Diskusjon.no Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Nødladere, gassbrennere til matlaging uten strøm og hodelykter.Les hele artikkelen på Tek.no her 1 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) Benytter kvistbrenner gass kan bli verre og få taki om det blir krise kvister har jeg nok av på tunet er jeger også og mat blir intet problem masse telys og lampeolje har jeg også samt 200 Liter mef Bioparafin 😀 Endret 31. oktober av Maskinfører Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Med hermetikk så kan man eliminere veldig mye, da man får hele måltider som man ikke trenger å varme opp engang hvis man er av den late typen. Hermetikk har nærmest uendelig holdbarhetsdato, og man slipper å ha egne lager med pasta/ris etc. Man har alt i ett, eller alt i en boks. Hermetikk er mye mer fornuftig å lagre enn feks et glass med ukokt pasta eller erter. I tillegg finnes det mye hermetikk som inneholder vann/veske, så da får man med H2O på kjøpet. 1 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Vi har vedovner i begge etasjene (begge med kokeplate oppå), pluss en parafinbrenner i stuen, med ~250x 60L vednett og 200 Liter med parafin i garasjen. Så varme har vi. Varme klær / sengetøy har jeg handlet massevis av det siste året, både for bedre kvalitet enn det vi hadde (og noe nytt som ikke var 2-3 generasjoner gammelt), pluss reserver. Og som..."lykteentusiast" så er vi også godt forsynt med lys, med alt i fra UV til hCRI til 10.000+ Lumen. Grovt regnet 250 Lumen sammenhengende i en måned. Har en stor batteribank, men har ingen form for naturlig strømproduksjon, så når alle batteriene er tomme, så er det slutt på lyset. Har noe tørr- / posemat, men hermetikk har vi lite av. Har aldri testet hvor lenge f.eks. en boks med pølser og spaghetti i tomatsaus eller mørk lapskaus holder seg. Men vi har hermetikk for en uke. Pluss 2 frysere fulle - og med vinteren på døren er utendørs kaldtlager det minste problemet. For vann så har vi lokal forsyning av fjellvann, men vi har kun 2x 5L med flasker for oppbevaring. Så vurderer sterkt å anskaffe en 20L dunk. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Har kanskje 5 liter vann på en dunk inne på bua.. Men, om jeg overlever en katastrofe, så blir det å plyndre naboene først og fremst. Så nærmiljøet. Every man for himself! 🫣 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Også veldig fornøyd med min Nobas 375 Kombikamin brukes mest med Bioparafin på de kaldeste dagene (Slipper fyringsvakt) 😉 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) Har ikke fått kjøpt Powerbank da for har Dieselbil alltid med full tank 😉 Endret 31. oktober av Maskinfører Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Har en bekk med fisk i her nede også så middag skal man få uansett 😀 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Maskinfører skrev (10 minutter siden): Har en bekk med fisk i her nede også så middag skal man få uansett 😀 Ikke helt anbefalt dersom vi har vært utsatt for kjernefysisk eller kjemisk krigføring. 🙃 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Duriello skrev (1 minutt siden): Ikke helt anbefalt dersom vi har vært utsatt for kjernefysisk eller kjemisk krigføring. 🙃 Nei sant nok det men og det er kjernefysisk trenger vi ikke å bry oss om egenberedskap da er vi døde alle som en 😉 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Maskinfører skrev (7 minutter siden): Nei sant nok det men og det er kjernefysisk trenger vi ikke å bry oss om egenberedskap da er vi døde alle som en 😉 Kun de som bor sentralt og/eller nært militære mål er så heldige at de ryker med en gang. Jeg som bor på bygda må nok skaffe meg geigerteller og rad-away. 🫣 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Duriello skrev (21 minutter siden): Kun de som bor sentralt og/eller nært militære mål er så heldige at de ryker med en gang. Jeg som bor på bygda må nok skaffe meg geigerteller og rad-away. 🫣 Ja de gjør nok det ☹️ bor på bygda sjøl så må nok anskaffe det samme 😉 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå