Orion666 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden GP950mAh skrev (4 minutter siden): Du hevdet vi ikke er et kristent land, noe som altså er feil. Selv om vi ikke har statsreligion har kristendommen en viktig plass i Norge og flertallet identifiserer seg som kristne. Jeg registrerer at du virkelig, virkelig ønsker at alle er kristne. Lykke til med det. 2 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Orion666 skrev (4 minutter siden): Jeg registrerer at du virkelig, virkelig ønsker at alle er kristne. Lykke til med det. Vet godt at de ikke er det, men flertallet identifiserer seg med vår kristne kulturarv og grunnlov. Selv om det sikkert er litt surt for rabiate, militante ateister som lever i sin egen virkelighet. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden GP950mAh skrev (5 minutter siden): men flertallet identifiserer seg med vår kristne kulturarv og grunnlov. Dette er jo ikke nødvendigvis å være kristen. GP950mAh skrev (5 minutter siden): Selv om det sikkert er litt surt for rabiate, militante ateister som lever i sin egen virkelighet. Jeg har aldri møtte slike personer, så det har jeg ingen mening om. 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Orion666 skrev (23 minutter siden): Dette er jo ikke nødvendigvis å være kristen. Identifiserer de seg som kristne, så er de kristne. Det endrer seg ikke med ønsketenkningen din, eller din alternative virkelighet. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Kunde ikke finna studien men det är alltså "55 prosent identifiserer seg som protestantisk kristen," samtidigt som "28 prosent sier de tror på Gud" Så vad menas det med att identifisera sig som kristen? 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden GP950mAh skrev (9 timer siden): Din ønsketenkning har ingen rot i virkeligheten, slik det meste av våset du kommet med heller ikke har. Vel, nå er det ikke @Orion666 som baserer sitt liv på en fantasifortelling da GP950mAh skrev (9 timer siden): Norsk Monitor viste samtidig at 55% identifiserer seg som kristne, selvmotsigelsen er ganske åpenbart, og da er det også klart at Norsk Monitor ikke kan brukes som en seriøs kilde. Er flertallet kristne tror de også på Gud, slik SSB sin undersøkelse også viser. Kilden min var fra et tidligere år enn din egen. Men hvis vi bruker tallene fra 2024 så er det 28 % som sier de tror på Gud. Tallene for de som identifiserer seg som protestantisk kristne er likevel så høyt som 55 %. Det betyr ikke nødvendigvis at disse tror på Gud, bare at de identifiserer seg med det samfunnet vi har som er infisert av kristendommen over mange år. Altså at endel av disse 55 % er mer "kulturelle, tradisjonelle". F.eks så var ikke vi kristne, men valgte likevel å døpe ungene (selv om vi nå senere er utmeldt av statskirken). Flertallet er ikke kristne, for flertallet tror ikke på Gud. Ingenting galt med kilden m.a.o. Denne undersøkelsen blir gjort hvert eneste år og har mer enn nok statistisk grunnlag for å være relevant. https://www.vl.no/religion/2024/03/21/espen-kaller-seg-personlig-kristen-na-er-det-like-vanlig-som-i-1985/ Jeg skjønner heller ikke hvorfor denne desperasjonen, hvorfor det er så viktig for deg at man bikker over 50 % kristne i Norge. Selv om andelen kristne i landet hadde vært 80 % så er Norge fremdeles ikke et kristent land etter at man fjernet ordlyden om "forbliver statens offentlige religion" i 2012. 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden leticia skrev (7 minutter siden): Vel, nå er det ikke @Orion666 som baserer sitt liv på en fantasifortelling da Ateistene tror på fantasier, kristne og andre religiøse tror på religionen som er bevist av vitenskapen. leticia skrev (8 minutter siden): ilden min var fra et tidligere år enn din egen. Men hvis vi bruker tallene fra 2024 så er det 28 % som sier de tror på Gud. Tallene for de som identifiserer seg som protestantisk kristne er likevel så høyt som 55 %. Det betyr ikke nødvendigvis at disse tror på Gud, bare at de identifiserer seg med det samfunnet vi har som er infisert av kristendommen over mange år. Altså at endel av disse 55 % er mer "kulturelle, tradisjonelle". F.eks så var ikke vi kristne, men valgte likevel å døpe ungene (selv om vi nå senere er utmeldt av statskirken). Flertallet er ikke kristne, for flertallet tror ikke på Gud. Ingenting galt med kilden m.a.o. Denne undersøkelsen blir gjort hvert eneste år og har mer enn nok statistisk grunnlag for å være relevant. SSB sine tall viser et flertall som tror på Gud, og det stemmer bedre med andelen som også sier at de identifiserer seg som kristne, som også utgjør et flertall. Norsk Monitor er ingen god kilde på dette, de har alltid vist svært lave tall mot alle andre undersøkelser. leticia skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner heller ikke hvorfor denne desperasjonen, hvorfor det er så viktig for deg at man bikker over 50 % kristne i Norge. Selv om andelen kristne i landet hadde vært 80 % så er Norge fremdeles ikke et kristent land etter at man fjernet ordlyden om "forbliver statens offentlige religion" i 2012. Vi er et kristent land, vi har kristendommen grunnlovsfestet som vår kulturarv og et flertall som tror på Gud og identifiserer seg som kristne, uansett hvor mye ateistene benekter fakta. Man trenger ikke ha kristendommen som statsreligion for å være et kristent land. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) GP950mAh skrev (42 minutter siden): Identifiserer de seg som kristne, så er de kristne. Dette er jo selv kirken jeg en gang var medlem av og kristne uenig i. At jeg identifiserer meg som et tre gjør meg ikke til et tre. I følge de kristne og kirken, var dette noe man måtte både bekjenne og man måtte akseptere blant annet jesus oppstandelse. Det er det mange som ikke gjør, de bare tror på "noe mer" og kaller seg kristne. Endret 1 time siden av MrL 1 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden GP950mAh skrev (16 minutter siden): Ateistene tror på fantasier, kristne og andre religiøse tror på religionen som er bevist av vitenskapen. 🤓 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) MrL skrev (4 minutter siden): Dette er jo selv kirken jeg en gang var medlem av og kristne uenig i. At jeg identifiserer meg som et tre gjør meg ikke til et tre. I følge de kristne og kirken, var dette noe man måtte både bekjenne og man måtte akseptere blant annet jesus oppstandelse. Det er det mange som ikke gjør, de bare tror på "noe mer" og kaller seg kristne. Flertallet identifiserer seg som kristne, og et like stort flertall tror på Gud ifølge SSB sine tall. Endret 1 time siden av GP950mAh Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden MrL skrev (3 minutter siden): Dette er jo selv kirken jeg en gang var medlem av og kristne uenig i. At jeg identifiserer meg som et tre gjør meg ikke til et tre. I følge de kristne og kirken, var dette noe man måtte både bekjenne og man måtte akseptere blant annet jesus oppstandelse. Det er det mange som ikke gjør, de bare tror på "noe mer" og kaller seg kristne. Folk kan sikkert regne seg som kulturelt kristne, men fra et bibelsk perspektiv kreves tro og bekjennelse for å bli frelst Lenke til kommentar
MrL Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden GP950mAh skrev (1 minutt siden): Flertallet identifiserer seg som kristne, og et like stort flertall tror på Gud ifølge SSB sine tall. Tussi skrev (1 minutt siden): Folk kan sikkert regne seg som kulturelt kristne, men fra et bibelsk perspektiv kreves tro og bekjennelse for å bli frelst Nettopp, men å identifisere seg som kristen har lite med kristendommen å gjøre. Ikke å tro på Gud heller. Det er flere tusen guder man kan tro på. Jeg kjenner mange mennesker som betegner seg som kristen, men ikke tror på langt nær hva som faktisk står i den boka. Man bare fordi de er norsk og tror på "En Gud". Dette har egentlig ingenting med kristendommen å gjøre, fordi de fleste vil ikke tro på det kristendommen faktisk presenterer - og kaller seg kristen i tro på at "det er noe mer". Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden MrL skrev (Akkurat nå): Nettopp, men å identifisere seg som kristen har lite med kristendommen å gjøre. Ikke å tro på Gud heller. Det er flere tusen guder man kan tro på. Flertallet tror på den ene, sanne, kristne Gud og identifiserer seg som kristne. Slik er det uansett hvor mye ateistene benekter og kverulerer om dette. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden GP950mAh skrev (2 minutter siden): Flertallet tror på den ene, sanne, kristne Gud og identifiserer seg som kristne. Slik er det uansett hvor mye ateistene benekter og kverulerer om dette. De fleste lever med en misforståelse om hva det innebærer å være kristen. Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden MrL skrev (3 minutter siden): De fleste lever med en misforståelse om hva det innebærer å være kristen. Nei, dette forstår alle som har grunnleggende kunnskap om kristendommen. At ateistene ikke forstår eller benekter og kverulerer er en annen sak. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 52 minutter siden Del Skrevet 52 minutter siden SSB sina tal visar att 47% tillhörer en religion eller trosrättning. Vilka tal är det egentligen som visar att över 50% i Norge är kristna? Norsk monitor som har ett tal över 50% angående folks identitet kunde man ju inte lita på. (vad jag ogillar denna type studier där man inte ens enkelt kan veta vad folk har svarat på, förstår frågan som och menar) 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 48 minutter siden Del Skrevet 48 minutter siden fredrik2 skrev (2 minutter siden): SSB sina tal visar att 47% tillhörer en religion eller trosrättning. Vilka tal är det egentligen som visar att över 50% i Norge är kristna? Norsk monitor som har ett tal över 50% angående folks identitet kunde man ju inte lita på. (vad jag ogillar denna type studier där man inte ens enkelt kan veta vad folk har svarat på, förstår frågan som och menar) Nei, det er var folk selv tror om egen tilhørighet i trossamfunn. De faktiske tallene viser altså at 62,5% er medlemmer av Den Norske Kirke, og enda et par til i andre kristne trossamfunn. https://www.kirken.no/nb-NO/om-kirken/bakgrunn/kirkestatistikk/medlemsstatistikk/#:~:text=Medlemstall,kommer medlemmer bosatt i utlandet. https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/religion-og-livssyn/statistikk/trus-og-livssynssamfunn-utanfor-den-norske-kyrkja/artikler/8-av-10-er-medlem-i-et-tros-eller-livssynssamfunn#:~:text=Siste tall for 2022 viser,med over 374 000 medlemmer. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 45 minutter siden Del Skrevet 45 minutter siden Takk, då vet vi att fler än 50% er med i Norska kirken och vi vet att färre än 50% tror på gud. 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 41 minutter siden Del Skrevet 41 minutter siden fredrik2 skrev (3 minutter siden): Takk, då vet vi att fler än 50% er med i Norska kirken och vi vet att färre än 50% tror på gud. Flertallet tror på Gud ifølge SSB sine tall, slik flertallet også er kristne. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 39 minutter siden Del Skrevet 39 minutter siden Just now, GP950mAh said: Flertallet tror på Gud ifølge SSB sine tall, slik flertallet også er kristne. Men alltså. Att vara med i Norska kirken är inte samma sak som att tro på gud. Det finns tal fra SSB och fra Norsk monitor som visar att inte hälften av norrmännen tror på gud. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå