Gå til innhold

Må man batele husleie i tillegg til lån på alle blokkleiligheter eller rekkehus?

Gjest ff631...42c

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vet at det økes ved fellesutgiftene litt dumt for henne med minstepensjon ja hun syns det var ikke at hun måtte være med å dekke lader og diverse hun vil nok ikke gå betalt ned det lånet før hun vandrer tok opp lånet i 2017 og har bare betalt renter og begynner på avdrag nå 

Litt off topic nå, men disponerer hun carport eller garasje?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ff631...42c
Krig og fred skrev (1 time siden):

Har du vurdert mikrohus? 

Heim-4.jpg.3ceafbe6a28b6c6bf45dae167fc5a89c.jpg

Ja jeg har det men synes det blir for trangt for meg. Måtte kvitte meg med mye ting og hsffe hatt dårlig med plsdf for overnattingsgjester osv. Tenker at det da er bedre å leie en ok leilighet dom jeg ejlr nå. Men kunne tenkt meg noe liknende bare større og på fast tomt. :)

Anonymous poster hash: ff631...42c

Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

Det kan fort bli en juridisk hodepine. Regelverket varierer veldig i de forskjellige kommunene.
Det kan også være vanskelig å finansiere og forsikre hvis de er på hjul da de ofte klassifiseres som fritidskjøretøy, skal visstnok være lettere hvis de er fastmonterte.
Så hvis man skal begi seg ut på det så bør man gjøre en grundig research først 😅
Håper at det blir politiske endringer etterhvert som gjør dette enklere, da mikrohus, etter min mening, kan være fornuftig.

Det kan nok stemme i mange tilfeller. Men jeg googlet i stad og da var det flere kommuner som bygger egne soner for mikrohus. 

https://www.norskemikrohus.no/prosjekter/eplehagen

Virker lovende. 

Endret av Krig og fred
Lenke til kommentar

Det er viktig at du stiller opp og samanlikner alle kostnadane. Med leilegheit så betaler du lånet ditt pluss fellesutgifter. Fellesutgiftene består av veldig mykje, ofte fellesgjeld, vedlikeholdskostnader, kommunale avgifter, forsikring, osv. Som huseigar må du betale dette i tillegg til huslånet ditt. 

Ein grunn til at enkelte burettslag har ekstra høge fellesutgifter, er at enkelte burettslag held høg standard der fellesutgiftene også dekker vaktmester, reinhaldar, TV/internett, osv. 

Så før du bestemmer deg for kva du vil kjøpe så er det viktig at du ser nøye over kva fellesutgiftene dekker, kontra kva du må betale utanom dersom du kjøper hus. 

Typisk vil det være litt billegare i eit sameige sidan ein ofte kan ha kvantumsrabatt og fleire å dele kostnaden på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (På 31.10.2024 den 3:16 PM):

Ja men alikevel er det billig feks tante måtte være med og betale for lader til Batteribil dette skjønte hun ikke noe av siden hun aldri har hatt bil og aldri førerkort hun er 82 år 

Dumt at de unge må betale for heis til gamlinger som ikke klarer å gå. Dumt at barnløse må vedlikeholde lekeplass. Osv. Denne holdningen om at man kun skal bidra på det man selv trenger er det værste jeg veit. Jeg sitter selv i styret og det er bestandig like morsomt når noen kommer med "Men jeg bruker ikke XXX...".

For min del kunne vi spart mye penger på snømåking, strøing og heis i sameiet mitt siden jeg ikke trenger det. Men så veit jeg jo at naboen på snart 80 trenger det. Og jeg trenger elbillader, men det trenger ikke han. Så da kommer vi ut likt begge to da;)

Endret av Zepticon
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (På 31.10.2024 den 3:25 PM):

Ja jeg vet at det økes ved fellesutgiftene litt dumt for henne med minstepensjon ja hun syns det var ikke at hun måtte være med å dekke lader og diverse

Tenk også på at når det gjøres oppgraderinger i et borettsalg eller sameie, så øker det også verdien på leilighetene. Sannsynligvis er det enklere å selge en leilighet når man har tilgang til elbillader, og man får kanskje flere budgivere som betyr budkrig og høyere pris for leiligheten.

Men som Zepticon også sier; det er sikkert noe hun har mer bruk for enn andre i samme borettslag/sameie.

Når man eier egen bolig i et borettslag/sameie

Du betaler

*Renter og avdrag på leiligheten du har kjøpt til den er nedbetalt
*Fellesutgifter

Husleie betales kun når man leier en leilighet. Husleien dekker eiers kostnader med leiligheten, inkludert fellesutgifter. Hvis du selv eier leiligheten, er det ingen å betale husleie til.

Fellesutgiftene kan dekke noen eller alle av følgende punkter:

*Kommunale avgifter (renovasjon, avløp, vann)
*Forsikring av bygningsmassen
*Vedlikehold og oppgradering av bygningen
*Brannvarslingsanlegg
*Evt. gjeld i sameie, for eksempel som følge av større oppgraderinger eller vedlikehold
*Serviceavtaler og vedlikehold av innretninger i bygningen (brannvarsling, heis, sprinkleranlegg....)
*Kabel-TV
*Bredbånd
*Parkeringsplasser (boligparkering, gjesteparkering)
*Opplegg for elbil-lading

*Noen ganger varmtvann og oppvarming, men da gjerne med egne målere for hver leilighet slik at de fremkommer som en egen post på regningen for fellesutgiftene.

Eier man et hus, må også alt dette betales på en eller annen måte, men i stedet for én regning, får du regning på hver enkelt ting. Det blir også mye rimeligere å betale alt gjennom fellesutgifter i et borettslag/sameie, da flere deler på kostnadene. Selv om det koster mer å drive en blokk enn et hus, blir totalkostnaden pr. leilighet mindre enn et frittstående hus.

I tillegg kan fellesutgiftene også dekke disse tingene som normalt ikke behøves i et frittstående hus, men som da må gjøres av deg selv:

*Vaktmester
*Renhold av fellesarealer
*Brøyting, måking og strøing
*Gressklipping
*Styregodtgjørelse for styret
*Forretningsfører
*Heis

Jeg har sikkert glemt noen punkter.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (4 timer siden):

Tenk også på at når det gjøres oppgraderinger i et borettsalg eller sameie, så øker det også verdien på leilighetene. Sannsynligvis er det enklere å selge en leilighet når man har tilgang til elbillader, og man får kanskje flere budgivere som betyr budkrig og høyere pris for leiligheten.

Men som Zepticon også sier; det er sikkert noe hun har mer bruk for enn andre i samme borettslag/sameie.

Hvorvidt den øker i verdi er uinteressant for henne for hun vil dø mens hun nedbetaler den er dumt og ta opp 350 000,- i lån i en alder av 76 år på lånetidspunktet ellers er hun sprek til 82 åring går til bussen hver dag osv 😉

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (4 timer siden):

Når man eier egen bolig i et borettslag/sameie

Du betaler

*Renter og avdrag på leiligheten du har kjøpt til den er nedbetalt
*Fellesutgifter

Husleie betales kun når man leier en leilighet. Husleien dekker eiers kostnader med leiligheten, inkludert fellesutgifter. Hvis du selv eier leiligheten, er det ingen å betale husleie til.

Fellesutgiftene kan dekke noen eller alle av følgende punkter:

*Kommunale avgifter (renovasjon, avløp, vann)
*Forsikring av bygningsmassen
*Vedlikehold og oppgradering av bygningen
*Brannvarslingsanlegg
*Evt. gjeld i sameie, for eksempel som følge av større oppgraderinger eller vedlikehold
*Serviceavtaler og vedlikehold av innretninger i bygningen (brannvarsling, heis, sprinkleranlegg....)
*Kabel-TV
*Bredbånd
*Parkeringsplasser (boligparkering, gjesteparkering)
*Opplegg for elbil-lading

*Noen ganger varmtvann og oppvarming, men da gjerne med egne målere for hver leilighet slik at de fremkommer som en egen post på regningen for fellesutgiftene.

Eier man et hus, må også alt dette betales på en eller annen måte, men i stedet for én regning, får du regning på hver enkelt ting. Det blir også mye rimeligere å betale alt gjennom fellesutgifter i et borettslag/sameie, da flere deler på kostnadene. Selv om det koster mer å drive en blokk enn et hus, blir totalkostnaden pr. leilighet mindre enn et frittstående hus.

I tillegg kan fellesutgiftene også dekke disse tingene som normalt ikke behøves i et frittstående hus, men som da må gjøres av deg selv:

*Vaktmester
*Renhold av fellesarealer
*Brøyting, måking og strøing
*Gressklipping
*Styregodtgjørelse for styret
*Forretningsfører
*Heis

Jeg har sikkert glemt noen punkter.

Der tante bor så må alt gjøres på dugnad vaktmesteren er bare til pynt 😀

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (På 31.10.2024 den 2:36 PM):

Noen ting vi må gjøre med vår enebolig, som man slipper i borettslag:

- Male, og bytte kledning ved behov.
- Vedlikeholde og bytte tak ved behov
- Organisere veilag, etabelere og veldikeholde privat vei og innkjørsel
- Ordne med vannlag og etabelere vannledning og stikkledninger
- Organisere og betale brøyting om vinteren
- Betale offentlige gebyrer for hele eiendommen
- Betale forsikringer for hele eiendommen

Det blir misvisende å si at man slipper disse tingene. Fasader, brøyting, felles belysning og infrastruktur må også vedlikeholdes i et sameie/borettslag. 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 31.10.2024 den 15.14):

Det kan fort bli en juridisk hodepine. Regelverket varierer veldig i de forskjellige kommunene.
Det kan også være vanskelig å finansiere og forsikre hvis de er på hjul da de ofte klassifiseres som fritidskjøretøy, skal visstnok være lettere hvis de er fastmonterte.
Så hvis man skal begi seg ut på det så bør man gjøre en grundig research først 😅
Håper at det blir politiske endringer etterhvert som gjør dette enklere, da mikrohus, etter min mening, kan være fornuftig.

Her er det kommunen som gir tillaltelse til å sette opp mikrohus med lik linje med krav til vanlige hus.(vann, kloakk osv) på permanent basis. No problem hvis alle kravene er oppfylte.

Nesten nabokommune: https://www.nrk.no/vestland/noregs-forste-mikrohuslandsby-blir-bygd-i-skjolden-i-luster-1.16940912

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...