Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

å kjøpe bensin bil


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Det kommer helt an på kjørelengde. Med 0,65 på mila og 20 kr/l rekker 20k til over 15 000 km i året.

Er han ute etter billig bilhold bør han se bort fra alle biler som er dyre i innkjøp, siden verdifall ofte er den største bilkostnaden.

Veldig merkelig påstand. Tar du da utgangspunkt i at han bor i et borettslag med en svindyr ladeordning? Mange har ikke sånne svindyre ordninger, så alle lading som ikke foretas hjemme koster mer.

Igjen med dette dyre biler greier, det er så old school. Man får rimelige elbiler nå til dags som fungerer for folk flest. 

Jeg tar utgangspunkt i hurtiglading som er det dyreste. 5-6 kroner blir fort halv pris av bensin. 

Så finnes det såklart mange andre løsninger som reduserer kostnadene enda mer. Igjen, se løsninger ikke problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MailMan13 skrev (13 minutter siden):

Diesel rister og bråker. De har også svært kort tutallsregister og kreftene kommer og forsvinner brått innenfor et lite område. Hvis de har manuell gir, må man gire unaturlig hyppig for å holde seg i område med krefter.

At du har opplevd undermotorisert bensinmotor ser jeg ikke bort fra. Undermotorisert diesel er enda kjipere for å slenge ut en tilsvarende påstand.

På en traktor ja.. Det finnes biler med god lydisolasjon og det eliminerer det verste. Diesel i dag og fra Euro 6 motor har en langt jevnere og mer stillegående gange. Turtallsregisteret på en diesel er ikke nødvendigvis så kort. Men i motsetning til en mindre bensinmotor så trenger du ikke å blåse motoren i skyene før neste gir er aktuelt.

Jeg foretrekker førstnevnte kategori. Hadde jeg uttalt meg om dette for 20 år siden så hadde jeg sverget til min sekssylindrede BMW bensin med manuelt gir.

Endret av Sovna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Igjen med dette dyre biler greier, det er så old school. Man får rimelige elbiler nå til dags som fungerer for folk flest. 

Jeg tar utgangspunkt i hurtiglading som er det dyreste. 5-6 kroner blir fort halv pris av bensin. 

Så finnes det såklart mange andre løsninger som reduserer kostnadene enda mer. Igjen, se løsninger ikke problemer.

Jeg vet hvordan utvalget av elbiler er i de lavere prisklassene. Smak og behag og behov.

Med utgangspunkt i halv pris av bensin så vil 20k i bensin i så fall halvere seg til 10k i lading. For besparelsen på 10k kan man for eksempel unne seg en dyrere og nyere bil. Med et årlig verditap på 15% så kan 10k drivstoffbesparelse oversettes til 67k høyere verdi på bilen det første året. Med andre ord, en bensinbil til 100k vil matche de årlige utgiftene til en elbil til 167k. Sistnevnte sparer 10k i drivstoff, men koster 10k mer i verditap første år. Velger man dyrere elbil enn 167k så går man i minus i forhold til bensinbilen til 100k.

Regnestykket avhenger av kjørelengde og mye annet, så jeg vil bare anbefale nok en gang å sette opp et regneark for de mest aktuelle bilene for å estimere de årlige bilkostnadene. Da får man skreddersydd regnestykket og kan med det ta et bedre informert valg enn en rekke påstander i hytt og gevær som man finner på nett og som kan være skivebom for TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Jeg vet hvordan utvalget av elbiler er i de lavere prisklassene. Smak og behag og behov.

Med utgangspunkt i halv pris av bensin så vil 20k i bensin i så fall halvere seg til 10k i lading. For besparelsen på 10k kan man for eksempel unne seg en dyrere og nyere bil. Med et årlig verditap på 15% så kan 10k drivstoffbesparelse oversettes til 67k høyere verdi på bilen det første året. Med andre ord, en bensinbil til 100k vil matche de årlige utgiftene til en elbil til 167k. Sistnevnte sparer 10k i drivstoff, men koster 10k mer i verditap første år. Velger man dyrere elbil enn 167k så går man i minus i forhold til bensinbilen til 100k.

Regnestykket avhenger av kjørelengde og mye annet, så jeg vil bare anbefale nok en gang å sette opp et regneark for de mest aktuelle bilene for å estimere de årlige bilkostnadene. Da får man skreddersydd regnestykket og kan med det ta et bedre informert valg enn en rekke påstander i hytt og gevær som man finner på nett og som kan være skivebom for TS.

Jada, det er ikke enkelt. Men for mange er det en reell mulighet. 

Partner var nevnt, her får en elbil varianten til 80k ser det ut til og kanskje billigere ift tilstand en ønsker osv. Rekkevidde på rundt 100km de dårligere dagene bør holde for folk flest, men litt mer utfordrende når en ikke kan lade hjemme.

Ice varianten er litt billigere, men ser en vekk i fra "vrak" så er det ikke så stor forskjell.

Men igjen, det kommer helt an på personen sine behov. Men jeg tenker at en alltid bør vurdere elbil, da det kan være mye å spare. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Sovna said:

På en traktor ja.. Det finnes biler med god lydisolasjon og det eliminerer det verste. Diesel i dag og fra Euro 6 motor har en langt jevnere og mer stillegående gange. Turtallsregisteret på en diesel er ikke nødvendigvis så kort. Men i motsetning til en mindre bensinmotor så trenger du ikke å blåse motoren i skyene før neste gir er aktuelt.

Jeg foretrekker førstnevnte kategori. Hadde jeg uttalt meg om dette for 20 år siden så hadde jeg sverget til min sekssylindrede BMW bensin med manuelt gir.

Hvis du insisterer på å sammenligne med liten  undermotorisert bensinbil så har du rett. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (29 minutter siden):

Regnestykket avhenger av kjørelengde og mye annet, så jeg vil bare anbefale nok en gang å sette opp et regneark for de mest aktuelle bilene for å estimere de årlige bilkostnadene. Da får man skreddersydd regnestykket og kan med det ta et bedre informert valg enn en rekke påstander i hytt og gevær som man finner på nett og som kan være skivebom for TS.

Godt oppsummert. 

Også er bil mer enn bare økonomi, i hvertfall for de av oss som er bilinteresserte, så man velger litt med hjertet også og ikke bare etter hva som gir mest igjen i lommeboka. Jeg kjøpte meg ny (brukt) bensinbil for noen uker siden. Kanskje kunne jeg spart 10000-20000 kr pr år ved å velge en dødskjedelig Nissan Leaf eller noe tilsvarende, men for meg er det verdt de ekstra kronene å kjøre noe jeg faktisk liker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (28 minutter siden):

Godt oppsummert. 

Også er bil mer enn bare økonomi, i hvertfall for de av oss som er bilinteresserte, så man velger litt med hjertet også og ikke bare etter hva som gir mest igjen i lommeboka. Jeg kjøpte meg ny (brukt) bensinbil for noen uker siden. Kanskje kunne jeg spart 10000-20000 kr pr år ved å velge en dødskjedelig Nissan Leaf eller noe tilsvarende, men for meg er det verdt de ekstra kronene å kjøre noe jeg faktisk liker. 

Javisst. Man vet gjerne hvor lyst man har på bil X, Y og Z, kanskje rangerer de etter ønske, men man burde også finne tall langs den andre aksen: årlig kostnad. Da kan man sette opp et diagram med lyst vs kostnad og ta et godt informert valg. Velger man lyst, så vet man godt hva det koster og tar et bevisst valg om at det koster x kr mer enn det man har mindre lyst på.

Ved mitt forrige bilbytte gikk jeg bevisst opp i årlig kostnad fordi jeg anså det som verdt pengene. Gangen før det gikk jeg bevisst ned i lyst/komfort, for å redusere bilkostnadene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Jeg prøde et søk på finn nå etter: Kassebil, Peugeot, Partner, Partner electric, 2017-2018

Finner:

Bensin(1), Diesel(39), Elektrisk(15)

Så dette er en bil der det er få med bensinmotor.

Det positive er at det er en 1.6 liter motor.

hva er positivt med 1,6 liter?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (6 minutter siden):

hva er positivt med 1,6 liter?

Jeg har generelt mer tro på 1.6 uten turbo når det gjelder holdbarhet, enn de motoene som har 1.0 eller 1.2 liter volum og turbo. Men jeg kjenner ikke Peugeot motorene i disse bilene. Dette er bare synsing fra min side, når det gjelder forbruk så har de små motorene en fordel.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (14 minutter siden):

Jeg har generelt mer tro på 1.6 uten turbo når det gjelder holdbarhet, enn de motoene som har 1.0 eller 1.2 liter volum og turbo. Men jeg kjenner ikke Peugeot motorene i disse bilene. Dette er bare synsing fra min side, når det gjelder forbruk så har de små motorene en fordel.

diesel bil klarer ikke å varme bilen effektiv og raskt kontra bensin bil? det anser jeg også som fordel. 

Hva med webasto på diesel? da kan man vel varme opp bilen når man ikke har mulighet for å koble seg til motorvarmer. 

Men generelt, hvilken bil er absulutt best når det gjelder til å ha mindre utgifter? 

Subaru? 

Peugeot?

Andre?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Jada, det er ikke enkelt. Men for mange er det en reell mulighet. 

Partner var nevnt, her får en elbil varianten til 80k ser det ut til og kanskje billigere ift tilstand en ønsker osv. Rekkevidde på rundt 100km de dårligere dagene bør holde for folk flest, men litt mer utfordrende når en ikke kan lade hjemme.

Ice varianten er litt billigere, men ser en vekk i fra "vrak" så er det ikke så stor forskjell.

Men igjen, det kommer helt an på personen sine behov. Men jeg tenker at en alltid bør vurdere elbil, da det kan være mye å spare. 

Bil med 100km rekkevidde og ingen mulighet til å lade hjemme? Da blir det ikke bare litt mer utfordrende, men faktisk en livsstil.

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (10 minutter siden):

Ja jeg skifter selv skal skifte i helgen her er det 2 reimer en balanseakselreim og en regreim 😀

hva er vanskelighetsgraden? er det forskjell fra merke til merke? hvordan betrakter du peugeot sine motorer og andre slitedeler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

hva er vanskelighetsgraden? er det forskjell fra merke til merke? hvordan betrakter du peugeot sine motorer og andre slitedeler?

Det er forskjellig fra merke til merke nei det kan være kurant og skifte på den åssen Peugeot snakker vi om ? 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...