Gå til innhold

Hvilken sykkeldekk?

Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte nylig en Diamant union volt go Fsd.

Må ha vinterdekk til denne nå og ble usikker på hvor brede dekk som passer hjulene sykkelen har. Syns de orginale dekkene er for tynne så må noe opp i bredde.

Hjulene heter:

felger XD 211 Disc

28"

Nåværende dekk: Chaoyang E-Bike Sprint,

Fransk mål: 700x38C.

Engelsk mål: 28 x 1,50

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Randeboy om Schwalbe Marathon Winter. Utgave med 240 pigger er bra til litt snø og rimelig god på is samtidig som det også er bra til tørr og våt vinter. Dette er relativt lettrullende vinterdekk. De har selvsagt sine begrensninger i mye nysnø. Men gjør generelt en god jobb. Dekkene finnes gjerne i en rimeligere utgave med ca 120 pigger. Disse mangler piggene som er ytterst. Jeg ville gått for den med 240/maks pigg mengde om du skal sykle på isete asfalt visse dager og ønsker å prioritere trygghet under isete forhold.

Dekket kan kjøpes i 28"x 1,6" / 700x40C / 42-622. Dette er 3 måter å skrive samme dimensjon på basert på forskjellige standarder. Bredden er 1,6" / 40C / 42mm.  De to tallene jeg har uthevet , blir tidvis like. Men i dette tilfellet, pga. avrundinger/standarder så er de ikke det. 35mm utgaven av samme dekk  har helt like tall (700x35C / 35-622).

Uansett, 28" Schwalbe Marathon Winter selges i 3 bredder. Enten 35mm, 42mm eller 50mm bredde. (1,35" / 1,6" / 2").

Til sammenligning er dekket ditt 1,5", noe som pleier å tilsvare 38mm.

Her er 42mm utgaven som altså er hakket bredere enn ditt dekk. 

https://www.xxl.no/schwalbe-studtire-marathon-winter-raceguard-plus-42-622-28-240-piggdekk-hybrid-cyclocross-svart/p/1152007_1_Style

Du bør sjekke at du eventuelt har ekstra klaring under eventuelle skjermer til dette dekket. Jeg ville tatt  utgangspunkt i at ditt dekk er 38mm og at Schwalbe sitt er 42mm. Men det har nok hakket grovere/høyere mønster med mer ytterkant som bygger høyere opp sammenlignet med sommerdekkene dine. Så det er kanskje hakket større enn du tror. I tillegg har du kanskje skjermer som flekser littegranne ved humper, så det er ikke sikkert du har så mye å gå på som du tror heller.

XXL selger også dekket i 35mm og 50mm bred utgave. Tipper 42mm utgaven er max dersom du har skjermer som på en typisk hybridsykkel levert med ca 38mm dekk. Da jeg pendlet til jobb med sykkel brukte jeg selv Marathon Winter i 42mm på vinteren og 38mm sommerdekk resten av året. Hadde ikke hatt sjanse til å fått inn bredere enn 42mm vinterdekk under skjermene på min sykkel. En Diamant sykkel som også kom med 38mm brede dekk fra fabrikk. Det gikk såvidt å gå opp et lite hakk i størrelse. Om det går fint på din kan jeg ikke garantere, eller si noe helt sikkert om.

Prøv å sykle dekkene litt pent inn på første 50km slik at piggene setter seg. Ikke lås hjulene. Noe du uansett ikke bør med pigger. Dersom det forsvinner en del pigger iløpet av en sesong med mange kilometer er det mulig å kjøpe en pakke med flere pigger inkludert verktøy til å sette inn nye. Men med 240 pigger gjør det ikke noe særlig om du mister noen. 🙂

Endret av P7SA
Små justeringer
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har en helt annen type sykkel, men jeg kjøpte en gang et litt bredere dekk, og da kom dekket for nær skjermene. Og da må en kanskje bytte skjermer om en vil ha dekk over en viss bredde.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...