Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Venner som driter i deg når de har kjæreste

Gjest af40a...442

Anbefalte innlegg

Gjest af40a...442

Flere som opplever dette. Jeg, min beste venninne og hennes samboer skulle egentlig overnatte ute i gapahuk forrige helg men pga ekstremvær droppa vi det. Vi dkille pepbr igjen denne helgen men det var nytt ekstremvær på vei igjen. Jeg foreslo at vi kunne dra på dagstur siden ikke stormen kommer før i natt. 

Men da svarte hun bare at de åsså hadde tenkt at bærer bsr for dårlig til å sove ute nå og at det er den store kino dagen og lurte på om jeg ville bli med på det. Jeg spurte hvilken film de hadde tenkt å se og når. Fikk til svar at de skulle se en grusom skrekkfilm som var så ille at folk gikk ut av kinosalen. De vet at jeg ikke liker å de skrekkfilmer som er så grove og at jeg ikke får sove etterpå.

Så jeg svarte at jeg dropper det men at de fikk kose deg. Fikk til svar at hun regnet med at jeg ikke ville bli med og skjønte det.

Men synes det da er dårlig gjort av de å bare planlegge det når de hadde avtalt å henge med meg. Jeg har mange ganger droppet andre ting jeg har hatt lyst til for å holde avtaler med nettopp de to.. ting som de ikke har hatt lyst til å bli med på.

Men jeg har ikke bare ditcha dem for det.  

Forrige helg dpietr hun meg om vi kunne ta det neste helg siden hun var invitert på julebord. Jeg ville være en raus veninne og inne henne å dra på julebord og kose seg og sa at det gikk helt fint. Jeg tenkte at den overnattings turen ute kan vente.

Men kjenre jeg ble litt skuffa i dag over at de absolutt skulle se den filmen.. at ikke de heller kunne snakke med meg om hvilke filmer som går og vi for eksempel kinne sett en komedie eller noe eller gjort noe annet enn kino.. for eksempel spise pizza og gå på bowling eller gå ut å ta en øl.

Jeg har liksom vært så grei mot de. Kjører og henter de når de er på besøk hos meg siden de ikke har lappen og tar aldri betalt for noe. De får alltid mat og alt når de er her og jeg stiller ofte opp når det er noe.

Men jeg føler at etter veninna mi fikk samboer er ikke jeg så viktig lengre. Før overnattet hun ofte hos meg i flere dager i helger osv..

Bodde hos meg en periode hun ikke hadde noe sted og bo og måtte flytte fra xn osv. Levde på meg.

Men nå ser vi hverandre kanskje en gang i halvåret. Og det er nesten bare jeg som tar initiativ.

Er det lov å være litt skuffa? Eller er det jeg som er teit?

Anonymous poster hash: af40a...442

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest af40a...442 skrev (På 2.11.2024 den 22.20):

Men synes det da er dårlig gjort av de å bare planlegge det når de hadde avtalt å henge med meg. Jeg har mange ganger droppet andre ting jeg har hatt lyst til for å holde avtaler med nettopp de to.. ting som de ikke har hatt lyst til å bli med på.

De avlyste turen sammen, men det betyr ikke nødvendigvis at dere må gjøre noe annet sammen etterpå.

Og hva med ting de egentlig ikke har lyst til å være med på? Hvorfor ble de med i det hele tatt?

På tide at dere finner noe dere alle 3 liker.

Men kjenre jeg ble litt skuffa i dag over at de absolutt skulle se den filmen.. at ikke de heller kunne snakke med meg om hvilke filmer som går og vi for eksempel kinne sett en komedie eller noe eller gjort noe annet enn kino.. for eksempel spise pizza og gå på bowling eller gå ut å ta en øl.

Sa du ifra da? Kan være lurt å snakke først.

Jeg har liksom vært så grei mot de. Kjører og henter de når de er på besøk hos meg siden de ikke har lappen og tar aldri betalt for noe. De får alltid mat og alt når de er her og jeg stiller ofte opp når det er noe.

Kanskje slutte å være så grei mot dem? Virker som de tar deg for gitt.

Men jeg føler at etter veninna mi fikk samboer er ikke jeg så viktig lengre. Før overnattet hun ofte hos meg i flere dager i helger osv..

Bodde hos meg en periode hun ikke hadde noe sted og bo og måtte flytte fra xn osv. Levde på meg.

Men nå ser vi hverandre kanskje en gang i halvåret. Og det er nesten bare jeg som tar initiativ.

Er det lov å være litt skuffa? Eller er det jeg som er teit?

Det er helt forståelig å være skuffet. Du tar initiativ og ønsker å tilbringe tid med dem, men det virker som om de ikke gjør det samme i like stor grad. Det er normalt at folk bruker mer tid med en samboer og kanskje mindre med venner, men det betyr ikke at du ikke er viktig for henne – bare at du kanskje blir litt glemt.

Det er leit å høre at det kun er du som tar initiativ. Har hun alltid vært slik eller er dette noe nytt?

Send henne en melding og fortell hvordan du føler deg.

Lykke til!

Endret av Kassettspiller
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (6 minutter siden):

De avlyste turen sammen, men det betyr ikke nødvendigvis at dere må gjøre noe annet sammen etterpå.

Og hva med ting de egentlig ikke har lyst til å være med på? Hvorfor ble de med i det hele tatt?

På tide at dere finner noe dere alle 3 liker.

Sa du ifra da? Kan være lurt å snakke først.

Kanskje slutte å være så grei mot dem? Virker som de tar deg for gitt.

Det er helt forståelig å være skuffet. Du tar initiativ og ønsker å tilbringe tid med dem, men det virker som om de ikke gjør det samme i like stor grad. Det er normalt at folk bruker mer tid med en samboer og kanskje mindre med venner, men det betyr ikke at du ikke er viktig for henne – bare at du kanskje blir litt glemt.

Det er leit å høre at det kun er du som tar initiativ. Har hun alltid vært slik eller er dette noe nytt?

Send henne en melding og fortell hvordan du føler deg.

Lykke til!

Hun har vært sånn når hun er i forhold men ikke når hun er singel. Jeg foreslo jo at vi kunne finne på noe annet siden det var dårlig vær så spurte hun om jeg ville bli med på kino. Jeg spurte hvilken film de hadde planer om å se og hun svarte.. jeg spurte da om den filmen var drøy og hun svarte at flere hadde gått ut av kinosalen. "Sikkert lest eller hørt av andre som har sett den" så jeg svarte da at jeg ikke orker å se den. Hun svarte da at hun regnet med det. Så hun er ikke dørlk inkluderende. 

Og nei jeg mener ikke at vi måtte gjøre noe annet selv om det ikke ble fint vær men hadde hun børt singel hadde hun ville finne på noe annet med meg. Er det jeg mener. At det virker som for meg at hun driter om jeg blir sittende alene hvis jeg ikke blir med på det de har lyst til. Hun tenker liksom ikke på at jeg kanskje synes det er stusselig å sitte alene siden jeg ikke har noen andre venner.

Lenke til kommentar
Monster skrev (41 minutter siden):

Hun har vært sånn når hun er i forhold men ikke når hun er singel. Jeg foreslo jo at vi kunne finne på noe annet siden det var dårlig vær så spurte hun om jeg ville bli med på kino. Jeg spurte hvilken film de hadde planer om å se og hun svarte.. jeg spurte da om den filmen var drøy og hun svarte at flere hadde gått ut av kinosalen. "Sikkert lest eller hørt av andre som har sett den" så jeg svarte da at jeg ikke orker å se den. Hun svarte da at hun regnet med det. Så hun er ikke dørlk inkluderende. 

Det høres ut som om hun er i en fase hvor hun prioriterer mye tid med kjæresten. Har du lagt merke til om hun henger med andre venninner eller om det bare er deg hun ikke ser så mye? I tillegg virker det som om kinoturen opprinnelig ble planlagt uten deg, selv om dere burde ha planlagt noe sammen ellers. Kanskje dere kan planlegge noe annet i tillegg, hvis den opprinnelige planen ikke fungerer?

Og nei jeg mener ikke at vi måtte gjøre noe annet selv om det ikke ble fint vær men hadde hun børt singel hadde hun ville finne på noe annet med meg. Er det jeg mener. At det virker som for meg at hun driter om jeg blir sittende alene hvis jeg ikke blir med på det de har lyst til.

Det virker som om hun tar deg litt for gitt, noe som er synd. Selv om hun naturlig nok prioriterer samboeren sin, burde hun likevel sette av tid til deg, spesielt med tanke på hvor mye hun betyr for deg.

Hun tenker liksom ikke på at jeg kanskje synes det er stusselig å sitte alene siden jeg ikke har noen andre venner.

Jeg synes absolutt at du bør være ærlig og si hele sannheten om hva du føler, uten å pynte på det. En god venn lytter og gjør sitt beste for å forstå og støtte.

Ellers kan det være lurt å prøve å utvide vennekretsen, for eksempel ved å bli med i frivillige organisasjoner eller andre sosiale grupper. Men dette er bare et forslag – du kjenner deg selv best, så vurder om det er noe som passer for deg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ahh... det der er så typisk en sånn "krenkesak". "Vennen min liker andre bedre enn meg, hva gjør jeg". 

Jeg tror feilen ligger hos deg. Dem andre har hverandre. Dem er trolig forelsket og da blir du det tredje hjulet på vogna. Kanskje du er for intens, eller kanskje dem bare vil være alene. Livet endrer seg. 

jeg har opplevd det samme mangfoldige ganger når jeg var yngre og har til og med opplevd det samme i voksen alder. Kompiser som plutselig blir mindre sosiale etter å ha truffet ei ny dame etc. som dem skal imponere eller tilbringe tid samens med. 

Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Jeg trives i eget selskap og har egne ting å gjøre som jeg liker. Det siste jeg gidder er å sitte å se på andre kline eller bli med kompisen og en kjæreste på kino. Det er for min del det kjipeste som kan skje. 

Mitt forslag er å drite i dem og finne din egen vei i livet. Gjør noe du liker eller alltid har hatt lyst til. Skaff deg en hobby og meng deg med andre mennesker som deler dine interesser. Ikke forvent at ei venninne vil bruke oike mye tid samens med deg når hun har fått seg kjæreste. Brått en dag blir de samboere og blir gift etc. Blod er tykkere enn vann og da blir du skviset ut desverre. 

Du må gjerne snakke med dem om det, men vil du virkelig trenge deg på når dem åpenbart ikke vil være sammen med deg? 

Du skal ikke bli sur på dem, eller hevne deg etc. det er barnslig. Men gjør det samme tilbake. Nedprioriter dem og finn dine egne veier. 

Man kan mene mye rart om hva hun skulle gjort og om det hun gjør er feil etc. men det kommer man ikke langt med. Å ta det opp med ho/dem føles nå litt klengete spør du meg. 

i en alder av snart 50 år kan jeg si at venner kommer og går. Noen vokser man i fra, mens andre får seg dame og flytter etc. og da dør vennskapet på en måte litt ut helt naturlig. Livet går videre. Faktisk opplever jeg det den dag i dag. Man får venner eller tar opp kontakt med gamle venner etc. gjennom felles interesser. 

Det er slik jeg ser det helt normalt. Jeg gidder ikke å besøke en gammel kompis bare fordi vi hang mye sammen før hvis vi ikke har noe til felles gjennom interesser etc. da blir man på en måte bare sittende å snakke om været og gamledager. Ganske kleint. 

Ikke gjør deg "avhengig" av andre. Sørg for å gå dine egne veier og skap ditt eget liv slik du vil ha det. Slik venninnen din har gjort. Det virker jo ikke som om hun har kuttet deg ut ut fra hva du skriver, men hun har nedprioritert deg til fordel for kjæreste. Det er ganske legitimt spør du meg. Det betyr ikke at du skal føle deg krenket og skape en scene rundt dette. Du kan gidt mene noe om det, men hold det for deg selv og bruk tiden uten ho/dem på noe som interreserer deg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette er klassisk oppførsel, du er kun god nok når hun ikke har noen andre. Ikke la deg bruke av henne.

Når hun nå har samboer er ikke du interessant. Det er kjipt, men ikke kast bort tiden på sånne folk.

Du skriver at du ser henne én gang i halvåret, da er det rimelig klart hvor landet ligger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (22 minutter siden):

Dette er klassisk oppførsel, du er kun god nok når hun ikke har noen andre. Ikke la deg bruke av henne.

Når hun nå har samboer er ikke du interessant. Det er kjipt, men ikke kast bort tiden på sånne folk.

Du skriver at du ser henne én gang i halvåret, da er det rimelig klart hvor landet ligger.

Nå kan det hende at denne saken har to sider skal nevnes. Det kan jo vøre en mulighet for at TS har en oppførsel dem ikke liker. En oppførsel og væremåte som passet fint før men som ikke passer inn med ny kjæreste etc. kanskje er også TS klengete eller masete. Det at et kjørestepar ønsler å tilbringe en kinokveld alene er jo helt innafor. 

Jeg kan ikke tenke meg noe mer nedverdigende eller noe kjipere enn å blir med en nyforelsket kompis og kjæresten på kino. Da skulle jeg jaggu meg hatt et et kjipt liv ellers. Sitte å se på en film jeg kanskje ikke vil se samt venninen min kline med kjøresten sin. 

noen ganger så skjer det ting i livet som dette. Man kan gjerne føle seg brukt og andre ting, men ikke lag noe scenenut av dette. Ta det med deg som lærdom og bli mer selvstendig. Hev deg selv over dette istedenfor å grave deg ned og fundere på mye rart. 

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (6 timer siden):

Det høres ut som om hun er i en fase hvor hun prioriterer mye tid med kjæresten. Har du lagt merke til om hun henger med andre venninner eller om det bare er deg hun ikke ser så mye? I tillegg virker det som om kinoturen opprinnelig ble planlagt uten deg, selv om dere burde ha planlagt noe sammen ellers. Kanskje dere kan planlegge noe annet i tillegg, hvis den opprinnelige planen ikke fungerer?

Det virker som om hun tar deg litt for gitt, noe som er synd. Selv om hun naturlig nok prioriterer samboeren sin, burde hun likevel sette av tid til deg, spesielt med tanke på hvor mye hun betyr for deg.

Jeg synes absolutt at du bør være ærlig og si hele sannheten om hva du føler, uten å pynte på det. En god venn lytter og gjør sitt beste for å forstå og støtte.

Ellers kan det være lurt å prøve å utvide vennekretsen, for eksempel ved å bli med i frivillige organisasjoner eller andre sosiale grupper. Men dette er bare et forslag – du kjenner deg selv best, så vurder om det er noe som passer for deg.

Hei igjen ☺️ ja de har vært sammen i over 5 år tror jeg så denne fasen varer evig tror jeg. Har selv tenkt akkurat den tanken om frivillig organisasjon faktisk :) for å ha en lørdags aktivitet. Eller å melde meg inn i speideren :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Nå kan det hende at denne saken har to sider skal nevnes. Det kan jo vøre en mulighet for at TS har en oppførsel dem ikke liker. En oppførsel og væremåte som passet fint før men som ikke passer inn med ny kjæreste etc. kanskje er også TS klengete eller masete. Det at et kjørestepar ønsler å tilbringe en kinokveld alene er jo helt innafor. 

Jeg kan ikke tenke meg noe mer nedverdigende eller noe kjipere enn å blir med en nyforelsket kompis og kjæresten på kino. Da skulle jeg jaggu meg hatt et et kjipt liv ellers. Sitte å se på en film jeg kanskje ikke vil se samt venninen min kline med kjøresten sin. 

noen ganger så skjer det ting i livet som dette. Man kan gjerne føle seg brukt og andre ting, men ikke lag noe scenenut av dette. Ta det med deg som lærdom og bli mer selvstendig. Hev deg selv over dette istedenfor å grave deg ned og fundere på mye rart. 

Ts her. Nei jeg gjør ikke det. Jeg sender ikke melding hver kveld og spør om å finne på ting. Jeg har prøvd å vente til hun tar insistiv. Hun sender meg snapper hver dag og skriver "ha en fin dag. Du er super. Du er et fantastisk menneske og betyr masse for meg" osv. Men jeg har sluttet å svare på det. Jeg føler at hun skriver det bare for å holde på meg. Føler at hun ikke vil gi slipp på meg sånn at jeg bare skal være der når det passer henne. Jeg er så lei. Hun bare lurer meg.Ts 

Lenke til kommentar
Gjest af40a...442
^fmj skrev (3 timer siden):

Ja vi er bare sammen når en av oss har bursdag eller for å levere gaver før Jul. 

Jeg har nok trekt meg litt unna selv. Orker ikke å være for mye med dem om gangen. Vi var på ferie sammen sommeren 2022 og dusja de ikke på 6 dager. Og vi var på en campingplass og det var stekende sol hele uka. I tillegg skulle de gi meg klem når vi sa hade selv om de stinka. 

De er veldig spesielle og er medlem i sånn nerde gruppe. Hun har sagt at de bare dusjer en gang i uken. Og han ene kompisen dems er fan av kaptein sabeltann. Dette er folk på min alder og jeg er 38. Det eneste de er opptatt av er gaming og super Mario. Så jeg egentlig vokst fra dem.

Lenke til kommentar
Gjest af40a...442 skrev (2 minutter siden):

Ja vi er bare sammen når en av oss har bursdag eller for å levere gaver før Jul. 

Jeg har nok trekt meg litt unna selv. Orker ikke å være for mye med dem om gangen. Vi var på ferie sammen sommeren 2022 og dusja de ikke på 6 dager. Og vi var på en campingplass og det var stekende sol hele uka. I tillegg skulle de gi meg klem når vi sa hade selv om de stinka. 

De er veldig spesielle og er medlem i sånn nerde gruppe. Hun har sagt at de bare dusjer en gang i uken. Og han ene kompisen dems er fan av kaptein sabeltann. Dette er folk på min alder og jeg er 38. Det eneste de er opptatt av er gaming og super Mario. Så jeg egentlig vokst fra dem.

Ut fra hvordan du skriver så er jeg overrasket over at du er 38 år. Eller "dere".

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest af40a...442
Kassettspiller skrev (7 timer siden):

Glemte å svare på alt i sta. Men hun avlyser mye med andre venner og. Hun har klaga til meg på at andre venner blir sure. Men jeg har begynt å skjønne nå at det ikke er dem som er problemet. 

Lenke til kommentar
Gjest af40a...442
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Ut fra hvordan du skriver så er jeg overrasket over at du er 38 år. Eller "dere".

Kan ikke du bare klappe igjen.... Jævla Troll. Har jeg svart deg? Nei 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Hvorfor er du her inne. Du er klengete 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Godt voksne par som har vært sammen i fem år sitter ikke å kliner hele tiden. Jeg mente bare at hun kunne funnet på mer veninne ting med meg og uten at han måtte bli med på alt. De skulle være flere op den kinoen. Broren hennes og en kompis av han. Da kunne for eksempel hun vært sammen med meg så junne guttene dratt på kino. Men for meg virker det som hun bare vil være med dem og jvis jeg skal børe med henne må jeg bli med på det de skal. 

Så det er jo hun som ikke fortjener meg her etter min mening. 

Jeg har hatt mange andre dårlige venner også som jeg selv har valgt å kutte ut. Folk som aldri blir voksne. Derfor har jeg bare familien min nå.

Lenke til kommentar
Monster skrev (8 timer siden):

Hei igjen ☺️ ja de har vært sammen i over 5 år tror jeg så denne fasen varer evig tror jeg. Har selv tenkt akkurat den tanken om frivillig organisasjon faktisk :) for å ha en lørdags aktivitet. Eller å melde meg inn i speideren :)

Jeg tenker at det er fint å jobbe som frivillig, både fordi man får muligheten til å delta i aktiviteter og fordi man blir satt pris på.

Gjest af40a...442 skrev (7 timer siden):

Glemte å svare på alt i sta. Men hun avlyser mye med andre venner og. Hun har klaga til meg på at andre venner blir sure. Men jeg har begynt å skjønne nå at det ikke er dem som er problemet. 

Det er liten sannsynlighet for at du er problemet, med tanke på at flere opplever manglende kontakt. Det virker som de har valgt å trekke seg fra andre for å være sammen med hverandre.

Ikke bruk unødvendig tid på dem. Hvis de ikke tar initiativ, ser jeg ikke poenget med å være venner med dem. Kanskje hvis det tar slutt mellom dem, vil hun ønske å tilbringe mer tid med deg, men da er sjansen stor for at hun kun gjør det for sin egen del.

Å sende snaps er enkelt og tar bare noen få minutter, det er ikke tilstrekkelig initiativ. Hvis de møter opp på aktiviteter de egentlig ikke har lyst på, er det tydelig at de ikke er helt ærlige med deg. For min del er vennskap basert på ærlighet.

Endret av Kassettspiller
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker at det er fint å jobbe som frivillig, både fordi man får muligheten til å delta i aktiviteter og fordi man blir satt pris på.

Det er liten sannsynlighet for at du er problemet, med tanke på at flere opplever manglende kontakt. Det virker som de har valgt å trekke seg fra andre for å være sammen med hverandre.

Ikke bruk unødvendig tid på dem. Hvis de ikke tar initiativ, ser jeg ikke poenget med å være venner med dem. Kanskje hvis det tar slutt mellom dem, vil hun ønske å tilbringe mer tid med deg, men da er sjansen stor for at hun kun gjør det for sin egen del.

Å sende snaps er enkelt og tar bare noen få minutter, det er ikke tilstrekkelig initiativ. Hvis de møter opp på aktiviteter de egentlig ikke har lyst på, er det tydelig at de ikke er helt ærlige med deg. For min del er vennskap basert på ærlighet.

Så enig med deg ❤️☺️👍 Jeg har prøvd å ikke ta så mye kontakt og fase dem ut men hun driver hele tiden å skriver snapper til meg om at vi må ta vare på hverandre og at hun ikke vil miste meg osv. Og da kjenner jeg at jeg blir litt kvalm og irritert hvis du skjønner. For jeg skjønner ikke hvorfor hun skal drive å manipulere meg sånn of holde på meg og andre venner når hun nesten aldri gidder å finne på noe med venner uten han samboeren sin. 

Hun sa til meg at hun var lei seg fordi hun prøvde skikkelig hardt å jobbe for de snsre vennene sine ved å dende snapper nedrem hver dag og ønske de en gang dag osv. Men de gidder ikke å svare henne og bare ignorerer det. Men jeg skjønner faktisk de andre godt. Ze har vel gitt henne opp slik jeg åsså er i fred med.

Jeg tenker også på det du sier om at hvis hun blir singl ifjen skal hun vel ha oss venner der igjen for sin egen del.

Så jeg tenker at da kan hun sitte der aleine og ha det så godt 

Lenke til kommentar
Monster skrev (1 minutt siden):

Så enig med deg ❤️☺️👍 Jeg har prøvd å ikke ta så mye kontakt og fase dem ut men hun driver hele tiden å skriver snapper til meg om at vi må ta vare på hverandre og at hun ikke vil miste meg osv

Hun er kanskje redd for å være alene? Sliter hun med noe ellers?

Monster skrev (3 minutter siden):

Hun sa til meg at hun var lei seg fordi hun prøvde skikkelig hardt å jobbe for de snsre vennene sine ved å dende snapper nedrem hver dag og ønske de en gang dag osv. Men de gidder ikke å svare henne og bare ignorerer det. Men jeg skjønner faktisk de andre godt. Ze har vel gitt henne opp slik jeg åsså er i fred med.

Ja, jeg forstår at det kan være vondt å bli ignorert, men hun gjør det samme på en annen måte. Å bare sende snaps er ikke godt nok for de fleste. Jeg håper dere har fortalt henne det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...