DetteErBareMinMening Skrevet fredag kl 00:00 Rapporter Del Skrevet fredag kl 00:00 Sovna skrev (3 timer siden): Går kanskje an å tekkes denne bondedama litt. I begivenhetene rundt senkningen av Blücher er det to damer som er omtalt, men i en noe mindre målestokk. En døde pga at hennes hus ble satt i brann fra kanonild fra Blücher, og en annen bondedame enn Tusvik delte ut varme poteter til iskalde tyskere på gården sin. Hva med 90% filmtid på damene og resten til røkla, kunne det være en gentleman verdig? 90 % motstandskamp på film om damene blir mye poteter og vafler isåfall.... Mer fjernsynskjøkken fra 80 tallet enn reell kamp mot Hitler-Tyskland på liv og død. Men kanskje det er det Sigrid vil ha? Fjernsynskjøkken og oppskrifter fra kjerringer under krigen? 3 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet fredag kl 11:06 Rapporter Del Skrevet fredag kl 11:06 Argumentet hennes er i utgangspunktet et godt argument, men når det gjøres på denne måten får nok de fleste litt avsmak og hele argumentet hennes forsvinner i meningsløs debatt. Jeg skjønner at Tusvik får mer gjennomslag i media når hun tar det opp nå med den nye filmen som kommer, men det er ikke rettferdig ovenfor de som skapte denne filmen å måtte svare på hva hun etterspør. Sigrid Bonde Tusvik er jo en kjendis i hele landet, hun har vel en viss innflytelse og kjenner vel mange i skapermiljøet i Norge? Hvorfor kan hun ikke heller være med å produsere noe av det hun vil se? En motstandskamp film med kvinnene i fokus ville vært særdeles interessant for meg, og helt sikkert flere som ønsker å vite mer om historien rundt denne tiden. Produser noe, Tusvik. Du er jo i denne bransjen, og selv som komiker kjenner du vel mange som kan hjelpe til med dette? Ikke bruk andre filmer til å bare klage på sidelinjen. 1 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet fredag kl 11:17 Rapporter Del Skrevet fredag kl 11:17 (endret) . Endret fredag kl 11:21 av Gargantua Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet fredag kl 17:58 Rapporter Del Skrevet fredag kl 17:58 Et par generelle tanker - Bonde Tusvik kan vel snart avskiltes som komiker og heller melde seg inn i SV/Rødt og fortsette samfunnsdebatten derfra? Hun bør bli presentert som samfunnsdebattant, meget langt til venstre. - Det lages generelt for mange WW2 filmer. 2 filmer om Birger Eriksen på et år forteller sitt om det, spesielt når hovedgjerningen hans allerede er dekket på glimrende vis i "Kongens Nei". Jeg gledet meg til filmen Konvoi, fordi jeg var interessert i å lære meg mer om krigsseilerne som jeg har hørt mye om, men kan ikke allverdens. Så brukte de det bare til å lage en dårlig hollywood-actionfilm... veldig skuffet over den og de gode kritikkene fremstår som et mysterium for meg. Dialogen og skuespillet er veldig unaturlig og uferdig også. Og man lærte overhodet ingenting om krigsseilernes betydning. Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet fredag kl 18:36 Rapporter Del Skrevet fredag kl 18:36 Virkeligheten er det at i krig blir menn sprengt i fillebiter, skutt, kjørt flat av tanks, død ved artilleri, etc... Er man født med en utvekst så er man etter Norsk lov dømt til å dø i krig for landet. Et lett avsporing fra virkeligheten. Personlig, så vil jeg selv, stå først i køen på en filmfremvisning, hvor en film vises, hvordan kvinner kjørte løpet under krigen. "Hidden Figures", en film som leverte solid her i huset. "Hva gjorde Norske kvinner under Krigen?" DEN vil jeg se. 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet fredag kl 20:36 Rapporter Del Skrevet fredag kl 20:36 Den eneste kvinnelige krigshelten i mitt liv er Jeanne D'Arc. Mer episk og heroisk blir det ikke, mye takket være den guddommelige delen Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 22:59 Rapporter Del Skrevet fredag kl 22:59 Martelè skrev (2 timer siden): Den eneste kvinnelige krigshelten i mitt liv er Jeanne D'Arc. Mer episk og heroisk blir det ikke, mye takket være den guddommelige delen Jeanne , for ei rå dame Lenke til kommentar
Markiii Skrevet lørdag kl 08:51 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 08:51 (endret) leticia skrev (På 1.11.2024 den 12:41 AM): Ja, det er et strukturelt samfunnsproblem at vi hører historiene til et kjønn mye mer enn det andre kjønnet. Uansett hva årsaken måtte være. Om det er fordi som du sier menn stikker seg mer frem, eller det er at kvinner ikke tør å stikke seg frem f.eks fordi de i større grad blir hetset i kommentarfelt o.l. kun fordi de er kvinner, og ikke pga hvilke meninger de har. Det skremmer kvinner bort fra den offentlige debatten. https://amnesty.no/netthets-mot-kvinner https://www.nrk.no/kultur/slik-hetses-norske-kvinner-pa-nett-1.10902460 https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/-eldre/2018/netthat-toyer-vi-ytringsfriheten-for-langt.html - så når vi snakker om surmaga oppgulp, så er det endel å ta tak i på sosiale medier og i kommentarfelt generelt. Nå tenker jeg ikke på denne spesifikke saken, jeg har for lite kunnskap om norsk krigshistorie og dens helter til å uttale meg om det, men denne saken er vel bare enda et eksempel på tingenes tilstand, og som fikk det til å renne over for Bonde Tusvik. Nei, det avhenger jo av årsaken til at det er slik. La oss si at kvinner gjorde 0% motstandsarbeid under andre verdenskrig, og menn 100%, ville det da vært naturlig å ha en stor andel filmer om kvinnelig motstandsarbeid? Dette er bare et tenkt scenario for å illustrere et poeng. Alfred_A skrev (14 timer siden): Virkeligheten er det at i krig blir menn sprengt i fillebiter, skutt, kjørt flat av tanks, død ved artilleri, etc... Er man født med en utvekst så er man etter Norsk lov dømt til å dø i krig for landet. Et lett avsporing fra virkeligheten. Personlig, så vil jeg selv, stå først i køen på en filmfremvisning, hvor en film vises, hvordan kvinner kjørte løpet under krigen. "Hidden Figures", en film som leverte solid her i huset. "Hva gjorde Norske kvinner under Krigen?" DEN vil jeg se. Ja, det er et godt poeng. Det er et viktig strukturelt moment her, nemlig at det først og fremst er menn som sendes i døden i krig, og det er menn som gjennomfører de fleste farlige oppdrag. Hvis kvinner ønsker en endring så må de også godta en samfunnsstrukturell endring der kvinner sendes i døden i like stor grad som menn. Menn er de som i hovedsak har ofret seg, men det er kvinnene som må utheves i større grad? Det virker feil. Endret lørdag kl 08:54 av Markiii 3 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet lørdag kl 09:01 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 09:01 Hadde vært kult om norske krigsfilmer ikke bare var om andre verdenskrig. Det er nok av kriger å velge mellom, som Norge og nordmenn har deltatt i. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_Norway 2 1 Lenke til kommentar
3ivindM Skrevet 3 timer siden Forfatter Rapporter Del Skrevet 3 timer siden Martelè skrev (På 31.10.2024 den 9:24 AM): Tar ikke lang tid før vi får en krigsfilm med "menn" i tights og rosa hår En kulturkrigsfilm? 🫠 Lenke til kommentar
3ivindM Skrevet 3 timer siden Forfatter Rapporter Del Skrevet 3 timer siden Snikpellik skrev (På 31.10.2024 den 10:59 AM): Dette innlegget synes jeg egentlig illustrerer ganske godt at Tusvik er inne på noe helt vesentlig; den utbredte mangelen på kunnskap om at vi har drøssevis av norske kvinnelige krigshelter, og langt fra bare "hjemmeværende koner". Årsaken til at du og mange andre rett og slett mangler kunnskap om våre svært mange kvinnelige krigshelter kan ha noe med at disse historiene tidligere er blitt undertrykt på grunn av tidligere holdninger om at kvinner ikke skulle fremheves for motstandskamp og krigsinnsats. Gitt 40, 50- og 60-tallets kvinnerolle skulle de jo stelle hjemme og fylle omsorgsroller. Disse historiene ble derfor aldri ordentlig satset på tidligere, og dermed mindre kjente også i nyere tid for dagens generasjoner. Derfor kjenner du ikke til Wanda Heger, Eva Jørgensen, Lottene på Sørøya, Solveig Lystad eller at 25% av motstandsfolkene var kvinner - men lever i den tro at beholdningen den gangen var "hjemmeværende koner". Det er et godt poeng at kvinners innsats under andre verdenskrig har blitt nedtonet i historien, og det er viktig å gi disse historiene mer plass i offentligheten. Men i en kommersiell sammenheng er det samtidig slik at filmer om heltefigurer og kamper på frontlinjen appellerer bredt, og derfor er det naturlig at slike historier ofte blir prioritert i store produksjoner. Historier med action og krigsscener fenger og trekker et større publikum, noe som kan gi høyere inntekter – en avgjørende faktor i filmbransjen. På samme måte som herrefotball tiltrekker seg flere tilskuere og genererer større inntekter enn kvinnefotball, er krigsfilmer om heroiske soldater i kamp et velkjent format med en bred og stabil publikumstiltrekning. Dette betyr ikke at kvinnelige krigshelter er mindre verdige, men filmens økonomiske realiteter styrer ofte valget av tema, slik tilfellet også er i andre kommersielle kultursjangre. Å fortelle historier om heltemodige kvinner i motstandsbevegelsen er absolutt relevant og viktig, men det er også en plass for filmer som utforsker mer tradisjonelle krigsheltefortellinger. Til syvende og sist handler det om å balansere den kunstneriske friheten til å velge historier som regissørene ønsker å fortelle, med forståelsen av at filmbransjen er avhengig av økonomiske vurderinger som gjør visse temaer mer lønnsomme. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Sigrid Bonde Tusvik er bemerkelsesverdig lik alle de "anti-woke" klagerne man finner på nett. Hun sutrer bare om andre ting. Det hele blir ganske kjedelig å høre på. Men hun må gjerne sette i gang med å lage en film om kvinner under krigen. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 25 minutter siden Rapporter Del Skrevet 25 minutter siden (endret) Markiii skrev (På 31.10.2024 den 8:22 PM): Men er det et strukturelt samfunnsproblem? Eller er det at det som regel er menn som stikker seg frem, tar sjanser, og skaper situasjoner som media rapporterer på? Er det mange kvinner som gjorde det samme som Kjakan gjorde under andre verdenskrig? Tviler sterkt på det men på Rapport fra NR24 så befinner de seg på en hytte i Rjukan og Kjakan er rask med å smette unna dagen etter blir reisefølget hans pågrepet blant annet en kvinne hvilken rolle hun hadde i dette som foregikk på hytta aner jeg ikke mener hun het Reidun Engebretsen Endret 15 minutter siden av Maskinfører Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå