DukeNukem3d Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Jeg må være ærlig på at jeg er ateist, men jeg er sjeleglad for at jeg har vokst opp i et kristent land og ikke et muslimsk land. Kristendom har sprunget ut til å bli de flotteste demokratiene i verden. Det hadde nok neppe vært mulig hvis barbaren Muhammed var en profet for oss, så ærlige må man være. Ideer = konsekvenser. Endret 5 timer siden av DukeNukem3d 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden fredrik2 skrev (2 minutter siden): Men alltså. Att vara med i Norska kirken är inte samma sak som att tro på gud. Det finns tal fra SSB och fra Norsk monitor som visar att inte hälften av norrmännen tror på gud. Dette er to forskjellige tall ja. Og tallet for medlemsskap viser et flertall som tilhører kristne trossamfunn, mens det andre tallet fra SSB viser et flertall som tror på Gud. Norsk Monitor sin undersøkelse for andel som tror på Gud er alltid for lavt, slik har det vært siden 80-tallet, deres undersøkelser kan ikke brukes som en seriøs kilde. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 2 minutes ago, GP950mAh said: Dette er to forskjellige tall ja. Og tallet for medlemsskap viser et flertall som tilhører kristne trossamfunn, mens det andre tallet fra SSB viser et flertall som tror på Gud. Norsk Monitor sin undersøkelse for andel som tror på Gud er alltid for lavt, slik har det vært siden 80-tallet, deres undersøkelser kan ikke brukes som en seriøs kilde. Finner inget tal fra SSB som sier att mer än 50% tror på gud. Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden fredrik2 skrev (Akkurat nå): Finner inget tal fra SSB som sier att mer än 50% tror på gud. Joda, undersøkelsen om religion som de gjør hvert år viser det. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Gammel undersøkelse fra 2019 sier at 37% av medlemmer i Norges kirke ikke tror på gud, så de kan ikke betegnes som kristne uannsett hvordan du vrir og vender på det. Så av 62% av befolkingen som er medlem av den norske kirke er det 37% av de ikke tror på gud - betyr at vi ikke har flertall av kristne. Man kan og stille spørsmål hvor kristen man er når man er i tvil. Endret 5 timer siden av MrL 1 1 Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Her er en interessant oversikt: Alfabetisk liste over trossamfunn med tilskudd Altså i Norge det er snakk om, i 2016 Ser ut som det er 200 ish med litt grovtelling. Hvor mange er det i 2024? 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) MrL skrev (2 minutter siden): Gammel undersøkelse fra 2019 sier at 37% av medlemmer i Norges kirke ikke tror på gud, så de kan ikke betegnes som kristne uannsett hvordan du vrir og vender på det. Så av 62% av befolkingen som er medlem av den norske kirke er det 37% av de ikke tror på gud - betyr at vi ikke har flertall av kristne. Man kan og stille spørsmål hvor kristen man er når man er i tvil. Du velger bevist å utelate at det er hundretusenvis av kristne utenfor Den Norske Kirke, som tilhører sterkt kristne, bibeltro trossamfunn. Ok. De gamle tallene er ikke interessante i 2024, nå har andelen som tror på Gud økt. Endret 5 timer siden av GP950mAh Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 8 minutes ago, GP950mAh said: Joda, undersøkelsen om religion som de gjør hvert år viser det. Kan du visa eksakt hvor i detta dokumentet det står eller visa till noe annat dokument? https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/faktaside/religion 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) GP950mAh skrev (8 minutter siden): Du velger bevist å utelate at det er hundretusenvis av kristne utenfor Den Norske Kirke, som tilhører sterkt kristne, bibeltro trossamfunn. Ok. De gamle tallene er ikke interessante i 2024, nå har andelen som tror på Gud økt. Det har du rett i, de utgjør 381.000 personer i 2024. Tar vi utg. i at alle de er kristne har vi totalt 46% av befolkningen som er kristne. Men det er forsatt en del tvil rundt de troende også på den 46%, hvor kristne man egentlig er. Ja tallene er gamle, men jeg tviler på de har økt. Dette er ikke noe fasit, og 2 ulike tallstatestikker med ulike år som mikses - men vi kan ikke fastlå at flertallet er kristne. Endret 5 timer siden av MrL Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden MrL skrev (2 minutter siden): Det har du rett i, de utgjør 381.000 personer i 2024. Tar vi utg. i at alle de er kristne har vi totalt 46% av befolkningen som er kristne. Men det er forsatt en del tvil rundt de troende også på den 46%, hvor kristne man egentlig er. Ja tallene er gamle, men jeg tviler på de har økt. Dette er ikke noe fasit, men vi kan ikke fastlå at flertallet er kristne. Nå viser andre tall nettopp at andelen som tror på Gud øker. De gamle, utdaterte tallene dine er altså ikke interessante i 2024. At du vrir og vender på tallene for å få det til å stemme med din alternative virkelighet gjør det ikke mer interessant, for flertallet tror altså på Gud. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden GP950mAh skrev (Akkurat nå): Nå viser andre tall nettopp at andelen som tror på Gud øker. De gamle, utdaterte tallene dine er altså ikke interessante i 2024. At du vrir og vender på tallene for å få det til å stemme med din alternative virkelighet gjør det ikke mer interessant, for flertallet tror altså på Gud. Jeg vet ikke hvilken alternativt virkelighet du snakker om, jeg forholder meg til fakta - og det er ingen fakta jeg kan se som tilsier at flertallet tror på gud. 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 1 minute ago, GP950mAh said: Nå viser andre tall nettopp at andelen som tror på Gud øker. De gamle, utdaterte tallene dine er altså ikke interessante i 2024. At du vrir og vender på tallene for å få det til å stemme med din alternative virkelighet gjør det ikke mer interessant, for flertallet tror altså på Gud. Kan du komma med en kilde på det der? Alla kilder jag finner sier motsatsen ... 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) MrL skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke hvilken alternativt virkelighet du snakker om, jeg forholder meg til fakta - og det er ingen fakta jeg kan se som tilsier at flertallet tror på gud. SSB sine tall viser det, selv om du forsøker å kverulere og tilpasse tallene til din egen virkelighet. Norge er et kristent land, med et kristent flertall og kristendommen og vår kristne folkekirke i grunnloven. Vi har trosfrihet, men om vår kristne kulturarv plager dere sånn er det heldigvis helt frivillig å bo her. Endret 5 timer siden av GP950mAh Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) GP950mAh skrev (8 minutter siden): SSB sine tall viser det, selv om du forsøker å kverulere og tilpasse tallene til din egen virkelighet. Norge er et kristent land, med et kristent flertall og kristendommen og vår kristne folkekirke i grunnloven. Vi har trosfrihet, men om vår kristne kulturarv plager dere sånn er det heldigvis helt frivillig å bo her. Hvis du tror jeg "forsøker å kverulere og tilpasse tallene til din egen virkelighet" tror jeg du har minimal selvinnsikt på hva du nettopp selv gjør. Jeg ser bare på fakta, er det tall og beviser som beviser noe annet er jeg er åpen for det. Jeg ser ingen tall fra SSB som tilsier dette, flere her har bedt om link. Endret 5 timer siden av MrL 2 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden MrL skrev (4 minutter siden): Hvis du tror jeg "forsøker å kverulere og tilpasse tallene til din egen virkelighet" tror jeg du har minimal selvinnsikt på hva du nettopp selv gjør. Jeg ser bare på fakta, er det tall og beviser som beviser noe annet er jeg er åpen for det. Jeg ser ingen tall fra SSB som tilsier dette, flere her har bedt om link. Det er akkurat det SSB sine tall viser. Noe som ikke endres med kverulering og benektelser. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) GP950mAh skrev (14 minutter siden): Det er akkurat det SSB sine tall viser. Noe som ikke endres med kverulering og benektelser. OK, det er åpenbart du ikke har noe å komme med her. Du kverulerer og gidder ikke å bevise påstandene dine, antakligvis fordi du ikke har bevis. Antall medlemmer av Den Norske Kirke presentert av SSB har ingenting med å tro på Gud å gjøre, det har jeg lagt fram beviser for. La meg forsterke de bevisene med nyere statestikk fra 2023, fra den Norske Kirke selv(som er siste tall vi har). Regnestykket blir rimlig tilsvarende som sist, om vi har med troende fra andre trossamfunn. Endret 4 timer siden av MrL 1 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 7 minutes ago, GP950mAh said: Det er akkurat det SSB sine tall viser. Noe som ikke endres med kverulering og benektelser. Men kan du inte visa eksakt vilka SSB tal som visar det? Borde inte vara så vansklig hvis du har rätt ... 2 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) MrL skrev (11 minutter siden): OK, det er åpenbart du ikke har noe å komme med her. Du kverulerer og gidder ikke å bevise påstandene dine, antakligvis fordi du ikke har bevis. Har bevist mine påstander, at dere ateister benekter og kverulerer og forsøker å tilpasse de gamle utdaterte tallene dere bruker til deres alternative virkelighet endrer ikke på fakta. Endret 4 timer siden av GP950mAh Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 15 minutes ago, GP950mAh said: Har bevist mine påstander, at dere ateister benekter og kverulerer og forsøker å tilpasse de gamle utdaterte tallene dere bruker til deres alternative virkelighet endrer ikke på fakta. Du har ju inte gjort det ... det ändå du klarar av att göra är att visa att du är en religiös tulling som inte ens vet vad fakta er och absolut inte klarar av att förhålla dig till den. De senaste talen fra SSB, den Norska kirke och den andra stora undersökelsen är alltså utdaterade ... 3 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden MrL skrev (53 minutter siden): Det har du rett i, de utgjør 381.000 personer i 2024. Her tar du som utgangspunkt at ingen av disse er medlemmer i kirken. Jeg tror antallet som ikke er medlem av kirken er langt lavere og at det blir dobbeltrapportering. Vi har også litt pengeinsentiver som slår inn og forårsaker dette: https://www.nrk.no/nyheter/medlemsjuks-i-oslo-katolske-kirke-1.12021644 Den katolske kirken gikk gjennom telefonkatalogen og meldte selv inn alle med polskklingende navn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå