Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Introvert søker Introvert tips - Tomhet

Gjest 8dc80...231

Anbefalte innlegg

Gjest 8dc80...231

Heyo, 
Mann i 30 årende her
Har vel i alle år etter ungdomskolen tilbrakt mesteparten av tiden min alene forran pcn (fungerer jo greit i det korte)
Men merker nå spesielt når jeg drar til byen på feks. 17.mai / festivaler og ser så mange som er med venner så føler jeg en tomhet jeg ikke klarer å lukke.
Har desverre aldri vært fan av noe idrett så å bli med i en supporterklubb er jo da lite uaktuelt,,.
Spiller jo såklart heller ikke spill som andre 20+ gjør... 

Lurer på om det er andre som er/hatt vært i lignende situasjon.. Har prøvd å snakke noe med det med folk men å snakke om introvert problemer til ekstroverter er som å snakke til en betongvegg 😕

Anonymous poster hash: 8dc80...231

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (7 minutter siden):

Det første du må gjøre er å slutte/redusere gamingen og forsøke å finne deg mer sosiale aktiviteter. 

Her stigmatiserer du veldig. Gaming kan være veldig sosialt. Jeg spiller selv mye med venner og det er en fint aktivitet for å vedlikeholde avstandsvenner, men ja, det er kanskje ikke beste måten å møte nye venner i lokalområdet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg da jeg var litt yngre (i 30-årene selv nå), jeg er meget introvert og liker å være alene store deler av tiden, men vi er alle mennesker og har behov for sosial kontakt nå og da.

For meg hjalp det veldig at jeg fikk en jobb som gjorde at jeg traff likesinnede mennesker, mange med samme introverte/nerdete personlighet som meg selv. Over tid har jeg fått en håndfull meget gode venner på denne måten

Utfordringen min var at jeg ikke ville finne noen jeg ville "klikke" med på mer tradisjonelle sosiale arenaer, og som man blir eldre blir antallet aktiviteter mindre og det er ikke så vanlig med ulike klubber lengre, men det finnes noen hederlige unntak. 

Selv om det selvsagt er sunt å komme seg ut og ikke bare sitte inne foran PCen skal det også sies at jeg har truffet mange likesinnede mennesker på f.eks. Discord og andre sosiale medier som jeg anser som venner, noen av de møter jeg også ansikt til ansikt i ny og ne. Fordelen med Discord o.l. er at det finnes nisjesamfunn som igjen gir et felles interessområde som gjør det enklere å snakke med andre, og det kan utvikle seg om man treffer rett person :)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oddeh skrev (23 minutter siden):

Her stigmatiserer du veldig. Gaming kan være veldig sosialt. Jeg spiller selv mye med venner og det er en fint aktivitet for å vedlikeholde avstandsvenner, men ja, det er kanskje ikke beste måten å møte nye venner i lokalområdet.

Gaming, med mindre man sitter ved siden av personen(e) i samme rom, kan ikke sammenlignes med reell sosial kontakt hvor man møtes fysisk, ser hverandre og gjør noe sammen. 

Det er som du sier en grei måte å holde kontakt med avstandsvenner, men det er tilsynelatende ikke problemet til trådstarter som sliter med ensomhet. Han/hun må redusere gamingen og komme seg ut i den virkelige verden.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Gaming, med mindre man sitter ved siden av personen(e) i samme rom, kan ikke sammenlignes med reell sosial kontakt hvor man møtes fysisk, ser hverandre og gjør noe sammen. 

Det er som du sier en grei måte å holde kontakt med avstandsvenner, men det er tilsynelatende ikke problemet til trådstarter som sliter med ensomhet. Han/hun må redusere gamingen og komme seg ut i den virkelige verden.  

Det er greit nok, men jeg tror Oddeh reagerte mer på måten det ble sagt på. (Det gjorde jeg og).

Det minner meg litt om det en far som har et dårlig forhold til sin tenåringsssønn sier til sønnen sin ved kjøkkenbordet uten videre utbrodering. 

Isolert sett er ikke: "Det første du må gjøre er å slutte/redusere gamingen og forsøke å finne deg mer sosiale aktiviteter." et veldig nyttig tips vil jeg påstå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8dc80...231 skrev (1 time siden):

Lurer på om det er andre som er/hatt vært i lignende situasjon.. Har prøvd å snakke noe med det med folk men å snakke om introvert problemer til ekstroverter er som å snakke til en betongvegg 😕

Du er slettes ikke alene. Det er nok spesielt utpreget hos menn i 30-årene, siden man typisk er ferdig å studere, gamle venner flytter vekk og man mister naturlig kontakt over tid.

Om du kjenner noen gamle venner i området så kan du våge deg på å ta kontakt. Mest sannsynligvis så er det et gjensidig ønske om å gjenoppta kontakten.

Lenke til kommentar
Radford skrev (9 minutter siden):

Det er greit nok, men jeg tror Oddeh reagerte mer på måten det ble sagt på. (Det gjorde jeg og).

Det minner meg litt om det en far som har et dårlig forhold til sin tenåringsssønn sier til sønnen sin ved kjøkkenbordet uten videre utbrodering. 

Isolert sett er ikke: "Det første du må gjøre er å slutte/redusere gamingen og forsøke å finne deg mer sosiale aktiviteter." et veldig nyttig tips vil jeg påstå.

Hvorfor er ikke det et nyttig tips? Vedkommende sliter med ensomhet og isolerer seg selv med gaming. Da er det åpenbart at personen må ut av isolasjonen som gamingen skaper og inn i noe sosialt. 

Hva det sosiale skal være, vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner trådstarter, men det er der man må starte. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (7 minutter siden):

Hvorfor er ikke det et nyttig tips? Vedkommende sliter med ensomhet og isolerer seg selv med gaming. Da er det åpenbart at personen må ut av isolasjonen som gamingen skaper og inn i noe sosialt. 

Hva det sosiale skal være, vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner trådstarter, men det er der man må starte. 

Som sagt, isolert sett var det ikke nyttig i mine øyne. Om du hadde utbrodert hva du faktisk mente i mer detalj, som du har gjort i postene etter dette (samt. i svaret ditt her) så er det en annen sak. 

At noe er "åpenbart" for deg betyr ikke at det er det for andre og spesielt ikke når trådstarter er åpen om at hen sliter med det sosiale, da er det greit å ikke anta for mye.

Edit: Uansett anser jeg denne digresjonen som OT. Jeg avslutter mine innlegg om dette temaet med dette.

Endret av Radford
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Radford skrev (Akkurat nå):

Som sagt, isolert sett var det ikke nyttig i mine øyne. Om du hadde utbrodert hva du faktisk mente i mer detalj, som du har gjort i postene etter dette (samt. i svaret ditt her) så er det en annen sak. 

At noe er "åpenbart" for deg betyr ikke at det er det for andre og spesielt ikke når trådstarter er åpen om at hen sliter med det sosiale, da er det greit å ikke anta for mye.

Trådstarter klager over tomhet og skriver: "Har vel i alle år etter ungdomskolen tilbrakt mesteparten av tiden min alene forran pcn"

Og så skal det ikke være nyttig å redusere tiden vedkommende gamer? 

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Guest 8dc80...231 said:

Mann i 30 årende her
Har vel i alle år etter ungdomskolen tilbrakt mesteparten av tiden min alene forran pcn (fungerer jo greit i det korte)
Men merker nå spesielt når jeg drar til byen på feks. 17.mai / festivaler og ser så mange som er med venner så føler jeg en tomhet jeg ikke klarer å lukke.

Mann på snart 50 her, ekstremt introvert. 

Etter en periode på 1-2 år i starten av 30'erne der jeg gjorde et siste krafttak på å prøve å bli som alle andre, skaffe seg dame, familie osv.. med deprimerende resultater, kom jeg over filmen 'The Bucket List' og boken 'The Introvert Advantage' som virkelig inspirerte meg.  Jeg la bort listen over hva familien (og samfunnet) forventet av meg og startet min egen liste over hva jeg selv hadde lyst å gjøre og oppnå og så leve etter det. 

De siste ~18 år hvor jeg har levd etter mine egne regler og mål har helt klart også vært de suverent beste og jeg føler ikke jeg mangler noe i det daglige i det hele tatt.  Den eneste tiden som kan være kjip er rundt jul/nyttår, men det er 1-2 uker som bare skal overståes og så er alt ved det normale igjen. 

Så jeg ville få skrevet ned ting du gjør i dag som gjør deg glad og hva som gjør deg nedstemt, og så gjøre mer av det første og mindre av det andre - sånn for å forenkle det veldig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8dc80...231

Sorry men må vel si at jeg lurer på hva "VifteKopp" gjør her da jeg ikke har hørt noen tips utenom "skru av maskinen og gå ut"..  (Fjott). Ellers dere som kommer med tips, takker for at dere tar dere tiden !! 

Men ja prøver å tilbringe mindre og mindre tid på maskinen men dessverre det er der jeg har nettverket mitt, og ellers har jeg lite interesse fra å bli narkoman så å gå rundt i gatene er ikke meg xD

Og jeg trives jo generelt alene men det er de gangene det hadde vært hyggelig å dratt på feks kino med vennegjengen eller slikt. 
Ellers har jeg jo funnet ut at normen er ikke meg, er ikke gift med 2 barn. Så de tankene har jeg kastet ut og brent for lengesiden. Så har opplevd og gjort noen fantastiske ting så klager ikke på det.

Anonymous poster hash: 8dc80...231

Lenke til kommentar
Gjest 8dc80...231 skrev (20 minutter siden):

Sorry men må vel si at jeg lurer på hva "VifteKopp" gjør her da jeg ikke har hørt noen tips utenom "skru av maskinen og gå ut"..  (Fjott). Ellers dere som kommer med tips, takker for at dere tar dere tiden !! 

Men ja prøver å tilbringe mindre og mindre tid på maskinen men dessverre det er der jeg har nettverket mitt, og ellers har jeg lite interesse fra å bli narkoman så å gå rundt i gatene er ikke meg xD

Denne innstillingen kan forklare hvorfor du sliter med tomhetsfølelsen. Du skal selvsagt ikke vanke hodeløst rundt i gatene, du må forsøke å finne en hobby som er givende og sosial. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...