Gå til innhold

Apples nye Mac mini er lansert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Policy til Apple på oppgradering av Mac Mini (og det meste annet der de har muligheten for den saks skyld) gjorde i alle fall at jeg valgte en relativt gamme modell som tillot både mer RAM og oppgradering av HDD. Apple er ganske kynisk på å optimalisere mersalg i overkommelige trappetrinn, så man tenker at dette blir jo overkommelig billig, og så ender man opp med ågerpris når man har kommet seg litt opp i trappen med "bare litt til"-mentaliteten. Apple leker ikke butikk.

Holder meg til PC og Android for det meste.

Skal sies at Apple gjør mye riktig da, noe en bl.a ser på at iPad klarer seg med mye mindre minne enn Android, men jeg går ikke frivillig inn et økosystem som såpass kynisk selv om det er bra.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet med å oppgradere lagring på både Mac Mini M4 og Mac Studio som har modulære minnebrikker er at selve SSD kontrolleren sitter i CPUen, så det er bare minnemoduler uten noen form for kontroller som er på den modulære biten, så det er ikke bare å klaske i en hvilken som helst SSD.  Louis Rossmann har en gjennomgang av dette i videoen her 

Det jobbes med løsninger for det og det er i dag en kickstarter live med en løsning som skal fungere i det minste på Mac Studio m1 og m2 og trolig på m4 mac mini Studio Drive by Polysoft Services — Kickstarter. Husk bare at kickstarter er kickstarter og at en ikke er garantert noe som helst om en backer det. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (På 30.10.2024 den 11:54 AM):

Hva er egentlig bruksområde for en liten (og dyr) stasjonær PC. Brukes den også som mediacenter og må ha WAF eller?

Hvor får du dyr fra egentlig? Denne maskinen er faktisk billig sammenlignet med f.eks. Intel NUC. Oppgraderinger er svindyrt, men kjøper du den rimeligste utgaven er det en overraskende god deal til Apple å være.

Bruksområdet er f.eks. WAF, mediacenter, men så er det også den billigste mac-en for de som ønsker macOS. Det er jo bare en PC for de som ikke ønsker/trenger laptop. Størrelsen har nok ikke så mye å si rent praktisk for de fleste, det er mer for en gimmick å regne p.t. Den forrige utgaven hadde jo svært mye tomrom.

Lenke til kommentar
BearCat skrev (På 30.10.2024 den 2:48 PM):

Det er litt morsomt, vi biter på gang på gang. Det må være en av de billigste reklame-kampanjene Apple har fått. Bare plasser på-knappen et rart sted og alle verdens tek-nettsteder gir deg gratis reklame;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 30.10.2024 at 2:48 PM, BearCat said:

Overhodet ikke.
Apple gjør ofte design-endringer på grunnlag av undersøkelser som selskapet har foretatt blant brukerne på forhånd.
Undersøkelsene viste at Mac-brukerne sjeldent slår av de moderne strømgjerrige Mac'ene med de nye prosessorene i M-serien, men heller benytter dvale-funskjonen på Mac'en.
Ergo er av/på-knappen mindre viktig og kunne gjemmes vekk.
Dette er forøvrig en tradisjon Apple har hatt i 20 år; på iMac G5 (lansert 2004) gjemte Apple vekk av/på knappen til baksiden av den, og Apple-TV (første gang lansert i 2007 og hadde vifte), har jo aldri noensinne hatt av/på-knapp.

Men dette forhindrer jo ikke at av-knappen fortsatt er viktig for en viss gruppe av brukere som kjennetegnes av at de henger litt fast i fortiden med store utdaterte strømsultne windows-PC'er som relativt ofte må restartes pga korrumpert OS. 

Endret av Radon Ready
Lenke til kommentar
BearCat skrev (På 13.11.2024 den 11:57 AM):

Hvordan å fortelle at man er fanboy, uten å si at man er det😄

Hehe, men fanboy eller ikke, hvis du ignorerer det litt så er poenget fortsatt forsåvidt riktig? Jeg bruker ikke av-knappen på mine PC-er med mindre jeg skal gjøre en "force shutdown" og holder den inne fordi noe har klikka.

Lenke til kommentar

Mitt bruksområde for macmini er som en headless server i boden. Kjører kun Plex på den nå, men tidligere når jeg hadde mer tid så kjørte jeg eget nettsted, FTP,VPN og mail server for familien. Føles godt å eie sitt eget stykke av internett, og ikke være avhengig av andre. Men som sagt da må man ha tiden til det

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Nimrad said:

hvis du ignorerer det litt så er poenget fortsatt forsåvidt riktig?

Personlig har jeg *mange* forskjellige maskiner, både privat og i jobbsammenheng med mange forskjellige OS (også med "fruktsmak").

Veldig skjelden at jeg slår av noen av de i det hele tatt, stort sett kun når det skal gjøres noe fysisk med hardware, og da er det normalt sett softwarestyrt fra GUI eller CLI.

Men jeg setter stor pris på at jeg har en lett tilgjengelig (og fysisk) bryter/knapp når de skal slås igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...