Neptun1 Skrevet lørdag kl 21:14 Del Skrevet lørdag kl 21:14 Imaginacíon skrev (20 minutter siden): Jeg kastet CD-platene mine for 10 år siden. De tok for mye plass og alt kunne jo streames i alle fall. Ja, lettvinthet trumfer alt. Uviktig med lydkvalitet, lytteopplevelse og innlevelse. Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet lørdag kl 21:29 Del Skrevet lørdag kl 21:29 11 minutes ago, Neptun1 said: Ja, lettvinthet trumfer alt. Uviktig med lydkvalitet, lytteopplevelse og innlevelse. Jeg lytter relativt lite til musikk, gjorde mye mer av det når jeg var ung. Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg helt klart vurdert å gå til anskaffelse av platespiller og CD-spiller. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet lørdag kl 21:31 Del Skrevet lørdag kl 21:31 Jeg har mye å gjøre for tiden. Så jeg rekker kun å streame nå, i det siste har podcast erstattet en del av musikken. Det lille jeg hører på av musikk blir streama. Men jeg har flere GB med musikk lagret lokalt helt fra tusenårsskiftet til i dag. Lenke til kommentar
strike_ Skrevet lørdag kl 22:56 Del Skrevet lørdag kl 22:56 Jeg hører MYE musikk og av den grunn er det kun streaming her. Rett og slett pga brukervennligheten og at det er så ekstremt mye enklere å finne ny bra musikk når man streamer med f.eks spotify. Hver helg eller når jeg har fri lytter jeg mange timer på NY musikk for å finne låter jeg kan legge til i mine egne spillelister. Hverken torrent eller fysisk format har fått meg til å finne så mye ny musikk som streaming gjør. Jeg har relativt dyrt utstyr som jeg bruker å lytte til musikk, så jeg burde egenltig gå tilbake til torrent og lossless lydfiler. Men det at streaming gjør det så mye enklere å finne ny musikk og er så brukervennlig så trumfer det alt. MEN jeg er førstemann til å abbonere på spotify HIFI når det (forhåpentligvis) kommer. Jada, jeg vet at det tidal og flere har tapsfri musikk, men JEG vil bruke spotify, punktum. Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet søndag kl 01:17 Del Skrevet søndag kl 01:17 (endret) Har ikke en gang cd spiller, eller noen form for spiller lengere med unntak av laptopen hvor den er integrert. Jeg laster ned mp3/flac (fra youtube og div andre kilder) og spiller det av på telefonen (har ikke internet på telefon med mindre jeg skrur det på for anledningen) med bluetooth headset når jeg trener, ellers hører jeg ikke på musikk. Endret søndag kl 01:17 av Kakkelfant Lenke til kommentar
Apathy Skrevet søndag kl 10:26 Del Skrevet søndag kl 10:26 Nå som USA oppfører seg som de gjør så bruker jeg mindre strømming (byttet fra Tidal til Qobuz). IOM at jeg har en god del CD og LP fra da de kom ut (og USA virket sain) så spiller jeg nå først og fremst fra media jeg har fysisk (kopi av det fysiske media lagret lokalt). Media som er kjøpt før 20.01.25 (stort sett). Og det strømmes fra min egen disk-baserte strømmetjeneste i form av ROON (som jeg kjøpte livstidsabbonnement på i 2015 elns). Kvaliteten på musikken er også så bra den kan få blitt da mine rippede filer ikke endres alt etter som en strømmetjeneste finner billigere løsninger som de tar i bruk uten å opplyse bruker om det. Eller for den saks skyld når de erstatter orginale master med remaster crap uten å gi bruker mulighet til å høre orginal master. Jeg hører mye på musikk (ca 200t i mnd). Men det inkluderer også internett radio. Men hver eneste uke er det minimum 15-30 timer på øret fra lokal server. Den står alltid på og strømmer musikk til mobil som igjen spiller av i bil og på headset når jeg sitter ett eller annet sted og enten jobber med "ikke nødvendig med kontakt med omverden" oppgaver eller lignende. Eller for den saks skyld når jeg ønsker å ikke ha kontakt med omverden... Mye av dette skjer jo med headset. Men også på stereo hjemme. Det blir dog mindre og mindre til at jeg tar frem de fysiske media og hører på en plate av gangen. Først og fremst pga latskap (gidder ikke bytte plater fysisk). Men det hender at jeg spiller det av via det fysiske drevet på CDP og ikke via strømming til DAC i CD spiller (min CDspiller er modifisert slik at jeg kan benytte DAC internt i spilleren fra en ekstern SP-Dif kilde (Digital Transport som består av en RaspberryPI med Hifiberry digi+ HAT som så er koblet via Coax digital kabel til CDP som velger mellom internt drev og den eksterne SP-dif kilden ved hjelp av en vippebryter som veksler mellom de to)). Så lenge rippingen er gjort skikkelig kan jeg ikke høre forskjell på CD i drevet og SP-Dif input fra ROON (rippet album). Om noe så er rippen bedre da ROON gjør det mulig å tilføre DSP i det digitale domene (EQ, RoomEQ etc). Noe min hel-analoge forsterker-CD kombo ikke har mulighet for innebygget. Selv om jeg av og til benytter min Marantz Cinema 50 som pre-amp for å kjøre med Dirac Live (romkorreksjon). Spiller også mer og mer Bluray multikanal mix. Og har kjøpt mer Blu ray enn cd de siste 5-10 årene. Både for det visuelle på TV`n men ikke minst for å få god multikanals lyd. Om ikke annet så kun for å få følelsen av å være blandt publikum på konserten (selv om jeg sitter i min egen stue mangfoldige år etter at konserten fant sted (ofte med meg blandt publikum)). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå