GrinderX9 Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Pippo3100 skrev (32 minutter siden): Tørnquist sier jo selv at salgstallene er noe dårligere enn de hadde håpet på, men at det ikke er snakk om noen flopp. Dette er også en sjanger hvor spillene gjerne har lang levetid og kan tjene inn penger over mange år. Ingen grunn til at han skal lyve om dette da tallene uansett kommer for en dag. Har du fulgt norsk spillindustri en stund vet du også at Tørnquist er en real kar som snakker åpent om ting. Hvorfor er du så opptatt av å stemple dette spillet som en fiasko? Vel det var en over her som mente at review scoren tilsa at spillet ikke har vært en fiasko, mitt inntrykk har vært at det har vært ett ganske mislykket. Jeg synes diskusjonen som har kommet ut av det har vært interessant. Spillet er ikke noe for meg, men ønsker heller ikke norske utviklere skal mislykkes. Synes også det er trist å se hvordan utviklerne har det i etterkant og jeg er rimelig irritert på gamer som velger å stenge mulighetene til å kommentere på sakene som har omhandlet dette. Nå har jo spillet fått statsstøtte osv, så ja det trenger sikkert ikke selge så mye for å gå i økonomisk overskudd. Men hvilken kriter skal man sette for at et spill er en suksess vs fiasko? Kritiker anemldelser? Dustborn bra men ikke great. Brukeranmeldelser. La oss si bra i dette tilfellet også da, basert på steam. Økonomi: gå i pluss. Pga statstøtte så går vel firmaet i overskudd. Salg: selv om de går i pluss har de ikke solgt veldig mye, de har ikke funnet sitt pulikum. Massiv negativ omtale. pga spillets (påståtte?) agenda og politikk. Spillet har så langt på steam solgt for 188.000 dollar (på steam) som utgjør 2.061.280 kroner. Det tok 5 år å utvikle. Spillet er laget av et team på 12 personer. Så hver person tjente 171.000 kr for 5 års arbeid, som utgjør en månedslønn på kr 2862,- Det er også før skatt. Om salgspengene hadde blitt fortelt likt på hver person. De har fått 14. millioner i statstøtte fordelt på disse årene og spillet kostet ca 14 millioner kr å utvikle. Med andre ord de har hatt mat på bordet og fast inntekt i 5 år. Også fikk de en liten bonus fra salg på slutten. Som business har de vært en suksess, de har solgt inn spillet på riktig måte for å få støtte, å de har solgt til et lite marked som har vært interessert. De har ikke nådd opp til et bredere publikum og de har oppnådd karakteren ok hos anmeldere. Så om spillet har vært en suksess eller fiasko, vel blir vel ut i fra øynene som ser og det er argumenter for begge deler. 2 Lenke til kommentar
Pippo3100 Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober GrinderX9 skrev (15 timer siden): Synes også det er trist å se hvordan utviklerne har det i etterkant og jeg er rimelig irritert på gamer som velger å stenge mulighetene til å kommentere på sakene som har omhandlet dette. Denne diskusjonen har en tendens til å gjøre enkelte helt rabiate, så at kommentarfelt stenges har jeg en viss forståelse for. Det er uansett ikke mangel på saker om Dustborn med åpent kommentarfelt. GrinderX9 skrev (15 timer siden): Så om spillet har vært en suksess eller fiasko, vel blir vel ut i fra øynene som ser og det er argumenter for begge deler. Det har du rett i. Men det trenger heller ikke å være noen av delene. Det kan fint være noe midt i mellom også. Og som jeg har nevnt, denne typen spill er ganske tidløse, kanskje er det først om et år eller to at Dustborn virkelig finner sitt publikum? Ingen vet. 3 Lenke til kommentar
Erlend0_o Skrevet 31. oktober Del Skrevet 31. oktober Pippo3100 skrev (20 timer siden): Ikke i nærheten av å være sammenlignbart. Rent spillteknisk var Concord på nivå med de beste i klassen. Skytefølelsen var stram og presis. Fiaskoen ligger i en kombinasjon av elendig markedsføring og svært tamt heltedesign. Samt at Sony var arrogante nok til å kreve 400 kroner når de fleste konkurrentene er gratis. E.T var heller ikke så dårlig, iallfall ikke sammenlignet med andre Atari spill. Men uansett er det mulig å spillet det på en eller annen måte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå