Gå til innhold

Offshore verdt det om lærling?

JamieH

Anbefalte innlegg

Nåværende går jeg vg3 automatisering og skal ut neste år som lærling. Offshore er et av mine ønsker men hvor verdt det er det egentlig bortifra at det høres kult ut? Jeg ønsker å selvfølgelig lære mest under læretiden, men lærer man mye når man er 2 uker på og 4 uker av der ukene av kan man glemme en del dersom man ikke studerer/skriver logg? Skiftene er også på 12 timer der sikkert 6 av dem er effektive. Grunnen er hvis man går opp til fagprøve er det greit å ha lært en del. Onshore er også et alternativt, men da er jeg bortreist fra hjemmeplassen som er bob bob når vi har solide bedrifter her. Er lokalisert i Mo I Rana og her har vi store bedrifter med automasjontjenester som, Elkem, Celsa, Rana Gruber, Ferroglobe, Haneseth og mye mer. Vil høre deres meninger hva dere hadde gjort, og ja det er ikke garantert at jeg kommer inn på equinor men noen planer må man ha. Takk! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva du ønsker, selv gikk jeg for service selskap(Aibel) på modifikasjoner av Kårstø. Det er små prosjekt hvor en er med på hele prosessen fra planlegging, installasjon, commissioning, test, overlevering.  Lærte utrolig mye da en var med på hele prosessen om og om igjen.

Men en kan være uheldig og havne på ett langt prosjekt der en går mesteparten på installasjon med bøying av rør og installasjon av kabel. Lærer lite og kjeder seg i hel.

Samme med Equinor, kan havne på ett spennende prosjekt og lære mye men også havne på vedlikehold og bytte ett manometer og to til dagen...

2/4 er dog utrolig lukrativt og kommer en inn hos Equinor osv så kan en forvente god lønn og avtaler. Men, for noen kan det bli kjedelig i lengden..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Kommer an på hva du ønsker, selv gikk jeg for service selskap(Aibel) på modifikasjoner av Kårstø. Det er små prosjekt hvor en er med på hele prosessen fra planlegging, installasjon, commissioning, test, overlevering.  Lærte utrolig mye da en var med på hele prosessen om og om igjen.

Men en kan være uheldig og havne på ett langt prosjekt der en går mesteparten på installasjon med bøying av rør og installasjon av kabel. Lærer lite og kjeder seg i hel.

Samme med Equinor, kan havne på ett spennende prosjekt og lære mye men også havne på vedlikehold og bytte ett manometer og to til dagen...

2/4 er dog utrolig lukrativt og kommer en inn hos Equinor osv så kan en forvente god lønn og avtaler. Men, for noen kan det bli kjedelig i lengden..

Kanskje jeg burde bare kjøre på med en søknad. Skal trossalt bare være der 18 måneder, men håper jeg lærer nok for å bestå ganske greit på fagprøven med 2/4. 

Lenke til kommentar
JamieH skrev (2 minutter siden):

Kanskje jeg burde bare kjøre på med en søknad. Skal trossalt bare være der 18 måneder, men håper jeg lærer nok for å bestå ganske greit på fagprøven med 2/4. 

Majoriteten av det du trenger for å bestå har du lært på skolen, ganske sikker på jeg kunne bestått min uten læretid. 

Men ja, søk masse! Og still kritiske spørsmål på intervju. For all del prøv å unngå å havne der du trekker kabel i 18 måneder, det er helt håpløst. Kjenner dessverre til flere som ble satt til dette, samt tubing:/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Majoriteten av det du trenger for å bestå har du lært på skolen, ganske sikker på jeg kunne bestått min uten læretid. 

Men ja, søk masse! Og still kritiske spørsmål på intervju. For all del prøv å unngå å havne der du trekker kabel i 18 måneder, det er helt håpløst. Kjenner dessverre til flere som ble satt til dette, samt tubing:/

okei takk, har blitt litt klokere. Skal koke opp et bra søknad. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (47 minutter siden):

Dette går nok helt fint, mange som har gjort det før deg. Skaff deg en jobb når du er hjemme også om du vil lære mer. Kanskje du kan ta elektrikerfagbrevet også, da er du godt skodd.

Vurderer også å ta elektrikerfaget etter auto fagbrevet men vil også komme meg i høgere utdanning så fort som mulig. Går egentlig "Vg4" fordi jeg gikk elenergi og ekom vg2 før jeg videre tok automasjon vg2-3. Går det an å være ansatt som elektrikerlærling i mellomtiden eller blir det kanskje for mye? 

Lenke til kommentar
JamieH skrev (18 minutter siden):

Vurderer også å ta elektrikerfaget etter auto fagbrevet men vil også komme meg i høgere utdanning så fort som mulig. Går egentlig "Vg4" fordi jeg gikk elenergi og ekom vg2 før jeg videre tok automasjon vg2-3. Går det an å være ansatt som elektrikerlærling i mellomtiden eller blir det kanskje for mye? 

Om du vill ta høyere utdanning er det ikke vits med elektro fagbrevet. Mer en nok med auto fagbrevet. Eneste fordelen med elektro er at du er mer fri til å gjøre arbeid i egen og andres bolig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...