Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Merkelige symptomer som vedvarer

Gjest 2f6a9...793

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mag ne skrev (1 minutt siden):

Ved lav energi er det greit å tenke på at karbohydrater er ikke giftig, det er den energikilden som er lettest for kroppen å utnytte.

Lavkarbo passer kanskje ikke for alle.

Det har du rett i.
Er ikke helt strikt på det altså. Det handler mer om hva jeg synes er godt og ikke, enn det å følge en diett. 

Lenke til kommentar
Gjest 66a38...0d4
Theo343 skrev (11 timer siden):

Mange fastleger vil da begynne med blodprøver og mener ofte at "verdiene er innenfor normal området" som ikke sier noe som helst om hva som faktisk foregår. Får du slike svar insisterer du på at du ønsker ultralyd av skjoldbruskjertel eller betaler for det selv via aleris.

Mener du nevnte symmtomer kan komme av skjoldbruskkjertelen ? Hvilke blodprøver er det som sjekker denne,?

Anonymous poster hash: 66a38...0d4

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (11 timer siden):

Ved lav energi er det greit å tenke på at karbohydrater er ikke giftig, det er den energikilden som er lettest for kroppen å utnytte.

Lavkarbo kan fort bli for heftig, ketoner er ikke den optimale energikilden for hjerne og muskler. Jeg har mer tro på næringsposjonering, at man fyller glykogenlagrene med karbo for aktiviteter som krever det. Du vil aldri finne en utøver i en kondisjonsidrett som presterer optimalt med så ekstrem lavkarbo at det kan føre til ketose, velfylte glykogenlagre er helt avgjørende for prestasjonen. Når det er sagt så tror jeg folk flest har mer igjen for å øke aktivitetsnivået og proteininntaket fremfor å kutte for mye på karbohydratene.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Mag ne said:

Lavkarbo fjerne kun oppover og nedturene utover dagen. Lavkarbo gjør ingenting for lav restitusjon, brainfog eller ekstremt dårlig søvnkvalitet.
Hele grunnen til at folk "shiller" lavkarbo er at de kommer hjem, spiser middag, og så går de 100% tom for energi. Og det var den ettermiddagen. Ved lavkarbo eller keto eller en mindre anstrengt glykemisk indeks så får du ikke nedturen.

Jeg forstår å poste anbefalingen, men det blir for dumt å anbefale noe som fungerer for de i normal form til noen som er i enda verre tilstand og ønsker råd om hvordan om kommer seg forbi fastlegens begrensede kunnskap og trenering. 

Lenke til kommentar
16 hours ago, Guest 2f6a9...793 said:

Den er god. Jeg kan eventuelt bestille en time privat for å gjøre det, som du foreslår. 

Når det er sagt kjenner jeg igjen noen av symptomene som sto listet opp vedrørende skjoldbruskkjertel kreft, men også hypertheroidism(?). 

Jeg er hes, hoster mye etter måltider osv. Fryser også hele tiden, spesielt etter mat. 

Anonymous poster hash: 2f6a9...793

Ja dette er klassiske symptomer på hormonproblematikk relatert til skjoldbruskjertelen. I tillegg har du symptomer som ganske klart tyder på en eller annen form for vekst på kjertelen som bør undersøkes asap. Det trenger ikke være kreft men det er likevel ødeleggende for både helse, hverdagsliv, jobb og livskvalitet.

Annet å være klar over:
Mange blir "feildiagnostisert" med -kun- søvnapne fordi luftveiene blir trangere når denne veksten går innover fremfor utover. Søvnapne er bare enn av mange følgeproblemer av dette. En annen kan være at man legger på seg mye som følge av flere av disse tingene over år.

Når nok av følgetingene  har fått påvirke helsa over mange år (fordi leger ikke gjør jobben sin pga. altfor lange pasientlister samt andre ting....) så vil leger og andre mennesker se seg blind på  resultatene av følgeproblemene. "Leger vil be deg gå ned i vekt, endre livsstil, begynne å trene" osv. uten å se på rotårsaken til at du sliter og har havnet i en ond sirkel. Det man da glemmer er at de tingene man ser som løsning for problemer som friske mennesker, vil være 10 ganger vanskeligere for en som er udiagnostisert. Som gjerne bidrar til den mentale lasten i dette. Man møter fort de samme fordommene hos legen som ellers i samfunnet og derfor er det vanskelig å finne ut av. Da må man be legen om de undersøkelsene man tror kan gi resultater.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
5 hours ago, Guest 66a38...0d4 said:

Mener du nevnte symmtomer kan komme av skjoldbruskkjertelen ? Hvilke blodprøver er det som sjekker denne,?

Anonymous poster hash: 66a38...0d4

Svar fra ChatGPT som forøvrig er helt korrekt. Som nevnt kan man være innenfor referanseverdier i mange år og likevel ha utviklet sykdom og fått følgesykdommer fordi man ikke behandles. I tillegg kan skjoldbruskjertel sykdommen være en følgesykdom av andre sykdommer igjen. Det som er felles er at leger gjør en altfor dårlig jobb rundt dette (spesielt ovenfor menn) som fører mange ut i uførhet.

Her er en omfattende oversikt over blodprøver som brukes for å avdekke problemer med skjoldbruskkjertelen:

Hovedprøver

TSH (Tyreoideastimulerende hormon)
Dette er den viktigste og mest sensitive markøren for stoffskiftefunksjon
Normale verdier ligger mellom 0,20-4,0 mU/L9

Høy TSH indikerer lavt stoffskifte, lav TSH indikerer høyt stoffskifte7

Fritt T4 (Tyroxin)
Måler mengden av det viktigste skjoldbruskkjertelhormonet7
Normale verdier er 11,0-23,0 pmol/L
Produseres i skjoldbruskkjertelen og er et forhormon

Fritt T3 (Trijodtyronin)
Det aktive hormonet som påvirker stoffskiftet
Normale verdier er 3,5-6,5 pmol/L
Kan være normal selv ved uttalt hypotyreose

Tilleggsprøver

Anti-TPO (Tyreoperoxidase-antistoffer)
Påviser autoimmun tyreoiditt
Høye verdier tyder på at sykdommen skyldes autoimmun betennelse

TRAS/TSI (Tyreoideareseptor-antistoffer)
Brukes for å diagnostisere Graves sykdom.
Positive verdier indikerer autoimmun årsak til høyt stoffskifte

Spesialprøver

Tyroglobulin
Brukes hovedsakelig ved oppfølging av skjoldbruskkjertelkreft
Kan indikere tilbakefall eller spredning av kreft
Det er viktig å merke seg at referanseverdiene kan variere mellom ulike laboratorier, og prøvesvarene må alltid tolkes i sammenheng med pasientens symptomer og kliniske tilstand.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest 2f6a9...793 skrev (19 timer siden):

Spiser lite karbohydrater. Lite sukker. 

Alle som velger vekk en av hovednæringskildene blir syke etterhvert, du bør definitivt få i deg nok karbohydrater.

Du nevner disse symptomene.

trøtt hele tiden 

- føler meg ikke uthvilt uansett hvor lenge jeg sover 

- har brain fog stortsett hele tiden, det er kun den andre timen etter jeg har stått opp hvor jeg føler meg noenlunde «klar». 

Karbohydrater har som hovedoppgave å gi kroppen energi, hjernen lever av sukker. Å velge vekk sunne varianter av ethvert hovednæringsmiddel er ikke smart, få i deg nok karbohydrater, fett og protein. 

Lenke til kommentar

Karbohydrater er et altfor bredt spektrum. Rafinert og prosesserte matkillder som tilbyr karbohydrater er ikke næringsmidler vi nødvendigvis har godt av. Hold deg til karbohydrater som kommer direkte fra næringskilden som bær, frukt ol. Unngå visse planteoljer og frøoljer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har i mange år slitt med følgende symptomer uten å finne ut av hva som feiler meg.
Jeg skal til utredning snart, men ting tar tid. Vil derfor høre her om noen kjenner seg igjen eller har noen andre tips til hva dette kan være? 

Kan med en gang si at dette IKKE er kostholds eller livsstilsrelatert. Jeg har normal BMI, er aktiv, spiser sunt, drikker ikke alkohol eller kaffe. Drikker ikke brus. Spiser lite karbohydrater. Lite sukker. 

Dette er problemene mine: 

- problemer med å svelge

- trøtt hele tiden 

- føler meg ikke uthvilt uansett hvor lenge jeg sover 

- har brain fog stortsett hele tiden, det er kun den andre timen etter jeg har stått opp hvor jeg føler meg noenlunde «klar». 

- blir overveldet av synsinntrykk, lys og lyder. 

- sliten i øyne. 

- har hatt anfall der jeg sovner plutselig

- sliter med konsentrasjon og hukommelse

- distre 

Alle disse symptomene oppsto da jeg var rundt 17år og er idag 35. 

Anonymous poster hash: 2f6a9...793

Her har du listet opp endel symptomer. Men bare husk på at alle symptomene ikke trenger å henge sammen med hverandre, som i at det kan være mer enn en diagnose det er snakk om. 

Men endel av symptomene får meg til å tenke noe innen autisme, mens andre igjen, høres ut som en kronisk utmattelse, som f.eks ME eller utmattelse som kan ha andre årsaker, kanskje migrene kan være aktuelt å tenke også, selv om du ikke skriver hodepine, så er sensitiv for lyd og lys symptomer som kan forekomme ved migrene. Vanskeligheter med å svelge skiller seg litt ut syns jeg. Reflux kanskje? 

Dette blir bare gjetninger uansett, og du bør vente med en konklusjon til du får en skikkelig utredning. Er litt dumt hvis du har "bestemt deg" for at du har en sykdom du faktisk ikke har. Lykke til med utredningen din :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...