Spillredaksjonen Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Nye AMD-skjermkort i 2025 Skjermkortkrigens neste fase nærmar seg. Les hele saken på Gamer.no» Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) Er det lov å håpe på at AMD utfordrer nVidia MYE mer på pris, at de selger sitt HighEnd kort 8900 XTX tilbake til gammel standard rundt 6-7 K. Det er jo uansett slik at lagrene blir magiskt omrent tømt for forrige genrasjon grafikk kort når ny serie slippes (må være en eller annen avtale her), så det er ikke som de har noe å tape på salg der uansett (største taperne er vell da de som har kjøpt 7900 XTX til fullpris)... Er vell det som er mest spennende, om AMD kommer til å utfordre nVidia mye mer på pris, ikke bare sånn nesten, som i denne omgang. Endret 30. oktober av simalarion Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) Synd de ikke klarer å konkurrere med topp kortene til nvidia, Blackwell kommer til å gjøre rent bord med 5080/5090, dessverre for oss forbrukere. Endret 30. oktober av Aquatic Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) Den tid er for lengst over uansett (konkurere på ytelse), som jeg skriver så er det pris de kan konkurere på. AMD sitt HighEnd kort kommer til å sparke godt nok fra, så igjen (for meg) blir det veldig spennede å se om AMD utfordrer nVidia mye mer på pris denne gang. nVida high end kort som nå blir RTX 5090 er ikke myntet direkte på "Gamere" lenger (har lest litt rundt), de har dratt såpass i fra å funnet et helt nytt å bedre marked som har mye dypere lommer(de som trenger GPU til tyngre jobb oppgaver osv), det er vell nå RTX 5080 som nVidia ser på som sitt High end kort myntet på Gamere, å fortstatt altfor dyrt. Endret 30. oktober av simalarion Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) simalarion skrev (15 timer siden): Er det lov å håpe på at AMD utfordrer nVidia MYE mer på pris, at de selger sitt HighEnd kort 8900 XTX tilbake til gammel standard rundt 6-7 K. Rykter sier at AMD fokuserer på pris/ytelse. Men dollar vs NOK har jo vært elendig siden 2015. Tror man kan kose seg fint med et mellomklassekort om man kjører 1440p, og ikke drømmer om 120fps i 4K. Endret 31. oktober av leifeinar Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober simalarion skrev (16 timer siden): Er det lov å håpe på at AMD utfordrer nVidia MYE mer på pris, at de selger sitt HighEnd kort 8900 XTX tilbake til gammel standard rundt 6-7 K. De kortene som kostet 6000kr må man doble i pris bare på grunn av kronekursen, så kommer inflasjonen itillegg. Så da blir det en naturlig pris på high end kort på nettopp rundt 20 000kr. Det er ikke produsenten som har skyld i at vi har en valuta som blir stadig mindre verdt. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) Jeg skriver om prisingen til AMD Her, 7900 XTX har vell aldri kostet så mye som 20 000(?), så antar de kan gjøre det minst like godt prismessig med 8900 XTX. Med litt godvilje nå (demo produkt) kan du få 7900 XTX ned mot 10 000., men nå venter jeg på hva som skjer i Januar 2025, RTX 2080 klarer seg overraskende bra på ny PC med AMD zen5 cpu. Edit: ser proshop.no har 7900 XTX for 9900 nå, men har 0 erfaring med den sjappa (edit: det tilbudet er nå over ser det ut til) Edit: Ytelse messig legger nok 8900 XTX mellom RTX 5080 - RTX 5070 (om man ikke skal håpe på for mye), så håpet er jo at AMD vill krige på pris nettopp her å senke seg godt under 10 k Endret 1. november av simalarion Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) Proshop er sjappa med det desidert beste og største utvalget i datakomponenter. Endret 31. oktober av Aquatic Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Jeg ser når f.eks RX 7600 sammenlignes med RTX 4060, så taper AMD på ting som DLSS, Ray tracing, Ai, og ytelse i enkelte programmer. Så det er områder der AMD må ta igjen forspranget. Lenke til kommentar
Lush Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Påtide å bytte ut mitt 6800 XT, så håper på et tilsvarende ytelse til en god pris. Og forhåpentligvis også betydelig Ray Tracing forbedring. Kanskje også et nytt 8000kr kort, med en greit ytelse hopp. Får se hva de mener med å ikke konkurrere i High End. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Ryktene har det til at "Ray Accelerators" er betydelig overhalt i RDNA4 hvor "mellomklasse" yter som high-end RDNA3. Hva det faktisk betyr vet vi ikke før tester. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november Skjermen jeg kjøpte for et parmåneder siden har støtte for 4K og 240hz. Foreløbig er det kun et jort fra AMD som støtter dette, så håper next gen har flere skjermkort som støtter dette. Jeg har hatt flere skjermkort fra Nvidia, så spørs om jeg ikke hopper over til AMD hvis ikke NVIDIA skjerper seg snart. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. november Del Skrevet 1. november 4K og 240 Hz holder nok noen år med mindre favoritten er 3D Tetris i wireframe og sort/hvitt. Personlig klarer jeg meg godt med 1080p og 60 Hz og 4K til konsoll. Konsollspill sikter vel mest på 30 Hz sånn at de kan legge mer i eyecandy, selv om trenden for nyeste konsollene faktisk viser at en vekter mer mot høy Hz/FPS. Så lenge ting er høvelig jevnt så er det greit for min del. Husk at lyset faktisk blinker i 50 Hz. Dette merker man ikke før man bruker høyhastighetskamera eller filmer med antiflicker beregnet på 60 Hz i et 50 Hz miljø, så egentlig litt interessant at folk merker Hz på PC-skjermen med en gang. F.eks skille på 120 Hz vs 240 Hz. Nå skal det sies at enkelte produsenter strekker Hz-begrepet litt lengre enn panelet teknisk faktisk presterer, så noen ganger er det mer markedsføring enn reell ytelse. Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 2. november Del Skrevet 2. november Å skille 120Hz og 240Hz vil jeg tro færre klarer. 60Hz vs 120Hz er værtfall dag og natt forskjell, det er udiskutabelt, spesielt i fps spill. Lenke til kommentar
toph1980 Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november Ehh nei, med kun 10-12% markedsandel har ikke AMD "vore langt meir konkurransedyktige i dei lågare prissjikta", men sliter over hele fjøla. Lenke til kommentar
hocanee Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november Nvidia for de rike AMD for de med et stramt budsjett Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. november Del Skrevet 3. november Grunnen til at jeg kjøper Nvidia før hadde med kompatibilitet og optimalisering å gjøre (Nvidia hjalp gjerne utviklere for at spillet skulle fungere godt med Nvidia). Er nok mer åpen for å kjøpe noe annet i dag. Som f.eks AMD eller ARC fra Intel. AMD har kommet seg bra både på CPU og GPU. Det at AMD "eier" konsollmarkedet gjør jo at de har samlet mye kompetanse og erfaring og de har nok tjent godt på at Intel har sauset det til på 13 og 14 serien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå