Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

å kjøpe bensin bil


Anbefalte innlegg

Hvis du vil bensinvarebil med parkeringsvarmer tror jeg det bare er Caddy som er alternativet.

Combo er nå en Berlingo. Før det var Combo en Fiat Doblo og før det igjen en Corsa.

Nissan Townstar og Mercedes Citan er en Renault Kangoo her må man sjekke om bensinmotoren har "wet-belt"og evt. ligge unna.

Berlingo med varianter har sannsynligvis "wet-belt" på 1,2 liter motorene. Spar deg bryet.

Ingen av disse små varebilene er noe jeg vil anbefale.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (1 time siden):

Hvis du vil bensinvarebil med parkeringsvarmer tror jeg det bare er Caddy som er alternativet.

Combo er nå en Berlingo. Før det var Combo en Fiat Doblo og før det igjen en Corsa.

Nissan Townstar og Mercedes Citan er en Renault Kangoo her må man sjekke om bensinmotoren har "wet-belt"og evt. ligge unna.

Berlingo med varianter har sannsynligvis "wet-belt" på 1,2 liter motorene. Spar deg bryet.

Ingen av disse små varebilene er noe jeg vil anbefale.

Takk. 

Hva betyr wet-belt, et bytt begrep for meg. Hva skjer med dem?

Vil du heller ikke anbefale caddy maxi 2019 modell? andre alternativer?

Lenke til kommentar

Wet-belt er kamakselbelte som går i oljebad. De fleste av disse motorene går istykker etter kort tid pga gummi tåler ikke olje over lengre tid. Beltet går istykker og ting faller av, ned i oljesumpen. Deretter tettes filtre, siler, oljekanaler, pumpe etc. Full motorhavari blir resultatet for de fleste av disse. Mange av wet-belt motorene havarerer innen 100-150 tusen km. 

Spoiler

IMG_4387.jpeg.140585e194429f96b3cd64f439

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (15 minutter siden):

Wet-belt er kamakselbelte som går i oljebad. De fleste av disse motorene går istykker etter kort tid pga gummi tåler ikke olje over lengre tid. Beltet går istykker og ting faller av, ned i oljesumpen. Deretter tettes filtre, siler, oljekanaler, pumpe etc. Full motorhavari blir resultatet for de fleste av disse. Mange av wet-belt motorene havarerer innen 100-150 tusen km. 

  Skjul innhold

IMG_4387.jpeg.140585e194429f96b3cd64f439

 

men hvilke tiltak finnes det mot det? 

hvilke motsetninger finnes for dem som ikke har wet-belt? 

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (17 minutter siden):

Wet-belt er kamakselbelte som går i oljebad. De fleste av disse motorene går istykker etter kort tid pga gummi tåler ikke olje over lengre tid. Beltet går istykker og ting faller av, ned i oljesumpen. Deretter tettes filtre, siler, oljekanaler, pumpe etc. Full motorhavari blir resultatet for de fleste av disse. Mange av wet-belt motorene havarerer innen 100-150 tusen km. 

  Vis skjult innhold

IMG_4387.jpeg.140585e194429f96b3cd64f439

 

bør det byttes på lik linje som registerreim etter en viss kilometer? hva er prislappen å bytte etter 100.000 km?

Lenke til kommentar

Jeg ser at intervall er 6 år/100000km på noen av Peugeot motorene. Ford har vel 10år (men bør byttes før?).

Når det gjelder pris er ofte 9000-11000 nevnt på web sidene, men jeg ser at en med Ford Focus 1.0 Ecoboost sier at Ford verkstedet vil ha 22000kr for jobben (november 2021). Spørs om den pris på 9000/11000 er for biler der det er enkelt å bytte, og at dette ikke gjelder for wet-belt typen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 1.11.2024 den 3:01 PM):
Smule8o skrev (På 1.11.2024 den 2:00 PM):

Altså alltid være "på jakt" etter lademuligheter. Da blir det i mine øyne en livsstil. Ikke verdens undergang å kjøre fossilbil (selv om de har noen ulemper i forhold til el.)

Ulempen er at det er ekstremt dyrt. Både for drivstoff og vedlikehold, ikke minst fare for reperasjoner på gamle biler.

Trenger ikke være på jakt, bare ha gode rutiner. Å plugge inn på butikken, når en er på trening eller jobb krever ikke mye anstrengelse.

Det er ikke ekstremt dyrt å kjøre fossilbil. Som vi har vært inne på er det snakk om kanskje 5-10-15k i drivstoffbesparelse i året. Det er normalt en brøkdel av de totale bilholdskostnadene. Jeg sier ikke at det ikke spiller inn, men det velter ikke akkurat bilkostnadene slik du forsøker å skremme folk til å tro med å bruke ordet "ekstremt".

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Det er ikke ekstremt dyrt å kjøre fossilbil. Som vi har vært inne på er det snakk om kanskje 5-10-15k i drivstoffbesparelse i året. Det er normalt en brøkdel av de totale bilholdskostnadene. Jeg sier ikke at det ikke spiller inn, men det velter ikke akkurat bilkostnadene slik du forsøker å skremme folk til å tro med å bruke ordet "ekstremt".

Jo, det finnes ekstreme tilfeller. Å kjøre en leaf til 20k og lade gratis på jobben feks er latterlig billig. Å kjøre ett vrak av en bensinbil gir en god del økte kostnader pr måned.

Prøver ikke å skremme noe, men TS virket å være på jakt etter noe billig. 

Lenke til kommentar
On 1.11.2024 at 3:01 PM, Salvesen. said:

Ulempen er at det er ekstremt dyrt. Både for drivstoff og vedlikehold, ikke minst fare for reperasjoner på gamle biler.

Det er vel en slags totalvurdering av kostnad vs risiko for reparasjon. Samt vanskelighetsgrad for å reparere selv og pris på deler. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (47 minutter siden):

Jo, det finnes ekstreme tilfeller. Å kjøre en leaf til 20k og lade gratis på jobben feks er latterlig billig. Å kjøre ett vrak av en bensinbil gir en god del økte kostnader pr måned.

Prøver ikke å skremme noe, men TS virket å være på jakt etter noe billig. 

jeg har ikke lade mulighet, så må se annerledes. Dermed er det bensin  jeg må ty til, en varm bil. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (27 minutter siden):

Det er vel en slags totalvurdering av kostnad vs risiko for reparasjon. Samt vanskelighetsgrad for å reparere selv og pris på deler. 

Det er ufattelig mange hendelser som skjer med en bil. Så utbedringer vil uansett skje. Får inntrykk delene er akseptable priser, men verksted som utbedrer arbeidet tar veldig mye betalt. 

Lenke til kommentar

Bare vær obs på en ting når det gjelder disse utrolig billige 2 seterne.

De har ofte utrolig høy nyttelast. Det betyr hard fjæring og man kan risikere at drivhjul ikke er nedi underlag om det er veldig ujevnt underlag. Tror jeg opplevde det på en Peugeot partner? 
 

Den hadde forhjulstrekk og en lett bensinmotor. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jo, det finnes ekstreme tilfeller. Å kjøre en leaf til 20k og lade gratis på jobben feks er latterlig billig. Å kjøre ett vrak av en bensinbil gir en god del økte kostnader pr måned.

Prøver ikke å skremme noe, men TS virket å være på jakt etter noe billig. 

Å kjøre et vrak av en elbil gir også høye kostnader pr måned. Med unntak av motor/gir/drivlinje, så har fortsatt elbilen de samme slitedelene som fossilbiler har. Og i tillegg kan elbilen ha andre tekniske løsninger som er utsatt for feil som fossilbilen ikke har. I verste fall så ryker batteriet, risikoen for det er kanskje ganske lav, men den økonomiske konsekvensen dersom det først skjer er svært høy (som deg så prøver jeg ikke å skremme, men det finnes ekstreme tilfeller). 

Litt på siden, siden jeg også oppfattet at TS var på jakt etter noe billig, og da er det vel Leaf og liknende som er aktuelle. Enkelte elbiler, igjen dette gjelder ikke elbiler type Leaf, er også lasset fulle av elektronikk og gadgets for å gjøre de mer attraktive, kostbare luftfjæringssystemer for å kunne tilby akseptabel fjæringskomfort i kombinasjon med den ekstremt tunge egenvekten etc. Og høy dekkslitasje av kostbare dekk. Lykke til med å eie en av de når de blir 10+ år gamle. 

Jeg opplever at det er en form for over-optimisme blant mange når det gjelder forventninger til kostnader ved å eie elbil, og jeg tror enkelte i løpet av de neste 5-10 årene kommer til å få en liten "reality check" i takt med at også den enorme mengden med mer teknisk avanserte elbiler solgt i Norge de siste 5 årene blir gamle. Spesielt førstegenerasjons-produktene til "legacy"-produsenter som tradisjonelt har vært gode på fossilteknologi. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at en kan få f.eks Peugeot Partner Electric med 35kWh batteri til 80000. Så ja om bruken er slik at det går greit å lade så kanskje det er gunstig med elektrisk.

edit: Et annet alternativ er Nissan NV200 40kWt

edit: Usikker på prisene/batteri størrelse, men i hvertfall til 110000 så er der en Nissan.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Svein M said:

Partner Electric med 35kWh batteri

Dette stemmer nok ikke. Batteriet er 22 kwh. De oppgitte 35 kW er "Maks effekt per halvtime". I praksis går nok en sånn bil ca 10-12 mil. 

Du kan se på Renault Kangoo Maxi ZE med 33 kWh batteri. Disse har webasto i tillegg og er nok veldig bra på vinteren. Rimelige biler også, samt komfortabel. Men den er treg, og har ikke hurtiglading. 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 3.11.2024 den 11:51 AM):

Jeg ser at intervall er 6 år/100000km på noen av Peugeot motorene. Ford har vel 10år (men bør byttes før?).

Når det gjelder pris er ofte 9000-11000 nevnt på web sidene, men jeg ser at en med Ford Focus 1.0 Ecoboost sier at Ford verkstedet vil ha 22000kr for jobben (november 2021). Spørs om den pris på 9000/11000 er for biler der det er enkelt å bytte, og at dette ikke gjelder for wet-belt typen.

Har også hørt/lest at 1 literen til Ford er ekstremt dyr å bytte registerreim på, type 20k+. Også noe om det krever spesialverktøy og spesialkompetanse sånn at det kan være vanskelig å få andre enn merkeverksted til å påta seg jobben, vet ikke om det stemmer dog?

Når det gjelder 1,2 literen til PSA, så ser jeg at BOS har fastpris på 8490 på bytte av registerreim på bensinmotor under 100hk. Det skulle jo da inkludere 1,2 literen uten turbo på 82hk (selv om det er wetbelt), men ikke 110 og 130hk med turbo. Kan tyde på at det er enklere og billigere å bytte reim på PSA enn på Ford selv om begge er wetbelt?

Et lite skråblikk til slutt: Hvis man googler "wetbelt", så renner skrekkhistoriene på, de fleste om Ford. Så en fattig trøst for de av oss som har 1,2 literen til PSA, kan være at 1 literen for Ford er enda (mye?) verre.......

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...