Gå til innhold

Dragon Age: The Veilguard - Nytt RPG fra Bioware

Anbefalte innlegg

Tja, folkens... noen som tenker på å kjøpe? Jeg som gammel fan av Dragon Age må si jeg er litt skeptisk. Grafikken, karakterene, er veldig sånn Disney vennlig cartoon-aktige, og selv om det i seg selv ikke skal ødelegge et (potensielt) godt spill, så... søren altså. Det er noe med stemningen i tidligere spill som gjør at jeg undrer hvorfor Bioware la seg på denne stilen nå. 

Anmeldelsene på Metacritic er foreløpig jevnt over positive, men så er det da disse konspirasjonsteoriene der ute om at en del anmeldere som var på et Bioware/EA event tidligere i høst for å prøve spillet og lagde artikler som ikke bare var positive - de har ikke fått tilgang til spillet for anmeldelse før release. Altså, at EA har kun sendt kode til de som var positive. Men spillet kommer om en dag eller to, så da vil jo disse andre få tilgang til det og komme med sine tanker en stund etterpå. 

Når det er sagt, det er noen skikkelig kritiske videoer der ute til spillet, av folk som faktisk har spilt det, og som meg, er gamle Dragon Age fans. De er mildt sagt veldig kritiske til hva Bioware har gjort med serien denne gang. Det går på ting som "art direction", lite dybde i karakterene, dårlig dialog, dårlig stemmeskuespill - som passer dårlig med animasjonene til karakterene... Videre at historiefortellingen og måten karakterene oppfører seg på bærer preg på at ingenting er egentlig veldig skummelt eller farlig eller står på spill. 

Combat blir også beskrevet som noe gjentagende. Dog, jeg kan leve med det hvis historien, historiefortellingen osv.. er bra...

Jeg vet ikke, videoene jeg har sett gir eksempler på dette, og det lover for min del ikke så bra. Ting virker litt sånn sukkersøtt, og det starter med da bl.a. karakterenes art design - som ser .. skikkelig dårlig "mobilspill" ut, synes jeg. Og det jeg har hørt at dialog er ... vel vel.. skjønner jeg er blitt gammal. Men inntrykket  mitt nå er litt sånn som å se Star Wars Episode I med Jar Jar Binks og når man vokste opp med Episode IV (A new hope) og V (Empire Strikes back) som noe man var glad i.

Selvfølgelig, de som har laget disse kritiske videoene har plukket ut spillsekvenser og dialog som sikkert overtydelig viser svakhetene, og spill som var 40-50 timer vil jo ha noen dårlige momenter nesten uansett.

Jeg bryr meg ikke så veldig om disse Woke tingene... det bryr meg mitt i rassen om noen som ønsker å lage en karakter med både pupper og tissemann, eller med kun mannepupper og avkappet tissemann  - eller alle mulige blandinger av dette... Jeg vil lage min karakter som det jeg vil, og har ikke noe imot at  de som har slike andre lyster og preferanser også får lov til det. Skulle bare mangle. Baldurs Gate 3 åpna for så mye rart i så måte og det var et fantastisk spill. Og jeg mener også at i tidligere Bioware spill kunne man ha romanse med samme kjønn, hvis jeg ikke husker feil da. Bare hyggelig, tenker jeg. Bare det er bra utført med dialog og konsekvenser for historien (noe de kritiske røstene hevder at det ikke har i Veilguard, dessverre).

Men denne sukkersøte Disney Pixar grafikkstilen på karakteren... den... liker den ikke altså.

Jeg lar meg ikke styre all verdens av anmeldelser til spill, hvis noe virker bra, ser bra ut og beskrivelsen av spillet virker bra, så hender det jeg kjøper selv om det er blandede anmeldelser. Jeg likte til og med Mass Effect: Andromeda fra nettopp Bioware - dog etter noen patcher da. Det ble jo stemt ned både av blodfans og mange anmeldere også om jeg ikke husker feil. Men det endte opp som et bra spill for mitt vedkommende. Nei, ikke så bra som de tre tidligere spillene i serien, men solid moro i mange timer. Og dette da, (en del) blodfans stemmer også ned nye Dragon Age: The Veilguard. Men, kanskje jeg får det samme forholdet til det som med ME:Andromeda. Hvis jeg kjøper... fortsatt usikker. :) 

Hva tenker dere folkens - skal dere kjøpe? Eller kommer dere til å vente på flere anmeldelser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde sett en del om dette spillet tidligere. Siste 24 timer har jeg sett over en time med anmeldelser. Null planer om kjøp. Fremtidige anmeldelser kommer ikke til endre på det.

Funfacts. IGN gav spillet 9/10. De har minst 85% (48k) dislikes på videoen som har litt i underkant av 400k views.

Til sammenligning har Skill Up sitt 46 minutter lange youtube review...

I do not recommend: 'Dragon Age: The Veilguard' (Review)

..over 1,3 millioner views. 80k likes vs 1,1k dislikes.

Endret av P7SA
La til mer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men kan få mye underholdning ut av dette spillet uten å bruke en krone.

Det har vært en del spekulasjoner rundt hvem som får review-koder / tidlig tilgang til å anmelde spillet. At Bioware ønsker å skape et narrativ med at alle liker spillet så godt.

Her er en fersk liten snutt på to og et halvt minutt fra Asmongold. Alle som bare har kommentert på  hans reddit side blir vist auto-banned på r/dragonage. 

Av andre ting som skjer. Det går klipp rundt på youtube som viser innhold fra spillet hvor folk latterliggjør en viss scene som inneholder at en karakter bruker feil pronomen på en annen karakter og begynner å ta push-ups som straff for den feilbruken. (Pulling a barve, kalles vist dette). Bioware liker vist ikke at dette klippet deles, og prøver muligens å få stoppet negative videoklipp fra spillet. Klippet kan sees i twitter posten nedenfor.

Btw. Update på IGN sin youtube video review. Dislike score er nå oppe på 87%, 62k dislikes.

Endret av P7SA
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
thomassit0 skrev (25 minutter siden):

Godt å høre. Jeg begynner selv å bli veldig lei alle youtuberne som skal klage over Woke og DEI  og Sweet baby inc hele tiden.

Er selv enig i at de har endret ganske mye på D:A V i forhold til de tidligere spillene, men det ser da ganske artig ut spør du meg. Tror jeg skal gi det et forsøk i kveld. 

Akkurat mine tanker også. Det at de har endret mye stil siden Origins trenger ikke være noe negativt for meg, selv om det var det spillet som hekta meg. Jeg likte 2 da det kom ut og var ikke før etter jeg gikk på nettet at jeg innså hvor mange som mislikte det. Trikset er å bare prøve det ut og kose seg med det.

• Liker 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, Elgen-Hansi said:

Jeg er så SYKT lei toxic gamer kultur, så jeg bestemte meg for å kjøpe det, for å støtte de i stormen.

Jeg kunne ikke vært mer enig og kjøpte det selv om jeg ikke har tid til å få startet på det på en stund. Har likt de andre Dragon age spillene og dette ser bra ut og. 

Endret av Reg2000
  • Liker 7
Lenke til kommentar

QQ-koret som er anti LGBT og hva de stempler woke produserer stadig nye konspirasjonsteorier..;

Nå at steam sletter brukeranmeldelser fra noen som eier spillet og var anmeldt det negativt.

https://steamcommunity.com/app/1845910/discussions/0/4635986167856144968/?ctp=3

...tenk hvis de bare hadde ETT eksempel på en bruker som eier spillet, har gitt negativ anmeldelse, og har fått anmeldelsen slettet.

Men neida.

Ikke ett konkret eksempel. Men like så fullt hellig overbevist om at det har skjedd.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Mange gode svar her. Jeg startet tråden, men skal ikke svare på hvert enkelt innlegg tror jeg. Men heller oppdatere ut fra hva jeg skrev da jeg startet diskusjonstråden her, og hva jeg har lest nedover og... jeg var jo skeptisk. 

PAM PAM PA!! .... jeg er et svakt menneske. Jeg kjøpte det. Tross min skeptiske holdning i første innlegg. Jeg sa aldri at jeg IKKE skulle kjøpe det. Bare at jeg var litt usikker.... :)  Så, når dere nå leser min "oppdaterte mening" husk at jeg er gammel Dragon Age fan, Origins var det beste, og jeg har likt det Bioware har gjort før...(ikke alltid like godt da... slet litt med Mass Effect Andromeda inntil det ble patchet... men selv det likte jeg nogenlunde). Og jeg er faen meg 55 år gammel... Mitt første spill var PONG ;) 

Jeg har kommet noen timer inn i spillet. Kort sagt - Det er et godt spill. Ingen tvil. Men litt om det tekniske... På PC så har jeg hatt null problemer og grafikken både ser bra ut og flyter fint. Jeg har absolutt alt på full pupp inkl. all ray tracing. Null kræsjer, ikke merket stuttering. TIPS: Har du flere joysticks/kontrollere (f.eks flysimutstyr ++ ratt osv...) koblet til PC´n - koble de fra. Hverken min mus eller Xbox kontroller ville virke før jeg dro ut alt utenom (xbox) spill kontrolleren. Sånn - det tekniske unnagjort.

Grafikken er bra, omgivelsene ser bra ut. Lyssettingen - i hvert fall med ray tracing - ser veldig bra ut. (Ikke testet uten dette) Effekter ser bra ut. Vann ser bra ut. MEN - grafikk stilen, art direction, vel - den har det jo vært skrevet mye om - også lenger opp her i tråden både fra meg selv og andre... så la meg si litt om det:

Det handler om karakterene i spillet. (Resten er som sagt bra!) Det er ikke Dragon Age. Det er et mobilspill for tiåringer. Og -forstørra opp på mitt 109 tommers lerret her i hjemmekinoen (med min 4K laser projektor) så jeg sliter litt med det. Det er Disney Loves Pixar Loves.. vetta faen. Alle hovedkaratkerene ser totalt ufarlige ut. Hva faen de gjør med alle disse våpnene kan man jo lure på.

Japanske rollespill har jo gjerne en spesiell art direction (ikke det at det ligner på Dragon Age Veilguard), der karakterene ser ut som uskyldige tenåringer - kvinne/jente karakterene mest. Og slik er det her også. Bare tenk litt mer i retning Disney/Pixar. Jeg er ikke ferdig med spillet. Men selve art direction vil neppe endre seg.

Jeg prøvde å lage en feit, ja ganske overvektig, gammal gråhåra gubbe som min karakter. (Ikke gjett hvordan jeg ser ut... ;) ) Joda, jeg greide lage litt mage (ikke stor nok), dobbelthake osv... grått hår. Noen arr her og der. Rynker? Nei, det finnes ikke i spillet. Alle er freshe og fine.  Og... jeg ser fortsatt veldig ufarlig ut. Nesten litt søt. Og Varric kaller meg for "kid". "Listen kid, I´ll tell... blah blah" . Hmm.  :)  Men du verden hvor glad jeg ble da jeg kunne bestemme hvor står bulen på underbuksa der penis er under skal være. Jeg satte den på full styrke. Dog, ble ikke stor nok og det reflekterer ikke virkeligheten... Muahahahaha. (Glad kona ikke er på forumet og kan motsi meg). 

Nuvel, art direction kan dere alle se på bilder og video. 

Combat - ja... så langt lovende faktisk. Det ER et Action RPG med foreløpig like mye dybde som Assasins Creed (de nyere spillene) omtrent. Jeg er level 8. Men det er underholdende. Og man kan sette opp comboer sammen med de to andre i partyet ditt. Det er mye flash, knall og pang når kampene foregår, og det går litt fort for en godt voksen kar (gubbe), men heldigvis ved å trykke høyre bumper kan man stoppe ting opp og velge hva de forskjellige skal gjøre. Nice. Jeg liker combat mer og mer. Det var litt dølt i starten.

Musikk - da jeg startet spillet første gang - ble skikkelig imponert. Det var et stort spill verdig. Pompøst, litt trist, melankolsk neste. Man skjønner at nå er det mye spill i denne verdenen. Nå er det alvor. (mer om det senere). Skikkelig bra. Underveis, så... nja,,, ikke så gale. Men music tracket i menyen når du starter det imponerer fortsatt mest. Lyden ellers er bra. Jeg har surround anlegg og det blir tatt godt i bruk. Ingenting å utsette.

Fordi 10-åringer hverken har retningssans eller oppmerksomhet mere enn 30 sekunder, så er det ikoner i bildet som til enhver tid viser deg hvilken vei du skal gå. Seriøst, svinger du 10 grader vekk fra neste mål, så ser du det på ikonet, og det danser i blant foran trynet ditt slik at du kan endre til riktig retning. Mini map også. Vet dere - fordi alt ble så jævlig åpenbart kjedelig på den måten - jeg skrudde ALT av. Inkl minimap. Ingen ikoner (utenom i combat). DA ble det gøy å utforske. Ellers var det ikoner og piler og faen til enhver retning det lå noe gøy. Ikke spennende. Jeg måtte inn på både Gameplay og Interface menyen for å få skrudd alt av. Systemet er ganske gjenstridig for at folk til enhver til skal vite nøyaktig hvilken retning de skal holde. Med andre ord: TIPS - SKRU AV ALT AV IKONER OG HJELPEDINGSER. Da blir det gøy å utforske. Jeg åpner heller main map med Back Button når jeg står fast. (sikkert M på tastaturet eller noe sånt). 

Historien - vel, så langt bra faktisk! Passer godt inn i verdenen der. Solas kjenner vi jo (hvis ikke så ... da burde du spille det forrige spillet. Det er bra.) og mye handler om han (så langt i hvert fall). Skal ikke komme med noen spoilere. Du spiller Rook, karakteren du lager i starten. Av en eller annen grunn er du motivert for å fikse det som skal fikses i historien (ingen spoilere, derfor vagt fra meg). Jeg valgte bakgrunn som Grey Warden, og da ble det litt mer naturlig at jeg hadde min motivasjon for ditt og datt..

Så historien er bra, så langt. Men hvordan fortelles den? DER er det mer problemer synes jeg. Alt er litt vel sukkersøtt og 10-åring-med-ny-mobil-vennlig synes jeg. Flau dialog i Bioware spill? Vi har hatt masse av det før. Så, det er ikke hovedklagen. Men.. hele tonen i spillet så langt.. måten ting blir fremført på... skal dette være en lett komedie for 10-åringer eller står hele verden på spill (slik åpningsmusikk og hovedhistorien antyder)? Det er en mismatch mellom måten karakterene opptrer på og hva som står på spill.

MEN - jeg har vært i krigen. På ordentlig. Flere ganger. Og var det noe som holdt oss i gang så var det humor. Mørk, svart humor. Men oftest teit humor. Men søte og Disney Jar Jar Binks klumsete tror jeg vi ikke var. Men det er det en god del av så langt i spillet. Og det er noen skikkelkig irriterende karakterer, eller mest en karatker, i starten av spillet. 

Det er INGEN spenning mellom karakterene, de skal liksom ikke være enig med hverandre eller meg NOEN FÅ ganger, men selv da  kommer alltid noen setninger til slutt så alle blir sukkersøte blide mot hverandre igjen. Ikke troverdig. Ikke spennende. Ikke gøy. Og så langt... tror akkurat dette er min største irritasjon i spillet. De virker å oppføre seg kun som enkle de enkle tegneseriefigurene de også ser ut som. Bummer. Jeg har gjennomført prøvd å velge de dialogvalgene som synes å være de mest provosernende, slemme eller utfordrende jeg kan i alle samtaler. Men...neida. Vi er så venner så. De er så venner så. Viktig med venner. Hilsen Vennebyen. Eller var det PontyPandy PostmanPat... dønt knøw. 

Jeg ser godt at mange, mange kan kose seg med dette spillet. Teknisk bra. Grafikken bra (jeg liker dog ikke art stilen på karakterene), så langt spennende combat, og hvis man bare klikker seg fort gjennom dialogen og driter i hvilken verden dette er i og hva som er på spill.... ja da kan få man jobb hos IGN og anmelde et slikt spill.

Ingen av karakterene har WOKE-voldtatt meg ennå. Men skulle det skje så skal jeg fortelle om det en annen gang. Jeg har ikke noe imot at folk lager gud verden for hva slags karakterer. Men oss gubber nærmere 60 enn 50 ville gjerne fått laget noe som passer også med en viss mannlighet igjen. 

Alt dette sagt. Det ER et bra SPILL så langt. Kommer til fortsette å spille det, selv om jeg i blant får lyst til å rage quitte det. Men noen Dragon Age følelse som jeg fikk fra det første spillet har jeg ennå ikke fått. De burde kalt det "Dragon Age- for the kids". :) Mener ikke negativt faktisk. Har barn selv, ble pappa i sen alder. :)

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (På 30.10.2024 den 10:58 AM):

Hva tenker dere folkens - skal dere kjøpe? Eller kommer dere til å vente på flere anmeldelser?

Jeg sitter litt på gjerdet foreløpig. Jeg har veldig lyst på et sånn "type" spill, men vet av erfaring at jeg går fort lei om det bare er "godt nok" eller har for mange irritasjonsmomenter. Mass Effect Andromeda gikk jeg veldig fort lei fordi jeg ikke klarte å like karakterene, dialogen eller universet (det ble for mye "hipsters in space" for meg), og inntrykket er at det har noen av de samme utfordringene? 

Hadde spillet fått en strålende mottagelse hadde det nok blitt kjøp, men nå holder jeg litt an og vurderer om "Dragons Dogma 2" kanskje er et bedre valg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (Akkurat nå):

Jeg sitter litt på gjerdet foreløpig. Jeg har veldig lyst på et sånn "type" spill, men vet av erfaring at jeg går fort lei om det bare er "godt nok" eller har for mange irritasjonsmomenter. Mass Effect Andromeda gikk jeg veldig fort lei fordi jeg ikke klarte å like karakterene, dialogen eller universet (det ble for mye "hipsters in space" for meg), og inntrykket er at det har noen av de samme utfordringene? 

Hadde spillet fått en strålende mottagelse hadde det nok blitt kjøp, men nå holder jeg litt an og vurderer om "Dragons Dogma 2" kanskje er et bedre valg. 

Vent litt er mitt råd da. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 timer siden):

Ville ha venta på salg. Evt prøve via EA Play Pro (PC) for én måned for kr 183,-. (Spiller det selv via EA Play Pro).

Det er tydelig at mange av spillmekanikkene, gåtene og utforskningen (hvis du kan kalle det det utforskning) er tatt rett fra Star Wars: Jedi Fallen Order. (Et spill jeg liker ganske godt vel å merke).
Så de har ikke prøvd noe særlig nytt der, som passer mer inn i et Dragon Age spill som kan stå på egne bein.

Og jeg syns jeg kan legge merke til enkelte ting som kan henge igjen fra utvikling som et type live service spill (som Anthem), men at utviklingen har tatt en vending etter hvert, blant annet at live service elementene og flerspiller delen er tatt vekk under utviklingen. Og blitt videreutviklet som enspiller spill som et nytt Dragon Age spill.

Looting av kister som virker nesten som Fornite type lydeffekter og grafikkeffekter. Et slags "hjem område" (som skipet i Warframe), oppsummering av av opdraget når du er ferdig; som XP, loot, liten oppsummering av hva du har gjort f.eks. Oppdragene er nokså korte, og virker mer tyggbare for korte spilleøkter.

Utrolig stive ansiktsanimasjoner med nærmeste null følelse i ansiktsmimikken. Stemmeskuespillet derimot er nokså bra. Men dialog skrivingen kunne vært mye bedre.

Jeg har spillt igjennom alle Dragon Age spillene ganske mange ganger, og er ganske sikker på at jeg har lest alle bøkene (e-bøker; på nettbrett og lesebrett).

Spesielt én ting som er litt irriterende, er at hvis jeg bruker et halvt sekund for lang tid med å løse ei gåte, eller finne veien til et sted, så kommenterer enten min karakter, eller mine kompanjongene hvordan jeg kan løse det / finne veien. Evt så putter spillet et stort ikon i retningen jeg skal gå.
Er vandt med The Witcher 3 hvor jeg kan vase rundt i timesvis for å bare finne inngangen til ei grotte e.l. (Som til slutt viser seg å være under vann i noen tilfeller). Jeg liker utforskning uten håndholding.

Karakteren og kompanjongene du blir kjent med er ihvertfall ganske likandes.

Skal i hvert fall spillet igjennom spillet, men ikke helt 100%. Men min versjon av 100%: "100% av det jeg har lyst til og gidder".:)

Jeg er foreøpelig "kun" på nivå 14; Human Male Rogue, med Gray Warden bakgrunn. Jobber meg nedover mot Veil Ranger Specialization. Og tror jeg skal prøve å bli sammen med (Scout) Lace Harding.
Har gjort et par sideoppdrag som dukker opp i de diverse områdene når dem er i "utforskningsmodus", men virker mer som glorifiserte "hente -og bring oppdrag".
Bare håper at dem ikke har noe konsekvens hvis jeg ikke gjør dem "alle" (som i Mass Effect 3 (før den store oppdateringen som kom samtidig (eller etter?) Citadel DLC'en).

EDIT: Spillet begynner å vokse mer på meg, og jeg begynner å like det mer og mer.

Endret av Laserbeam
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 timer siden):

Årets overraskelse for meg, Dragon Age Origins er ett av mine absolutt favorittspill, og ut fra traileren og det som ble vist av veilguard mistet jeg mye interessen, men etterhvert som anmeldelser kom ut og ikke minst at skaperen bak Baldurs Gate 3 gikk god for spillet så bestemte jeg meg for at jeg likevel skulle prøve det. Endte opp med å glemme helt av tiden og spilte det 8-9 timer i strekk i gårkveld/natt. Det er veeeldig lenge siden jeg har klart å bli såpass sugd inn i en spillopplevelse at jeg har glemt litt tid og rom. Så etter de første 8-9 timene har dette vært tidenes overaskelse. At det er noe kleine dialoger her og der har vært erketypisk bioware siden dag 1, det er ikke noe nytt kulturkrig fenomen som så mange skal ha det til. Anti woke tilhengerne ser og ut til å miste fullstendig fatningen rundt dette spillet da det faktisk gjør det bra, får gode anmeldelser og seller godt. 

Stemple meg som anti woke, om du vil det. Men spillet er ikke Dragon Age lenger for meg. Se mange her, liker spillet til tross for dialog, puzzle og alle er gode venner uansett.. 

Lykke til, bra dere liker dette men kunne bare ha gitt ut en nytt Fantasy spill. Istede for å ta Dragon Age navnet..

Og så får vi være uenig, i hvorfor BioWare har tatt spillet i denne retningen..

Vet ikke helt hvor du har at det har solgt bra.. Har ikke så mye å si, siden det er single player, men har mye å si for Bioware framtid og Dragon Age som franchise..

Steam tallene er ikke så lovende, har enda ikke brutt 80k.. får se i helgen om det bryter 100k.. Men dette spillet bør selge minst 4-5M om ikke mer, for å gå i null.. og dette bør gi godt over 150-200k spillere i snitt per time. Får se om en ukes tid, om jungeltelegrafen overbeviser den jevne spiller, om at spillet er bra nok..

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...