Gå til innhold

Nytt 'jern' til virtualisering.

Anbefalte innlegg

Jeg skriver dette på en 10+ år gammel jobb-laptop som en gang var ganske heftig. 32GB RAM, 1,5TB SSD og ekstra skjermkort. Har 20+ VMer på den, opp til 7-8 stykker kan kjøre på likt.

Den virker fortsatt men nå er det sånn at hver gang jeg skrur av eller rebooter så er det en 50% sjans for at den kommer opp med 'rare' feil, Den har gjort nytten sin så nå er det på tide med noe nytt, men hva?

Alternativ 1: Ny kraftig laptop. Fullt tastatur, min 15" skjerm, 32GB RAM, 2TB SSD, gjerne ekstra skjermkort. Ulempen er at en sånn blir gjerne litt tung pluss at det rykker litt i øyekroken til sjefen når jeg kommer inn på temaet.

Alternativ 2: Ny hjemmeserver. Jeg har allerede en gammel laptop som hjemmeserver, 16GB RAM, 512GB SSB. Den kjører et par minecraft verdener og en liten webserver samt en håndfull VMer til lab-bruk. En ny hjemmeserver skal ta over minecraft og web men også ta over alle VMene jeg har på min bærbare arbeidsstasjon. Jeg ser for meg minimum 32GB RAM og 2TB SSD med muligheter for oppgradering. Jeg kobler meg til den eksisterende hjemmeserveren med Zerotier vpn i dag og ser for meg at med ny hjemmeserver kan hele laben min være hjemme mens jeg kobler meg opp via vpn når jeg er ute på oppdrag. Så kan jeg heller skaffe en lettere og billigere laptop og bruke som terminal.

Jeg kikket på 'Multicom Security Server 1' og med 32GB RAM og 2TB SSD kommer den på 10881. (Intel Core i7-12700 er standard)

Ser dette fornuftig ut? Er det noe jeg ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zepticon skrev (2 timer siden):

Jeg har en slik som hjemmeserver:
https://www.ebay.com/itm/296736989150

Har oppgradert til 64GB minne og 2TB SSD. Det fine med dem er at om du har Proxmox i bunnen er det lett å skalere opp til flere maskiner, og de tar minimalt med plass.

Jeg har kikket litt på mini-pcer men hvordan er ytelsen på den når du har et dusin VMer som faktisk gjør noe?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kahuna said:

Jeg har kikket litt på mini-pcer men hvordan er ytelsen på den når du har et dusin VMer som faktisk gjør noe?

Syntetisk test, men gir en pekepinne på forskjellene. 

For en server pc så ville jeg nok ventet på nye Intel cpuer eller gått for AMD over de gamle 12/13/14 generasjons Intel. Intel lover jo betydelig mindre strømforbruk for samme ytelse som gjerne er ønskelig for denne bruken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lasten blir litt opp og ned. Til vanlig, ikke all verden men når jeg laber aktivt vil jeg nok sette pris på litt ytelse. Antall tråder er egentlig det som frister mest med intel-cpuen. :)

Hyggelig pris på den minimaskinen men jeg har heldigvis mulighet til å få noe dekket av arbeidsgiver så da blir det lettere å bevege seg oppover på pris/ytelse. Plass er fortsatt et tema da..

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (1 time siden):

Syntetisk test, men gir en pekepinne på forskjellene. 

For en server pc så ville jeg nok ventet på nye Intel cpuer eller gått for AMD over de gamle 12/13/14 generasjons Intel. Intel lover jo betydelig mindre strømforbruk for samme ytelse som gjerne er ønskelig for denne bruken. 

Fint verktøy. :) 

Er denne servereren billigere nå fordi intel snart slipper nye cpuer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...