Atlepilot Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Guttungen har en Yamaha TZR50 som har begynt å gå virkelig tregt. I slak oppoverbakke, nesten ikke stigning i det hele tatt, gjør den nå 25 km/t noe den klarte i 45-50 tidligere. Nedover går den som den skal men når den møter bittelitt motstand så blir den slow mo. Noen tips til hva dette kan være? Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Sjekk om den går normalt uten eksosanlegg, om det er tett, strupes motoren. Om ikke, prøv mål kompresjon. Ville prøvd det, først 1 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Lekkasje på radiator/ekspansjon ? Hadde en jeg måtte gå ved siden og og bruke gass for å komme opp bakker ☹️ 1 Lenke til kommentar
Atlepilot Skrevet 3. november Forfatter Del Skrevet 3. november Ok takk for svar. Skal sjekke det opp Lenke til kommentar
Atlepilot Skrevet 3. november Forfatter Del Skrevet 3. november Mechablast skrev (På 1.11.2024 den 11:33 PM): Sjekk om den går normalt uten eksosanlegg, om det er tett, strupes motoren. Om ikke, prøv mål kompresjon. Ville prøvd det, først Takk for tips. Skal sjekkes opp Maskinfører skrev (På 1.11.2024 den 11:54 PM): Lekkasje på radiator/ekspansjon ? Hadde en jeg måtte gå ved siden og og bruke gass for å komme opp bakker ☹️ 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november (endret) Atlepilot skrev (På 1.11.2024 den 5:49 PM): Guttungen har en Yamaha TZR50 som har begynt å gå virkelig tregt. I slak oppoverbakke, nesten ikke stigning i det hele tatt, gjør den nå 25 km/t noe den klarte i 45-50 tidligere. Nedover går den som den skal men når den møter bittelitt motstand så blir den slow mo. Noen tips til hva dette kan være? Kan være koks i utblåsningen, det er et symptom på utslitt reedventil, noe som gjør at uforbrent drivstoffblanding kommer i utblåsningen og skaper forkalkninger som gjør utblåsningen og/eller svanehals/lyddemper tetter seg med sot/koks. Når det er sagt er dette en av mange ting som kan skape disse problemene, det kan også være problemer med forgasseren, får den for mye luft i forhold til drivstoff kan det skape lignende symptomer. Tett dyse kan også være en årsak, sjekk om pluggen er nøttebrun. Er den hvit får den for lite drivstoff og er den svart får den for mye. Du kan også sjekke om toppakningen er tett, er den lekk vil du tape effekt. Endret 4. november av Powertrainer 1 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Dette er en totakter og er utsatt for vanlige tataktsproblemer. Dette er noen av de vanligste: Tett eksos som nevnt over. Enten i eksosanlegget eller i eksosutblåsningen i sylinderen. Eller begge. Kan komme av feil bensinblanding, for mye olje eller hvis man bruker olje av dårlig kvalitet. Lekkasje i simmeringer i veiv eller bunnpakning. Totaktere er avhengig av veivhuskompresjon. En lekkasje her reduserer effekt og gjør bensinblandinga upålitelig (falsk luft). Ganske vanlig problem på gamle mopeder, spesielt hvis de har stått lenge. Skader på sylinder og/eller stempel. Mangelfull kjøling eller hvis man kjører med tett forgasser (for lite bensin) kan føre til varmeskjæring eller unormal høy slitasje. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november Atlepilot skrev (På 3.11.2024 den 6:45 PM): Takk for tips. Skal sjekkes opp Det er bra 👍😀 1 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 17. november Del Skrevet 17. november Stempel og sylinder varer ikke evig her, dette kjenner du litt på kikk starten hvor mye komp du har (hvor tung den er dra ned) vanligste feilene er forgasseren og svanehalsen på eksos svanehalsen pleide jeg som ungdom å fylle med noe brennbart ( husker ikke om vi brukte diesel eller parafin) lot den brenne av seg og funket for min del hvertfall forgasser er viktig og vedlikeholde Membran, nål og REEd ventil er vanlige service deler, deretter justerer du inn blande forhold og tomgangs nivå. Dette tar en på føleser, tomgang til ett fint nivå, ikke for lavt da det er greit med dreiemoment fra start i en ellers veldig svak maskin, blande forhold pleier å være skrue helt inn og en og en halv runde ut , mulig jeg husker feil, veldig lenge siden. Jeg hadde altid ett skrujern med i lommen under test tur så stiller mannn etter hvordan motoren oppfører seg kjører du mye i bakker der en bor kan en leke seg med drevingen 14-47 mener jeg skulle være en kurant dreving alt her er tatt fra hukommelse fra 2004 så godt mulig jeg feilinformerer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå