Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en leiekontrakt være tidsbestemt i 20 år uten oppsigelse i leieperioden?

Gjest 63993...fec

Anbefalte innlegg

Gjest 63993...fec

Hei.

Jeg bor i et sameie hvor vi leier hele parkeringskjelleren som en næringseksjon av et eget firma utbygger solgte den til for 0 kr.

Det første styret valgte å leie hele næringseksjonen og det står i den at leiekontrakten er tidsbestemt i 20 år før den opphører uten varsel, og den kan ikke sies opp i leieperioden forutsatt at partene har oppfylt sine forpliktelser etter avtalen.

Finnes det noen måte å komme seg ut av denne kontrakten på? Det virker som at prisene er langt over markedspris, det burde jo være mulig å justere å justere det etter hva det egentlig burde koste. Nå kan utleier justere etter KPI hvert år, og det har blitt uforholdsmessig dyrt å leie denne næringsseksjonen, og det blir bare værre for hvert år.

Styret hadde lite kompetanse og tok en beslutning som de fleste beboere er uenig i når de signerte denne kontrakten, men ikke kan stoppe siden det allerede er gjort. Utbygger ville selge parkeringsplassene, men dette mente styret var urettferdig for da ville mange seksjoner stå uten parkering i all fremtid. Så nå må jeg leie i all forskuelig fremtid og betale mer for det enn jeg hadde om jeg fikk lov til å kjøpe parkeringsplassen.

I etterpåklokskap skulle det kanskje vært noe jeg kunne gjort for å blokkere dette, men jeg er usikker på hva jeg kunne gjort når det allerede var signert.

Ps. dette er vel ikke en næringseksjon i den forstand for dette er jo en tomt regulert til boligformål, så det at det heter "næringseksjon" er litt misvisende i seg selv.

Anonymous poster hash: 63993...fec

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg ville sjekket det er jo om grunnboken beskriver noen næringsseksjon i undertetasjen, Har man adressen så skulle det jo være fort gjort å finne ut av det.

Hvis det ikke gjør det, så kan det jo ikke ha skjedd noe salg av en seksjon som ikke finnes, og da tilhører vel underetasjen sameiets fellesareal, og som eventuelt ikke er salgbar som egen utskilt seksjon.

At det finnes en kontrakt er jo ikke ensbetydende med at det finnes en lovlig eller gyldig kontrakt. Hvis det ikke finnes noen utskilt garasjeseksjon, eller noen lovlig eller gyldig kontrakt, så er man jo ute av den kontrakten.

Da skulle det vel bare være å sjekke om "garasjeseksjonen" finnes eller ikke finnes, og så ta det der i fra.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det er lov å ha tidsbestemte leigeavtalar som ikkje kan seiast opp. Avtaleloven gir ganske frie tøylar til å inngå avtalar.

Her vil det har stor betydning kva som eksakt er avtalt. Dersom ein vil kome seg ut av avtalen så er det fyrst å sjå til avtalen om det finne rom for å avslutte avtalen, alternativt å sjå på gyldigheita til avtalen, herunder at avtalen ikkje er så urimeleg at du ikkje kan holdast til det som er avtalt.

Forstår eg det rett at ved at utbyggar gav bort parkeringskjellaren til ei firma, og deretter inngikk det fyrste styret i sameiget ein avtale om å leige parkeringsplassane i 20 år, og at du som andelseigar i sameiget betalar til styret/sameiget som igjen betalar til firmaet?

Kva er det som ligg i at partane ikkje oppfyller sine forpliktingar?
Dersom du mislegheld avtalen og sluttar å betale så tvinger du utleigar til å starte ein prosess med å kreve inn pengane. Parkeringsplassar i kjellaren av eit sameiege er i praksis vanskeleg å leige ut til andre enn dei som bur i sameiget.

Dette er ein merkeleg måte å organisere seg på. Det som er mest vanleg i eit sameige som berre har garasjeplass til halvparten er at styret forvalter garasjene som felleseige, der ein igjen leiger ut garasjeplassen til ein andelseigar.
Sameiget kan gjennom vedtektene gi løyve til at enkelte andelseigarar får eksklusiv bruksrett av fellesområdet i opp til 30 år. Der sameiget aksepterer slik eksklusiv bruksrett som ikkje er lik for alle andelseigarane så er det naturleg at at det blir krevd inn ei leige for bruksretten.
Når då 30 år har gått så går garasjeplassen tilbake som fellesareal som alle andelseigarane kan benytte, eller ein kan velge å inngå ei ny 30 års avtale om eksklusiv bruksrett.
Dette er forholdsvis vanleg måte å dele eit gode som ein ikkje har nok av til alle, ein leiger det ut til så høg pris som mogleg slik at det berre er dei som har mest behov/lyst på fordelen som tek seg råd til å betale.

Å blande inn eit tredje firma inn i dette virker veldig rotete. Kva skjer etter 20 år når leigeavtalen går ut? Er det då firmaet som fortsatt eig parkeringa og som kan inngå nye leigeavtalar med andelseigarane? Eller vil parkeringsanlegget gå tilbake til sameiget etter disse 20 åra?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, The Avatar said:

Å blande inn eit tredje firma inn i dette virker veldig rotete.

Nå står det jo at garasjeplassene er "solgt". Det kan vel være rotete nok til å undersøke nærmere om det faktisk er tilfellet.

Lenke til kommentar

Det er noen ting som fremstår muffens her.

For det første kan ikke styret alene beslutte å leie en næringsseksjon - det er en årsmøtebeslutning (se eierseksjonsloven § 49 annet ledd bokstav c). 

For det andre kan hverken styret eller årsmøtet inngå avtaler som gir noen en urimelig fordel på seksjonseiernes bekostning, se eierseksjonsloven § 40 (årsmøtet) og § 58 (styret). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...