Gå til innhold

Trikkeavsporingen, fører er mistenkt


Vokteren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste noe om at trikken burde ha max 15 km/t i en slik sving, og at det kan se ut til at det gikk en del raskere enn det her. 

Hvis det viser seg at ulykken skyldtes førerfeil så er det vel heller pga uoppmerksomhet enn "machomenn", i tilfelle. 

Godt at det gikk såpass bra. Det kunne nok fort ha gått liv i denne ulykken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå gjenstår etterforskning, men det er en kjennsgjerning at de fleste trikkeførere er fremmedkulturelle.
Mine erfaringer fra reiser i mer enn 50 land, viser generelt en helt annen og mer uforsiktig kjørestil enn den typisk norske.

Hvis 1+1=2, er ulykken enda en kostbar konsekvens av mangelfull integrering.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er det ikke stoppested og kryss 20-30 meter bak? Litt rart hvis hen har gæssa på så mye med vilje over krysset og mot en krapp kurve. Kan være brukerfeil, men da lukter det ekstremt dårlig opplæring. Mitt inntrykk av trikk er at disse ikke råkjører i særlig grad, spesielt ikke der nede hvor det vanligvis er traffikert av ymse fotgjengere.

Lenke til kommentar

https://www.ao.no/trikken-er-dyr-men-i-et-langt-perspektiv-er-den-billig/o/5-128-527311

Sitat

 

Innlegget pirker i et spørsmål som mange har spurt seg, og som i sin tid gjorde at byer som Trondheim og Bergen la ned mesteparten av trikkedriften sin: Vil ikke busser være rimeligere og mer fleksibelt enn trikk? Det er talende at svært mange byer som la ned trikken for noen tiår siden, nå gjeninnfører den.

Både London, Stockholm, og Paris har har investert og kommer til å investere store summer i sporvognsutbygging. Og København – som Fjeldstad selv trekker frem – bygger nå en ny sporvognslinje rundt byen. Det er svært mange gode grunner til det. De nye trikkene vil kunne ta opp til 250 passasjerer, mens en leddbuss vanskelig får plass til mer enn 120. I sentrale områder med høyt trafikkpress betyr det at man må kjøre dobbelt så mange busser gjennom bygatene for å flytte like mange.

I de travleste områdene i sentrum lar det seg rett og slett ikke gjøre å øke frekvensen, langt fra doble den.

 

 

Lenke til kommentar
Palladio skrev (7 minutter siden):

Noen som vet hva fordelen med trikk er sett i forhold til buss egentlig? Mange steder i Norge har man jo elektriske busser nå.

en fordel er at de som blir overkjørt av trikk oftere slipper livreddende behandling og måneder eller år med rehabilitering.

...

De bør gå under bakken, med høy fart, på spor som tåler høy fart.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

De bør gå under bakken, med høy fart, på spor som tåler høy fart.

Det finnes skinnegående kollektivtransport under bakken. Omtales som T-Bane, tunnelbane eller metro.
I følge avisa Oslo er gjennomsnittsfarten for T-bane: 30,6 km/t, bybuss: 22 km/t, trikk: 18,5 km/t.

Kart over t-bane nettet i Oslo:
https://ruter.no/globalassets/rutetabeller/t-bane/t-banen-linjekart-03042016.pdf

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Hvor ofte skjer dette? Tilnærmet aldri. Så lenge folk opererer så kommer det uhell, mennesker er langt i fra feilfri. Iallefall jeg.

Så kommer det an på om uhellet var uaktsomt da..

Skal man tro overvåkingskameraer så virket trikken å ha altfor stor hastighet 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Palladio said:

Noen som vet hva fordelen med trikk er sett i forhold til buss egentlig? Mange steder i Norge har man jo elektriske busser nå.

De er overlegne på passasjer/plass i forhold til buss. En trikk trenger mye mindre plass gjennom tunneler og andre trange steder enn buss, ettersom det er veldig få cm slingringsmonn siden den ( i de fleste tilfeller ) er bunnet til skinnene.

 

1 hour ago, Vokteren said:

Nå gjenstår etterforskning, men det er en kjennsgjerning at de fleste trikkeførere er fremmedkulturelle.
Mine erfaringer fra reiser i mer enn 50 land, viser generelt en helt annen og mer uforsiktig kjørestil enn den typisk norske.

Hvis 1+1=2, er ulykken enda en kostbar konsekvens av mangelfull integrering.

huff..

17 minutes ago, ltdata said:

En jeg kjenner spekulerer i at dette kan være terrorangrep. Jeg synes dette høres ganske merkelig ut å gjøre det på etter min mening da. 

Jeg støtter altså ikke denne teorien. Men hvem vet.

Det er vel ekstremt lite sannsynlig ettersom ingen har tatt på seg skylden. Terror er ikke terror dersom ingen får vite om det..

Lenke til kommentar

Fordelen med trikk er at veien ikke må brøytes om en monterer plog på trikken.
Hull i veien har ingenting å si. 
Den sakser ikke når det blir glatt.   (Skjer hver vinter med leddbussene)
Trenger ikke bytte dekk.
Like lett å kjøre framover som bakover.  (I Trondheim så har de problemer med å rygge bussene...)
 

Lenke til kommentar

Trikken holdt fart på like under 40 km/t, skriver Nettavisen og Avisa Oslo. Det er fartsgrense på 15 km/t når man kjører over sporvekslere. Det var jo ganske lett å se på videoen fra ulykken at trikken hadde altfor høy hastighet. Nå gjenstår det å se om det var teknisk svikt eller at føreren tråkket for hardt på gassen.

Endret av Gargantua
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...