Gå til innhold

Prescott tregere enn Northwood?

Turgon

Anbefalte innlegg

Intel kan noke eie aksjer via andre selskaper ja, men uten at jeg kjenner det amerikanske markedet så vil jeg tro det er en øvre % grense.

AMD stiger forøvrig kraftig på børsen akkurat nå.

Opp nesten 5%.

Endret av Vyper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jaja, litt lavere ytelse GHz for GHz er vel ikke så mye å sukke over hvis de bare har litt flere GHz ...

Eller hvis det stopper opp der også: Da kan de jo likevel konkurrere på Pris :D :D :D *Håper det*

Jeg trodde at litt av poenget med Prescott var at den skulle skalere bedre, altså yte bedre klokke for klokke enn Northwood :roll:

Hvis ryktene fra The Inquirer stemmer så må Prescott være den største prosessor-fiaskoen fra Intel på linje med Celeron (Covington), P3 1.13GHz, iAXP432 og i960 :scared:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg trodde at litt av poenget med Prescott var at den skulle skalere bedre, altså yte bedre klokke for klokke enn Northwood :roll:

Hvis ryktene fra The Inquirer stemmer så må Prescott være den største prosessor-fiaskoen fra Intel på linje med Celeron (Covington), P3 1.13GHz, iAXP432 og i960 :scared:

PIII var bedre per MHz enn de første P4'ene... så vidt jeg vet

Lenke til kommentar
Jaja, litt lavere ytelse GHz for GHz er vel ikke så mye å sukke over hvis de bare har litt flere GHz ...

Eller hvis det stopper opp der også: Da kan de jo likevel konkurrere på Pris :D :D :D *Håper det*

Prescott kommer ikke til å bli noen fiasko, disse problemene kommer enkelt til å bli fikset. Men som jeg har sagt mange ganger før: Prescott kommer heller ikke til å bli noen revoulusjon, til det må vi nok vente på P5.

Lenke til kommentar
Blir vel vankelig for amd å kjøpe Intel så lenge Intel er en av de største eierne/akjonerene i amd :lol:

Vel i følge en liste jeg fant over de største aksjonærene i AMD så er ikke Intel inne blant de.

Nr 10 på lista hadde en eierandel på 1.71 % så hvis Intel har noe aksjer i AMD så er det i hvertfall under dette tallet.

Nå vet jeg jo ikke om Intel har noen stråselskaper som sitter på eierandeler gjennom diverse fond som var inne på listen, men uansett så kan man ikke kalle Intel for noen stor eier.

Har du link til den lista?

Intel har enorme investeringer i ulike selskap, men det er ikke sikkert at investeringene styres via hovedselskapet, men via egne datterselskaper.

Lenke til kommentar
Prescott kommer ikke til å bli noen fiasko, disse problemene kommer enkelt til å bli fikset. Men som jeg har sagt mange ganger før: Prescott kommer heller ikke til å bli noen revoulusjon, til det må vi nok vente på P5.

Tja, jeg er ikke så sikker på om Intel klarer å løse alle disse problemene innen lanseringen. Først problemer med strømforbruk, og nå problemer med skaleringen/ytelsen - hva blir det neste? :no:

Intels mektige markedsføringsapparat må gjøre sitt aller beste for å selge dette, hørte jeg prisdumping? :thumbdown:

Tejas blir ingen revolusjon heller, men kanskje du tenker på Yamhill?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Tror egentlig Intel har bare godt av litt problemer...så håper jeg AMD klarer å tjene mye penger,og muligens kapre mange andeler...så det blir mer konkurranse i markedet...tvinge intel til å senke prisene sine..fordi de fleste intel cpuene koster ALT for mye. og her er det ikke lenger noe "du får hva du betaler for". prisene er jo rett og slett skammelige på noen cpuer. :yes:

Lenke til kommentar

Den artikkelen på The Inquirer var jo 3. sortering selv etter standarden deres. "la oss skrive en artikkel om NX bit og nevne at vi tror noen mener at P4E har dårligere ytelse enn P4" javel, sier nå jeg.

Edit: I hølge The Inquirer (sammensurium av værsting artiklene) så vil P4E yte dårligere enn NW per MHz komme på 2.8GHz og forbruke ca 150W.

Klart Intel er konk om et par uker. :no:

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Dette bryr meg egentlig ikke, det som the inq skriver. Jeg venter til Prescott har kommet ut, før jeg skal tro på noe som helst. Tror virkelig ikke Intel sliter, men hvis det er sant, det the inq skriver, så har Intel ett problem ja, men som mest sannsynlig vil bli løst.

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Nei, poenget med Prescott er bare at Intel skal tjene ennå mer penger:

* De lager ca dobblet så mange CPU'er per wafer med 90nm som på 130nm

* Produksjonskostnadene per CPU vil synke til rundt 60-70% av det de tidligere CPU'ene kostet å lage.

* Prescott skal skalere littegrann bedre enn NW i starten. (tipper max 3,6GHz på nåværende stepping)

Poenget med prescott er _ikke_ at den skal yte så mye bedre per GHz, for da kunne de bare fulgt i AMD's fotspor med kortere pipeline etc. Men det vil de ikke. GHz selger og så lenge de ikke har noe eller vil ha noe PR-system så er det om å gjøre å få flest mulig GHz. (selv om det må ofres litt ytelse/GHz i den prosessen)

Lenke til kommentar

Tja, jeg er ikke så sikker på om Intel klarer å løse alle disse problemene innen lanseringen. Først problemer med strømforbruk, og nå problemer med skaleringen/ytelsen - hva blir det neste? :no:

Intels mektige markedsføringsapparat må gjøre sitt aller beste for å selge dette, hørte jeg prisdumping? :thumbdown:

Tejas blir ingen revolusjon heller, men kanskje du tenker på Yamhill?

Hvis rapporten til The Inq stemmer, så er det en enkel BIOS-oppdatering som skal til. At hovedkortene ikke automatisk setter rett hastighet på prosessoren er et minimalt problem.

På Tejas er det vel nå sterke spekulasjoner om 64 bit, så vi får se. Det er vel forløpig svært lite info om den saken enda.

Lenke til kommentar
Den artikkelen på The Inquirer var jo 3. sortering selv etter standarden deres. "la oss skrive en artikkel om NX bit og nevne at vi tror noen mener at P4E har dårligere ytelse enn P4" javel, sier nå jeg.

Edit: I hølge The Inquirer (sammensurium av værsting artiklene) så vil P4E yte dårligere enn NW per MHz komme på 2.8GHz og forbruke ca 150W.

Det var jo en liten overdrivelse da, du blander nok med den tejas CPUen som ble vist frem her om dagen.

Men de har poengtert at P4 3,4 EE kommer til å bruke (worst case) 150 watt, noe som nok ikke er så langt unna sannheten da 3,2 EE bruker 110 watt.

Lenke til kommentar

Det var jo en liten overdrivelse da, du blander nok med den tejas CPUen som ble vist frem her om dagen.

Men de har poengtert at P4 3,4 EE kommer til å bruke (worst case) 150 watt, noe som nok ikke er så langt unna sannheten da 3,2 EE bruker 110 watt.

Det var grav(er)ende journalistikk etter malen til The Inq. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...