Gå til innhold

Black Friday, Black Week, Cyber Monday og Singles day 2024

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, wampster said:

Litt teknisk data spm, de hovedkortene som pr idag støtter nyeste prossessorer og gpu, vil de være bra nok for neste gen også evt? Eller er det noe nytt rett rundt svingen?

AMD: AM5 er relativt ny og kommer til å være på markedet i flere generasjoner framover.
Intel: LGA1700 støtter opp til 14. generasjon. DDR4 og DDR5. 
LGA1851 er ny... Akkurat på vei rundt svingen...  For Core Ultra-prosessorer. Intel bytter oftere og et kjapt google-søk viste en forventning om at platformen holder fram til 2026.

Hvor ofte tenker du bytte hovedkort/CPU? Neste utgave av chipsettet på hovedkortet vil alltid ha bedre hastigheter... De jeg ser på nå må velge mellom PCIe 5.0 hastighet på én SSD og på ett skjermkort. Man ønsker vel både SSD og skjermkort? Bare ett år eldre kort så var det ingen PCIe 5. Så det vil alltid være en avveiing. Blir lett til at man kjøper nytt hovedkort likevel, så ikke noen grunn til å forskuttere utgiften med å kjøpe et mange tusen kroner dyrere hovedkort i tilfelle man skal ønske å beholde det senere (som har samme chipset uansett).

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
tommyb skrev (5 minutter siden):

AMD: AM5 er relativt ny og kommer til å være på markedet i flere generasjoner framover.
Intel: LGA1700 støtter opp til 14. generasjon. DDR4 og DDR5. 
LGA1851 er ny... Akkurat på vei rundt svingen...  For Core Ultra-prosessorer. Intel bytter oftere og et kjapt google-søk viste en forventning om at platformen holder fram til 2026.

Hvor ofte tenker du bytte hovedkort/CPU? Neste utgave av chipsettet på hovedkortet vil alltid ha bedre hastigheter... De jeg ser på nå må velge mellom PCIe 5.0 hastighet på én SSD og på ett skjermkort. Man ønsker vel både SSD og skjermkort? Bare ett år eldre kort så var det ingen PCIe 5. Så det vil alltid være en avveiing. Blir lett til at man kjøper nytt hovedkort likevel, så ikke noen grunn til å forskuttere utgiften med å kjøpe et mange tusen kroner dyrere hovedkort (som har samme chipset uansett).

Ok, takk for utfyllende svar.

Så AM5 plattformen og B650 hovedkort vil være ok om man tenker å gå for 4080super/ryzen7/m2 ssd?

Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (12 minutter siden):

Er det billigere å kjøpe komplett PC en å bygge selv? Ser ikke ut som det er så bra salg på deler individuelt på black week

Ta delene hver for seg i egen handlekurv og sammenlign.
Var et par tilfeller hvor ferdigbygd var 2-3000kr billigere enn delen alene når det var noe salg.

Er dog lurt å sjekke deler flere steder, det er som med dagligvarekjeder gjør bare i tech også.
Noen steder har billigere ditt, andre datt.  Det er dog litt mer å hente med pc deler kontra å vurdere om det er verdt å kjøre mellom butikkene for en maispakke som er 5 kr billigere på kiwi kontra coop feks.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Letterboxd said:

Er det billigere å kjøpe komplett PC en å bygge selv? Ser ikke ut som det er så bra salg på deler individuelt på black week

Antar du snakker om Komplett PC fra PC byggeren på Komplett. Der er man begrenset til å velge ut hardware som ofte er dyrere produkter enn de jeg ville valgt selv. Det er som regel dyrt å gå opp en CPU-modell eller hovedkort chipset i disse byggerne. Anbefaler derfor som @DIYDari å velge sammenlignbare deler og sammenlign handlekurven med ferdigbygget etterpå.

...Jeg ville forøvrig ikke brukt Komplett hvis det ikke var for å bruke PC-byggeren deres. Du betaler typisk noen hundrelapper ekstra på hver eneste del derfra sammenlignet med billigste alternativ.

Dersom du mot formodning snakker om ferdigbyggede PCer fra HP, Acer etc, blir det et helt annet spørsmål. De maskinene er utstyrt med minimale strømforsyninger, verdiløse hovedkort og uvanlig trege SSDer. Du klarer ikke finne så billige deler i detaljhandel.

Endret av tommyb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.prisjakt.no/product.php?p=13149679 Philips OLED809 77" til 25k, ganske bra tilbud for oss som setter pris på ambilight. LG EX panel, så samme som i LG C4. Fordelen er også android TV, ulempen er nok at LG har ørlite bedre bildebehandling/nøyaktige farger.

Mye mulig jeg ender opp med en slik, vil bare se hva som kommer frem til neste uke. om LG C4 plutselig kommer til 20k vil jo det være et enda bedre kjøp.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, tommyb said:

Bet meg merke i denne: Dustin har kutta betydelig i prisen på Intel i9-12900 i dag. (...) Til under 2600 for prosessoren er det foreløpig ikke noe matchende AMD-tilbud. Se ikke for meg at tilgangen varer ut svart-uka.

Da har de satt opp prisen på i9-12900 til 5 663,03. Godt over en dobling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...