Gå til innhold

Datarack på kaldloft

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vurderer å bygge min eksisterende server inn i rackmount kabinet, og sette dette inn i ett 19" rack med UPS osv. Problemet med kaldloft er vel i hovedsak kondens. Har lest om noen som har bygget en kasse rundt slike løsninger på kaldloft. Men så kom jeg over dette racket under her. Og tenkte om det kanskje var nok å bare å ha alt utstyret inni dette, uten å bygge noe rundt. Tenkte da at dette kanskje utviklet nok varme inni, til at kondensproblemet opphører? Men så blir det også ganske varmt om sommeren... 

Noen som har noen innspill/forslag her?

Alle tips mottas med stor takk :)

image.png.a745dad76c6b3a99f1902429dee081d3.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondens er et problem hvis utstyret blir kaldere enn luften rundt. Som regel er utstyret varmere enn luften rundt, så da blir det ikke noe problem.

Har nettverksutstyr på kaldloft selv som har stått i mange herrens år uten problemer. Sommer og vinter.

Endret av sedsberg
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvis lufttemperaturen stiger så vil relative luftfuktigheten synke, så kondens vil fremdeles ikke være noe problem.

Eneste er hvis du blåser varm, fuktig luft fra f.eks. inni huset opp og rett på utstyret mens det er kaldt.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel i hovedsak ikke noe stort problem store deler av året. 
Er vel en del rundt om som har plassert både i kaldloft og i garasjer. 

Utfordringen er dersom temperaturen blir veldig høy på sommeren. 
Er mye datautstyr som ikke liker å operere i 30-40 plussgrader gjennom hele varmebølgen som kommer en eller annen gang på sommeren.    

Har en kompis som satte opp racket sitt i et gammelt dokkehus på baksiden av huset. 
Det var 100% uisolert, og fungerte egentlig veldig bra et års tid, helt til han fikk vepsebol inne i ene rackserveren da vepsen trakk mot varmen og dokkehuset tydeligvis hadde en glippe en eller annen plass...

Klarer man å unngå sydenvarme og diverse småkryp vil nok utstyret takke deg samtidig som det varer litt lengre. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om det blir fryktelig varmt så er det ikke så ille som det kanskje høres ut til. Så lenge utstyret står åpent og luftig så vil ikke varmen fra utstyret bidra til å gjøre det enda varmere. I motsetning til i en liten bod, soverom eller i f.eks. et sikringsskap.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Høres egentlig ut som det kan la seg gjøre å plassere rack på loftet da! Ser fortsatt for meg det kabinettet jeg posta over her, som er lukket. Håper vifter tar seg av evt. varmeproblem om sommeren. Men med tanke på kulde, kan det være en ide å sette inn ett lite varmeelement med termostat, som settes på 10 grader eller noe slik? Altså inni racket.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 30.10.2024 den 2:18 AM):

Hvis lufttemperaturen stiger så vil relative luftfuktigheten synke, så kondens vil fremdeles ikke være noe problem.

Eneste er hvis du blåser varm, fuktig luft fra f.eks. inni huset opp og rett på utstyret mens det er kaldt.

Luftfuktigheten vil stige sammen med duggpunktet. Fuktig luft vil kommen inn nedenfra der det er varmt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...