Gå til innhold

Trikkeavsporingen, fører er mistenkt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste noe om at trikken burde ha max 15 km/t i en slik sving, og at det kan se ut til at det gikk en del raskere enn det her. 

Hvis det viser seg at ulykken skyldtes førerfeil så er det vel heller pga uoppmerksomhet enn "machomenn", i tilfelle. 

Godt at det gikk såpass bra. Det kunne nok fort ha gått liv i denne ulykken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det ikke stoppested og kryss 20-30 meter bak? Litt rart hvis hen har gæssa på så mye med vilje over krysset og mot en krapp kurve. Kan være brukerfeil, men da lukter det ekstremt dårlig opplæring. Mitt inntrykk av trikk er at disse ikke råkjører i særlig grad, spesielt ikke der nede hvor det vanligvis er traffikert av ymse fotgjengere.

Lenke til kommentar

https://www.ao.no/trikken-er-dyr-men-i-et-langt-perspektiv-er-den-billig/o/5-128-527311

Sitat

 

Innlegget pirker i et spørsmål som mange har spurt seg, og som i sin tid gjorde at byer som Trondheim og Bergen la ned mesteparten av trikkedriften sin: Vil ikke busser være rimeligere og mer fleksibelt enn trikk? Det er talende at svært mange byer som la ned trikken for noen tiår siden, nå gjeninnfører den.

Både London, Stockholm, og Paris har har investert og kommer til å investere store summer i sporvognsutbygging. Og København – som Fjeldstad selv trekker frem – bygger nå en ny sporvognslinje rundt byen. Det er svært mange gode grunner til det. De nye trikkene vil kunne ta opp til 250 passasjerer, mens en leddbuss vanskelig får plass til mer enn 120. I sentrale områder med høyt trafikkpress betyr det at man må kjøre dobbelt så mange busser gjennom bygatene for å flytte like mange.

I de travleste områdene i sentrum lar det seg rett og slett ikke gjøre å øke frekvensen, langt fra doble den.

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Palladio skrev (7 minutter siden):

Noen som vet hva fordelen med trikk er sett i forhold til buss egentlig? Mange steder i Norge har man jo elektriske busser nå.

en fordel er at de som blir overkjørt av trikk oftere slipper livreddende behandling og måneder eller år med rehabilitering.

...

De bør gå under bakken, med høy fart, på spor som tåler høy fart.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

De bør gå under bakken, med høy fart, på spor som tåler høy fart.

Det finnes skinnegående kollektivtransport under bakken. Omtales som T-Bane, tunnelbane eller metro.
I følge avisa Oslo er gjennomsnittsfarten for T-bane: 30,6 km/t, bybuss: 22 km/t, trikk: 18,5 km/t.

Kart over t-bane nettet i Oslo:
https://ruter.no/globalassets/rutetabeller/t-bane/t-banen-linjekart-03042016.pdf

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hvor ofte skjer dette? Tilnærmet aldri. Så lenge folk opererer så kommer det uhell, mennesker er langt i fra feilfri. Iallefall jeg.

Så kommer det an på om uhellet var uaktsomt da..

Skal man tro overvåkingskameraer så virket trikken å ha altfor stor hastighet 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (4 minutter siden):

Skal man tro overvåkingskameraer så virket trikken å ha altfor stor hastighet 

Ja, igjen. Folk er ikke feilfri. Så spørs det hva som forårsaket feilen. Var det uaktsomt så bør fører stilles til ansvar. 

Lenke til kommentar

Fordelen med trikk er at veien ikke må brøytes om en monterer plog på trikken.
Hull i veien har ingenting å si. 
Den sakser ikke når det blir glatt.   (Skjer hver vinter med leddbussene)
Trenger ikke bytte dekk.
Like lett å kjøre framover som bakover.  (I Trondheim så har de problemer med å rygge bussene...)
 

Lenke til kommentar

Trikken holdt fart på like under 40 km/t, skriver Nettavisen og Avisa Oslo. Det er fartsgrense på 15 km/t når man kjører over sporvekslere. Det var jo ganske lett å se på videoen fra ulykken at trikken hadde altfor høy hastighet. Nå gjenstår det å se om det var teknisk svikt eller at føreren tråkket for hardt på gassen.

Endret av Gargantua
Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 timer siden):

Fordelen med trikk er at veien ikke må brøytes om en monterer plog på trikken.
Hull i veien har ingenting å si. 
Den sakser ikke når det blir glatt.   (Skjer hver vinter med leddbussene)
Trenger ikke bytte dekk.
Like lett å kjøre framover som bakover.  (I Trondheim så har de problemer med å rygge bussene...)
 

Syns ikke at noen av disse "fordelene" er spesielt avgjørende. Den fordelen jeg derimot ser er at en trikk ikke trenger batterier ombord, men jeg ser ikke at det er avgjørende på noen måte sett i forhold til alle ulempene en trikk har.

Lenke til kommentar

Annet enn ren nostalgi så er det kun ulemper med trikk. Det er mye dyrere med 10-gangern i innkjøp sammenlignet med buss. Vedlikehold er enda verre hvor det kostet nærmere en milliard å fikse noen trikkespor i Oslo Sentrum. De er veldig lite fleksible, er det en liten hindring så står disse beistene på rekke og rad mens en buss bare kan kjøre rundt. De utgjør en stor fare for andre trafikanter. Og så er det støyen. Ikke bare lager de en masse bråk, men når 50 tonn skrapjern rutsjer ned Bislett så rister det så det kjennes som om murpussen skal drysse av vegga. Miljøargumentet er også borte nå når busser blir elektrifisert.

Bare å kvitte seg med det først som sist.

Endret av uname -i
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, uname -i said:

Annet enn ren nostalgi så er det kun ulemper med trikk. Det er mye dyrere med 10-gangern i innkjøp sammenlignet med buss. Vedlikehold er enda verre hvor det kostet nærmere en milliard å fikse noen trikkespor i Oslo Sentrum. De er veldig lite fleksible, er det en liten hindring så står disse beistene på rekke og rad mens en buss bare kan kjøre rundt. De utgjør en stor fare for andre trafikanter. Og så er det støyen. Ikke bare lager de en masse bråk, men når 50 tonn skrapjern rutsjer ned Bislett så rister det så det kjennes som om murpussen skal drysse av vegga. Miljøargumentet er også borte nå når busser blir elektrifisert.

Bare å kvitte seg med det først som sist.

Eneste fordelen med trikk er kapasiteten. Om man man skal erstatte en trikk vil det trenge 4-5 busser og ettersigende er det rett og slett ikke plass til dette i visse områder av Oslo. Dette burde selvsagt blitt løst tidligere ved å bygge ut t-banen men Oslo folks nostalgirunking av trikken har hindret dette og nå er vi her. Trikk er 10 ganger så dyrt pr bill. som buss men ikke en eneste politiker tør å ta denne kampen. Om Oslo vil ha dritten så la dem betale for det selv..  

Lenke til kommentar
scuderia skrev (11 minutter siden):

Eneste fordelen med trikk er kapasiteten. Om man man skal erstatte en trikk vil det trenge 4-5 busser og ettersigende er det rett og slett ikke plass til dette i visse områder av Oslo. 

De tallene jeg har er at trikken har dobbel kapasitet av en leddbuss. Trikken er også dobbelt så lang. Det å gjøre leddbussen enda lengre bør være teknisk overkommelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at denne ulykka har skjedd fordi trikkeføreren synes det tøft å råkøyre med trikk. Som alltid så er det nok ein av tre grunnar:
1. Uoppmerksomheit, slurv og liknande førarfeil.
2. Teknisk feil på skinne eller hjul som førte til avsporing.
3. Systemfeil og høgt arbeidspress. Typisk då at føraren blir pressa til å køyre fortare enn anbefalt for å klare å holde ruta.

 

Når det gjeld sidediskusjonen om fordelar med trikk kontra buss, så er det som påpeikt at trikken har større passasjerkapasitet, treng berre ein trikkeførar også på lange trikkar, og at drikken er billeg i drift.
Ulempane er at både skinneutbygging og innkjøp av nye trikkar er dyrt, og at trikken på grunn av sin høge vekt og lange bremseavstand lett kjem i konflikt med gåande og køyrande. Samt at trikken naturleg nok er veldig lite fleksibel i forhold til køyrerute

Etter mitt syn så er største ulempane med trikken at det ikkje er alle strekningane som har høgt nok passasjergrunnlag til at ein får utnytta fordelane med trikken. Om det uansett ikkje er fleire passasjerar på trikken enn det er plass til på ein buss så kan ein like gjerne sette inn ein buss på ruta.

Den einaste fordelen som klart taler for trikk framfor buss i eit bymiljø er paradoksalt nok at på grunn av at trikken er så stor og tung, og avhengig av skinner, så er det relativt trygt for passasjerane i trikken når det skjer ulykker sjølv om ein i trikken ikkje brukar bilbelte. Kræsjer trikken med ein bil så blir det ikkje bråstopp for trikken som er så tung, og sjølv når trikken køyrer inn i bygningar slik som i denne saka så har veldig mykje av energien forsvunnet i avsporinga. I ein bybuss der passasjerane også sitter utan bilbelte så er det langt større fare for bråstopp, enten ved at ein kræsjer i eit køyretøy eller ruller rett inn i ein bygning.
Så sjølv om trikken er farlegare for alle andre i trafikken, så er det relativt trygt å sitte inne i trikken.
Dette er også litt av grunnen til at trikken er så effektivt til å transportere folk, ettersom det i langt mindre grad er nødvendig å sikre passasjerane med belter. For også bybussane burde nok hatt plikt til å ha setebelter for å hindre personskader, men då går det sjølvsagt enda treigare når alle passasjerane må ha eige sete og må ha på seg beltet før bussen startar å køyre.

 

Og til sist. Det at trikkeføraren er mistenkt er det ingen dramatikk i. Strafferettsleg sett så betyr ikkje det å være mistenkt noko som helst, i ei slik sak så vil føraren alltid være mistenkt så lenge det ikkje er opplagt at det er ein anna grunn til ulykka enn føraren. Hadde trikkføraren blitt sikta derimot så hadde det gitt trikkføraren ei rekke med rettigheiter, som rett til forsvarar og rett til innsyn i saksdokumenta. I mange tilfeller kan det derfor være fordelaktig å få status som sikta, sidan du då får forsvarar som kan rådføre deg om korleis du skal svare på spørsmål i avhøyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...