z3011 Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Solgte for en tid tilbake en bil til forhandler. Ble solgt som delebil pga alder å km osv. Ble solgt usett. Bilen er betalt og omregistrering er ordnet digitalt. Kjøper/firma skulle hente bilen neste dag. Møtte aldri opp, og ingen beskjed. Dette har gjentatt seg en del ganger allerede. Får noe sporadisk svar med div unnskyldninger og løftet om å hente. Hva bør jeg gjøre nå? Bilen tar opp en parkeringsplass, og skulle vært hentet for 3+ uker siden. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober z3011 skrev (7 minutter siden): Solgte for en tid tilbake en bil til forhandler. Ble solgt som delebil pga alder å km osv. Ble solgt usett. Bilen er betalt og omregistrering er ordnet digitalt. Kjøper/firma skulle hente bilen neste dag. Møtte aldri opp, og ingen beskjed. Dette har gjentatt seg en del ganger allerede. Får noe sporadisk svar med div unnskyldninger og løftet om å hente. Hva bør jeg gjøre nå? Bilen tar opp en parkeringsplass, og skulle vært hentet for 3+ uker siden. Send dem epost og informer om at om bilen ikke hentes innen en uke så blir den vraket. Lenke til kommentar
Palladio Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Zepticon skrev (1 minutt siden): Send dem epost og informer om at om bilen ikke hentes innen en uke så blir den vraket. Da har kjøper krav på pengen sine tilbake, så det var ikke noe godt råd. 4 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Er bilen flyttbar? Jeg ville flyttet den til en offentlig parkeringsplass, offentlig veg det er lov å parkere på. Og gitt beskjed om hvor den sto. Siden bilen er omregistrert så kan den stå parkert på offentlig veg. Men det krever tilsyn 1 gang i døgnet, og det er jo opp til eier å gjøre. 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Ville imidlertid varsle nye eieren først. Tross alt har gamle eier reduserte rettigheter til bilen. Borttauing av firma på eierens regning - også etter varsel - er kanskje mer lurt. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober bzzlink skrev (52 minutter siden): Er bilen flyttbar? Jeg ville flyttet den til en offentlig parkeringsplass, offentlig veg det er lov å parkere på. Og gitt beskjed om hvor den sto. Siden bilen er omregistrert så kan den stå parkert på offentlig veg. Men det krever tilsyn 1 gang i døgnet, og det er jo opp til eier å gjøre. Hvis bilen er avregistrert, som er sannsynlig, for å ikke betale forsikring og omregistrering, så er det ikke lov. Jeg vet ts skriver "omregistrert", men det er eierskiftet, som er gratis å gjøre, som selger får melding om. Firmaet som jeg solgte min forrige til hadde den avregistrert hvertfall. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober z3011 skrev (1 time siden): Bilen tar opp en parkeringsplass, og skulle vært hentet for 3+ uker siden. Send dem en regning for parkering over avtalt tid, 500 kr dagen er vel grei pris. 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober 1 hour ago, Zepticon said: Send dem epost og informer om at om bilen ikke hentes innen en uke så blir den vraket. Jeg tror ikke tyveri og skadeverk på andres eiendeler er en lur vei å gå. 49 minutes ago, trikola said: Ville imidlertid varsle nye eieren først. Tross alt har gamle eier reduserte rettigheter til bilen. Borttauing av firma på eierens regning - også etter varsel - er kanskje mer lurt. Gammel eier har ingen rettigheter over hode til bilen. Selv det å flytte bilen, bør man være forsiktig med. Dersom naboen parer bilen sin på min tomt, med nøklene i, så har ikke jeg lov til å begynne å kjøre den vel? 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Har du nøkkelen til bilen så kan du vel bare kjøre den bort til forhandleren ? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober WiiBoy skrev (7 minutter siden): Jeg tror ikke tyveri og skadeverk på andres eiendeler er en lur vei å gå. Tja, like lurt som hensetting på annen mans eiendom. bare å true med det, og om det ikke funker så ring påolitiet og få bilen tauet vekk. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober 1 hour ago, WiiBoy said: Jeg tror ikke tyveri og skadeverk på andres eiendeler er en lur vei å gå. Gammel eier har ingen rettigheter over hode til bilen. Selv det å flytte bilen, bør man være forsiktig med. Dersom naboen parer bilen sin på min tomt, med nøklene i, så har ikke jeg lov til å begynne å kjøre den vel? Du har nok rett i det. Men om fjerning fra gammel eiers tomt er avtalt, så har denne noen rettigheter å få fjernet bilen fra tomta. Men hvordan, det bør kanskje en jurist (NAF?) si noe om. Lenke til kommentar
z3011 Skrevet 31. oktober Forfatter Del Skrevet 31. oktober Bilen er avregistrert elektronisk, så er egentlig ikke lov å kjøre. Jeg har alle nøkler til bilen, så kan alltids flytte litt på den, men vil bare ha den bort. Jeg bor i Haugesund og forhandler holder til i Oslo.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) Hvis TS er hel-eier av parkeringen der den står, kan han informere kjøper om leieprisen for parkeringen og at han ikke kan se mellom fingrene med gratis leie lengre, men likevel være på tilbudssiden og gi en rimelig hentefrist på f.eks 2 uker. Hvis parkeringen er et sameie så må TS be om styrets hjelp til å utforme en sånn prising. Styret kan for eksempel informere kjøper om at gratis parkering kun gjelder beboere og korttids-gjester. Blir den fortsatt ikke hentet så får dere i hvert fall dekket utgifter og ulempe med parkeringa. Å leie fast garasjeplass i by koster fort 1000-2000 kr/mnd avhengig av hvor det er. Parkering under åpen himmel ca halvparten. Sjekk annonser og priser på ditt bosted. Et annet forslag kan være å tilby en tilbakekjøpspris, gjerne lavere enn det de kjøpte den for. Hvis de godtar det og omregistrerer så blir bilen din igjen og du er fri til å f.eks vrake den eller selge den til noen andre. Hvis kjøper ser at løpende utgifter (parkeringsleie) blir høyere enn de kan tjene på den så kan det hende du får den registrert tilbake gratis. (Sjekk også om det er fritak for omregistreringsavgift pga tilbakeføring til deg, forrige eier). Endret 31. oktober av Simen1 1 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober WiiBoy skrev (8 timer siden): Jeg tror ikke tyveri og skadeverk på andres eiendeler er en lur vei å gå. Gammel eier har ingen rettigheter over hode til bilen. Selv det å flytte bilen, bør man være forsiktig med. Dersom naboen parer bilen sin på min tomt, med nøklene i, så har ikke jeg lov til å begynne å kjøre den vel? Han kan kanskje skrive ut parkeringsbot ? 😀 Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Det gis fritak for betaling av omregistreringsavgift for kjøretøy som har vært registrert på samme eier to måneder eller mindre. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Mag ne skrev (På 31.10.2024 den 1:55 PM): Hvis bilen er avregistrert, som er sannsynlig, for å ikke betale forsikring og omregistrering, så er det ikke lov. Men blir det TS sitt problem? Bare å si ifra at om de ikke henter bilen så blir den flyttet ut på gaten, så kan de få daglige bøter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå