Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Yamaha TZR 50 går i 25 km/t


Anbefalte innlegg

Guttungen har en Yamaha TZR50 som har begynt å gå virkelig tregt. I slak oppoverbakke, nesten ikke stigning i det hele tatt, gjør den nå 25 km/t noe den klarte i 45-50 tidligere. Nedover går den som den skal men når den møter bittelitt motstand så blir den slow mo. Noen tips til hva dette kan være? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mechablast skrev (På 1.11.2024 den 11:33 PM):

Sjekk om den går normalt uten eksosanlegg, om det er tett, strupes motoren.
Om ikke, prøv mål kompresjon.
Ville prøvd det, først

Takk for tips. Skal sjekkes opp

 

Maskinfører skrev (På 1.11.2024 den 11:54 PM):

Lekkasje på radiator/ekspansjon ? Hadde en jeg måtte gå ved siden og og bruke gass for å komme opp bakker ☹️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atlepilot skrev (På 1.11.2024 den 5:49 PM):

Guttungen har en Yamaha TZR50 som har begynt å gå virkelig tregt. I slak oppoverbakke, nesten ikke stigning i det hele tatt, gjør den nå 25 km/t noe den klarte i 45-50 tidligere. Nedover går den som den skal men når den møter bittelitt motstand så blir den slow mo. Noen tips til hva dette kan være? 

Kan være koks i utblåsningen, det er et symptom på utslitt reedventil, noe som gjør at uforbrent drivstoffblanding kommer i utblåsningen og skaper forkalkninger som gjør utblåsningen og/eller svanehals/lyddemper tetter seg med sot/koks. Når det er sagt er dette en av mange ting som kan skape disse problemene, det kan også være problemer med forgasseren, får den for mye luft i forhold til drivstoff kan det skape lignende symptomer. Tett dyse kan også være en årsak, sjekk om pluggen er nøttebrun. Er den hvit får den for lite drivstoff og er den svart får den for mye. Du kan også sjekke om toppakningen er tett, er den lekk vil du tape effekt.

Endret av Powertrainer
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dette er en totakter og er utsatt for vanlige tataktsproblemer. Dette er noen av de vanligste:

Tett eksos som nevnt over. Enten i eksosanlegget eller i eksosutblåsningen i sylinderen. Eller begge. Kan komme av feil bensinblanding, for mye olje eller hvis man bruker olje av dårlig kvalitet.

Lekkasje i simmeringer i veiv eller bunnpakning. Totaktere er avhengig av veivhuskompresjon. En lekkasje her reduserer effekt og gjør bensinblandinga upålitelig (falsk luft). Ganske vanlig problem på gamle mopeder, spesielt hvis de har stått lenge.

Skader på sylinder og/eller stempel. Mangelfull kjøling eller hvis man kjører med tett forgasser (for lite bensin) kan føre til varmeskjæring eller unormal høy slitasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stempel og sylinder varer ikke evig her, dette kjenner du litt på kikk starten hvor mye komp du har (hvor tung den er dra ned) 

vanligste feilene er forgasseren og svanehalsen på eksos 

svanehalsen pleide jeg som ungdom å fylle med noe brennbart ( husker ikke om vi brukte diesel eller parafin) lot den brenne av seg og funket for min del hvertfall

forgasser er viktig og vedlikeholde

Membran, nål og REEd ventil er vanlige service deler, deretter justerer du inn blande forhold og tomgangs nivå. Dette tar en på føleser, tomgang til ett fint nivå, ikke for lavt da det er greit med dreiemoment fra start i en ellers veldig svak maskin, blande forhold pleier å være skrue helt inn og en og en halv runde ut , mulig jeg husker feil, veldig lenge siden. Jeg hadde altid ett skrujern med i lommen under test tur så stiller mannn etter hvordan motoren oppfører seg 

 

kjører du mye i bakker der en bor kan en leke seg med drevingen

14-47 mener jeg skulle være en kurant dreving 

alt her er tatt fra hukommelse fra 2004 så godt mulig jeg feilinformerer 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...