Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hybridbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1Dr.E skrev (24 minutter siden):

Jepp.

Kan man lade hjemme, og gjerne automatisk mot den laveste strømprisen ved integrasjon mot Tibber eller egen smarthusløsning, så kan du typisk fylle det batteriet for en noen tikroninger istedenfor.

Screenshot_20241113-045610.thumb.png.fd402f236cc53397ce663b1a4391e051.png

Takk. Jeg må kjøpe Hus. Deretter elbil. 

El bil er ment for å lade hjemme. 

Lenke til kommentar
barfoo skrev (9 timer siden):

Det er ikkje det. Bompengeselskapa er offentleg eigde. Ferde er t.d. eigd av fylkeskommunane på vestlandet. Ingen privatpersoner har ein einaste aksje i dei.

Mediesaka du tenker på er gjerne denne; Sindre Finnes (Finnes Sindre?), gemalen til Solberg, eigde aksjer i eit teknologiselskap som leverer produkter relevant for bomselskap. Det er ganske langt frå påstanden din.

Om du vil kan du bestille tilgang til aksjonærregisteret, som vil vise alle aksjeeigarar. Det er det media har brukt for å finne kva Finnes eig. Så eit slikt plot som du skisserer hadde vore veldig lett å avsløre, og du kan ta deg ein god faen på at ei eller anna avis hadde gjort det. Eller ein politisk motstander.

Det var en sak for noen år tilbake der en politiker fremmet bygging av bommer og så viste det seg at han hadde aksjer i tilknytning til det aktuelle bompengeselskapet, om det var direkte eller indirekte i form av f.eks utstyrsleveranse det skal jeg ikke si sikkert, men med litt googling kan man nok finne det. Har dessverre ikke kilder her og nå, dette er tatt fra hukommelsen. Jeg skal se om jeg greier å søke opp saken.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (6 timer siden):

når bilen har 50 kwh, og man skal lade opp til 80 %, det betyr 5 kr x 40 kwh vil koste 200 kr?

Fra 0% til 80% er 40 kwh i eksempelet ditt, så det ville tilsvare 5 x 40 ja. Jeg vil tro der er litt tap også, dvs at det må fylles på litt mer energi enn det som batteriet fylles opp med. Så jeg vil tro det blir litt ekstra, kanskje 10-20% mer.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Fra 0% til 80% er 40 kwh i eksempelet ditt, så det ville tilsvare 5 x 40 ja. Jeg vil tro der er litt tap også, dvs at det må fylles på litt mer energi enn det som batteriet fylles opp med. Så jeg vil tro det blir litt ekstra, kanskje 10-20% mer.

Systemeffektiviteten til en elbil ligger på ca 95%, så strømtap i den størrelsesorden eksisterer ikke. Glem det.

Lenke til kommentar
22 hours ago, sedsberg said:

Jammenn du må jo skjønne at man ikke kan regne tiden likt som med fossilbil! Det er jo gammel kunnskap som elbilfantastene har lært oss. Mens bilen står på lading bruker man tiden til andre ting. Spise pølser, gå på teater, se på Netflix i Teslaen. Listen over hva man kan gjøre er kjempelang! Så den tiden man bruker på lading mister man ikke. På fossilbiler derimot, så må man stå ved pumpen hele tiden! Det er 2,5 minutter tapt. 2,5 minutter du aldri vil få tilbake igjen. 2,5 minutter som er borte for alltid.

  Reveal hidden contents

Ja, det var sarkasme.

 

Følger med på en YouTube serie akkurat nå som tester det skikkelig. Og det er ikke til å komme bort i fra at på skikkelig langtur; de kjører 4800km i ett strekk, så er bensin eller hybrid best.

Men utifra hvordan de ligger an til nå på turen, så ser det ikke ut til at det skiller så mye mer enn 2-3 timer pr døgn på de beste elektriske og bensin.

De kjører med 3 sjåfører og kjører non-stop bortsett fra lading og bensinfylling.

Jeg vil påstå at dette skjer uhyre sjelden, så på en mindre ekstrem kjøretur, der man stopper for å spise, sove og strekke på beina innimellom så er det ikke mye forskjell på å kjøre (en av de beste) elbil og bensinbil.

 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (21 minutter siden):

For 200 kr, får jeg 10 liter diesel. Og da rekker jeg å kjøre 20 mil. 

I hybriden får jeg 26-30 mil for samme sum, bensin + strøm. Det fordrer at jeg har samme kjøremønster som idag da. Om jeg kjører i et strekk kommer jeg ca 20 mil selv.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (15 timer siden):

For 200 kr, får jeg 10 liter diesel. Og da rekker jeg å kjøre 20 mil. 

Det er slettes ikke verst. Men med en moderne elbil kommer du lenger fordi du får en full tank for 200 spenn. Lader du hjemme koster selvsagt en full tank langt mindre. Enkelte dager får man jo betalt for å bruke strøm, og da er det fint å ha en stor akkumulator som en elbil jo er.
På de 20 milene har du gjerne også passert en bomring eller to hvor gevinsten igjen øker.

Endret av Orion666
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (11 timer siden):

Det er slettes ikke verst. Men med en moderne elbil kommer du lenger fordi du får en full tank for 200 spenn. Lader du hjemme koster selvsagt en full tank langt mindre. Enkelte dager får man jo betalt for å bruke strøm, og da er det fint å ha en stor akkumulator som en elbil jo er.
På de 20 milene har du gjerne også passert en bomring eller to hvor gevinsten igjen øker.

Har du forslag til el bil å kjøpe? Som kan hurtiglades når jeg reiser langt. Er det usosialt å okkupere ladestasjon i en time? Bør jeg finne bil som har 70 kWh? 

Jeg vurderte Zoe. Har prøvekjørt. 50 kwh

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (13 timer siden):

Har du forslag til el bil å kjøpe? Som kan hurtiglades når jeg reiser langt. Er det usosialt å okkupere ladestasjon i en time? Bør jeg finne bil som har 70 kWh? 

Jeg vurderte Zoe. Har prøvekjørt. 50 kwh

Du får pent brukte Tesla Model 3 med gjenværende nybilgaranti for ned mot 200k nå. Jeg ville kikket på det. Personlig ville jeg bare sett på biler med hengerfeste, men det er knyttet opp mot mine behov.

Selv kjøre jeg en eldre fossilbil som jeg beholder så lenge den passerer PKK med minimale kostnader. Jeg kjører så lite at for meg er det ulogisk å plassere masse kapital i en gjenstand som bare står der. Det ville i tillegg være lite klima- og ressursvennlig.

Endret av Orion666
  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (Akkurat nå):

Lexus, er det veldig dyre deler? 2013 modell

kan man bytte lys selv?

Er det enkelt å komme til uansett slitedeler? 

intervall lengde på registerreim skifte? og vannpumpe

Helt sikkert mange ting ekstra man bør kvalitetsjekke påregnet intervall skift på slitasjedeler. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...