Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Merkelige symptomer som vedvarer

Gjest 2f6a9...793

Anbefalte innlegg

Gjest 2f6a9...793

Hei. Jeg har i mange år slitt med følgende symptomer uten å finne ut av hva som feiler meg.
Jeg skal til utredning snart, men ting tar tid. Vil derfor høre her om noen kjenner seg igjen eller har noen andre tips til hva dette kan være? 

Kan med en gang si at dette IKKE er kostholds eller livsstilsrelatert. Jeg har normal BMI, er aktiv, spiser sunt, drikker ikke alkohol eller kaffe. Drikker ikke brus. Spiser lite karbohydrater. Lite sukker. 

Dette er problemene mine: 

- problemer med å svelge

- trøtt hele tiden 

- føler meg ikke uthvilt uansett hvor lenge jeg sover 

- har brain fog stortsett hele tiden, det er kun den andre timen etter jeg har stått opp hvor jeg føler meg noenlunde «klar». 

- blir overveldet av synsinntrykk, lys og lyder. 

- sliten i øyne. 

- har hatt anfall der jeg sovner plutselig

- sliter med konsentrasjon og hukommelse

- distre 

Alle disse symptomene oppsto da jeg var rundt 17år og er idag 35. 

Anonymous poster hash: 2f6a9...793

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2f6a9...793 skrev (20 minutter siden):

Jeg skal til utredning snart, men ting tar tid.

Kom GJERNE med en tilbakemelding når du har fått en diagnose! Jeg kjenner igjen flere av problemene, greit å sjekke om det er noe du 'har' og som kan hjelpe meg og andre! 

Lenke til kommentar
Gjest 2f6a9...793 skrev (32 minutter siden):

Hei. Jeg har i mange år slitt med følgende symptomer uten å finne ut av hva som feiler meg.
Jeg skal til utredning snart, men ting tar tid. Vil derfor høre her om noen kjenner seg igjen eller har noen andre tips til hva dette kan være? 

Kan med en gang si at dette IKKE er kostholds eller livsstilsrelatert. Jeg har normal BMI, er aktiv, spiser sunt, drikker ikke alkohol eller kaffe. Drikker ikke brus. Spiser lite karbohydrater. Lite sukker. 

Dette er problemene mine: 

- problemer med å svelge

- trøtt hele tiden 

- har brain fog stortsett hele tiden, det er kun den andre timen etter jeg har stått opp hvor jeg føler meg noenlunde «klar». 

- blir overveldet av synsinntrykk, lys og lyder. 

- sliten i øyne. 

- distre 

Alle disse symptomene oppsto da jeg var rundt 17år og er idag 35. 

Dette kan være symptomer på flere lidelser, som for eksempel narkolepsi, MS (multippel sklerose) og ME (myalgisk encefalomyelitt). Det kan imidlertid også være mindre alvorlige tilstander som forårsaker symptomene.

Selv opplevde jeg flere av disse symptomene da jeg hadde en autistisk utbrenthet.

Lenke til kommentar
Gjest 2f6a9...793
Woff skrev (19 minutter siden):

Kom GJERNE med en tilbakemelding når du har fått en diagnose! Jeg kjenner igjen flere av problemene, greit å sjekke om det er noe du 'har' og som kan hjelpe meg og andre! 

Det kan jeg gjøre. 

Hvor lenge har det vært plagsomt for din del? 

Lenke til kommentar
Gjest 2f6a9...793
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Dette kan være symptomer på flere lidelser, som for eksempel narkolepsi, MS (multippel sklerose) og ME (myalgisk encefalomyelitt). Det kan imidlertid også være mindre alvorlige tilstander som forårsaker symptomene.

Selv opplevde jeg flere av disse symptomene da jeg hadde en autistisk utbrenthet.

Takk for svar. Jeg er åpen for det meste.. håper å få et svar og at jeg kan ha en bedre livskvalitet. Det er henmende for det sosiale. 

Lenke til kommentar
Gjest 2f6a9...793
Woff skrev (25 minutter siden):

Dette har jeg slitt med et års tid.. Men jeg er en smule eldre enn deg da, bikka 65 år i sommer..
Uansett fint å høre hva det kan være for noe! 🙂

Mann eller kvinne? Hvordan er din livsstil? Tenker på om vi kan ha noe felles, som eventuelt utløser det. 

Lenke til kommentar
Gjest 2f6a9...793
Kassettspiller skrev (25 minutter siden):

Jeg forstår at dette er vanskelig for deg.

Hvordan er pulsen din til vanlig?

Hmm. Det er jeg usikker på faktisk, men jeg har tatt blodtrykksmåling og lignende hos lege i forbindelse med andre ting, det har ikke vært noe utenom det vanlige akkurat der. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 2f6a9...793 said:

- trøtt hele tiden
- distre

Disse er i alle fall klare symptomer på søvnapné.

Lenke til kommentar
Gjest 2f6a9...793 skrev (12 minutter siden):

Mann eller kvinne? Hvordan er din livsstil?

Jeg er MANN! Og veier akkurat nå 71 kilo, jeg trener IKKE og jeg jobber ikke (uføretrygdet)..  Og søvnapné er det garantert IKKE! Har aldri problemer med å holde meg våken, har heller problemer med å få sove. Bruker fast 5mg Apodorm (sovetablett) hver kveld for å få sovnet.. Er våken 16 timer i døgnet..  🙄 Men har altså flere av problemene du nevnte.

Lenke til kommentar
Gjest 2f6a9...793
Ratleto skrev (20 minutter siden):

Disse er i alle fall klare symptomer på søvnapné.

Jo takk. Du sier noe der. Det jeg videre kan tenke meg er at svelgeproblemene er utløst av dårlig «koordinasjon» på grunn av overveldende trøtthet. Jeg merker at om jeg er ekstra trøtt, setter maten seg fast i halsen. Andre ganger går det fint. Det værste måltidet er middag/kvelds, frokosten går ned greit. 

Lenke til kommentar
Gjest 2f6a9...793
Theo343 skrev (2 minutter siden):

TS:

Spør legen om å få ultralyd undersøkelse av skjoldbruskjertelen. Klassiske tegn på problemer der.

Takk. Det kan jeg ta opp. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Guest 2f6a9...793 said:

Takk. Det kan jeg ta opp. 

Mange fastleger vil da begynne med blodprøver og mener ofte at "verdiene er innenfor normal området" som ikke sier noe som helst om hva som faktisk foregår. Får du slike svar insisterer du på at du ønsker ultralyd av skjoldbruskjertel eller betaler for det selv via aleris.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest 2f6a9...793
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Mange fastleger vil da begynne med blodprøver og mener ofte at "verdiene er innenfor normal området" som ikke sier noe som helst om hva som faktisk foregår. Får du slike svar insisterer du på at du ønsker ultralyd av skjoldbruskjertel eller betaler for det selv via aleris.

Den er god. Jeg kan eventuelt bestille en time privat for å gjøre det, som du foreslår. 

Når det er sagt kjenner jeg igjen noen av symptomene som sto listet opp vedrørende skjoldbruskkjertel kreft, men også hypertheroidism(?). 

Jeg er hes, hoster mye etter måltider osv. Fryser også hele tiden, spesielt etter mat. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...