsten liten med plug in hybrid.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 timer siden):

Jeg foreslår at du bare slår fra deg tanken om hybrid bil. Hybridbil er sannsynligvis en dårlig ide. Noen av dem slutter å virke fordi batteriet er "for gammelt" (kalkulert av programvaren i den relevante styringsenheten). Nytt batteri er idiotisk dyrt og brukt batteri er snart for gammelt det også. Det er heller ikke sikkert det er mulig å bytte til et brukt batteri fordi bilprodusenten har gjort det vanskelig eller umulig å gjøre dette.

Keep it stupid simple.

 

Kjøp fra en seriøs tilbyder som Toyota, så er ikke situasjonen slik du beskriver. I deres selvladende hybrider varer batteriene normalt bilens levetid. Er man svært uheldig, og de ikke gjør det, er det på mange biler 10 år/200k km batterigaranti. På toppen av dette snakker vi om drivlinjetypen som gjør det best i markedet på driftsikkerhet, grunnet svært robust motor, girkasse som i praksis aldri feiler, ikke registerreim, elektriske pumper, kompressor, kontrollere og motorer. Gjør det driftsikkert og billig å reparere. I tillegg er det ekstremt lite forbruk av bremseklosser og skiver. Kjøper man en tradisjonell drivstoffbil, og feks girkassa raser, så koster det mer enn å bytte hybridbatteri.

Skal man ha bruktbil som bare går, så er en gammel men god Toyota ladehybrid absolutt ingen dårlig ide!

Lenke til kommentar
tflovik skrev (1 time siden):

Selvladende hybrid er for det meste en gimick for å tilfredsstille miljøpolitikk. Hvis du leser tekniske data på bilmodeller der du kan få de både som selvladende hybrid og kun med fossilmotor så vil du finne at den rene fossilutgaven bruker mindre drivstoff enn med batteripakke.

Styr unna selvladende hybrid.

Hybrid med plug in har noe for seg hvis du kjører mange korte turer fordi du da som oftest kan benytte batteridrift hele tiden. Kjører du mest langkjøring så er gevinsten liten med plug in hybrid.

Da har du lest tekniske data på milde hybrider, eller svært dårlige implementasjoner.

Ladehybrider går på vesentlig mindre pr mil enn tilsvarende bensin. Man må over på sparsomme dieselimplemetasjoner for å få like lavt forbruk, og da har man NOX problematikken. Har du feks en naturlig aspirert 2.5 liter bensin, som bruker 0.9 L på mila for blandet kjøring, så får Toyota den typisk ned til 0.5-0.6 L pr mil med hybrid. I tillegg har den høyere effekt og dreiemoment, og er bedre å kjøre pga elmotorene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (5 timer siden):

Utrolig at produsenter gjør det så vanskelig. Det er så utrolig mye man bør vite på forhånd. 

Du stiller mange spørsmål som egentlig ikke er relevante, som feks om den lader i 40 km/h. Og etter en del utfyllende forklaringer føler du nå at dette er veldig komplisert, og at det er mye man må vite.

Det er ikke det!

En selvladende hybrid, som er det som gir mening for deg mtp at du ikke kan lade hjemme, er ikke komplisert i det heletatt. Det er akkurat som en vanlig bensinbil. Du trenger bare fylle bensin på tanken og kjøre av avgårde. Ikke noe ekstra å tenke på eller passe på. I retur får du svært god driftsikkerhet og lavt forbruk.

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar

Enig i at selvladene hybrid er bra. Toyota har vel godt rykte også på disse vil jeg tro.

En av fordelene i forhold til ladbar er at batteri er mindre, og systemet er konstruert for å kjøre uten å lade fra kontakt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
tflovik skrev (8 timer siden):

Selvladende hybrid er for det meste en gimick for å tilfredsstille miljøpolitikk. Hvis du leser tekniske data på bilmodeller der du kan få de både som selvladende hybrid og kun med fossilmotor så vil du finne at den rene fossilutgaven bruker mindre drivstoff enn med batteripakke.

Styr unna selvladende hybrid.

Hybrid med plug in har noe for seg hvis du kjører mange korte turer fordi du da som oftest kan benytte batteridrift hele tiden. Kjører du mest langkjøring så er gevinsten liten med plug in hybrid.

takk for gode svar. Jeg tror det var vw golf eller annen modell som visste 0,19 l i drivstoff per 10 km. Det var bensin hybrid, det jeg har hengt meg oppe i, og tenker da bruker jo bilen veldig lite bensin. Men jeg har ikke særdeles kunnskap, derfor jeg spør andre med gode erfaringer. 

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (6 timer siden):

Kjøp fra en seriøs tilbyder som Toyota, så er ikke situasjonen slik du beskriver. I deres selvladende hybrider varer batteriene normalt bilens levetid. Er man svært uheldig, og de ikke gjør det, er det på mange biler 10 år/200k km batterigaranti. På toppen av dette snakker vi om drivlinjetypen som gjør det best i markedet på driftsikkerhet, grunnet svært robust motor, girkasse som i praksis aldri feiler, ikke registerreim, elektriske pumper, kompressor, kontrollere og motorer. Gjør det driftsikkert og billig å reparere. I tillegg er det ekstremt lite forbruk av bremseklosser og skiver. Kjøper man en tradisjonell drivstoffbil, og feks girkassa raser, så koster det mer enn å bytte hybridbatteri.

Skal man ha bruktbil som bare går, så er en gammel men god Toyota ladehybrid absolutt ingen dårlig ide!

Fantastisk god anbefaling, det er akkurat det jeg trengte å høre. 

På vinteren, har hybrider webasto eller motorvarmer? ser Toyota ikke praktiserer webasto. Jeg har ikke tilgang her jeg bor å stikke ledning i stikk kontakt for å varme opp motoren, derfor tenkte jeg webasto må være bra. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (46 minutter siden):

Fantastisk god anbefaling, det er akkurat det jeg trengte å høre. 

På vinteren, har hybrider webasto eller motorvarmer? ser Toyota ikke praktiserer webasto. Jeg har ikke tilgang her jeg bor å stikke ledning i stikk kontakt for å varme opp motoren, derfor tenkte jeg webasto må være bra. 

Toyota hybrider har elektrisk pumpe for kjøleveske. Det betyr at pumpa starter ikke å gå bare fordi motoren starter. Dermed blir motorblokka mye raskere varm når det er kaldt ute. Dette gjør at det kommer varm luft ut av dysene mye raskere etter oppstart enn med ordinære drivstoffbiler. For selve kaldstarten er det en kraftig elmotor som drar motoren rundt, ikke en starter, og strømmen til det kommer fra høyvoltsbatteriet, ikke 12 volt. Det gjør oppstart fra kald bil robust og enkelt, uansett om det er -5 eller -30 grader.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Outlander PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle) i 3 år nå.

For å forklare bilen enkelt, så er det en SUV med elmotorer foran og bak, og et lite batteri på ca. 12Ah (gir elektrisk rekkevidde på 30-40km).

Hittil er bilen en el-bil, som man plugger i og lader som en annen el-bil

I tillegg har man en bensinmotor under panseret. Denne virker som en generator, og lader opp batteriet mens man kjører. Det er stort sett kun dette den gjør, og ikke det å drive hjulene rundt (fra rundt 70km/t kan den drive front hjulene direkte, men uten tradisjonell girutveksling).

I bilen har man en EV-knapp, som tvinger bilen til å kun tappe fra batteriet, altså uten å starte bensinmotoren for å fylle det opp igjen.

Jeg bruker denne knappen til og fra jobb mellom Tønsberg og Sandefjord, og kommer meg hele veien uten å måtte lade opp med bensin. Jeg har lademulighet både på jobb og hjemme, og bruker dermed bilen som en elbil stort sett hele tiden.

Skal jeg kjøre langt brukes naturligvis batteriet opp, og bensinmotoren skruer seg av og på med jevne mellomrom for å fylle på det jeg tapper ut av batteriet.

Det finnes en SAVE-knapp, som gjør at bilen jobber for å holde batterinivå et der det var da man trykket på knappen. (Kjører til halvtomt batteri og trykker på denne, så vil bilen lade av og til slik at dette opprettholdes. Jeg gjør dette når jeg skal til fjellet, så har jeg strøm igjen til oppoverbakkene på slutten uten at motoren må gå hardt og lenge for å holde tritt med et stort strømforbruk.

Det finnes også en CHARGE-knapp som gjør at bensinmotoren går hele tiden og lader batteriet. Men dette er meningsløst - det er mye dyrere å lade ved å brenne bensin enn å plugge i kontakten.

I tillegg til å lades av bensinmotoren er det regenerering av strøm ved bremsing, valgbart på en skala fra 5 til 0, der 0 er frihjul/trilling. Det innbyr til litt aktiv kjøring, der jeg på langturer triller der jeg kan, bruker regenerering fremfor bremseskiver i lange utforbakker og lagrer opp strøm til bruk senere på turen.

Egentlig kan man la være å trykke på noe som helst, og la bilen stå i såkalt NORMAL og styre alt dette selv.

Denne videoen forklarer det på en bra måte:

Til mitt bruk er den et veldig godt alternativ. Jeg har elbil til vanlig, og en økonomisk bensinbil (egentlig en elbil med medbrakt bensingenerator under panseret) på lengre turer av og til.

Hadde jeg hatt noe særlig lenger avstand til jobb, så hadde enn ren elbil vært desidert best, og en ikke-ladbar hybrid desto dårligere. Kjenner ei som kjørte hybrid-Golf mellom Sandvika og Tønsberg - en mye tyngre Golf enn en ren fossil-Golf som får et høyere forbruk av å måtte transportere en tung batteripakke i 110km/t på E18.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (2 timer siden):

Toyota hybrider har elektrisk pumpe for kjøleveske. Det betyr at pumpa starter ikke å gå bare fordi motoren starter. Dermed blir motorblokka mye raskere varm når det er kaldt ute. Dette gjør at det kommer varm luft ut av dysene mye raskere etter oppstart enn med ordinære drivstoffbiler. For selve kaldstarten er det en kraftig elmotor som drar motoren rundt, ikke en starter, og strømmen til det kommer fra høyvoltsbatteriet, ikke 12 volt. Det gjør oppstart fra kald bil robust og enkelt, uansett om det er -5 eller -30 grader.

så jeg trenger ikke motorvarmer tilkoblet på bil i -30? 

Prøver å forstå det du skriver:

- elektrisk pumpe for kjølevæske. Men kaldmotor trenger mer drivstoff for å varme opp motoren og bilen?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (37 minutter siden):

så jeg trenger ikke motorvarmer tilkoblet på bil i -30? 

Prøver å forstå det du skriver:

- elektrisk pumpe for kjølevæske. Men kaldmotor trenger mer drivstoff for å varme opp motoren og bilen?

Stemmer, du trenger ikke motorvarmer i -30 for å få start på bilen 👍

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (11 timer siden):

Jeg har hatt Outlander PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle) i 3 år nå.

For å forklare bilen enkelt, så er det en SUV med elmotorer foran og bak, og et lite batteri på ca. 12Ah (gir elektrisk rekkevidde på 30-40km).

Hittil er bilen en el-bil, som man plugger i og lader som en annen el-bil

I tillegg har man en bensinmotor under panseret. Denne virker som en generator, og lader opp batteriet mens man kjører. Det er stort sett kun dette den gjør, og ikke det å drive hjulene rundt (fra rundt 70km/t kan den drive front hjulene direkte, men uten tradisjonell girutveksling).

I bilen har man en EV-knapp, som tvinger bilen til å kun tappe fra batteriet, altså uten å starte bensinmotoren for å fylle det opp igjen.

Jeg bruker denne knappen til og fra jobb mellom Tønsberg og Sandefjord, og kommer meg hele veien uten å måtte lade opp med bensin. Jeg har lademulighet både på jobb og hjemme, og bruker dermed bilen som en elbil stort sett hele tiden.

Skal jeg kjøre langt brukes naturligvis batteriet opp, og bensinmotoren skruer seg av og på med jevne mellomrom for å fylle på det jeg tapper ut av batteriet.

Det finnes en SAVE-knapp, som gjør at bilen jobber for å holde batterinivå et der det var da man trykket på knappen. (Kjører til halvtomt batteri og trykker på denne, så vil bilen lade av og til slik at dette opprettholdes. Jeg gjør dette når jeg skal til fjellet, så har jeg strøm igjen til oppoverbakkene på slutten uten at motoren må gå hardt og lenge for å holde tritt med et stort strømforbruk.

Det finnes også en CHARGE-knapp som gjør at bensinmotoren går hele tiden og lader batteriet. Men dette er meningsløst - det er mye dyrere å lade ved å brenne bensin enn å plugge i kontakten.

I tillegg til å lades av bensinmotoren er det regenerering av strøm ved bremsing, valgbart på en skala fra 5 til 0, der 0 er frihjul/trilling. Det innbyr til litt aktiv kjøring, der jeg på langturer triller der jeg kan, bruker regenerering fremfor bremseskiver i lange utforbakker og lagrer opp strøm til bruk senere på turen.

Egentlig kan man la være å trykke på noe som helst, og la bilen stå i såkalt NORMAL og styre alt dette selv.

Denne videoen forklarer det på en bra måte:

Til mitt bruk er den et veldig godt alternativ. Jeg har elbil til vanlig, og en økonomisk bensinbil (egentlig en elbil med medbrakt bensingenerator under panseret) på lengre turer av og til.

Hadde jeg hatt noe særlig lenger avstand til jobb, så hadde enn ren elbil vært desidert best, og en ikke-ladbar hybrid desto dårligere. Kjenner ei som kjørte hybrid-Golf mellom Sandvika og Tønsberg - en mye tyngre Golf enn en ren fossil-Golf som får et høyere forbruk av å måtte transportere en tung batteripakke i 110km/t på E18.

