Gå til innhold

Prescott tregere enn Northwood?

Turgon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den artikkelen på The Inquirer var jo 3. sortering selv etter standarden deres. "la oss skrive en artikkel om NX bit og nevne at vi tror noen mener at P4E har dårligere ytelse enn P4" javel, sier nå jeg.

Edit: I hølge The Inquirer (sammensurium av værsting artiklene) så vil P4E yte dårligere enn NW per MHz komme på 2.8GHz og forbruke ca 150W.

Klart Intel er konk om et par uker. :no:

Det var jo en liten overdrivelse da, du blander nok med den tejas CPUen som ble vist frem her om dagen.

Men de har poengtert at P4 3,4 EE kommer til å bruke (worst case) 150 watt, noe som nok ikke er så langt unna sannheten da 3,2 EE bruker 110 watt.

Det var grav(er)ende journalistikk etter malen til The Inq. ;)

Jepp... mye Pressgott til nå.......... :green:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Tror dette vil bli en lang post der alle tror eller håper, fåreslår at vi venter og ser.

Personlig håper jeg AMD blir å ta over ca 30% av markedet iløpet av de neste fem årene, dette vil føre til enda sterkere konkurranse mellom Intel og AMD, og generelt kanskje skape et stort kappløp som er MEGET gunstig for oss forbrukerne. Men som snekker'n sier, det er nok bare å vente og se (og ikke minst håpe). ;)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
Jeg trodde at litt av poenget med Prescott var at den skulle skalere bedre, altså yte bedre klokke for klokke enn Northwood :roll:

Nei, poenget med Prescott er bare at Intel skal tjene ennå mer penger:

* De lager ca dobblet så mange CPU'er per wafer med 90nm som på 130nm

* Produksjonskostnadene per CPU vil synke til rundt 60-70% av det de tidligere CPU'ene kostet å lage.

* Prescott skal skalere littegrann bedre enn NW i starten. (tipper max 3,6GHz på nåværende stepping)

Poenget med prescott er _ikke_ at den skal yte så mye bedre per GHz, for da kunne de bare fulgt i AMD's fotspor med kortere pipeline etc. Men det vil de ikke. GHz selger og så lenge de ikke har noe eller vil ha noe PR-system så er det om å gjøre å få flest mulig GHz. (selv om det må ofres litt ytelse/GHz i den prosessen)

Ja, Intel sitt mektige markedsføringsapparat kan det med å gjøre gull ut av gråstein. Det virker som også jeg har blitt lurt denne gangen altså, skalering for Intel betyr altså høyere MHz og ikke bedre ytelse klokke for klokke enn Northwood... :no:

Jeg tviler ikke på at Pre$scott vil bli nok en gullgruve for Intel, de klarer nok å selge den til tross for alle negative ting den kan føre med seg :cry:

Lenke til kommentar

Vel å si at noen er blitt lurt er vel sterkt sagt, for det første har ikke Intel sagt hvor godt/dårlig denne yter enda for det andre er det ikke sikkert disse ryktene er sanne for det tredje den er enda ikke i salg. De kan vel neppe ha lurt noen til å kjøpe noe de ikke selger enda. Vi får vel vente på tester å se.

Lenke til kommentar

Leste noe på xtreme som FUGGER sa om Prescott og de som har allerede testet den. For de som ikke vet det, så er FUGGER, en av Intel's utviklere. Dette sa han:

A side note that people are not catching yet.

Most of the benchmarks that I have seen do not have the correct cache listed and this directly effect performance.

Ill find a few examples to laugh at and show you the benchmarks they ran are worthless. Then again, the reviewer was un-educated in what they were dealing with.

This is one of the problems I ran into early.

Så, jeg tror vi er enige i å vente til den kommer ut for da å se :yes:

Lenke til kommentar

Selv er jeg ikke inbitt motstander av hverken Intel eller Microsoft, men en IT verden dominert av disse gir meg en ubehagelig grøss. Ikke fordi det er Intel og MS, men fordi det ikke ville gagne noen forbrukere uansett om produsenter hadde tilnærmet monopol i markedet.

Det beste for alle er verdige konkurrenter, det driver prisene ned og produktene raskere fremover. Og så langt ser kvaliteten ut til å holde seg oppe også.

Edit: Personlig gleder jeg meg til å se tester og tall fra alle produkter, da får jeg mer å velge mellom. Det svakeste leddet i kjeden vil alltid felle hovedproduktet, uansett hvor godt det er.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg trodde at litt av poenget med Prescott var at den skulle skalere bedre, altså yte bedre klokke for klokke enn Northwood :roll:

Det er forskjell på ytelse pr MHz og frekvens skalering. Ytelse pr MHz er kun gyldig for en gitt frekvens. Om P4E 2.8GHz hypotetisk sett skulle yte likt med P4 2.8GHz betyr ikke det at P4E 3.6GHz vil yte likt med P4 3.6GHz (multiplier klokket).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...