Gå til innhold

Koblingsskjema for LED

muv

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er sikkert spurt om flere ganger, jeg har lest gjennom en del tråder angående LEDs, men jeg har ikke forstått det helt.

Jeg har tenkt å ha to "kretser"(?) med 5 LEDs på hver. tenkte å bruke de blå LEDsa de har satt opp i Elfa guiden, de blå.

1. på 4 pins molex: gul=12v, rød=5v, sorte=jord, er det rett?

2. skal jeg bruke samme motstander som de har brukt i Elfa guiden?

3. hvordan skal de kobles? 12v/5v(?) -> motstand -> LED -> motstand -> LED -> motstand -> LED -> motstand -> LED -> motstand -> LED? (jeg vet ikke 100% hva serie- og paralell kobling er)

takker for svar... er grønn på dette :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lest, og forhåpentligvis forstått :w00t:

Slik jeg ser det er det best å paralellkoble, fordi om man seriekobler må man legge sammen volten til led'sa og da kommer det fort over 12v, som igjen da fører til at man må bruke flere 12v ledninger (i mitt tilfelle).

Jeg skal paralellkoble 4 led's, som er 20mA og trenger 3,8v. Tenkte å koble de på 5v fra psu.

Så var det å finne motstanden jeg trenger:

gjøre om mA til A: 20mA = 0,02A

Volt som ikke blir brukt: 5v - 3,8v = 1,2v

Finne resistans (ohm) på motstander: 1,2v / 0,02A = 60ohm

Jeg trenger da en motstand med 60ohm. Men på elfa.se har de ikke akkurat 60ohm, men 60,4ohm og 59ohm. Går det greit å bruke 60,4ohm? Det er vel bedre det enn å bruke 59ohm (er vel bedre med litt mindre strøm, enn litt mer?)

Så lurer jeg på om jeg har satt opp rett på bildet under, jeg er ikke sikker på hvor motstanden skal vere...

kobling.GIF

er dette rett?

Takker for svar! håper jeg har gjort leksa mi nå :roll:

Lenke til kommentar

Forsåvidt har du regnet riktig. Men du har glemt at du har 4 LED som hver er 20mA, dermed blir strømmen 80mA og R blir 15 ohm.

Presis verdi på motstand er ikke så nøye, de 20 mA er bare en typisk verdi, kan like gjerne være 15mA eller 25mA, det betyr bare noe forskjell i lysstyrken.

Er ikke sikker på at jeg ville koblet slik selv. Hvis diodene er helt like så går det nok bra, men selv ville jeg følt meg mer komfortabel med en 60 ohm motstand på hver diode. Men det blir jo mer jobb å koble opp.

Lenke til kommentar
Forsåvidt har du regnet riktig. Men du har glemt at du har 4 LED som hver er 20mA, dermed blir strømmen 80mA og R blir 15 ohm.

Ok, da missforsto jeg litt det med paralellkobling :p

...selv ville jeg følt meg mer komfortabel med en 60 ohm motstand på hver diode.

Da gjør jeg det. Har tegnet opp slik jeg forsto det du mente:

kobling2.GIF

Har jeg forstått rett nå? men er det noen begrensning for hvor mange leds jeg kan koble på en molex kontakt? Hvordan finner jeg i tilfelle ut det?

Lenke til kommentar

ah, nå gikk det opp et lys :thumbup:

Så da kan jeg koble det som på denne tegningen, med en 15ohms motstander:

kobling.GIF

(liten tegneleif på bildet... svart ledning er koblet på + på led'en og rød på -, jeg vet det skal vere omvendt :p )

Lenke til kommentar
Presis verdi på motstand er ikke så nøye, de 20 mA er bare en typisk verdi, kan like gjerne være 15mA eller 25mA, det betyr bare noe forskjell i lysstyrken.

Dette er vel for såvidt riktig, men har du en for liten motstand får du for mye strøm og ergo større belastning...

LED'sene tåler vel ikke så mye bank og kan lett gå om de får for mye strøm...

Lenke til kommentar
Jeg skal paralellkoble 4 led's, som er 20mA og trenger 3,8v.

Så lurer jeg på om jeg har satt opp rett på bildet under, jeg er ikke sikker på hvor motstanden skal vere...

kobling.GIF

er dette rett?

Det där kommer inte att fungera.

Dioderna är inte helt lika. Diodspänningen skiljer en aning. Resultatet blir att en diod lyser starkt, någon annan kanske lite grann och resten inte alls.

Rätt sätt vid parallellkoppling är att ha en resistor i serie med respektive diod, dvs fyra parallella trådar med ett 56ohm (standardvärde) motstånd och en LED på varje.

Jag skulle i stället valt att göra två parallella ledningar med ett 220ohm och två LED i serie, kopplade till 12V.

/Olle

Lenke til kommentar

Det der forstod jeg ikke helt... :dontgetit: Hadde tenkt å bestille i dag. Tror jeg bare gjør det som på dette bildet:

kobling2.GIF

Blir litt mye ledninger da men (skal også ha 10 røde leds).

Dette vil vel fungere? Regner med det går greit å ha 10 leds kobla som på bildet på samme ledning? Det har vel heller ingenting å si om jeg kobler på 5v eller 12v (blir såklart forskjellig motstander..)?

Lenke til kommentar

kobling.GIF

er dette rett?

Dioderna är inte helt lika. Diodspänningen skiljer en aning. Resultatet blir att en diod lyser starkt, någon annan kanske lite grann och resten inte alls.

Rätt sätt vid parallellkoppling är att ha en resistor i serie med respektive diod, dvs fyra parallella trådar med ett 56ohm (standardvärde) motstånd och en LED på varje.

Jag skulle i stället valt att göra två parallella ledningar med ett 220ohm och två LED i serie, kopplade till 12V.

/Olle

Har parallellkoblet mange led`s i mitt liv og har aldri hatt noe problem med dette gitt..

Led`s indre motstand er ikke så forskjellig som du skal ha det til her, så sant de er av samme type.

Parallellkobling av led`s og formotstand for å senke spenning over dem går brillefint.

Lenke til kommentar

kobling.GIF

er dette rett?

/Olle

Har parallellkoblet mange led`s i mitt liv og har aldri hatt noe problem med dette gitt..

Led`s indre motstand er ikke så forskjellig som du skal ha det til her, så sant de er av samme type.

Parallellkobling av led`s og formotstand for å senke spenning over dem går brillefint.

Hehe, blir litt forvirret her :p

Hondaen: så du sier at jeg kan koble ledsa slik som jeg tegnet, med en 15ohms motstander?

Lenke til kommentar

Du kan koble dem slik du har tegnet, trenger kun 1 motstand.

Verdien på motstanden er avh. av hvilke led`s du bruker og antall.

Sørg for at motstanden klarer strømmen som må gå igjennom den: spenning over den * strøm igjennom den = avgitt effekt fra motstand.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...