Utrolig interessant teknologi, visste ikke at det fantes slikt. Er det dette som gjelder spesifikk mitsubishi outlander phev?

Takk for fantastisk beskrivelse! 

Lenke til kommentar

Jeg antar at andre PHEV's fungerer etter samme grunnprinsipp, men har aldri kjørt eller satt meg inn i noen av dem.

Kikka litt på Volvo XC90 og Ford Explorer for å gå opp i størrelse, men de ble for dyre for meg.

Det er nok litt forskjeller i måten kraft fordeles mellom hjulene på, og noen ladbare hybrider med 4x4 har mellomaksel mener jeg (og ikke bare elektrisk motor på hver aksling).

Lenke til kommentar

Opel Ampera har et litt annet prinsipp. Den er mer en elbil med motor som lader batteri ved behov.

For de andre hybridene så virker de vel mer eller mindre etter det samme prinsippet.

En skiller også mellom plug-in-hybrid og hybrid (kalles også fullhybrid/selvladende hybrid).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (22 timer siden):

Da har du lest tekniske data på milde hybrider, eller svært dårlige implementasjoner.

Ladehybrider går på vesentlig mindre pr mil enn tilsvarende bensin. Man må over på sparsomme dieselimplemetasjoner for å få like lavt forbruk, og da har man NOX problematikken. Har du feks en naturlig aspirert 2.5 liter bensin, som bruker 0.9 L på mila for blandet kjøring, så får Toyota den typisk ned til 0.5-0.6 L pr mil med hybrid. I tillegg har den høyere effekt og dreiemoment, og er bedre å kjøre pga elmotorene.

Jeg tenker konkret på Kia Sportage med diesel motor.

Tekniske data viste at 2020 modellen brukte mer pr. mil enn 2019 utgaven.

Fra 2020 modell av Kia Sportage var det ikke mulig lengre å kjøpe den med diesel motor uten selvladende hybrid.

Jeg hadde tenkt å kjøpe 2020 utgaven, men ombestemte meg raskt etter å ha lest tekniske data. Endte opp med å kjøpe en demobrukt 2019 modell. Dette var i 2020 og jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe ny Sportage.

Endret av tflovik
Lenke til kommentar
44 minutes ago, 1Dr.E said:

Jeg antar at andre PHEV's fungerer etter samme grunnprinsipp, men har aldri kjørt eller satt meg inn i noen av dem.

Golf/Passat GTE har en elmotor mellom bensinmotor og girkasse. Både elmotor og bensinmotor er koblet direkte til girkasse og drivlinje.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, tflovik said:

Jeg tenker konkret på Kia Sportage med diesel motor.

Tekniske data viste at 2020 modellen brukte mer pr. mil enn 2019 utgaven.

Fra 2020 modell av Kia Sportage var det ikke mulig lengre å kjøpe den med diesel motor uten selvladende hybrid.

Jeg hadde tenkt å kjøpe 2020 utgaven, men ombestemte meg raskt etter å ha lest tekniske data. Endte opp med å kjøpe en demobrukt 2019 modell. Dette var i 2020 og jeg hadde opprinnelig tenkt å kjøpe ny Sportage.

Dieselhybrid er uansett en dårlig ide i Norge pga mye start/stopp og kald motor i vinterhalvåret.

Med bensinhybrid får du drivstofforbruk på linje med ren diesel, uten AdBlu, tung start, partikkelfilter og NOX. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig kjørt Leaf mellom Tønsberg og Sandefjord, mens frua har brukt Outlanderen hjemme i Tønsberg.
Dette for å sikre at vi kunne kjøre begge to helelektrisk.

Nå har jeg hatt Outlanderen de siste 3 ukene, og har blitt overrasket over at jeg kommer meg hele veien på ren strøm.
Det er 26 km, hvorav 15 av dem er på motorvei med 110-fart.
Det krever riktignok at jeg kjører bevisst veldig pent, og gjerne i 100 istedenfor 110 (ligger i høyrefeltet sammen med lastebilene, hestehengerne og bobilene :P), og når det blir kaldere i vinter kommer det ikke til å gå.

(Kjører jeg bakveier i 50 og 60 går det med god margin i dag, og jeg kan jo gjøre det på vinteren om det går sport nok i å kjøre elektrisk. Men jeg kommer heller til å bruke bensin på motorveien.)

Men de siste 3 ukene har jeg kjørt nesten 800 km - uten å måtte starte bensinmotoren.
Det føles bra, og underbygger en følelse av å ha valgt riktig bil.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...