Gå til innhold

Feriepålegg fra arbeidsgiver - hva sier loven?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg jobber for tiden på ett uoversiktig prosjekt med tanke på ressursbehov. Jeg har ytret ønske om tidspunkt for sommerferie i vår, men dette har blitt endret flere ganger. Jeg har derfor kun tatt ut 1 ferieuke til nå. Arbeidet er rotasjon 2 uker på og 2 uker av.

Jeg reiste hjem fra jobbrotasjon samme dag som kunden skulle ta 3 uker ferie. Vi kunne derfor ikke jobbe på dette prosjektet de neste ukene. Jeg hadde uansett 2 uker friperiode etter min jobbperiode. Samme dag jeg skulle hjem fikk vi mail at alle måtte ta ut ferie disse 3 ukene. Jeg gjorde ikke det, da jeg vet at feriepålegg skal varsles i god tid, samt at jeg uansett skulle ha friperiode, så ferie i denne perioden er vel ikke annet enn urimelig? Kan de kreve at jeg bruker 3 uker ferie her, uten noe mer enn noen timers varsel? Om ikke, hva med den tredje uka som jeg plutselig ikke kunne være på prosjekt?

Nå ønsker arbeidsgiver at jeg tar ut resterende ferie i min friperiode. Dette er etter min mening også urimelig?

Er det noen som vet noe om regelverket rundt dette?

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Garrian skrev (3 timer siden):

Er det noen som vet noe om regelverket rundt dette?

Reglene om ferie reguleres av ferieloven og evt. tariffavtale eller annen avtale. Annen avtale kan f.eks. være arbeidavtalen.

Det du må begynne med er å finne ut om det er en tariffavtale eller annen avtale som gjelder og hva den sier om ferie.

Ferieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (45 minutter siden):

Reglene om ferie reguleres av ferieloven og evt. tariffavtale eller annen avtale. Annen avtale kan f.eks. være arbeidavtalen.

Det du må begynne med er å finne ut om det er en tariffavtale eller annen avtale som gjelder og hva den sier om ferie.

Ferieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21/

Takk! Kan ikke se at jeg har noe utover ferieloven som regulerer dette. Så, om det er ferieloven som gjelder her, hvordan står jeg i forhold til overnevnte problemstilling? Jeg har ikke blitt varslet 2mnd før ferien skal tas ut, blant annet... Men hva med ferie i friperiode?

Lenke til kommentar

Du må kreve at du får varsel 2 mnd før ferien for å få det. (Det virker ikke som du har gjort krav om dette).

Du kan kreve 18 dager hovedferie i perioden 1. juni – 30. september. (Har du gjort det?) Du kan kreve resten av ferien 7 dager etter hverandre (det blir da en søndag også i den perioden i tillegg).

Det virker som at arbeidsgiver har rett til å legge ferien mest mulig til dine friperioder, men 18 dager hovedferie vil uansett en av ferieukene vær "arbeidsuke".

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 minutter siden):

Du må kreve at du får varsel 2 mnd før ferien for å få det. (Det virker ikke som du har gjort krav om dette).

Du kan kreve 18 dager hovedferie i perioden 1. juni – 30. september. (Har du gjort det?) Du kan kreve resten av ferien 7 dager etter hverandre (det blir da en søndag også i den perioden i tillegg).

Det virker som at arbeidsgiver har rett til å legge ferien mest mulig til dine friperioder, men 18 dager hovedferie vil uansett en av ferieukene vær "arbeidsuke".

Aha, jeg har ikke krevd varsel ifb med ferie nei. Har heller ikke krevd ferie mellom juni og september. Ting har vært veldig rotete i prosjektet med arbeidstider osv, så har prøvd å ikke gjøre meg så vanskelig her for å få arbeidskabalen til å gå opp - men ser jo nå at jeg kanskje burde gjort det...

Så, du trur at arbeidsgiver kan legge ferien til friperiode altså? Tingen er at jeg har fast lønn, og dermed samme lønn om jeg faktisk er på jobb eller i friperiode. Så om ferien legges til friperioden, så tar jeg vel i prinsippet ferie uten lønn?

Lenke til kommentar
Garrian skrev (5 minutter siden):

Så, du trur at arbeidsgiver kan legge ferien til friperiode altså?

Ferieloven påstår: "Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9."

Det vil si arbeidsgiveren bestemmer. :hrm:

Garrian skrev (5 minutter siden):

Så om ferien legges til friperioden, så tar jeg vel i prinsippet ferie uten lønn?

Ferieloven er ikke enig med deg: "Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet"

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 minutter siden):

Ferieloven påstår: "Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9."

Det vil si arbeidsgiveren bestemmer. :hrm:

Ferieloven er ikke enig med deg: "Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet"

Aha, okay, så jeg skal kanskje ikke være veldig bastant i videre diskusjoner her altså... Men arbeidsgiver har heller ikke tatt iniativ til noe feriediskusjon her. Det har vært litt glemt fra begge parter, og nå er vi straks i November, hehe... Så høres kanskje ut som jeg bare skal finne meg i å ta ferie på fridager altså.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (8 minutter siden):

Da krever du 18 dager hovedferie nå (hvis du har så mange dager igjen) slik at minst en arbeidsuke blir ferieuke.

Har du oppdaget at du har "for lite i lønn"? 🤐

Det er sikkert min beste mulighet ja (har 20dager ferie igjen). Har ikke fått for lite lønn, men jeg er jo allerede trukket for feriedagene mine, slik at de dagene jeg tar ut ferie, så får jeg betalt som normalt. Men siden jeg har fast lønn, så får jeg jo betalt uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...