OJ Doe Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Jeg kan være med på at det er et poeng der inne et sted, men jeg synes at negativiteten overskygger poenget. 3 Lenke til kommentar
Skrotleif Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Har vært lei av denne dama i minst ti år nå. 4 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Comma Chameleon skrev (52 minutter siden): "Episode I: Tranniene Angriper" "Episode II: Heteroene Slår Tilbake" Vet ikke hva den siste burde hete Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober 3ivindM skrev (På 30.10.2024 den 10:23 AM): Dessuten, å redusere filmen til en "mannefilm" fratar den muligheten til å tale om universelle temaer, som offer, mot og menneskelig motstand, som alle – uavhengig av kjønn – kan relatere seg til. Det er færre og færre som opplever ekte motstand og dermed sliter med å relatere til det. 3 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Comma Chameleon skrev (1 time siden): Knallbra film. 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) VifteKopp skrev (1 time siden): Fordi en film om en hjemmeværende kone har langt lavere salgspotensiale enn en film om en krigshelt. Dette innlegget synes jeg egentlig illustrerer ganske godt at Tusvik er inne på noe helt vesentlig; den utbredte mangelen på kunnskap om at vi har drøssevis av norske kvinnelige krigshelter, og langt fra bare "hjemmeværende koner". Årsaken til at du og mange andre rett og slett mangler kunnskap om våre svært mange kvinnelige krigshelter kan ha noe med at disse historiene tidligere er blitt undertrykt på grunn av tidligere holdninger om at kvinner ikke skulle fremheves for motstandskamp og krigsinnsats. Gitt 40, 50- og 60-tallets kvinnerolle skulle de jo stelle hjemme og fylle omsorgsroller. Disse historiene ble derfor aldri ordentlig satset på tidligere, og dermed mindre kjente også i nyere tid for dagens generasjoner. Derfor kjenner du ikke til Wanda Heger, Eva Jørgensen, Lottene på Sørøya, Solveig Lystad eller at 25% av motstandsfolkene var kvinner - men lever i den tro at beholdningen den gangen var "hjemmeværende koner". Endret 31. oktober av Snikpellik 3 2 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Snikpellik skrev (10 minutter siden): Dette innlegget synes jeg egentlig illustrerer ganske godt at Tusvik er inne på noe helt vesentlig; den utbredte mangelen på kunnskap om at vi har drøssevis av norske kvinnelige krigshelter, og langt fra bare "hjemmeværende koner". Årsaken til at du og mange andre rett og slett mangler kunnskap om våre svært mange kvinnelige krigshelter kan ha noe med at disse historiene tidligere er blitt undertrykt på grunn av tidligere holdninger om at kvinner ikke skulle fremheves for motstandskamp og krigsinnsats. Gitt 40, 50- og 60-tallets kvinnerolle skulle de jo stelle hjemme og fylle omsorgsroller. Disse historiene ble derfor aldri ordentlig satset på tidligere, og dermed mindre kjente også i nyere tid for dagens generasjoner. Derfor kjenner du ikke til Wanda Heger, Eva Jørgensen, Lottene på Sørøya, Solveig Lystad eller at 25% av motstandsfolkene var kvinner - men lever i den tro at beholdningen den gangen var "hjemmeværende koner". Du leser meg feil. Jeg sa ikke at det ikke finnes kvinnelige krigshelter, jeg responderte konkret på sitatet: "Og hvis man da tar utgangspunkt i at det var flest menn som var ute og gjorde ting, hvorfor ikke også bli fortalt hva som skjedde hjemme? Hvordan var det for kone/mor/søster/datter når mann/far/bror/sønn dro ut i krig eller holdt på?" Jeg er overbevist om at en film om en kvinnelig krigshelt, har potensialet til å gjøre det godt i det norske markedet. For du har rett, jeg kjenner ikke særlig til personene du nevnte. En film om en hjemmeværende kone eller søster derimot? Langt mer risikabelt. 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) OJ Doe skrev (4 timer siden): Jeg kan være med på at det er et poeng der inne et sted, men jeg synes at negativiteten overskygger poenget. Ja, den debatten hadde nok sett seg tjent med at den ble startet av noen andre enn en kronisk umorsom Tusvik og hennes flåsete sinne på Facebook. Endret 31. oktober av uname -i Lenke til kommentar
likferd Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober 51 minutes ago, Snikpellik said: Dette innlegget synes jeg egentlig illustrerer ganske godt at Tusvik er inne på noe helt vesentlig; den utbredte mangelen på kunnskap om at vi har drøssevis av norske kvinnelige krigshelter, og langt fra bare "hjemmeværende koner". Årsaken til at du og mange andre rett og slett mangler kunnskap om våre svært mange kvinnelige krigshelter kan ha noe med at disse historiene tidligere er blitt undertrykt på grunn av tidligere holdninger om at kvinner ikke skulle fremheves for motstandskamp og krigsinnsats. Gitt 40, 50- og 60-tallets kvinnerolle skulle de jo stelle hjemme og fylle omsorgsroller. Disse historiene ble derfor aldri ordentlig satset på tidligere, og dermed mindre kjente også i nyere tid for dagens generasjoner. Derfor kjenner du ikke til Wanda Heger, Eva Jørgensen, Lottene på Sørøya, Solveig Lystad eller at 25% av motstandsfolkene var kvinner - men lever i den tro at beholdningen den gangen var "hjemmeværende koner". Du kan jo være ærlig og ta med hele sitatrekken. Det var Tusvik som sa de kunne lage filmer om hjemmeværende koner. 2 Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Det var kanskje jeg som trakk fram dette med å lage film om de hjemme. Hun nevner vel i VG at det fantes motstandskvinner. Poenget mitt var ikke at det ikke finnes motstandskvinner, for det gjorde det jo!, men at det også skal kunne gå an å lage en film om de som er igjen hjemme. Opp igjennom historien har ofte kvinners, og barns, rolle vært å være igjen når mannen dro ut. Det var å påpeke at det er også en mulig historie man kan lage noe ut av som jeg ville fram til, selv om jeg er helt enig i at det store salgspotensiale til akkurat den tematikken ikke er der (selv om det burde være det). 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober 4 hours ago, OJ Doe said: Jeg kan være med på at det er et poeng der inne et sted, men jeg synes at negativiteten overskygger poenget. Hun er den absolutt verste ambassadøren for kvinnesaker. Etter å ha nettopp lest noe av argumentasjonen hennes, så har hun faktisk et par poenger. Men de poengene hun har, drukner i hennes ufordragelige vesen. Lenke til kommentar
DetteErBareMinMening Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) 3ivindM skrev (På 30.10.2024 den 9:23 AM): Sigrid Bonde Tusvik’s kritikk av filmen Nummer 24 (VG 30.10.24) bommer på flere måter. Å generalisere og hevde at "menn lager mannefilmer om andre verdenskrig" er en forenklet fremstilling som underkjenner både filmens intensjoner og regissørens kunstneriske frihet. Når hun sier hun er lei av filmer som fremstiller menn i krigssettinger, viser hun en ensidig forståelse av krigsfilmer og deres plass i historien. Historiske dramaer har ofte et maskulint fokus fordi mange av disse hendelsene var nettopp preget av mannlige soldater i krigssoner. Selv om det er et relevant poeng at kvinnenes innsats under krigen fortjener større oppmerksomhet, blir det urimelig å avfeie en film utelukkende basert på hvem den handler om. Videre kan hennes kritikk sees som en snever forståelse av filmens rolle i å utforske menneskelige historier og konflikter. Selv om kvinner hadde en viktig rolle i motstandsarbeidet, betyr ikke det at alle filmer må dekke hver gruppe. Hvis alle filmer må tilfredsstille et krav om å representere alt og alle, mister vi det genuine fokus som gir dybde og engasjement i historiefortellingen. Det finnes rom for filmer som hedrer kvinnenes rolle i krig, men dette er ikke synonymt med at Nummer 24 – som fokuserer på menn i en spesifikk kontekst – dermed ikke har verdi. Dessuten, å redusere filmen til en "mannefilm" fratar den muligheten til å tale om universelle temaer, som offer, mot og menneskelig motstand, som alle – uavhengig av kjønn – kan relatere seg til. Jo vi er lei for lengst. Av feministiske skrike høns som Bonde Tusvik. Gleder meg til å se denne filmen uten Kvinnefronten til stede. Blir godt å få dyrket oss menn igjen som de fantastiske heltene vi jo er. Endret 31. oktober av DetteErBareMinMening 1 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober 3 hours ago, Snikpellik said: Dette innlegget synes jeg egentlig illustrerer ganske godt at Tusvik er inne på noe helt vesentlig; den utbredte mangelen på kunnskap om at vi har drøssevis av norske kvinnelige krigshelter, og langt fra bare "hjemmeværende koner". Årsaken til at du og mange andre rett og slett mangler kunnskap om våre svært mange kvinnelige krigshelter kan ha noe med at disse historiene tidligere er blitt undertrykt på grunn av tidligere holdninger om at kvinner ikke skulle fremheves for motstandskamp og krigsinnsats. Gitt 40, 50- og 60-tallets kvinnerolle skulle de jo stelle hjemme og fylle omsorgsroller. Disse historiene ble derfor aldri ordentlig satset på tidligere, og dermed mindre kjente også i nyere tid for dagens generasjoner. Derfor kjenner du ikke til Wanda Heger, Eva Jørgensen, Lottene på Sørøya, Solveig Lystad eller at 25% av motstandsfolkene var kvinner - men lever i den tro at beholdningen den gangen var "hjemmeværende koner". Dette er et godt innlegg. Med tanke på hvor oversaturert markedet er av andreverdenskrig-tematikk er det rart at det finnes så lite rom for å fortelle om kvinnenes rolle i konflikten. Jeg er enig i Tusvik, men synes først og fremst vi må kunne dempe masseproduksjonen av andreverdenskrig-film, i det minste endre perspektivet noe fra det selvforherligende heltenarrativet, for selv om det er fint å fremme heltemodige folk, er vel dette et ganske etablert aspekt. En film som fks tok for seg tematikk fra bøker som skammen, det norske jødehatet, og hvor ble det av alt sammen? - plyndringen av jødene i Norge, tror jeg ville vært mer lærerikt for befolkningen å granske de mindre flatterende sidene ved krigen, okkupasjonen, deportasjonen, og anti-jødiske holdninger i Europa. Samtidig som jeg annerkjenner at folk stort sett ikke går på kino for å lære ting, det er bare mitt sukk til norsk filmproduksjon. 4 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Snikpellik skrev (7 timer siden): Dette innlegget synes jeg egentlig illustrerer ganske godt at Tusvik er inne på noe helt vesentlig; den utbredte mangelen på kunnskap om at vi har drøssevis av norske kvinnelige krigshelter, og langt fra bare "hjemmeværende koner". Årsaken til at du og mange andre rett og slett mangler kunnskap om våre svært mange kvinnelige krigshelter kan ha noe med at disse historiene tidligere er blitt undertrykt på grunn av tidligere holdninger om at kvinner ikke skulle fremheves for motstandskamp og krigsinnsats. Gitt 40, 50- og 60-tallets kvinnerolle skulle de jo stelle hjemme og fylle omsorgsroller. Disse historiene ble derfor aldri ordentlig satset på tidligere, og dermed mindre kjente også i nyere tid for dagens generasjoner. Derfor kjenner du ikke til Wanda Heger, Eva Jørgensen, Lottene på Sørøya, Solveig Lystad eller at 25% av motstandsfolkene var kvinner - men lever i den tro at beholdningen den gangen var "hjemmeværende koner". Jeg syns du treffer veldig bra med dette innlegget. 2 Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Atib Azzad skrev (5 timer siden): Dette er et godt innlegg. Med tanke på hvor oversaturert markedet er av andreverdenskrig-tematikk er det rart at det finnes så lite rom for å fortelle om kvinnenes rolle i konflikten. Jeg er enig i Tusvik, men synes først og fremst vi må kunne dempe masseproduksjonen av andreverdenskrig-film, i det minste endre perspektivet noe fra det selvforherligende heltenarrativet, for selv om det er fint å fremme heltemodige folk, er vel dette et ganske etablert aspekt. En film som fks tok for seg tematikk fra bøker som skammen, det norske jødehatet, og hvor ble det av alt sammen? - plyndringen av jødene i Norge, tror jeg ville vært mer lærerikt for befolkningen å granske de mindre flatterende sidene ved krigen, okkupasjonen, deportasjonen, og anti-jødiske holdninger i Europa. Samtidig som jeg annerkjenner at folk stort sett ikke går på kino for å lære ting, det er bare mitt sukk til norsk filmproduksjon. Vi har i hvert fall Den største forbrytelsen, den er innom en del av dette 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober leticia skrev (19 timer siden): Tja. Hun setter bare søkelys på et strukturelt samfunnsproblem. https://www.forskning.no/film-kjonn-og-samfunn/den-hvite-mannen-i-alle-aldre-er-fortsatt-den-vanligste-hovedrollen-og-helten/2340491 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/det-er-langt-flere-menn-enn-kvinner-pa-norske-nyhetssider-_-fortsatt-ikke-likestilling-1.15168666?fbclid=IwY2xjawGPogJleHRuA2FlbQIxMAABHQKwO7JtQ7t7yj8KKe_rx9XLMm7S-tbNKnw-xgnttW8RwvXqXpawfntgaw_aem_VgfJuW2_tDqRKL6Zi1-4tw https://www.journalisten.no/menn-nevnes-dobbelt-sa-mange-ganger-som-kvinner-i-landets-storste-aviser/562098?fbclid=IwY2xjawGPohpleHRuA2FlbQIxMAABHba8VXi9imk0hDSK4jR17JzeaGWaMR376-1arsKf5_DEy2fHO9RWzfhacw_aem_kJYb9s8yq7qcFmO3ut-Z3g Måten hun gjør det på er kanskje ikke den beste, men det fører til mye mer oppmerksomhet, og det er vel det som er målet hennes. Men er det et strukturelt samfunnsproblem? Eller er det at det som regel er menn som stikker seg frem, tar sjanser, og skaper situasjoner som media rapporterer på? Er det mange kvinner som gjorde det samme som Kjakan gjorde under andre verdenskrig? 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Jeg er egentlig ikke med på premisset om at markedet er "oversaturert" av filmer om andre verdenskrig. Vi snakker om den kanskje mest dramatiske og interessante perioden i nyere norsk historie, og produksjonene lagt til andre verdenskrig dekker et temmelig bredt spekter av hendelser der jeg ikke synes noen av disse er spesielt overdekket. Nettopp det at Tusvik bokstavelig talt sitter å skriker etter enda flere historier fra 2. verdenskrig, samtidig som hun klager over de vi får, tilsier jo at det her fortsatt er historier å fortelle. Men en må kanskje regne med at de mest dramatiske og spektakulære hendelsene vil få tilsvarende større fokus. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Tomeito skrev (På 30.10.2024 den 7:20 PM): Hun drar selvfølgelig på og spissformulerer, og tenker at filmen i seg selv skal få vise hvor god den er for publikum, men at hun har et poeng at veldig mange 2vk-filmer har mannlige hovedroller og og er mannsdominerte. Jada, flertallet i feks motstandsbevegelsen i Norge var menn, men det er jo flere kvinner som deltok også. Og ja, det har blitt laga norske krigsfilmer med kvinnelige hovedroller (feks Spionen fra 2018). At man kan lage flere filmer eller serier med større fokus på kvinner, burde jo være mulig. John Jamtli kommer med nytt Sabotør-album i høst, som har en jente som hovedrolle. Og hvis man da tar utgangspunkt i at det var flest menn som var ute og gjorde ting, hvorfor ikke også bli fortalt hva som skjedde hjemme? Hvordan var det for kone/mor/søster/datter når mann/far/bror/sønn dro ut i krig eller holdt på? Sabotør-tegneserien er faktisk fantastisk. 2 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Går kanskje an å tekkes denne bondedama litt. I begivenhetene rundt senkningen av Blücher er det to damer som er omtalt, men i en noe mindre målestokk. En døde pga at hennes hus ble satt i brann fra kanonild fra Blücher, og en annen bondedame enn Tusvik delte ut varme poteter til iskalde tyskere på gården sin. Hva med 90% filmtid på damene og resten til røkla, kunne det være en gentleman verdig? Lenke til kommentar
leticia Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Markiii skrev (4 timer siden): Men er det et strukturelt samfunnsproblem? Eller er det at det som regel er menn som stikker seg frem, tar sjanser, og skaper situasjoner som media rapporterer på? Er det mange kvinner som gjorde det samme som Kjakan gjorde under andre verdenskrig? Ja, det er et strukturelt samfunnsproblem at vi hører historiene til et kjønn mye mer enn det andre kjønnet. Uansett hva årsaken måtte være. Om det er fordi som du sier menn stikker seg mer frem, eller det er at kvinner ikke tør å stikke seg frem f.eks fordi de i større grad blir hetset i kommentarfelt o.l. kun fordi de er kvinner, og ikke pga hvilke meninger de har. Det skremmer kvinner bort fra den offentlige debatten. https://amnesty.no/netthets-mot-kvinner https://www.nrk.no/kultur/slik-hetses-norske-kvinner-pa-nett-1.10902460 https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/-eldre/2018/netthat-toyer-vi-ytringsfriheten-for-langt.html - så når vi snakker om surmaga oppgulp, så er det endel å ta tak i på sosiale medier og i kommentarfelt generelt. Nå tenker jeg ikke på denne spesifikke saken, jeg har for lite kunnskap om norsk krigshistorie og dens helter til å uttale meg om det, men denne saken er vel bare enda et eksempel på tingenes tilstand, og som fikk det til å renne over for Bonde Tusvik. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå