mobile999 Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november stamkunde skrev (1 time siden): Skal man snakke med verksted på forhånd, for å få mekanikere forståelse på forhånd, før man går til innkjøp? Jeg tviler på at det er hensiktsmessig. Må gjøre research selv. Du forsøker jo dette ved å spørre her på forumet. Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november Powertrainer skrev (3 timer siden): Hybrid er et alternativ dersom man skal ha bare en bil som mest kjører småturer men er på en og annen langtur f.eks på bilferie. Elektrisk sett er det jo dårlig energieffektivitet å drasse på ekstra vekt i form av en fossilmotor, så hvis man for det meste kjører mindre turer og ikke er så keen på bilferier så vil jeg heller vurdert ren elbil. Kommer ann på bilen, og også veldig mye på om man snakker plugin eller selvladende. Med en plugin er det jo viktig at den har nok rekkevidde (enkelte har jo ekstremt lite i praksis) og at den har lavt forbruk når man går over i hybridmodus. Feks har man en 7-10 mil elektrisk, pluss 0.4-0.5 l på mila langkjøring, så er det jo en veldig allsidig og energieffektiv løsning. Forutsatt at man har lader hjemme og ikke bare kjører langt. Med selvladende får man tiltenkt effekt på all kjøring, uansett bruksmønster. Altså at virkningsgraden blir vesentlig høyere, og dermed forbruk og utslipp ditto lavt. Men også her finnes det noen tullete løsninger fra enkelte merker som ikke er spesielt energieffektivt. Ofte implementert som mild hybrid, hvor hensikten først og fremst er å tilføre dreiemoment og effekt. 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 4. november Forfatter Del Skrevet 4. november hvis motor 2 er ladbar, betyr det at motoren lader seg selv ved kjøring og at man kan plug in på stasjon? Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Elgen-Hansi skrev (16 timer siden): Kommer ann på bilen, og også veldig mye på om man snakker plugin eller selvladende. Med en plugin er det jo viktig at den har nok rekkevidde (enkelte har jo ekstremt lite i praksis) og at den har lavt forbruk når man går over i hybridmodus. Feks har man en 7-10 mil elektrisk, pluss 0.4-0.5 l på mila langkjøring, så er det jo en veldig allsidig og energieffektiv løsning. Forutsatt at man har lader hjemme og ikke bare kjører langt. Med selvladende får man tiltenkt effekt på all kjøring, uansett bruksmønster. Altså at virkningsgraden blir vesentlig høyere, og dermed forbruk og utslipp ditto lavt. Men også her finnes det noen tullete løsninger fra enkelte merker som ikke er spesielt energieffektivt. Ofte implementert som mild hybrid, hvor hensikten først og fremst er å tilføre dreiemoment og effekt. Ja det er stor forskjell på bilene, det er jeg enig i. Hvis ikke den elektriske rekkevidden ikke dekker den normale daglige kjøringen så går vinningen opp i spinningen. Har selv en outlander phev, den er hovedsaklig besparende på småkjøring på sommeren. Av en eller annen merkelig overbeskyttende grunn går den automatisk over til hybriddrift når tempen detter under 10 grader. Skal visstnok gå ann å lure den med en motstand på temp.sensorkretsen men har ikke fått testet det enda. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november (endret) Har praktisk erfaring med Ford Mondeo hybrid (2019-modell, ikke plug-in) og har eid diesel Mondeo tidligere (2008 modell). Mondeoen har en 2.0L bensin motor og bruker samme type girkasse som Toyota Prius osv. Den mekaniske løsningen her er ganske genial (to elmotorer koblet til et planetgir), og gir deg trinnløs utveksling med vesentlig mindre mekanisk kompleksitet enn en konvensjonell automatgirkasse. Batteriet er rimelig lite (1.4 kW), så plug-in hadde ikke gitt noe mening. Resultatet er rimelig pent forbruk, ligger på 0.6-0.65 L/mil avhengig av årstid, bensinmotoren går merkbart mer på vinteren for å holde temperaturen oppe. På langkjøring Østlandet-Bergen har jeg fått 0.5 L/mil på sommertid, til sammenligning gjorde min gamle 1.8L diesel 0.45 L/mil på samme tur (2008 modellen var merkbart lettere enn 2019, kommet til en god del utstyr). Mitt inntrykk er at hybrid hjelper mye på både kø/bykjøring og på landevei. Selv med så lite batteri er det mye å tjene. Virker avhengig av kjørestil, du tjener mye på en myk/rolig tilnærming, så hvis du er av typen som trykker hardt på gassen er det nok mindre å hente. Virker på meg som at lading av batteriet ikke nødvendigvis øker forbruket så mye når motoren går, så tror man får en del gratis her. Ford sier også noe om at de justerer ventiltiming dynamisk, det er også verdt å merke seg at pga den kontinuerlige utvekslingen så kan bensinmotoren jobbe på optimalt turtall mesteparten av tiden. Vedlikeholdsmessig er det litt tidlig å si; batteriene sies å vare levetiden på bilen, de er fysisk store i forhold til kapasiteten (gulvet i rommet bak er merkbart høyere enn på dieselvasrianten) og virker å være optimalisert for mange ladesykler. Mekanisk kompleksitet kan fort være mindre enn en ICE med automatkasse pga. den enkle girkassen. Man slipper også separat startmotor. Endret 4. november av Kalle Klo Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november (endret) 3 hours ago, Powertrainer said: Av en eller annen merkelig overbeskyttende grunn går den automatisk over til hybriddrift når tempen detter under 10 grader. Kan tenke meg at den skal lage ('avfalls-')varme til kupeoppvarming. Endret 4. november av trikola 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november 3 minutes ago, trikola said: Kan tenke meg at den skal lage ('avfalls-')varme til kupeoppvarming. Kan også være at man ønsker å hindre at batteriene og ICE-motoren blir for kalde. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Kalle Klo skrev (20 minutter siden): Virker på meg som at lading av batteriet ikke nødvendigvis øker forbruket så mye når motoren går, så tror man får en del gratis her. Du får ingenting gratis. Strømmen må produseres, og det skjer ved forbrenning av bensin, som vel ikke er helt gratis. Ja du kan vel regenerere noe i nedoverbakker, men det er alt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november 3 minutes ago, Kalle Klo said: Kan også være at man ønsker å hindre at batteriene og ICE-motoren blir for kalde. Først og fremst tror jeg det gjøres pga motoren til enhver tid skal være "klar til oppstart ved behov". Da kan den ikke være 20 minus kald, men ha en liten lunk. Hybridmotorer går jo ofte på høyt turtall også, så den må tåle dette. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november (endret) Her er noen hybrid biler. Det finnes "ikke plug-in" og plug-in (ladbar med kontakt). Ford Mondeo Hybrid Ford Puma Honda Hyundai IONIQ Kia Niro Kia Optima Lexus CT200h Mitsubishi Outlander Suzuki (diverse modeller) Toyota (diverse modeller) Også andre har hybrider, men det er mye plug-in: Audi, BMW, Mercedes, Opel Ampera, Volkswagen. Endret 4. november av Svein M 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november 34 minutes ago, Hanhijnn said: Du får ingenting gratis. Strømmen må produseres, og det skjer ved forbrenning av bensin, som vel ikke er helt gratis. Ja du kan vel regenerere noe i nedoverbakker, men det er alt. Ikke gratis i et energikonserverings/fysikk kontekst, nei. Det var litt slurvete formulert. Men i praksis, er det ikke gitt at drivstofforbruk er fullstendig lineært med pådrag og hvor mye effekt man tar ut feks. Som påpekt tidligere kan man kjøre på mer optimalt turtall. Dette må selvfølgelig være nok til å kompansere for tap i batterilading osv for at man skal få en praktisk fordel. Men inntrykket mitt er at man under praktisk kjøring ender opp med en merkbar fordel på en ikke ladbar hybrid vs. en ren ICE med samme motor etc. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november De som er ikke plug-in, vil kunne brukes som en bensinbil bare med lavere forbruk. De som er plug-in, må en lade for å få fordelen av at de er ladbar og at batteri er mye strørre. 2 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november 1 hour ago, Svein M said: De som er plug-in, må en lade for å få fordelen av at de er ladbar og at batteri er mye strørre. Hmm, forstår jeg det riktig: ved plug-in hybrider lades ikke batteriet når ICE-motoren går? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november trikola skrev (15 minutter siden): Hmm, forstår jeg det riktig: ved plug-in hybrider lades ikke batteriet når ICE-motoren går? Kan kun uttale meg om Outlander PHEV. Der må du trykke på en "Charge"-knapp for at den skal begynne å lade fra bensinmotoren. Men det er som tidligere nevnt svært dårlig økonomi i det. Gjorde det kun hvis jeg skulle parkere i parkeringshus, og ikke ville spy ut eksos der inne. Noen parkeringshus har dårlig ventilasjon. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november trikola skrev (42 minutter siden): Hmm, forstår jeg det riktig: ved plug-in hybrider lades ikke batteriet når ICE-motoren går? I prinsippet kan plug-in hybrider virke på samme måte som ikke-plug-in hybrider. Jeg er ikke helt sikker på hvor mye de vil lade opp batteriet. På en ikke-plug-in hybrid så må bilen lade til passe nivå. For en plug-in hybrid så ser jeg for meg at den vil lade om batteriet har for lavt nivå i forhold til å ha litt energi tilgjengelig på batteriet. Plug-in har en ulempe ved at batteriet er større og tyngre, og ofte en større bensinmotor som har høyere forbruk. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Kalle Klo skrev (4 timer siden): Kan også være at man ønsker å hindre at batteriene og ICE-motoren blir for kalde. Jo det kan tenkes at det er intensjonen men utrolig irriterende at man ikke kan kjøre elektrisk. 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november trikola skrev (2 timer siden): Hmm, forstår jeg det riktig: ved plug-in hybrider lades ikke batteriet når ICE-motoren går? Har man ladet opp fra strømnettet så vil det typisk ikke lades når motoren går nei. Men når man har kjørt elektrisk så lenge det går, så går bilen over i hybridmodus. Da fungerer det akkurat som en vanlig selvladende hybrid. Altså lader ved regenerering og overskuddenergi. Overskuddsenergi er litt mer komplisert enn regenerering. Men det handler om å alltid kjøre motoren på de mest optimale punktene på kraftkurven. Da ender man noen ganger opp i en situasjon hvor det er lønnsomt å hente ut mer krefter enn man egentlig bruker fra motoren, også putte overskuddet inn på batteriet for gjenbruk senere. Motoren får da jobbe mest mulig optimalt, og totalen blir lavere forbruk pr mil, enn om man kun hadde ladet fra regenerering. En del modeller har også en ladeknapp eller menyvalg, hvor man kan be bilen aktivt generere strøm til batteriet med motoren. Dette er ekstremt lite energieffektivt, og bør kun gjøres i helt spesielle situasjoner! 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 6. november Forfatter Del Skrevet 6. november Elgen-Hansi skrev (På 4.11.2024 den 3:57 PM): Har man ladet opp fra strømnettet så vil det typisk ikke lades når motoren går nei. Men når man har kjørt elektrisk så lenge det går, så går bilen over i hybridmodus. Da fungerer det akkurat som en vanlig selvladende hybrid. Altså lader ved regenerering og overskuddenergi. Overskuddsenergi er litt mer komplisert enn regenerering. Men det handler om å alltid kjøre motoren på de mest optimale punktene på kraftkurven. Da ender man noen ganger opp i en situasjon hvor det er lønnsomt å hente ut mer krefter enn man egentlig bruker fra motoren, også putte overskuddet inn på batteriet for gjenbruk senere. Motoren får da jobbe mest mulig optimalt, og totalen blir lavere forbruk pr mil, enn om man kun hadde ladet fra regenerering. En del modeller har også en ladeknapp eller menyvalg, hvor man kan be bilen aktivt generere strøm til batteriet med motoren. Dette er ekstremt lite energieffektivt, og bør kun gjøres i helt spesielle situasjoner! lader bilen når man kjører i 40 km/t? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. november Del Skrevet 6. november 3 minutes ago, stamkunde said: lader bilen når man kjører i 40 km/t? Det varierer. Bilen vil vekselsvis lade og bruke strøm avhengig av kjøremønster. Om du kjører i 10km/t eller 100km/t har ingenting å si. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 7. november Del Skrevet 7. november (endret) stamkunde skrev (4 timer siden): lader bilen når man kjører i 40 km/t? Plug-in hybrid kan lade "når man kjører i 40 km/t" dersom man setter systemet i "Charge modus", men det er vel allerede skrevet i denne tråden at dette er svært ulønnsomt. Jeg foreslår at du bare slår fra deg tanken om hybrid bil. Hybridbil er sannsynligvis en dårlig ide. Noen av dem slutter å virke fordi batteriet er "for gammelt" (kalkulert av programvaren i den relevante styringsenheten). Nytt batteri er idiotisk dyrt og brukt batteri er snart for gammelt det også. Det er heller ikke sikkert det er mulig å bytte til et brukt batteri fordi bilprodusenten har gjort det vanskelig eller umulig å gjøre dette. Keep it stupid simple. Endret 7. november av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå