stamkunde Skrevet i går, 05:08 Rapporter Del Skrevet i går, 05:08 Når jeg kjører 300 km hva vil forbruket være på hybrid bil? Regner med jeg kun bruker bensin da. Når vil bilen lade seg selv? Hvor mange km skal kjøre for at det blir fulladet igjen? Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet i går, 05:37 Rapporter Del Skrevet i går, 05:37 Er det plugin eller selvladende hybrid du tenker på? Forbruk over 300 km vil variere mye med bilmodell, så det er ikke så lett å svare konkret på. Men med begge type hybrider skal du jo bruke vesentlig mindre enn med en tilsvarende bensinbil. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet i går, 06:50 Rapporter Del Skrevet i går, 06:50 Du må nesten nevne en spesifikk bil du tenker på. Er stor forsjell på hybrider. Lenke til kommentar
jonorwhatever Skrevet i går, 07:31 Rapporter Del Skrevet i går, 07:31 2 hours ago, stamkunde said: Når vil bilen lade seg selv? Hvor mange km skal kjøre for at det blir fulladet igjen? Selvladende hybrider lader seg selv gjennom regenerering og nedbremsing. Hvor mange km man må kjøre kommer jo helt an på kjørestil og egentlig hvor kupert terrenget og veien er. Som også @Complexity sier, så er det også stor forsjell på hybrider. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet i går, 08:18 Rapporter Del Skrevet i går, 08:18 (endret) En ladbar hybrid har to kilder til energi: - via strøm som lader batteriet. - flytende drivstoff. Forbruket av flytende drivstoff kan bli svært lav på kortere distanser pga bilen benytter strøm på hele distansen. Men, noen ladbare hybrider starter alltid forbrenningsmotoren om temperaturen er under et visst antall grader. En selvladende hybrid har bare en kilde til energi, flytende drivstoff. I stedet for å la energi gå tapt som varme i bremseskivene lades et lite batteri opp. Energien i batteriet benyttes til å starte bilen, og flytte bilen i lavere hastigheter. Forbrenningsmotoren kan dermed stoppes ved kjøring i nedoverbakker og ved reduksjon av hastighet, samt kjøring i kø. Forbruket kan dermed bli lavere enn en bil med bare forbrenningsmotor i bytrafikk samt kjøring fra høyereliggende sted til lavere. Ved langkjøring er forskjellen mindre,noen ganger kan forbruket være høyere enn ren forbrenningsmotor. En selvladende hybrid vil varme kupeen via forbrenningsmotoren, er det kaldt må motoren benyttes i større grad for å holde kupeen med varme. Endret i går, 08:32 av toralfb Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 08:51 Forfatter Rapporter Del Skrevet i går, 08:51 jonorwhatever skrev (1 time siden): Selvladende hybrider lader seg selv gjennom regenerering og nedbremsing. Hvor mange km man må kjøre kommer jo helt an på kjørestil og egentlig hvor kupert terrenget og veien er. Som også @Complexity sier, så er det også stor forsjell på hybrider. vil man se når bilen blir ladet når man kjører, for jeg regner med det er tre forskjellige moduser man velge når man kjører. 1) kun elektrisitet, maks f.eks 45 km 2) både elektrisitet og bensin forbruk ved kjøring 3) kun bensin Hvis jeg kjører kun på elektrisitet som pendler til jobb 40 km, da må jeg kjøre tilbake hjem med kun bensin forbruk. Lenke til kommentar
kremt Skrevet i går, 08:58 Rapporter Del Skrevet i går, 08:58 Det er ikke så mye å bry seg om, bilen styrer det best selv. Men det finnes nok ofte et par moduser. Du bør aldri bruke "Charge" modus på en plugin hybrid, da lader du batteriet ved hjelp av bensinmotoren, veldig sløsing med drivstoff. Hvis du lader må du bruke ladeboks eller stikkontakt. 1 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 09:00 Forfatter Rapporter Del Skrevet i går, 09:00 Elgen-Hansi skrev (3 timer siden): Er det plugin eller selvladende hybrid du tenker på? Forbruk over 300 km vil variere mye med bilmodell, så det er ikke så lett å svare konkret på. Men med begge type hybrider skal du jo bruke vesentlig mindre enn med en tilsvarende bensinbil. i første omgang selvladende hybrid. Til å være selvforsynt. Også fordi jeg ikke har lade mulighet her jeg bor. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 09:01 Forfatter Rapporter Del Skrevet i går, 09:01 kremt skrev (3 minutter siden): Det er ikke så mye å bry seg om, bilen styrer det best selv. Men det finnes nok ofte et par moduser. Du bør aldri bruke "Charge" modus på en plugin hybrid, da lader du batteriet ved hjelp av bensinmotoren, veldig sløsing med drivstoff. Hvis du lader må du bruke ladeboks eller stikkontakt. Godt tips. Er det også med selvladende biler at de bruker mye drivstoff ekstra? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 09:03 Forfatter Rapporter Del Skrevet i går, 09:03 toralfb skrev (45 minutter siden): Ved langkjøring er forskjellen mindre,noen ganger kan forbruket være høyere enn ren forbrenningsmotor. Er det fordi bilen er tyngre enn vanlig bensin bil? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 09:04 Forfatter Rapporter Del Skrevet i går, 09:04 Elgen-Hansi skrev (3 timer siden): Er det plugin eller selvladende hybrid du tenker på? Forbruk over 300 km vil variere mye med bilmodell, så det er ikke så lett å svare konkret på. Men med begge type hybrider skal du jo bruke vesentlig mindre enn med en tilsvarende bensinbil. Bare ta utgangspunkt i noe som koster under 200.000 kr. Et eksempel. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 09:04 Forfatter Rapporter Del Skrevet i går, 09:04 Complexity skrev (2 timer siden): Du må nesten nevne en spesifikk bil du tenker på. Er stor forsjell på hybrider. Ja, er det så stor forskjell? har du eksempler på ytterpunktene? hvem bruker mest, og hvem bruker minst? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 09:07 Forfatter Rapporter Del Skrevet i går, 09:07 på papiret virker hybrid til være god alternativ. Men så var det i praksis. Selvsagt er selgere gode å beskrive, men trenger jo egentlig mekanikere som kjenner biler som egen bukselomme til å beskrive fordeler og ulemper. Det finnes jo så ufattelig mye slitasjedeler som kan skje på en bil. Så en bil som ikke har store kostnader i deler er det jeg vil velge. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet i går, 09:15 Rapporter Del Skrevet i går, 09:15 stamkunde skrev (5 minutter siden): Så en bil som ikke har store kostnader i deler er det jeg vil velge. Dersom det skjer noe med hybridsystemet er kostnadene for å reparere skyhøy. Sjansen for at noe dyrt må byttes er dessuten så høy at man like gjerne kan skaffe seg en ren bensinbil. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet i går, 09:16 Rapporter Del Skrevet i går, 09:16 (endret) 11 minutes ago, stamkunde said: Ja, er det så stor forskjell? har du eksempler på ytterpunktene? hvem bruker mest, og hvem bruker minst? Ja en hybrid er ikke bare en hybrid. Noen har elmotoren på girkassen, noen har elmotoren på en aksling. Noen har stort batteri og noen har bittelite batteri. Hybrider bruker som oftest mye strøm når de går på det og mye drivstoff når de går på det. Ikke bare fordeler å måtte dra rundt på 2 sett med drivverk. Om du ikke har strøm hjemme så ville jeg ikke orker hybrid. Og har du strøm hjemme kan du liksågreit kjøpe en ren elbil som er mye mere effektiv. Endret i går, 09:17 av Complexity Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet i går, 09:17 Rapporter Del Skrevet i går, 09:17 stamkunde skrev (5 minutter siden): på papiret virker hybrid til være god alternativ. Men så var det i praksis. Selvsagt er selgere gode å beskrive, men trenger jo egentlig mekanikere som kjenner biler som egen bukselomme til å beskrive fordeler og ulemper. Det finnes jo så ufattelig mye slitasjedeler som kan skje på en bil. Så en bil som ikke har store kostnader i deler er det jeg vil velge. Hybrid er et alternativ dersom man skal ha bare en bil som mest kjører småturer men er på en og annen langtur f.eks på bilferie. Elektrisk sett er det jo dårlig energieffektivitet å drasse på ekstra vekt i form av en fossilmotor, så hvis man for det meste kjører mindre turer og ikke er så keen på bilferier så vil jeg heller vurdert ren elbil. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 09:27 Forfatter Rapporter Del Skrevet i går, 09:27 mobile999 skrev (11 minutter siden): Dersom det skjer noe med hybridsystemet er kostnadene for å reparere skyhøy. Sjansen for at noe dyrt må byttes er dessuten så høy at man like gjerne kan skaffe seg en ren bensinbil. Skal man snakke med verksted på forhånd, for å få mekanikere forståelse på forhånd, før man går til innkjøp? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet i går, 09:27 Forfatter Rapporter Del Skrevet i går, 09:27 Powertrainer skrev (10 minutter siden): Hybrid er et alternativ dersom man skal ha bare en bil som mest kjører småturer men er på en og annen langtur f.eks på bilferie. Elektrisk sett er det jo dårlig energieffektivitet å drasse på ekstra vekt i form av en fossilmotor, så hvis man for det meste kjører mindre turer og ikke er så keen på bilferier så vil jeg heller vurdert ren elbil. Gode eksempler dette. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet i går, 09:45 Rapporter Del Skrevet i går, 09:45 mobile999 skrev (28 minutter siden): Dersom det skjer noe med hybridsystemet er kostnadene for å reparere skyhøy. Sjansen for at noe dyrt må byttes er dessuten så høy at man like gjerne kan skaffe seg en ren bensinbil. Sant, men du har forsikring som dekker dette og ofte har batteriet en garanti utover garantitiden på bilen. BMW og Kia har dette ihvertfall, garanti imot degradering. Maskinskadeforsikring bør man ha i det tilfellet. 1 Lenke til kommentar
Elgen-Hansi Skrevet i går, 09:57 Rapporter Del Skrevet i går, 09:57 Basert på hva du skriver bør du kjøpe en Toyota selvladende hybrid. Den er mer drivstofføkonomisk enn en bensinbil, både på lang og kortkjøring. Den har bedre driftsikkerhet enn både bensin og diesel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå