Garrian Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Hei, jeg jobber for tiden på ett uoversiktig prosjekt med tanke på ressursbehov. Jeg har ytret ønske om tidspunkt for sommerferie i vår, men dette har blitt endret flere ganger. Jeg har derfor kun tatt ut 1 ferieuke til nå. Arbeidet er rotasjon 2 uker på og 2 uker av. Jeg reiste hjem fra jobbrotasjon samme dag som kunden skulle ta 3 uker ferie. Vi kunne derfor ikke jobbe på dette prosjektet de neste ukene. Jeg hadde uansett 2 uker friperiode etter min jobbperiode. Samme dag jeg skulle hjem fikk vi mail at alle måtte ta ut ferie disse 3 ukene. Jeg gjorde ikke det, da jeg vet at feriepålegg skal varsles i god tid, samt at jeg uansett skulle ha friperiode, så ferie i denne perioden er vel ikke annet enn urimelig? Kan de kreve at jeg bruker 3 uker ferie her, uten noe mer enn noen timers varsel? Om ikke, hva med den tredje uka som jeg plutselig ikke kunne være på prosjekt? Nå ønsker arbeidsgiver at jeg tar ut resterende ferie i min friperiode. Dette er etter min mening også urimelig? Er det noen som vet noe om regelverket rundt dette? Takk for all hjelp Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Garrian skrev (3 timer siden): Er det noen som vet noe om regelverket rundt dette? Reglene om ferie reguleres av ferieloven og evt. tariffavtale eller annen avtale. Annen avtale kan f.eks. være arbeidavtalen. Det du må begynne med er å finne ut om det er en tariffavtale eller annen avtale som gjelder og hva den sier om ferie. Ferieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/ Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 30. oktober Forfatter Del Skrevet 30. oktober mobile999 skrev (45 minutter siden): Reglene om ferie reguleres av ferieloven og evt. tariffavtale eller annen avtale. Annen avtale kan f.eks. være arbeidavtalen. Det du må begynne med er å finne ut om det er en tariffavtale eller annen avtale som gjelder og hva den sier om ferie. Ferieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/ Takk! Kan ikke se at jeg har noe utover ferieloven som regulerer dette. Så, om det er ferieloven som gjelder her, hvordan står jeg i forhold til overnevnte problemstilling? Jeg har ikke blitt varslet 2mnd før ferien skal tas ut, blant annet... Men hva med ferie i friperiode? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Du må kreve at du får varsel 2 mnd før ferien for å få det. (Det virker ikke som du har gjort krav om dette). Du kan kreve 18 dager hovedferie i perioden 1. juni – 30. september. (Har du gjort det?) Du kan kreve resten av ferien 7 dager etter hverandre (det blir da en søndag også i den perioden i tillegg). Det virker som at arbeidsgiver har rett til å legge ferien mest mulig til dine friperioder, men 18 dager hovedferie vil uansett en av ferieukene vær "arbeidsuke". Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 30. oktober Forfatter Del Skrevet 30. oktober mobile999 skrev (2 minutter siden): Du må kreve at du får varsel 2 mnd før ferien for å få det. (Det virker ikke som du har gjort krav om dette). Du kan kreve 18 dager hovedferie i perioden 1. juni – 30. september. (Har du gjort det?) Du kan kreve resten av ferien 7 dager etter hverandre (det blir da en søndag også i den perioden i tillegg). Det virker som at arbeidsgiver har rett til å legge ferien mest mulig til dine friperioder, men 18 dager hovedferie vil uansett en av ferieukene vær "arbeidsuke". Aha, jeg har ikke krevd varsel ifb med ferie nei. Har heller ikke krevd ferie mellom juni og september. Ting har vært veldig rotete i prosjektet med arbeidstider osv, så har prøvd å ikke gjøre meg så vanskelig her for å få arbeidskabalen til å gå opp - men ser jo nå at jeg kanskje burde gjort det... Så, du trur at arbeidsgiver kan legge ferien til friperiode altså? Tingen er at jeg har fast lønn, og dermed samme lønn om jeg faktisk er på jobb eller i friperiode. Så om ferien legges til friperioden, så tar jeg vel i prinsippet ferie uten lønn? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Garrian skrev (5 minutter siden): Så, du trur at arbeidsgiver kan legge ferien til friperiode altså? Ferieloven påstår: "Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9." Det vil si arbeidsgiveren bestemmer. Garrian skrev (5 minutter siden): Så om ferien legges til friperioden, så tar jeg vel i prinsippet ferie uten lønn? Ferieloven er ikke enig med deg: "Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet" Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 30. oktober Forfatter Del Skrevet 30. oktober mobile999 skrev (7 minutter siden): Ferieloven påstår: "Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9." Det vil si arbeidsgiveren bestemmer. Ferieloven er ikke enig med deg: "Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet" Aha, okay, så jeg skal kanskje ikke være veldig bastant i videre diskusjoner her altså... Men arbeidsgiver har heller ikke tatt iniativ til noe feriediskusjon her. Det har vært litt glemt fra begge parter, og nå er vi straks i November, hehe... Så høres kanskje ut som jeg bare skal finne meg i å ta ferie på fridager altså. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Da krever du 18 dager hovedferie nå (hvis du har så mange dager igjen) slik at minst en arbeidsuke blir ferieuke. Har du oppdaget at du har "for lite i lønn"? 🤐 Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 30. oktober Forfatter Del Skrevet 30. oktober mobile999 skrev (8 minutter siden): Da krever du 18 dager hovedferie nå (hvis du har så mange dager igjen) slik at minst en arbeidsuke blir ferieuke. Har du oppdaget at du har "for lite i lønn"? 🤐 Det er sikkert min beste mulighet ja (har 20dager ferie igjen). Har ikke fått for lite lønn, men jeg er jo allerede trukket for feriedagene mine, slik at de dagene jeg tar ut ferie, så får jeg betalt som normalt. Men siden jeg har fast lønn, så får jeg jo betalt uansett... Lenke til kommentar
mronym Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Husk at dersom det ikke er en egen ferieavtale i virksomheten din så er det reglene fra ferieloven som gjelder, også angående virkedagprinsippet. Mao. at du har fri, eller om du er på jobb, spiller ingen rolle for ferieloven. Er du på ferie så teller disse dagene lik. Også i de tilfellene der du er pålagt på ferie, så fremst dette er lovlig varslet selvfølgelig Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 1. november Forfatter Del Skrevet 1. november mronym skrev (1 minutt siden): Husk at dersom det ikke er en egen ferieavtale i virksomheten din så er det reglene fra ferieloven som gjelder, også angående virkedagprinsippet. Mao. at du har fri, eller om du er på jobb, spiller ingen rolle for ferieloven. Er du på ferie så teller disse dagene lik. Også i de tilfellene der du er pålagt på ferie, så fremst dette er lovlig varslet selvfølgelig Du har nok rett i det. Vet du hva som er kravene for «lovlig varslet»? At vi får beskjed samme dag er vel nette helt stuerent. Ellers så er jeg nå bedt om å endre timeføring tilbake i dag, da at jeg skal endre fra vanlig lønn (friperiode) til ferie. Evt så må jeg skrive ferie i fremtidige friperioder. Ettersom jeg kun har tatt ut 5 av 25 feriedager til nå, så må jeg ta ut resten i friperiode. Høres veldig urimelig ut synes nå jeg… Kan muligens overføre 2 uker (10dager) til neste år. Lenke til kommentar
mronym Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Utfordringen er at det ikke er helt klare regler for hvor lang tid i forveien arbeidsgiver må varsle om ferie. Man har krav på å få svar fra arbeidsgiver minimum 2 måneder i forkant når det gjelder ferie i hovedferieperioden, og da er dette tilktenkt for å verne arbeidstaker sine momenter. Ferie som pålegg og utenfor hovedperioden er mer ukjent territoriet. 2 måneder der ville helt klart bli en urimelig grense for arbeidsgiver, for det ville bety i praksis at de mister muligheten til å pålegge deg å ta ferie fra oktober av. Og dét ville sette de i brudd rundt ferieavvikling generelt, da det er både arbeidsgiver og arbeidstaker som har plikt til å få til avvikling av alle 25 dager i løpet av året. Det er helt opplagt at varsling samme dag er ikke innenfor, men det er rimelig å tenke at varsling bør være i tråd med øvrig varsling i bedriften, noe som i de fleste situasjoner vil kunne bety noe som to uker varsling i forveien. Men dette er ikke noe skrevet i stein, og kan lett bli utfordret, særlig hvis situasjonen er slik at det er ikke noe arbeid å gjennomføre i en forutsigbar fremtid. Jeg tipper at det å være organisert og en tillitsvalgt å forholde seg til ville kunne hjelpe her, men det kan være vanskelig uansett å motsette seg en slik ferieavvikling når du sitter igjen med såpass mye ferie etter at hovedferieperioden er over. Dette fordi arbeidsgiver kan alltid forsvare seg ved å si at de forsøker å holde seg innenfor loven ved å få deg ut på ferie, noe du vil være svarskyldig mot. Du kan selvfølgelig sykemelde deg i mellomtiden, etter at du har fått pålagt ferie, og kreve ferie tilbakeført. Men til det trenger du en noe uærlig/upresis lege og at du begynner å se etter andre arbeidsplasser i fremtiden, for det vil ødelegge stemningen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november Du kan heilt klart påleggast å ta ut ferie sjølv om du er satt opp på fri etter arbeidstidsordninga etter § 5 pkt. 1 i ferielova. Prinsippielt så er det same reglane som gjer at du med ordinært dagarbeid må "bruke" ein feriedag på laurdagane sjølv om laurdagen ikkje er ein arbeidsdag. Ferie er noko som du har både rett og plikt til. Som arbeidstakar så kan du berre motsette deg å ta ut ferie dersom du ikkje har opparbeida deg feriepengar som dekker ferien. Dette fordi retten til ferie er heimla i arbeidsmiljølova som er ei vernelov. At du berre har hatt 1 veke ferie i år medfører at du har ein høgare sannsynlegheit for å bli overarbeida og utbrent. Arbeidsgivars plikt til å gi deg arbeidsfri er til dels ei plikt for å påsjå at du får nok kvile restitusjon slik at du unngår å bli sjukemeldt på statens rekning. I praksis så er det kanskje ikkje fullt like stor fare for dette ettersom du nok opplever dei to vekene du har frivakt som ein miniferie der du får hente deg inn, men samtidig så har du nok to veker med arbeidsfri fordi du jobbar ekstra mykje dei to veke du er på arbeid. Reint formelt så skal ein eigentleg legge ein plan for ferieavvikling i god, og denne ferieplanen skal være drøfta med den tilsette eller tillitsvalgt. Om ein ikkje blir einig om tida for ferie så er det uansett arbeidsgivar som bestemmer (innafor rammene av ferielova). Som nemt tidlegare i tråden skal du vite om ferietida di 2 månedar før ferien startar, så eit varsel nokre timar i forvegen er klart brot på ferielova. Det sagt så er det relativt vanleg å ikkje fylle ferielovens bokstav på dette feltet, særleg på arbeidsplassar der arbeidstakaren står litt friare til å ta ferie når det passar, typisk fordi det ikkje er nødvendig å sette inn vikar når du tek fri. Når dette fungerer så er det ofte å foretrekke for begge partar, både fordi arbeidsgivar vil ha ein fordel av å kunne endre ferietida på kortare varsel ved behov, og for deg som arbeidstakar ved at du ikkje treng å låse ferietida di tidleg på året og heller kan ha litt fleksibiltet på å ta ut ferien som f.eks. ekstra lang haustferie om det passer seg slik. Det er likvel viktig at dette blir eit gi og ta forhold. Eg vil derfor råde deg til å vurdere kor hard du skal kreve å få fastlagt ferieplan minst to månadar i forvegen, for ulempen her er at det som er lettast for sjefen er å gi deg beskjed 1 april at frå 1 juni så har du sommarferie og du får kome tilbake på jobb når du har brukt opp all ferien. Som arbeidstakar har du rett til å kreve at minst tre veker av ferien din er på sommaren, men du har ikkje tilsvarande rett til å kreve å "spare" nokre av feriedagane dine til å også ta juleferie i romjula. Så dersom du er i ein litt tilspissa situasjon med sjefen din når du nekter å ta ferie fordi varselet kjem for seint, så kan du risikere at sjefen svarer med å være veldig firkantra mot deg. Når det gjeld det litt overordna spørsmålet om å ha ferie i frivekene dine, så er dette typisk ei problemstilling som skal løysast gjennom å drøfte ferietida med arbeidsgiver. Sidan du jobber i rotasjon så vil eg anta at du har ein kollega som jobber når du har fri og omvendt? Ei typisk løysing då er at ein lagar ein ferieplan som legg opp til at halvparten av feriedagane kjem på dagar der du er satt opp på å arbeide og andre halvparten på fridagar, på den måten blir det lik ulempe for begge arbeidstakarane. Typisk då at når du tek tre vekers ferie neste år og du har to av ferievekene dine på frivakt og berre ei ferieveke der du er satt opp på å arbeide, så får du neste år to veker med ferie på arbeidsveker og berre ei av ferievekene på frivakt. Det er sjølvsagt også rom for å få til ein avtale med arbeidsgivar at du skal har friperiodene pluss feriedagane, eller motsatt at du går med på å avvile ferie i friperiodene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå