Gå til innhold

Hvem vinner USA valget 2024?

Hvem vinner USA valget 2024?  

54 stemmer

1. 1. Hvem vinner?

• Kamala Harris
      23
    • Donald Trump
      31

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stenger 04. nov. 2024, 19:00

Anbefalte innlegg

GP950mAh skrev (2 minutter siden):

https://www.realclearpolling.com/polls/president/general/2024/trump-vs-harris

Trump leder på målingene med AtlasIntel som traff best av de amerikanske byråene har Trump på 50% og +2 over Harris. Skal Harris vinne må hun trolig vinne med over 3% oppslutning, noe som virker usannsynlig, selv om de liberale pollsterne som Morning Consult og HarrisX viser det.

AtlasIntel stinker, og jeg tror målingene er lite pålitelige i år og undervurderer Harris. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rabler skrev (Akkurat nå):

Er det i det hele tatt en eneste måling som kan vise noe som heslt om man tar usikkerheten i målingene med i betraktning?

Nei. Meningsmålerne er livredde for å undervurdere Trump igjen, og herder alt innenfor feilmarginene. 

Atlas, feks, gir Trump 40% av de svarte stemmene i Michigan, når han fikk 7% i 2020. Det fremstår ikke spesielt troverdig for meg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (7 minutter siden):

AtlasIntel stinker, og jeg tror målingene er lite pålitelige i år og undervurderer Harris. 

"AtlasIntel had the best performance across all pollsters of the 2020 US Presidential Election with an average error of 2.01p.p. Our final national-level poll showing Biden with a 4.7 p.p. advantage is likely to be the single most precise estimate of the US popular vote" https://atlasintel.org/media/atlasintel-is-confirmed-as-the-most-accurate-pollster-of-the-2020-presidential-election

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 minutt siden):

"AtlasIntel had the best performance across all pollsters of the 2020 US Presidential Election with an average error of 2.01p.p. Our final national-level poll showing Biden with a 4.7 p.p. advantage is likely to be the single most precise estimate of the US popular vote" https://atlasintel.org/media/atlasintel-is-confirmed-as-the-most-accurate-pollster-of-the-2020-presidential-election

Det stemmer. Men at man treffer i et valg, betyr ikke at man treffer i det neste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Holder en knapp på at Allan Lichtmans analyse treffer denne gangen også, ellers blir det visstnok første bom siden 1981 da han utviklet nøkkelsystemet sitt. Han var på TV i går og hadde ingen tvil om at det blir Harris.

Selv har jeg ikke landet på den ene eller andre. Trump kan komme til å dra dette i land, og vil nok hevde det uansett hvem som vinner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, GP950mAh said:

Nå er det sjelden selve målingene som er gale. Det er som regel tolkningen. En meningsmåling som gir den ene kandidaten 1% ledelse når feilmarginen er 4% kan ikke forutsi hvem som vinner. Og det var akkurat det vi så i 2016.

I dette valget så tror jeg Harris kommer til å vinne på tross av hva meningsmålingene viser (jeg har ikke brydd meg med å følge med på dem).

Eller for å spesifisere; Jeg tror grasroten i partiet kommer til å vinne dette valget. De så at de var mulig i 2020. Ingen trodde Georgia skulle gå til Biden, men en liten gruppe demokrater jobbet iherdig frem mot valget for å hjelpe folk å stemme og det viste seg å være nok.

I år står og faller det på valgdeltagelsen (tror jeg). Dersom demokratene klarer å mobilisere på grasroten og få folk til urnene vinner Harris og om Republikanerne klare å sette nok hindringer i veien og forhindre folk fra å stemme vinner Trump. Jeg holder en knapp på demokratiet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

AtlasIntel er byrået som vanligvis treffer best - de spår Trump-seier med +2. Snittet av målinger viser tilnærmet dødt løp. 

Vanskelig å spå utfallet, men med "normal" feilmargin for Trump i målinger vs valg, vinner Trump dette lett. Han ligger betydelig bedre an på målingene nå enn hva han gjorde på samme tidspunkt i 2016 og 2020. Usikkerheten ligger i hvorvidt målingene nå er blitt bedre på å måle Trumps reelle oppslutning enn hva de har gjort tidligere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 time siden):

https://www.realclearpolling.com/polls/president/general/2024/trump-vs-harris

Trump leder på målingene med AtlasIntel som traff best av de amerikanske byråene har Trump på 50% og +2 over Harris. Skal Harris vinne må hun trolig vinne med over 3% oppslutning, noe som virker usannsynlig, selv om de liberale pollsterne som Morning Consult og HarrisX viser det.

Atlas Intel, er det de som gjennomfører meningsmålinger på Instagram?

Hvilke valg har Atlas Intel hatt rett om? Bare 2020 og 2022?

Vel, jeg gjorde et tilfeldig søk, og de bommet på Georgia i 2022 i det minste:

https://projects.fivethirtyeight.com/polls/20221108_GA_AtlasIntel.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (49 minutter siden):

I dette valget så tror jeg Harris kommer til å vinne på tross av hva meningsmålingene viser (jeg har ikke brydd meg med å følge med på dem).

Meningsmålinger har blitt... meningsløse.

Rasmussen ble for eksempel tatt i å koordinere direkte med Trump-kampanjen:

Det er også veldig rart at alle disse meningsmålingene viser et såpass jevnt løp. I tillegg til rene løgnere som Rasmussen og andre som lager falske meningsmålinger for å støtte Trump, tror jeg de er redde for å overvurdere eller undervurdere den ene eller den andre kandidaten, så de "safer" ved å få det til å se ut som det er jevnere enn det er.

Media tjener også på et jevnt løp, for da blir det mer spennende og flere som ser på, og reklamekronene renner inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (25 minutter siden):

AtlasIntel er byrået som vanligvis treffer best - de spår Trump-seier med +2. Snittet av målinger viser tilnærmet dødt løp. 

Vanskelig å spå utfallet, men med "normal" feilmargin for Trump i målinger vs valg, vinner Trump dette lett. Han ligger betydelig bedre an på målingene nå enn hva han gjorde på samme tidspunkt i 2016 og 2020. Usikkerheten ligger i hvorvidt målingene nå er blitt bedre på å måle Trumps reelle oppslutning enn hva de har gjort tidligere. 

Hvis du leser tråden før du kommenterer, så vil du se at Atlas Intel er diskutert alt. De har bare to valg bak seg også, så det er ingenting man kan trekke konklusjoner ut ifra.

Dette valget er det også mer sannsynlig at Trump overvurderes enn undervurderes. Det er sannsynligvis flere "skjulte Harris-stemmer" enn omvendt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (42 minutter siden):

Trump fikk 46.1% i 2016 og 46.8% 2020 og nå skal han plutselig få 50?

Nei, det kjøper jeg ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (33 minutter siden):

Atlas Intel, er det de som gjennomfører meningsmålinger på Instagram?

Hvilke valg har Atlas Intel hatt rett om? Bare 2020 og 2022?

Vel, jeg gjorde et tilfeldig søk, og de bommet på Georgia i 2022 i det minste:

https://projects.fivethirtyeight.com/polls/20221108_GA_AtlasIntel.pdf

AtlasIntel var pollstern som traff best på landsbasis i 2020.

De publiserer målinger, de gjennomfører de ikke på Instagram nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...