Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

webasto et godt alternativ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Habla Møberg skrev (3 minutter siden):

Webasto er magisk. Bruker det hele året bortsett fra de varmeste dagene. Bruker en halvtimes tid, men du kan sette selv hvor lenge den skal gå 

hvor mange desiliter bensin tilførsel benyttes det ved å ha den på i en  halv time?

takk for godt svar. 

🙂

Lenke til kommentar

Forvarming er supert på vinteren, spesielt, sparer mange minutter på å sluppe å vente på at bilen blir varm for å fjerne dugg og rim. Nesten alle elbiler har forvarming via app, tidsinnstilling eller trådløs nøkkel. Da kan man også bruke den når bilen står i garasje og man slipper eksos på soverommet hvis bilen står parkert utenfor. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (15 minutter siden):

hvor mange desiliter bensin tilførsel benyttes det ved å ha den på i en  halv time?

takk for godt svar. 

🙂

Det kommer an på modellen og varmebehovet, siden den regulerer effekten etter temperaturen. På diesel bruker den typisk 2 desiliter på en oppvarming, men den kan vel bruke opptil 3 desiliter mener jeg å ha lest. Det er en typisk varmer for personbil, som står i mange personbilmerker. Jeg vil tippe at bensinvarianten ikke er veldig langt unna disse tallene.
I praksis så sparer du drivstoff på det. Fordi en kald motor bruker mer drivstoff. Du sparer og mye på slitasje på motoren. Kaldstart og småkjøring på kald motor er #1 til å slite på en motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk av parkeringsvarmer kombinert med småkjøring kan føre til 12V batteri ikke lades opp igjen, for kort kjøretid gir ikke tilstrekkelig lading. Startproblemer kan oppstå.

Kan løses ved å lade 12V batteri regelmessig. (Eller kjøre lengre tid.)

Har en tilgang på strøm kan elektrisk motor- og kupevarmer være et rimeligere alternativ. Da varmes normalt sett kjølevesken opp, som letter start og gir raskere varme i kupeen. Kupevarmer er en vifteovn til montering i bil. 

Parkeringsvarmer som benytter bensin eller diesel har naturligvis en stor fordel med den kan benyttes uavhengig av strøm.

Endret av toralfb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (38 minutter siden):

Bruk av parkeringsvarmer kombinert med småkjøring kan føre til 12V batteri ikke lades opp igjen, for kort kjøretid gir ikke tilstrekkelig lading. Startproblemer kan oppstå.

Kan løses ved å lade 12V batteri regelmessig. (Eller kjøre lengre tid.)

Har en tilgang på strøm kan elektrisk motor- og kupevarmer være et rimeligere alternativ. Da varmes normalt sett kjølevesken opp, som letter start og gir raskere varme i kupeen. Kupevarmer er en vifteovn til montering i bil. 

Parkeringsvarmer som benytter bensin eller diesel har naturligvis en stor fordel med den kan benyttes uavhengig av strøm.

Men bank i bordet har jeg aldri hatt trøbbel med dette på nyere biler som har Webasto godt implementert i strømstyring, og som har brukbar lading. Har nå en straks 10 år gammel Citroën som leveres med Webasto fra fabrikk. Kjører nesten bare veldig korte turer, bruker Webastoen hele tiden, opptil flere ganger for dagen, og de gangene jeg lader det originale AGM-batteriet er det ikke mye som trengs for å topplade det. Egentlig litt fascinert at det fungerer såvidt bra, for på litt eldre biler var dette et mye større problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (46 minutter siden):

Bruk av parkeringsvarmer kombinert med småkjøring kan føre til 12V batteri ikke lades opp igjen, for kort kjøretid gir ikke tilstrekkelig lading. Startproblemer kan oppstå.

Kan løses ved å lade 12V batteri regelmessig. (Eller kjøre lengre tid.)

Har en tilgang på strøm kan elektrisk motor- og kupevarmer være et rimeligere alternativ. Da varmes normalt sett kjølevesken opp, som letter start og gir raskere varme i kupeen. Kupevarmer er en vifteovn til montering i bil. 

Parkeringsvarmer som benytter bensin eller diesel har naturligvis en stor fordel med den kan benyttes uavhengig av strøm.

Effekten på Defa motorvarmere varierer mye etter hvilken type du har. Kontaktvarmere på blokk/bunnpanne er lite effektive, mens slangevarmere og varmere du setter i frostplugg fungerer bra, spesielt sistnevnte er jo absolutt den beste.

Webasto er jo overlegent Defa mtp oppvarming, men Defa er jo absolutt et bra alternativ, og kanskje det eneste alternativet for mange.

Endret av Aquatic
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

Bruk av parkeringsvarmer kombinert med småkjøring kan føre til 12V batteri ikke lades opp igjen, for kort kjøretid gir ikke tilstrekkelig lading. Startproblemer kan oppstå.

Kan løses ved å lade 12V batteri regelmessig. (Eller kjøre lengre tid.)

Har en tilgang på strøm kan elektrisk motor- og kupevarmer være et rimeligere alternativ. Da varmes normalt sett kjølevesken opp, som letter start og gir raskere varme i kupeen. Kupevarmer er en vifteovn til montering i bil. 

Parkeringsvarmer som benytter bensin eller diesel har naturligvis en stor fordel med den kan benyttes uavhengig av strøm.

i mitt tilfelle så har jeg ikke tilknyttet strøm her jeg bor i  nåværende tidspunkt, dermed må jeg tenke denne veien. Men jeg ønsker bensin bil, jeg vil ha varm og trygg bil å være i. 

Lenke til kommentar
Aquatic skrev (57 minutter siden):

Effekten på Defa motorvarmere varierer mye etter hvilken type du har. Kontaktvarmere på blokk/bunnpanne er lite effektive, mens slangevarmere og varmere du setter i frostplugg fungerer bra, spesielt sistnevnte er jo absolutt den beste.

Webasto er jo overlegent Defa mtp oppvarming, men Defa er jo absolutt et bra alternativ, og kanskje det eneste alternativet for mange.

Bør jeg spørre type webasto det er ? eller kan jeg regne med det er defa produkt som er webasto?

 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (1 time siden):

Men bank i bordet har jeg aldri hatt trøbbel med dette på nyere biler som har Webasto godt implementert i strømstyring, og som har brukbar lading. Har nå en straks 10 år gammel Citroën som leveres med Webasto fra fabrikk. Kjører nesten bare veldig korte turer, bruker Webastoen hele tiden, opptil flere ganger for dagen, og de gangene jeg lader det originale AGM-batteriet er det ikke mye som trengs for å topplade det. Egentlig litt fascinert at det fungerer såvidt bra, for på litt eldre biler var dette et mye større problem.

Fantastisk nyheter. Jeg vil kjøpe bil med webasto. Er det defa produkt i citroen? er det kasse bil, eller personbil

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (5 minutter siden):

Fantastisk produkt da! Jeg er blitt overtalt.

Jeg har ikke selv da jeg synes min  15 år gamle pickup er litt for gammel til en slik påkost men Amarokken på jobben har det og den er jaggu god og varm de gangene jeg skal ut å kjøre den 😀

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (52 minutter siden):

Bør jeg spørre type webasto det er ? eller kan jeg regne med det er defa produkt som er webasto?

 

Litt usikker på hva du mener her.. ?

Webasto er "integrert" i bilen, opp mot styreenheter og klimaanlegg, hvor du kan sette timer i bilen eller starte den med en egen Webasto fjernkontroll.

Defa plugger du i stikk kontakta. Defa kan også fåes i pakke med både fjernkontroll (såkalt Defa 3) og med styring på app med GPS sporing (Defa Link). Med disse pakkene følger det også med en vedlikeholdslader som gjør at den holder batteriet topplada så lenge stikkkontakta står .

Fordelen med Webasto er jo at den er mye mer effektiv hvor bilen blir fort varm, mens med Defa tar det som regel lang tid når det er skikkelig kaldt ute.

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (26 minutter siden):

Litt usikker på hva du mener her.. ?

Webasto er "integrert" i bilen, opp mot styreenheter og klimaanlegg, hvor du kan sette timer i bilen eller starte den med en egen Webasto fjernkontroll.

Defa plugger du i stikk kontakta. Defa kan også fåes i pakke med både fjernkontroll (såkalt Defa 3) og med styring på app med GPS sporing (Defa Link). Med disse pakkene følger det også med en vedlikeholdslader som gjør at den holder batteriet topplada så lenge stikkkontakta står .

Fordelen med Webasto er jo at den er mye mer effektiv hvor bilen blir fort varm, mens med Defa tar det som regel lang tid når det er skikkelig kaldt ute.

Da er det oppklart, forstår din beskrivelse, jeg går for webasto. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (14 minutter siden):

Da er det oppklart, forstår din beskrivelse, jeg går for webasto. 

Vær dog obs på at med Webasto så blir det eksos, så dette bør ikke stå på i garasje, og spesielt ikke om man står parkert i felles garasjeanlegg, parkeringhus osv.

 

Endret av Aquatic
Lenke til kommentar
Aquatic skrev (37 minutter siden):

Vær dog obs på at med Webasto så blir det eksos, så dette bør ikke stå på i garasje, og spesielt ikke om man står parkert i felles garasjeanlegg, parkeringhus osv.

 

ja, det er forståelig. 

Lenke til kommentar
Aquatic skrev (3 timer siden):

Vær dog obs på at med Webasto så blir det eksos, så dette bør ikke stå på i garasje, og spesielt ikke om man står parkert i felles garasjeanlegg, parkeringhus osv.

 

Hmm, vel er den fungerende er det ikke voldsomme mengder vil jeg si. Har selv en liten garasje som bilen står i, og kan merke noe lukt men det er ingen synlig røyk. Hadde en bil tidligere som hadde Webasto men kun som kjørevarmer og ikke parkeringsvarmer. Den var en skikkelig sothøne fordi den aldri fikk noe service....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...