Gjest ff631...42c Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Jeg er 38 år og singel. Har nå gitt opp troa på at jeg finner en å dele livet, kjøpe hus og stifte familie med. Alle mannfolk jeg har vært sammen med de siste årene vil ikke ha noe seriøst, vil ikke ha barn og vil være ungkar resten av livet osv. Så jeg tenker at jeg får kjøpe meg en bolig for meg selv. Har leid til nå og spart opp egenkapital. Men jeg reagerer veldig på at det er mye dyrere å kjøpe en bolig i borettslag enn det er å kjøpe enebolig. Jeg har jo ikke bruk for ett jelt hus alene og det blir mye jobb med vedlikehold. Folk som eier enebolig betaler 8000 i måneden i lån mens de som bor i blokk må betale 15000 eller mer til sammen fordi de må betale husleie i tillegg til lån også fellesutgifter. Det har ikke jeg råd til. Det er jo merkelig at man skal betale husleie hvis man eier egen bolig og berelrr lån. Virker helt sykt. Finnes det ikke selveier leiligheter å få kjøpt uten å betale husleie som passer for single??? Anonymous poster hash: ff631...42c Lenke til kommentar
SnusBoks Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober 8000 i lån på enebolig i 2024? Hvor?! Sign me up! 4 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Gjest ff631...42c skrev (9 minutter siden): Folk som eier enebolig betaler 8000 i måneden i lån mens de som bor i blokk må betale 15000 eller mer til sammen fordi de må betale husleie i tillegg til lån også fellesutgifter. Det har ikke jeg råd til. Hva slags husleie referer du til? Man betaler normalt sett sitt eget lån og fellesutgifter(som kan inkludere fellesgjeld), ikke noe mer oppå det. Sammenligner du usentrale eneboliger med sentrale leiligheter for å få denne voldsomme forskjellen? Det er også mange utgifter som kommer i tillegg for enebolig, f.eks renovasjonsavgift, som har økt voldsomt mange steder. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Dette blir jo feil å tenke på dette som "husleie", det er fellesutgifter for å ha boligen. Det er ikke noe "leie", det koster å ha en bolig. Kommunale avgifter, vedlikehold av bygninger, internett etc. Hva som inngår varierer, men i hovedsak er dette for å dekke løpende utgifter. Kjøper du et hus slipper du dette, men da må du fort ut med 20K for kommunale avgifter pr år, ordne internett selv, bla opp penger selv når ting ryker. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober For andelsboliger vil det jo bli lån + felleslån. Samt felleskostnader. Og felleskostnader kan variere voldsomt. Har sett leiligheter med 16.000 i måneden kun i felleskostander og helt ned til 500,- i måneden. 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Noen ting vi må gjøre med vår enebolig, som man slipper i borettslag: - Male, og bytte kledning ved behov. - Vedlikeholde og bytte tak ved behov - Organisere veilag, etabelere og veldikeholde privat vei og innkjørsel - Ordne med vannlag og etabelere vannledning og stikkledninger - Organisere og betale brøyting om vinteren - Betale offentlige gebyrer for hele eiendommen - Betale forsikringer for hele eiendommen 3 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Lønner seg nok med hus Tante kjøpte leilighet og betaler både husleie og lån totalt 12 000,- i måneden på en minstepensjon Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Gjest ff631...42c skrev (20 minutter siden): Jeg er 38 år og singel. Har nå gitt opp troa på at jeg finner en å dele livet, kjøpe hus og stifte familie med. Alle mannfolk jeg har vært sammen med de siste årene vil ikke ha noe seriøst, vil ikke ha barn og vil være ungkar resten av livet osv. Så jeg tenker at jeg får kjøpe meg en bolig for meg selv. Har leid til nå og spart opp egenkapital. Men jeg reagerer veldig på at det er mye dyrere å kjøpe en bolig i borettslag enn det er å kjøpe enebolig. Jeg har jo ikke bruk for ett jelt hus alene og det blir mye jobb med vedlikehold. Folk som eier enebolig betaler 8000 i måneden i lån mens de som bor i blokk må betale 15000 eller mer til sammen fordi de må betale husleie i tillegg til lån også fellesutgifter. Det har ikke jeg råd til. Det er jo merkelig at man skal betale husleie hvis man eier egen bolig og berelrr lån. Virker helt sykt. Finnes det ikke selveier leiligheter å få kjøpt uten å betale husleie som passer for single??? Anonymous poster hash: ff631...42c Her jeg bor er vi selveier, og vi betaler ikke husleie. Hver og en av oss har lån på leiligheten (5 leileigheter i ett hus). Men vi har 10.000kr i året i felles forsikring. Dette er en felleskostnad. De fleste sameier burde ha en kontigent som skal dekke feks foriskringer og fellesutgifter. Dette er fordi sameiet er ansvarlig for vedlikehold av bygningen (utsiden) mens du som selveier er ansvarlig for leiligheten(innsiden). Sameiet ved siden av her (blokk) har hatt mye problemer med bygget og de har stort lån på dette. Dette dekkes inn av en kontigent på felleskostnader. Under dette er feks lån, brøyteutgifter, vaktmester, strøm fellesarealer, renovasjon, vann og avløp og vedlikehold. Du må betale det samme på en enebolig, men der kommer det jo direkte til deg. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Gjest ff631...42c skrev (30 minutter siden): Det er jo merkelig at man skal betale husleie hvis man eier egen bolig og berelrr lån Borettslaget har en del utgifter på å vedlikeholde boligmassen. Litt det samme som hvis man eier hus, bare i en annen skala. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Når man skal dele bolig med andre i et borettslag eller i et sameie, så er det viktig å ta seg tid til å gjøre research på bygningen du skal bo i, og hvem du skal dele den med. Hva som inngår i fellesutgiftene, om det er IN ordning dersom det er høy fellesgjeld. Hvordan de gjør det med oppussing av våtrom. Hvordan bygningsmassen er vedlikeholdt. Om det er et vedlikeholdsfond avsatt til å ta større utgifter osv. Hvordan forsikringer og hvilke vilkår som borettslaget/sameiet har på bygningene. Dette finner du i årberetningene fra styret i sameiet/borettslaget. Kan også be om protokoller fra tidligere generalforsamlinger. Sjekk også radonmålinger og grunnforhold kvikkleire osv. hos kommunen. Tar ikke lange tiden ift. tidsbruken din dersom du ender opp med å kjøpe i en crappy eiendom, eller crappy drevet sameie 1 1 Lenke til kommentar
Gjest ff631...42c Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober SnusBoks skrev (37 minutter siden): 8000 i lån på enebolig i 2024? Hvor?! Sign me up! Mine foreldre. Men det er mange år siden de kkllre den og nå er de ferdige å betale. Men det er vel dyrere nå. Ts Anonymous poster hash: ff631...42c Uderzo skrev (30 minutter siden): Hva slags husleie referer du til? Man betaler normalt sett sitt eget lån og fellesutgifter(som kan inkludere fellesgjeld), ikke noe mer oppå det. Sammenligner du usentrale eneboliger med sentrale leiligheter for å få denne voldsomme forskjellen? Det er også mange utgifter som kommer i tillegg for enebolig, f.eks renovasjonsavgift, som har økt voldsomt mange steder. Er det ikke både huslån, husleie og fdllesur? Eller er husleie og fellesutgifter det samme? Har null peiling 🤣 ts Anonymous poster hash: ff631...42c bzzlink skrev (14 minutter siden): Når man skal dele bolig med andre i et borettslag eller i et sameie, så er det viktig å ta seg tid til å gjøre research på bygningen du skal bo i, og hvem du skal dele den med. Hva som inngår i fellesutgiftene, om det er IN ordning dersom det er høy fellesgjeld. Hvordan de gjør det med oppussing av våtrom. Hvordan bygningsmassen er vedlikeholdt. Om det er et vedlikeholdsfond avsatt til å ta større utgifter osv. Hvordan forsikringer og hvilke vilkår som borettslaget/sameiet har på bygningene. Dette finner du i årberetningene fra styret i sameiet/borettslaget. Kan også be om protokoller fra tidligere generalforsamlinger. Sjekk også radonmålinger og grunnforhold kvikkleire osv. hos kommunen. Tar ikke lange tiden ift. tidsbruken din dersom du ender opp med å kjøpe i en crappy eiendom, eller crappy drevet sameie Tusen takk for godt råd, skal ta det med meg videre ☺️👍❤️ Anonymous poster hash: ff631...42c Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Gjest ff631...42c skrev (4 minutter siden): Er det ikke både huslån, husleie og fdllesur? Eller er husleie og fellesutgifter det samme? Har null peiling 🤣 ts Anonymous poster hash: ff631...42c Huslån er noe du (ofte) har selv for å dekke kjøpet av egen leilighet. Borettslaget har ofte en eller annen form for gjeld som ofte dekkes via fellesutgiftene. Fellesutgiftene dekker også ofte avtaler for tv, internett og vedlikehold av bygningsmassen og lignende. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Gjest ff631...42c skrev (1 minutt siden): Er det ikke både huslån, husleie og fdllesur? Eller er husleie og fellesutgifter det samme? Har null peiling 🤣 ts Anonymous poster hash: ff631...42c Husleie er vanligvis noe du betaler når du leier. Hvis du eier en leilighet så har du typisk boliglån og fellesutgifter. Når du eier en enebolig så er det boliglån og alt det som inngår i "fellesutgifter" i et borettslag, det betyr offentlige gebyrer, forsikringer osv. 1 Lenke til kommentar
Gjest ff631...42c Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Zepticon skrev (28 minutter siden): Her jeg bor er vi selveier, og vi betaler ikke husleie. Hver og en av oss har lån på leiligheten (5 leileigheter i ett hus). Men vi har 10.000kr i året i felles forsikring. Dette er en felleskostnad. De fleste sameier burde ha en kontigent som skal dekke feks foriskringer og fellesutgifter. Dette er fordi sameiet er ansvarlig for vedlikehold av bygningen (utsiden) mens du som selveier er ansvarlig for leiligheten(innsiden). Sameiet ved siden av her (blokk) har hatt mye problemer med bygget og de har stort lån på dette. Dette dekkes inn av en kontigent på felleskostnader. Under dette er feks lån, brøyteutgifter, vaktmester, strøm fellesarealer, renovasjon, vann og avløp og vedlikehold. Du må betale det samme på en enebolig, men der kommer det jo direkte til deg. Ok skjønner ja jeg måtte jo brukt fagfolk for å fikse på err eventuelt hus også selfølgelig Anonymous poster hash: ff631...42c MailMan13 skrev (29 minutter siden): Noen ting vi må gjøre med vår enebolig, som man slipper i borettslag: - Male, og bytte kledning ved behov. - Vedlikeholde og bytte tak ved behov - Organisere veilag, etabelere og veldikeholde privat vei og innkjørsel - Ordne med vannlag og etabelere vannledning og stikkledninger - Organisere og betale brøyting om vinteren - Betale offentlige gebyrer for hele eiendommen - Betale forsikringer for hele eiendommen Sant nok ts Anonymous poster hash: ff631...42c Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Har du vurdert mikrohus? 1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Maskinfører skrev (34 minutter siden): Lønner seg nok med hus Tante kjøpte leilighet og betaler både husleie og lån totalt 12 000,- i måneden på en minstepensjon Tja.. Som man ser det. Ved hus slipper du fellesutgiftene, men du må koste husforsikring, kommunale avgifter etc etc selv. Og løpende vedlikehold som maling osv. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) Krig og fred skrev (14 minutter siden): Har du vurdert mikrohus? Det kan fort bli en juridisk hodepine. Regelverket varierer veldig i de forskjellige kommunene. Det kan også være vanskelig å finansiere og forsikre hvis de er på hjul da de ofte klassifiseres som fritidskjøretøy, skal visstnok være lettere hvis de er fastmonterte. Så hvis man skal begi seg ut på det så bør man gjøre en grundig research først 😅 Håper at det blir politiske endringer etterhvert som gjør dette enklere, da mikrohus, etter min mening, kan være fornuftig. Endret 31. oktober av Uderzo Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Duriello skrev (2 minutter siden): Tja.. Som man ser det. Ved hus slipper du fellesutgiftene, men du må koste husforsikring, kommunale avgifter etc etc selv. Og løpende vedlikehold som maling osv. Ja men alikevel er det billig feks tante måtte være med og betale for lader til Batteribil dette skjønte hun ikke noe av siden hun aldri har hatt bil og aldri førerkort hun er 82 år Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) Maskinfører skrev (6 minutter siden): Ja men alikevel er det billig feks tante måtte være med og betale for lader til Batteribil dette skjønte hun ikke noe av siden hun aldri har hatt bil og aldri førerkort hun er 82 år Hos oss løses slike ting ved midlertidig økning av fellesutgiftene for å dekke over de ekstra utgiftene. (Dette blir alltid tatt opp i plenum sånn at alle får sagt sin mening først) Litt surt at man blir "tvunget" til å betale for noe man aldri kommer til å benytte seg av, men.. 😥 Endret 31. oktober av Duriello Tillegg 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Duriello skrev (1 minutt siden): Hos oss løses slike ting ved midlertidig økning av fellesutgiftene for å dekke over de ekstra utgiftene. Litt surt at man blir "tvunget" til å betale for noe man aldri kommer til å benytte seg av, men.. 😥 Ja jeg vet at det økes ved fellesutgiftene litt dumt for henne med minstepensjon ja hun syns det var ikke at hun måtte være med å dekke lader og diverse hun vil nok ikke gå betalt ned det lånet før hun vandrer tok opp lånet i 2017 og har bare betalt renter og begynner på avdrag nå 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå