Gå til innhold

Brødbakemaskin erfaringer

Anbefalte innlegg

Jeg innser at unga mine skal spise uhorvelige mengder brød igjennom oppveksten. Kunne tenke meg å bake dette selv. Ser for meg at jeg må bake 3 ganger + i uka.

Er en brødmaskin tingen, letter det arbeidet veldig, eller er det like greit å finne seg noen sunne raske oppskrifter og ta det på gamlemåten?

Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Wilfa BM-50. Brukte den mye i starten, men så døde det litt ut. Brød som sitter fast i eltekrokene har vært mitt største problem med denne maskinen. Mulig det finnes en løsning, som å dyppe de i olje, bedre timing på når brødet fjernes ut fra formen eller lignende.

Brødene smaker dog himmelsk, hever veldig bra og har en mye bedre kvalitet enn om jeg baker selv (jeg kan ikke å bake med gjær). Du kan blande alt kvelden før, det våte først, så det tørre, også gjær på toppen. Så setter du på timer, så har du nybakte brød når du står opp neste dag. Motoren som driver eltekrokene bråker endel, så vær obs på det.

Maskinen har også deigfunksjon så den kan gjøre klar deigen slik at du kan ordne resten. For eksempel bolledeig, pizzadeig og andre deiger som ikke skal formes som brød.

Oppskrifthefte fra Wilfa: https://issuu.com/wilfano/docs/nybakt_issuu

Lenke til kommentar

Jeg har også en slik Wilfa-sak. Anbefales, veldig lettvint både til brød og deig.

Har dog ikke brukt den på en stund siden eltekroken er forsvunnet etter at jeg fikk "hjelp" til å rydde, men denne posten minnet meg på at jeg må bestille ny, takk for påminnelsen.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (59 minutter siden):

Jeg innser at unga mine skal spise uhorvelige mengder brød igjennom oppveksten. Kunne tenke meg å bake dette selv. Ser for meg at jeg må bake 3 ganger + i uka.

Er en brødmaskin tingen, letter det arbeidet veldig, eller er det like greit å finne seg noen sunne raske oppskrifter og ta det på gamlemåten?

Noen som har erfaring?

Jeg er bare ett menneske hos meg og har hatt mye glede av en slik maskin som gjør nesten alt selv, men...om en er mange ville jeg nok ha bakt hovedmengden på vanlig måte, for da får en tre brød i slengen (hvis en har sultne ulver i heimen) og kanskje lage et slikt bakemaskinbrød inni mellom. Jeg spiser mye brød selv også, så en slik maskin holder for meg. 

Thor. skrev (23 minutter siden):

1. Brød som sitter fast i eltekrokene har vært mitt største problem med denne maskinen. Mulig det finnes en løsning, som å dyppe de i olje, bedre timing på når brødet fjernes ut fra formen eller lignende.

2. Brødene smaker dog himmelsk, hever veldig bra og har en mye bedre kvalitet enn om jeg baker selv (jeg kan ikke å bake med gjær). Du kan blande alt kvelden før, det våte først, så det tørre, også gjær på toppen. Så setter du på timer, så har du nybakte brød når du står opp neste dag. Motoren som driver eltekrokene bråker endel, så vær obs på det.

1. Hadde det slik i starten jeg også, men så fant jeg løsningen. Om en er hjemme når maskinen settes i gang; følg med og åpne lokket når siste elting er foretatt - ha på engangshansker og hent ut eltekrok(ene) og trykk deigen helt flat igjen. Så får den heve i fred og ro og alt som blir synlig under er to små huller der eltekrokene satt. Altså er et estetisk problem løst. 

2. Ofte på reklamen så fyller de på ingrediensene rett i bollen som står i maskinen. Det kan bli veldig feil om man søler i bakekammeret i bunnen og det begynner å svi på varmeelementene, så jeg tar alltid ut bollen, fyller på vann/olje/mel, pluss sukker og gjær oppå der i en lett fordypning på toppen. Jeg bruker ofte kruskakli og knust linfrø i mine brød og forbereder det ørlite granne ved å helle ca. en desiliter vann over dem i en kopp, så det trekker inn vannet i klien og blir enklere å bruke og deigen blir ikke for tørr (siden kruskakli stjeler vann som tørre svamper fra deigen). 

3. Når det gjelder det å sette den i gang med innstilling på tid; husk at om deigen blir tung og stor...så kan maskinen rugge på hele seg og komme til å slå inn i veggen ved siden av benken. Dette er selvopplevd og jeg våknet med et brak tidlig en morgen av rytmisk dunking i veggen. *sjokk* Jeg løste det ved å ha hele maskinen stående trygt på gummiert spiseunderlag. Den står støtt som fjell med slike. For sikkerhets skyld kan den jo også stå på gulvet og jobbe om det passer slik. 

Jeg er fornøyd med mine maskiner. Ja, jeg har i flertall, for jeg har en bakeøkt for andre innimellom. Tre maskiner går samtidig, brødene avkjøles, skjæres opp (med maskin) i ønskede stykker, legges i fryseposer og er klar til at mottageren kan putte det meste i frysen og ta opp passe mengder ferskt brød hele tiden. En superduper oppfinnelse!

Håper dette var litt hjelp til videre glede med maskinbakt brød i heimen. :D 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...