Populært innlegg 3ivindM Skrevet 30. oktober Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober Sigrid Bonde Tusvik’s kritikk av filmen Nummer 24 (VG 30.10.24) bommer på flere måter. Å generalisere og hevde at "menn lager mannefilmer om andre verdenskrig" er en forenklet fremstilling som underkjenner både filmens intensjoner og regissørens kunstneriske frihet. Når hun sier hun er lei av filmer som fremstiller menn i krigssettinger, viser hun en ensidig forståelse av krigsfilmer og deres plass i historien. Historiske dramaer har ofte et maskulint fokus fordi mange av disse hendelsene var nettopp preget av mannlige soldater i krigssoner. Selv om det er et relevant poeng at kvinnenes innsats under krigen fortjener større oppmerksomhet, blir det urimelig å avfeie en film utelukkende basert på hvem den handler om. Videre kan hennes kritikk sees som en snever forståelse av filmens rolle i å utforske menneskelige historier og konflikter. Selv om kvinner hadde en viktig rolle i motstandsarbeidet, betyr ikke det at alle filmer må dekke hver gruppe. Hvis alle filmer må tilfredsstille et krav om å representere alt og alle, mister vi det genuine fokus som gir dybde og engasjement i historiefortellingen. Det finnes rom for filmer som hedrer kvinnenes rolle i krig, men dette er ikke synonymt med at Nummer 24 – som fokuserer på menn i en spesifikk kontekst – dermed ikke har verdi. Dessuten, å redusere filmen til en "mannefilm" fratar den muligheten til å tale om universelle temaer, som offer, mot og menneskelig motstand, som alle – uavhengig av kjønn – kan relatere seg til. 12 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Jupp. Hun er tidvis en svært god komikker og jeg drar gjerne på showene hennes, men som samfunnsdebattant har hun for meg blitt en helt uinteressant stemme. Det går stort sett i samme tralten, hvor det ofte er lite substans. Sitter også med en følelse at hun bærer mye bitterhet/nag mot menn generelt, noe som ødelegger litt av poengene hun tar opp. 2 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober (endret) Jeg er dritt lei norske filmer om andre verdenskrig, men om hun ønsker å regissere en andre verdenskrig film om kvinner i motstandsbevegelsen, så står hun jo fritt til det? Det hadde bare blitt en til i balja av uinteressante andre verdenskrigsfilmer. Endret 30. oktober av likferd 4 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet 30. oktober Populært innlegg Del Skrevet 30. oktober (endret) Som filmarbeider selv, og som en som jobbet med nettopp denne (briljante) filmen, er jeg faktisk helt enig med henne. Det er etterhvert mange prosjekter om kvinnelige helter under andre verdenskrig som ikke har fått støtte, og det er rart med denne skeive balansen. Det handler nok ikke først og fremst om et ønske om å satse mindre på å formidle kvinnelige historier, men om at det tas for få sjanser, som igjen gjør at det bare er de største, mest kjente historiene som satses stort på fordi de er garanterte kinosuksesser - og det er som regel historier om menn. At hun bruker generalisering som et verktøy for å få frem sitt poeng er helt greit synes jeg. Endret 30. oktober av Snikpellik 6 3 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Norske skrytefilmer om WW2 og "nordmenn som vant krigen" har det gått inflasjon i og er fullstendig uinteressant. Det samme gjelder oppmerksomhetssyke "komikere"(den dama har aldri vært morsom). Selv om det blir smakløst å dra spøker om gasskammere selvfølgelig. 4 Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Hun drar selvfølgelig på og spissformulerer, og tenker at filmen i seg selv skal få vise hvor god den er for publikum, men at hun har et poeng at veldig mange 2vk-filmer har mannlige hovedroller og og er mannsdominerte. Jada, flertallet i feks motstandsbevegelsen i Norge var menn, men det er jo flere kvinner som deltok også. Og ja, det har blitt laga norske krigsfilmer med kvinnelige hovedroller (feks Spionen fra 2018). At man kan lage flere filmer eller serier med større fokus på kvinner, burde jo være mulig. John Jamtli kommer med nytt Sabotør-album i høst, som har en jente som hovedrolle. Og hvis man da tar utgangspunkt i at det var flest menn som var ute og gjorde ting, hvorfor ikke også bli fortalt hva som skjedde hjemme? Hvordan var det for kone/mor/søster/datter når mann/far/bror/sønn dro ut i krig eller holdt på? 3 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober 3ivindM skrev (10 timer siden): Sigrid Bonde Tusvik’s kritikk av filmen Nummer 24 (VG 30.10.24) bommer på flere måter. Å generalisere og hevde at "menn lager mannefilmer om andre verdenskrig" er en forenklet fremstilling som underkjenner både filmens intensjoner og regissørens kunstneriske frihet. Når hun sier hun er lei av filmer som fremstiller menn i krigssettinger, viser hun en ensidig forståelse av krigsfilmer og deres plass i historien. Historiske dramaer har ofte et maskulint fokus fordi mange av disse hendelsene var nettopp preget av mannlige soldater i krigssoner. Selv om det er et relevant poeng at kvinnenes innsats under krigen fortjener større oppmerksomhet, blir det urimelig å avfeie en film utelukkende basert på hvem den handler om. Videre kan hennes kritikk sees som en snever forståelse av filmens rolle i å utforske menneskelige historier og konflikter. Selv om kvinner hadde en viktig rolle i motstandsarbeidet, betyr ikke det at alle filmer må dekke hver gruppe. Hvis alle filmer må tilfredsstille et krav om å representere alt og alle, mister vi det genuine fokus som gir dybde og engasjement i historiefortellingen. Det finnes rom for filmer som hedrer kvinnenes rolle i krig, men dette er ikke synonymt med at Nummer 24 – som fokuserer på menn i en spesifikk kontekst – dermed ikke har verdi. Dessuten, å redusere filmen til en "mannefilm" fratar den muligheten til å tale om universelle temaer, som offer, mot og menneskelig motstand, som alle – uavhengig av kjønn – kan relatere seg til. Sigrid Bonde Tusvik i et nøtteskall….. 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Jeg synes som vanlig at utbruddet fra Tusvik bommer, og den står seg ikke sterkere av at hun heller ikke denne gangen klarer å oppføre seg noenlunde voksent. Selv synes jeg ikke det er særlig rart at fortellinger fra krigen i stor grad preges av de som i hovedsak utkjempet den, og det fremstår særlig urimelig å klage over at Norges høyest dekorerte krigshelt noen sinne er hovedperson i en film om seg selv. Så er det også noe som heter "slutt å syt, begynn å yt" som jeg tror Tusvik med fordel kunne tatt til seg. Heller enn å stadig komme med disse sure oppstøtene kunne hun kanskje forsøke å komme opp med et prosjekt hun har troen på, og forsøke å være litt konstruktiv. Skal en ta Tusvik på ordet er det jo fult av kvinnehistorier fra krigen som burde fenge publikum, og som kulturperson står hun jo i en bedre stilling enn de fleste av oss til å støtte opp under et slik prosjekt. Sitat «Vi trenger ikke denne filmen», og filmbransjen «må inn i gasskammeret og dø», sier hun i en tordentale i tirsdagens episode av «Tusvik & Tønne». «De pøser inn de jævla millionene i de jævla krigsfilmene med de jævla mennene», sier hun. https://www.vg.no/rampelys/i/vgx1bl/sigrid-bonde-tusvik-raser-mot-soensteby-film-det-stemmer-ikke 5 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Jeg skjønner ikke hvorfor folk bryr seg om hva som kommer ut av munnen på Sigrid Bonde Tusvik. Hun er fullstendig uinteressant og irrelevant for alle andre enn de trofaste lytterne hennes. Er du en av de @3ivindM? 5 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Tja. Hun setter bare søkelys på et strukturelt samfunnsproblem. https://www.forskning.no/film-kjonn-og-samfunn/den-hvite-mannen-i-alle-aldre-er-fortsatt-den-vanligste-hovedrollen-og-helten/2340491 https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/xl/det-er-langt-flere-menn-enn-kvinner-pa-norske-nyhetssider-_-fortsatt-ikke-likestilling-1.15168666?fbclid=IwY2xjawGPogJleHRuA2FlbQIxMAABHQKwO7JtQ7t7yj8KKe_rx9XLMm7S-tbNKnw-xgnttW8RwvXqXpawfntgaw_aem_VgfJuW2_tDqRKL6Zi1-4tw https://www.journalisten.no/menn-nevnes-dobbelt-sa-mange-ganger-som-kvinner-i-landets-storste-aviser/562098?fbclid=IwY2xjawGPohpleHRuA2FlbQIxMAABHba8VXi9imk0hDSK4jR17JzeaGWaMR376-1arsKf5_DEy2fHO9RWzfhacw_aem_kJYb9s8yq7qcFmO3ut-Z3g Måten hun gjør det på er kanskje ikke den beste, men det fører til mye mer oppmerksomhet, og det er vel det som er målet hennes. 4 1 Lenke til kommentar
Van Der Linde Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) Så filmen på premieredatoen i dag. Var en flott film om en stor og viktig mann i motstandsarbeidet under krigen. Er det noen som fortjente en film om seg så var det Gunnar Sønsteby. Han er tross alt den eneste som har krigskorset med tre sverd. Og det er forresten ikke sant at kvinner ikke får plass i krigsfilmene som har kommet de siste årene. Maria Quisling og Peder Olsens kone hadde flere gode scener i Quislings siste dager samt at Maria Quisling vil få en større plass i tv serie versjonen som kommer snart. Også kan man nevne filmer som Spionen og Konvoi. Vil du lage en film om kvinner under krigen Tusvik? vær så god kjør på. Men denne surmagede kritikken tar jeg ikke alvorlig. Endret 31. oktober av Van Der Linde 6 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) Er visst ikke så lett å tale sin sak uten å trekke andre ned. Endret 31. oktober av Crooked Cracker 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) Snikpellik skrev (19 timer siden): At hun bruker generalisering som et verktøy for å få frem sitt poeng er helt greit synes jeg. Har ikke nødvendigvis noe i mot det selv, men usikker på hvor effektivt det er. Om hun ønsker å få menn på sin side så er det kanskje ikke en genistrek å generalisere menn på den måten. Det er jo tross alt kun en veldig liten gruppe menn som er involvert i/påvirker avgjørelser relatert til disse filmene. Det er litt som når folk klager på at det kun er hvite gamle menn i ledelsen på bedrifter, men glemmer av at 99,9% av hvite menn ikke er ledere heller. Så i stedet for å få flertallet med så settes de i samme bås og i opposisjon. Jeg er litt lei av å bli satt i samme bås som de det klages på. Det viktigste fellestrekket er ikke at det er hvite gamle menn, men at de er med i «eliten». Og der er ikke jeg. Så selv om jeg kanskje kan være enig med henne i utgangspunktet så føler jeg ikke for å støtte Sigrid. Spesielt kan det være sant for folk som Sigrid som ikke virker å være superpopulær blant menn allerede. Virker litt mangel på selvinnsikt på hvordan hun oppfattes. En annen fremgangsmåte kunne nok vært mer effektiv her. Hvor nyttig er det med «preaching to the choir» som de sier? Synes ikke artikkelen og det hun sa rundt det her var ille personlig, men med tanke på reaksjonene hun får fra andre så tror jeg at jeg har litt rett i antagelsene mine. Endret 31. oktober av Comma Chameleon 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Tusvik er i bunn og grunn en klysete sossejente som klager over first world problems. Hvis hun brydde seg om kvinner burde hun heller kjempe mot sosial kontroll av kvinner i minoritetsmiljøer (for eksempel) Men det gjør hun ikke, for hennes verdensbilde er basert på det elfenbentårnet som hun sitter i. 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Tar ikke lang tid før vi får en krigsfilm med "menn" i tights og rosa hår 3 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober (endret) Tomeito skrev (14 timer siden): Og hvis man da tar utgangspunkt i at det var flest menn som var ute og gjorde ting, hvorfor ikke også bli fortalt hva som skjedde hjemme? Hvordan var det for kone/mor/søster/datter når mann/far/bror/sønn dro ut i krig eller holdt på? Fordi en film om en hjemmeværende kone har langt lavere salgspotensiale enn en film om en krigshelt. Tusvik ser sexisme i alt (bortsett fra sin egen, så klart), når det finnes langt mer fornuftige forklaringer på fenomenene hun beskriver. Endret 31. oktober av VifteKopp 3 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Martelè skrev (1 minutt siden): Tar ikke lang tid før vi får en krigsfilm med "menn" i tights og rosa hår 1 Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober VifteKopp skrev (2 minutter siden): Fordi en film om en hjemmeværende kone har langt lavere salgspotensiale enn en film om krigshelt. Tusvik ser sexisme i alt (bortsett fra sin egen, så klart), når det finnes langt mer fornuftige forklaringer på fenomenene hun beskriver. Ser jo salgsargumentet, men så håper jeg jo at det er et marked for det jeg beskrev også (som det sikkert lages filmen med utgangspunkt i). Synes uansett at hun reiser et betimelig spørsmål, om enn, som tidligere nevnt, ikke på den beste måten. Men igjen: For å skape oppmerksomhet, så er det jo sånn sett greit å dra på litt en gang i blant (uten å bli for ufin..). Selv om det er fornuftige forklaringer på at ting er som det er, betyr det ikke at det ikke kan endres - og forbedres 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober 8 minutes ago, VifteKopp said: Fordi en film om en hjemmeværende kone har langt lavere salgspotensiale enn en film om en krigshelt. Både og. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Martelè skrev (7 minutter siden): Tar ikke lang tid før vi får en krigsfilm med "menn" i tights og rosa hår Ikke sikker på hva du legger i "menn", men en film om 30årskrigen eller religionskrigene på 1500tallet hadde vært interessant. Se på beina til han her! Og parykken (ikke rosa, men)! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå