Vokteren Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november stamkunde skrev (8 timer siden): Er webasto et godt alternativ å ha når man bor i et vinterland? hvor mange minutter behøver man til det i en bensin bil? Et kvarter og bilen er isfri og behagelig varm. Et «måha» i vinterlandet Norge… Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november (endret) Habla Møberg skrev (49 minutter siden): Hmm, vel er den fungerende er det ikke voldsomme mengder vil jeg si. Har selv en liten garasje som bilen står i, og kan merke noe lukt men det er ingen synlig røyk. Hadde en bil tidligere som hadde Webasto men kun som kjørevarmer og ikke parkeringsvarmer. Den var en skikkelig sothøne fordi den aldri fikk noe service.... Nei, normalt sett ryker det ikke noe av dem, men det utvikler jo eksos selv om man ikke ser det, så anbefalingen er vel å unngå bruke dette i garasjer o.l. Selv kjører jeg bilen utafor garasjen å starter opp der, evt kjører opp porten. Endret 2. november av Aquatic Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 2. november Forfatter Del Skrevet 2. november Er et annet ord for webasto parkeringsvarmer? Andre begrep som benyttes til det? Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november (endret) Parkeringsvarmer kan være montert i bilen av produsenten. Det gir normalt sett den beste integreringen. Ettermontering er mulig. Sjekket pris for mange år siden, 20 - 25 000 kr, trolig høyere idag vil jeg anta. Montering krever egnet sted for selve enheten, tilkobling av strøm, styringssystem, drivstoff fra bilens drivstofftank, og eksos ut. De finnes i variant som varmer kjølevann, og de som varmer luft som begge har sine fordeler og ulemper avhengig av hvordan de skal benyttes. Webasto og Eberspächer er to kjente produsenter av parkeringsvarmere. Det finnes også en rekke kopi produkter. Gjerne til langt lavere pris. Har ikke kjennskap til kvaliteten, vil tro den er varierende på kopiene. (Prisen er gjerne mye lavere, men husk en også trenger selve monteringen, om en ikke utfører den selv. ) Når en parkeringsvarmer først er startet bør den gå til den har oppnådd arbeidstemperatur for å unngå brennkammer soter igjen. Bruk av parkeringsvarmer avgir eksos som vil inneholde CO2 og CO gass. Bruk innendørs i garasje er frarådet. Endret 2. november av toralfb 1 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november Skal en kjøpe en bil, brukt eller ny kan det lønne seg å kjøpe en med fabrikk montert parkerings varmer, om en kommer over en slik. Da unngår en utfordringer med ettermontering. 2 Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 2. november Forfatter Del Skrevet 2. november toralfb skrev (1 time siden): Skal en kjøpe en bil, brukt eller ny kan det lønne seg å kjøpe en med fabrikk montert parkerings varmer, om en kommer over en slik. Da unngår en utfordringer med ettermontering. Ja, uten tvil. Men ved søkeord på parkeringsvarmer, da går man for webasto og parkeringsvarmer? det er ikke noen som vil komme under "radaren"? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november stamkunde skrev (24 minutter siden): ved søkeord på parkeringsvarmer, da går man for webasto og parkeringsvarmer? det er ikke noen som vil komme under "radaren"? Du risikerer å bomme på "Eberspächer". 2 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november Stor variasjon i hvor nøyaktig ekstra utstyr blir oppgitt i annonser. Beste kjøpet kan være om det er montert mer utstyr enn oppgitt. Mangler utstyr som er opplyst om i annonsen gir dårlig stemning i etterkant av handel. Er parkeringsvarmer viktig bør den prøves ut under prøvekjøring, at den faktisk er montert og fungerer. 1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november 10 hours ago, toralfb said: Bruk av parkeringsvarmer kombinert med småkjøring kan føre til 12V batteri ikke lades opp igjen, for kort kjøretid gir ikke tilstrekkelig lading. Startproblemer kan oppstå. Kan løses ved å lade 12V batteri regelmessig. (Eller kjøre lengre tid.) Har en tilgang på strøm kan elektrisk motor- og kupevarmer være et rimeligere alternativ. Da varmes normalt sett kjølevesken opp, som letter start og gir raskere varme i kupeen. Kupevarmer er en vifteovn til montering i bil. Parkeringsvarmer som benytter bensin eller diesel har naturligvis en stor fordel med den kan benyttes uavhengig av strøm. Dette - det er super nice, men på min eldre Volkswagen knerter det batteriet som bare rakkern. Like godt å tenke at du har hybridbil. Ladder batteri før hver langtur, og gjerne mer regelmessig enn det om det er kaldt. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november mobile999 skrev (7 minutter siden): Du risikerer å bomme på "Eberspächer". Godt poeng. Har sett mange ulike stavemåter av Eberspächer. Eber er gjerne mye brukt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå