Kul_Djevel Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) ltdata skrev (4 timer siden): Blir det regnet som akseptabelt i samfunnet at en mann på 40-50 år ser på jenter som er endel yngre som f.eks 20-30 år? Eller blir det regnet som litt creepy? Jeg tenker her på at man ser en jente som f.eks har et veldig attraktivt ansikt, fine øyne. Og tenker typisk de man passerer på gata eller de man ser på offentlig transport e.l. Ingen snakking altså, kun blikk. Hvilken alderforskjell blir for stor til at dette er akseptabelt? Eller hvor ung er jenta for at det ikke er ok? Hva synes egentlig jenter selv om at menn ser/stirrer på dem? Creepy eller liker de oppmerksomheten? Liker de oppmerksomheten selv om blikkene kommer fra en de ikke er tiltrukket av? Hva tenker f.eks en jente på 20 år som legger merke til en mann på 50-60år som ser på dem på trikk/buss/bane? Vel, etter MeToo så har det blitt masse hysteri og alt har blitt seksuell trakassering og voldtekt får man nesten inntrykk av. Husk at Trond Giske fikk varsel mot seg fra en yngre kvinne fordi han hadde i følge henne stirret på henne ved en konsert. Snakket ikke til henne. Rørte henne ikke. Kun stirret. Sånn ble det varsel av. Syk verden har blitt. Ser man en attraktiv ung kvinne, så må det vel vær lov å beundre dem litt selv om man er 40-50 år. Det var greit før i tida ihvertfall og kvinnen tok det som et kompliment. Etter det overdrevne MeToo-hysteriet, så ble det å bli beundret sett på som trakassering. Men forskning viser jo at menneskeheten blir dummere, så ligger vel noe der kanskje. https://www.nrk.no/nyheter/forskning_-mennesket-blir-dummere-1.16393004 Endret 30. oktober av Kul_Djevel 6 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober 3 minutes ago, Kul_Djevel said: Vel, etter MeToo så har det blitt masse hysteri og alt har blitt seksuell trakassering og voldtekt får man nesten inntrykk av. Husk at Trond Giske fikk varsel mot seg fra en yngre kvinne fordi han hadde i følge henne stirret på henne ved en konsert. Snakket ikke til henne. Rørte henne ikke. Kun stirret. Sånn ble det varsel av. Syk verden har blitt. Ser man en attraktiv ung kvinne, så må det vel vær lov å beundre dem litt selv om man er 40-50 år. Det var greit før i tida ihvertfall og kvinnen tok det som et kompliment. Etter det overdrevne MeToo-hysteriet, så ble det å bli beundret sett på som trakassering. Men forskning viser jo at menneskeheten blir dummere, så ligger vel noe der kanskje. https://www.nrk.no/nyheter/forskning_-mennesket-blir-dummere-1.16393004 Voldtekt er voldtekt, ingen MeToo kampanje som har endret på det. MeToo har tatt ned terskelen for å melde i fra og redusert skammen et offer føler. Dersom det er det du sitter igjen med etter TG saken, så tror jeg du bør lese deg opp. TG handler om handlinger over mange, mange, mange år. Det var ting før i tiden som kvinner bare måtte finne seg i, ettersom de "kun" var kvinner. Den tiden er forbi, og den tiden skal ikke komme tilbake. Uønsket seksuell oppmerksomhet er trakassering, så fremt den aktive parten vet/burde vist at dette var uønsket. Man har rettigheter selv om man anses som pen. Menneskeheten virker dummer ja, og du drar ikke opp snittet med innlegget ditt 3 1 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Greit nok å se noen man synes er pene 7 attraktive i det offentlige rom, men stirring er stirring uansett. Og de fleste synes dette blir ukomfortabelt på et visst punkt. 1 Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) WiiBoy skrev (23 minutter siden): Voldtekt er voldtekt, ingen MeToo kampanje som har endret på det. MeToo har tatt ned terskelen for å melde i fra og redusert skammen et offer føler. Dersom det er det du sitter igjen med etter TG saken, så tror jeg du bør lese deg opp. TG handler om handlinger over mange, mange, mange år. Det var ting før i tiden som kvinner bare måtte finne seg i, ettersom de "kun" var kvinner. Den tiden er forbi, og den tiden skal ikke komme tilbake. Uønsket seksuell oppmerksomhet er trakassering, så fremt den aktive parten vet/burde vist at dette var uønsket. Man har rettigheter selv om man anses som pen. Menneskeheten virker dummer ja, og du drar ikke opp snittet med innlegget ditt 1. Vel, etter min mening er voldtektsbegrepet blitt noe utvasket siste årene, men det er en annen diskusjon. Godt mulig MeToo hadde noe godt for seg, men det var (unnskyld uttrykket) jævlig mye dumt som det ble "varslet" om og det ble også brukt spekulativt og det ble spredd mye løgn. Greit å være litt kritisk. Slike nett kampanjer fører sjelden bare noe godt med seg. 2. Nå diskuterer jeg ikke Trond Giske saken. Jeg nevnte kun ET av varslene og du er vel enig i at det er tullete å varsle om at noen har sett på deg på en konsert? Eller mener du at det var et godt varsel? 3. Selvsagt så skal man slå ned på uønsket seksuell trakassering. Det er vi nok alle enige om. Men spørsmålet er om det er seksuell trakassering at du legger merke til ei pen dame og ser på henne litt lenger enn normalt? Rett og slett fordi du synes hun er pen? NEI mener jeg. Det er selvsagt ikke seksuell trakassering. 4. Personfokusering. Du går på person. Jeg snakker om menneskeheten generelt. Prøv å diskutere som en voksen person og respekter at andre kan ha andre meninger enn deg. Endret 30. oktober av Kul_Djevel 4 Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) ilpostino skrev (21 minutter siden): Greit nok å se noen man synes er pene 7 attraktive i det offentlige rom, men stirring er stirring uansett. Og de fleste synes dette blir ukomfortabelt på et visst punkt. Men er det seksuell trakassering at man ser på noen litt lenger enn normalt fordi man synes de er pene? I så fall så gir begrepet null mening Endret 30. oktober av Kul_Djevel Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Kul_Djevel skrev (18 minutter siden): Men er det seksuell trakassering at man ser på noen litt lenger enn normalt fordi man synes de er pene? Jeg synes ikke det, men har innsett folk er forskjellige. En gang sendte ei vikar inn en tre siders klage via sin sjef til min sjef fordi jeg ikke gav henne noe (i mitt hode) et ganske uskyldig komplement. Hun hadde følt seg skitten og brukt og full pakke og hadde gått hjem og grått på do etter jobb. 1 Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober ilpostino skrev (1 minutt siden): Jeg synes ikke det, men har innsett folk er forskjellige. En gang sendte ei vikar inn en tre siders klage via sin sjef til min sjef fordi jeg ikke gav henne noe (i mitt hode) et ganske uskyldig komplement. Hun hadde følt seg skitten og brukt og full pakke og hadde gått hjem og grått på do etter jobb. Ja, det er galskap det. Folk er forskjellig ja, så derfor mener jeg at jeg kan ihvertfall bidra med litt balanse ihvertfall i en slik debatt Lenke til kommentar
Iki Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Hvor lang tid skal man kunne ha lov til å stirre på noen? Og om dette skulle være greit, hvorfor ikke slenge på noen kommentarer om utseendet deres samtidig? Lenke til kommentar
Maabren Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober 2 hours ago, WiiBoy said: Selvfølgelig eksisterer det. Verdens peneste mann/dame skal ha rett til å ferdes til/fra butikk, jobb, ++ i fred. Nope. Privatliv i det offentlige rom eksisterer ikkje. Skal du nekte folk å sjå? Om du ferdast aldri så mykje i det offentlige rom har du ingen rett til å bestemme kva andre skal sjå på eller kor lenge di skal sjå. Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Iki skrev (3 minutter siden): Hvor lang tid skal man kunne ha lov til å stirre på noen? Og om dette skulle være greit, hvorfor ikke slenge på noen kommentarer om utseendet deres samtidig? Forrige jeg var gift med var 20 år yngre enn meg. Ekteskapet varte bare i 2 år da. Kanskje pga aldersforskjellen eller at jeg har en tendens til å kjede meg raskt. Uansett. Hun så jeg på byen. Var veldig pen syntes jeg og stirret på henne og hun la merke til det. Så da gikk jeg like gjerne bort til henne og sa at hun var pen. 3 måneder senere var vi gift. Jeg benyttet meg av en god sjekkemetode som var veldig akseptert før MeToo. Jeg benyttet meg av det ETTER MeToo. Det funket som fjell. Mener du det er en uakseptabel sjekkemetode? Ikke rart det øker på med single mennesker i dette landet Hva er en akseptabel sjekkemetode? Er det kun Tinder som er akseptabelt idag? Skal man ikke kunne finne noen attraktiv lenger og bare si det rett ut? 2 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Kul_Djevel skrev (31 minutter siden): så derfor mener jeg at jeg kan ihvertfall bidra med litt balanse ihvertfall i en slik debatt geez. Skal du komme her og synse og mene ting også nå da. Jeg føler meg litt krenket. Eller kanskje jeg skal rase litt. Eller vent.... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober 31 minutes ago, Kul_Djevel said: Hva er en akseptabel sjekkemetode? Er det kun Tinder som er akseptabelt idag? Skal man ikke kunne finne noen attraktiv lenger og bare si det rett ut? Regel nr. 1 er å være attraktiv. Er man ikke det så lar man damene være i fred. Og lar være å se på dem. Det er normal folkeskikk. Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) ltdata skrev (6 timer siden): Eller blir det regnet som litt creepy? Jeg tenker her på at man ser en jente som f.eks har et veldig attraktivt ansikt, fine øyne. Og tenker typisk de man passerer på gata eller de man ser på offentlig transport e.l. Ingen snakking altså, kun blikk. Det er veldig ubehagelig for de fleste unge kvinner. Enda verre blir det når de stirrer åpenlyst på visse steder. ltdata skrev (6 timer siden): Hvilken alderforskjell blir for stor til at dette er akseptabelt? Eller hvor ung er jenta for at det ikke er ok? Dette varierer veldig. De fleste jeg kjenner (25 år og yngre) synes det er ubehagelig, uansett mannens alder. Det finnes også faktorer som kan spille en rolle, for eksempel om mannen er beruset. ltdata skrev (6 timer siden): Creepy eller liker de oppmerksomheten? Liker de oppmerksomheten selv om blikkene kommer fra en de ikke er tiltrukket av? Som oftest blir man bare ukomfortabel. Noen ganger hender det at noen kommenterer noe positivt om klesvalget og det det være veldig hyggelig. Unngå å kommentere på kroppen, selv om det er ment som et kompliment; mange kan synes det blir veldig ubehagelig. ltdata skrev (6 timer siden): Hva tenker f.eks en jente på 20 år som legger merke til en mann på 50-60år som ser på dem på trikk/buss/bane? Hvorfor stirrer han på meg? Endret 30. oktober av Kassettspiller 2 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 30. oktober Forfatter Del Skrevet 30. oktober Kassettspiller skrev (3 minutter siden): Det er veldig ubehagelig for de fleste unge kvinner. Enda verre blir det når de stirrer åpenlyst på visse steder. Dette varierer veldig. De fleste jeg kjenner (25 år og yngre) synes det er ubehagelig, uansett mannens alder. Det finnes også faktorer som kan spille en rolle, for eksempel om mannen er beruset. Som oftest blir man bare ukomfortabel. Noen ganger hender det at noen kommenterer noe positivt om klesvalget og for noen kan det være veldig hyggelig. Unngå å kommentere på kroppen, for det ender ofte med at jenta blir veldig ukomfertabel. Hvorfor stirrer han på meg? Er du kvinne/jente selv? Hvordan stiller det seg hvis den som sender noen blikk er en person du synes er veldig attraktiv? Er det da fortsatt creepy eller ubehagelig? Bare lurer Lenke til kommentar
Iki Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Kul_Djevel skrev (46 minutter siden): Mener du det er en uakseptabel sjekkemetode? Nei. Men jeg mener at folk burde kunne skjønne at å stirre på en yngre kvinne kan fremstå som ekkelt for denne kvinnen. 2 Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Iki skrev (2 minutter siden): Nei. Men jeg mener at folk burde kunne skjønne at å stirre på en yngre kvinne kan fremstå som ekkelt for denne kvinnen. Så hva er akseptabel sjekkemetode i dag hvis man ikke lenger kan se på noen som man finner attraktive eller si det til dem? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Iki skrev (4 minutter siden): Nei. Men jeg mener at folk burde kunne skjønne at å stirre på en yngre kvinne kan fremstå som ekkelt for denne kvinnen. Og det er vel nettop det TS er ute etter. Hva slags "blikking" er for mye? 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) ltdata skrev (1 time siden): Er du kvinne/jente selv? Ja og er 21 år. ltdata skrev (1 time siden): Hvordan stiller det seg hvis den som sender noen blikk er en person du synes er veldig attraktiv? Er det da fortsatt creepy eller ubehagelig? Bare lurer Det er umulig å vite hvorfor de stirrer og hva hensikten bak er, så det blir ubehagelig. Det er hyggelig å bli sett på som pen, men det føles ikke komfortabelt når noen stirrer av den grunn. Likevel kan det være hyggelig for noen å få komplimenter – men det er nok lurt å unngå kommentarer om kroppen. Komplimenter på for eksempel klesvalg, parfyme og lignende kan derimot oppleves positivt for flere. Det mener ihverfall jeg og flere jeg kjenner. Gjentatte blikk kan bli opptattet som stirring. Endret 30. oktober av Kassettspiller 1 Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober ilpostino skrev (1 minutt siden): Og det er vel nettop det TS er ute etter. Hva slags "blikking" er for mye? Riktig. Ser ut som enkelte er litt svart hvit her og som at bare å se på noen er uakseptabelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg