Gå til innhold

Hvem vinner USA valget 2024?

Hvem vinner USA valget 2024?  

54 stemmer

1. 1. Hvem vinner?

• Kamala Harris
      23
    • Donald Trump
      31

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stenger 04. nov. 2024, 19:00

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig går jeg for Trump. Han er en Entertainer. Når han var President var han mer eller mindre førsteside i avisene hver eneste dag. Harris har vært mer uheldig med klipp som er delt på det store Internettet. Fremstår som alkoholpåvirket og hennes latter selger som, vel tja. Da verden er et sirkus og brød selger, USA går til helvete, Trump vinner!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Liten tue kan velte et stort lass, heter et ordtak.  Spørs om ikke dette kan bli svært aktuelt ifb. med Bidens litt slurvete uttalelse vedr. dette med "søppel".  Jeg synes K. Harris virker å være en veldig klok dame, og det er jo helt uhørt at Trump utbasunerer at hun er "tilbakestående" og mer slik i den gata.  Men det går vel mot Trump-seier da, dessverre, kanskje da pga. Biden.

Men, ikke for å skryte, men jeg tror jeg har merket meg noe som nok har gått også mange "profesjonelle" kommentatorer hus forbi.  Hørte f.eks. 4 "skarpskodde" kommentatorer, bl.a. to fra NRK, i ettermiddagens  sending av NRK P2-programmet "Studio 2" i dag, der de tydeligvis ikke hadde oppdaget et forhold ifb. med denne vitsen til han komikeren, og hva han uttalte fra scenen på det Trump-møtet i Madison Square G. forleden.  Også på NRK.no kunne man rett etter  uttalelsen til denne komikeren lese  bl.a.  følgende kortversjon av hva som hadde blitt uttalt: "Komiker Tony Hinchcliffe kalte Puerto Rico for en søppel-øy".  

Ikke misforstå, jeg prøver ikke å unnskylde hans uttalelser overhodet, men helt riktig oppfattet av hva han siktet til er det nok ikke (men å trekke inn navnet på  øya P. R.  var selvfølgelig en fornærmelse for dem uansett).

Men jeg har funnet et direkte sitat av hva komikeren sa: "Jeg vet ikke om dere vet det, men det er en flytende søppel-øy midt i havet akkurat nå, og jeg tror den heter Puerto Rico".  Merk ordene "flytende" og "akkurat nå".   Det dreier seg nok om denne opphopningen  med plastsøppel som iallfall på begynnelsen av 2020  befant seg i Stillehavet ca. midt mellom San Francisco og Hawaii, nå er den visst lenger nord vestover fra Canada.  Den omtales som The great Pacific Garbage Patch.  Den gang for noen år siden (det man kan finne om dens størrelse) så var den "øya" med plast på vel 1,6 millioner kvadratkilometer faktisk, så m.a.o. enorme mengder med plastavfall som driver rundt i en samlet formasjon i havet der.  

Så da blir det nok litt ukorrekt å si at han direkte henviste til den ganske så "stedbundne" øya  i Karibien, den driver som kjent ikke rundt i havet, slik han nevnte om en viss "øy".  (Men navne-referansen ble selvf. oppfattet som en  fornærmelse).

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 minutt siden):

Jeg tror 99.9% av de som har hørt det forsto det. Ingen kommentatorer trenger derfor å kommentere det.

Denne plastansamlinga i Stillehavet er nok ikke så mye kjent blant folk flest som du kanskje tror.  Har du sett noe medieoppslag om den f.eks. i TV-nyhetene dette året f.eks.?  Referatene fra den komikeren gikk jo ut på at han skulle ha sagt (direkte) at Puerto Rico er en søppel-øy... 

Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (1 minutt siden):

Denne plastansamlinga i Stillehavet er nok ikke så mye kjent blant folk flest som du kanskje tror.  Har du sett noe medieoppslag om den f.eks. i TV-nyhetene dette året f.eks.?  Referatene fra den komikeren gikk jo ut på at han skulle ha sagt (direkte) at Puerto Rico er en søppel-øy... 

Det var jo det som var hele poenget med vitsen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Det var jo det som var hele poenget med vitsen.

Jo da, hovedhensikten med å uttrykke seg slik var jo at han ville rakke ned på Puerto Rico og befolkningen der osv. 

Men hvorfor forklarer ikke kommentatorer at han gikk veien om den ikke så veldig kjente "plastikk-øya" i Stillehavet for å på den måten få frem at han synes Puerto Rico er slik og slik da?  Kommentarene (selv K. Harris ser jeg har uttalt dette) går ut på at han direkte kalte Puerto Rico for en søppel-øy.  Han gjorde ikke det direkte.

Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (1 time siden):
frohmage skrev (1 time siden):

eg tror 99.9% av de som har hørt det forsto det. Ingen kommentatorer trenger derfor å kommentere det.

Denne plastansamlinga i Stillehavet er nok ikke så mye kjent blant folk flest som du kanskje tror

PS. Jeg så forresten i opptak programmet Mobbing på Nytt i stad, og der var det et godt eksempel på hva jeg mener.  Selveste presidenten i USA ble der vist i et klipp hvor han kom med den famøse uttalelsen sin om dette med hva slags folk han for sin del  mente fortjente betegnelsen "søppel" osv.   Men før han konkluderte med det, så viste han til hva denne komikeren hadde sagt, og i følge Biden så var det altså at "Puerto Rico er en flytende øy av søppel"...  Så slik hadde også han tydeligvis  oppfattet det, og heller ikke han hadde altså skjønt at det egentlig dreide seg om denne plastsøppel-"øya"  som komikeren hadde, for å provosere, da valgt i showet sitt å benevne som "Puerto Rico".  

Ok, men gjerne nok om det.

Endret av Skeptikus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (11 timer siden):

Liten tue kan velte et stort lass, heter et ordtak.  Spørs om ikke dette kan bli svært aktuelt ifb. med Bidens litt slurvete uttalelse vedr. dette med "søppel".

Biden kom med en slik uttalelse og det skal liksom være en årsak til at Harris taper valget?

Samtidig sier Trump langt verre ting enn dette daglig, men det har ingen påvirkning i det hele tatt?

Jeg tror Harris vinner. Først fryktet jeg det verste og tenkte at da Harris ble kandidaten så ville Trump enkelt slå henne. Men så viste det seg at hun var i stand til å kjøre en veldig effektiv presidentkampanje. Hun samler også større publikum enn Trump, har fått rekordmange donasjoner, og som i 2022 så tror jeg meningsmålingene overvurderer Trump/republikanerne.

Jeg husker hvordan "alle" spådde en "rød bølge" i 2022, men den kom aldri. Det er flere som faktisk hadde rett her og spådde at den røde bølgen aldri ville bli reell, og disse mener Harris vil vinne i dag.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Biden kom med en slik uttalelse og det skal liksom være en årsak til at Harris taper valget?

Samtidig sier Trump langt verre ting enn dette daglig, men det har ingen påvirkning i det hele tatt?

Jeg tror Harris vinner. Først fryktet jeg det verste og tenkte at da Harris ble kandidaten så ville Trump enkelt slå henne. Men så viste det seg at hun var i stand til å kjøre en veldig effektiv presidentkampanje. Hun samler også større publikum enn Trump, har fått rekordmange donasjoner, og som i 2022 så tror jeg meningsmålingene overvurderer Trump/republikanerne.

Jeg husker hvordan "alle" spådde en "rød bølge" i 2022, men den kom aldri. Det er flere som faktisk hadde rett her og spådde at den røde bølgen aldri ville bli reell, og disse mener Harris vil vinne i dag.

Det stilles ulike krav til Demokrater og Republikanere dessverre. Der Harris og Biden må vekte hvert eneste ord, kan Trump spy ut fascistisk retorikk uten at noen tar han på alvor. 

Men jeg er enig med deg at Harris trolig vinner. Trump har neppe klart å utvide basen sin og får nok ikke over 47% av stemmene. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Men jeg er enig med deg at Harris trolig vinner. Trump har neppe klart å utvide basen sin og får nok ikke over 47% av stemmene. 

https://www.realclearpolling.com/polls/president/general/2024/trump-vs-harris

Trump leder på målingene med AtlasIntel som traff best av de amerikanske byråene har Trump på 50% og +2 over Harris. Skal Harris vinne må hun trolig vinne med over 3% oppslutning, noe som virker usannsynlig, selv om de liberale pollsterne som Morning Consult og HarrisX viser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...