Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tett varmeregister


Anbefalte innlegg

Hei. Har ikke varmluft i bilen. Kjørte sitron syre gjennom varmeregistre i 1 time uten at det ble noe bedre. Så tenkte å ta ut dashbordet å skru varmeregistre helt av å la den ligge i en bøtte med noe en stund, for p løsne opp. Noen som har noe ide til hva jeg kan blande i vannet som kansje løsner opp det som har gjort den tett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (8 timer siden):

Standard prosedyre er vel å koble på en væskebeholder og pumpe og sirkulere et rensemiddel gjennom varmeregisteret. Etter man har grovspylt som nevnt over.

Jeg det jeg gjorde først. Sirkulerte i 1 times tid begge veier. Men ble faktisk litt dårligere da. Gikk fra litt lunk varme på kalde dager til 0 varme 😬

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 timer siden):

Du kan prøve å sette på litt vanntrykk i motsatt retning av vanlig, noen ganger hjelper det. Må gjerne ta litt av og på etc med variert trykk. 

Ja kom ut litt dritt så trodde det gjorde susen, meeen ble bare hakke være faktisk. Så tenkte å prøve å bare la den ligge i en bøtte med noe sterkt et døgn å se om det hjelper

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor lett det er å demontere dashen, men sjekk på YT. Mange videoer med folk som lager egne sirkulasjkonssystemer og bare sirkulerer det gjennom varmeregisteret en stund. Du får da en vaskeeffekt i tillegg.

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Er veldig trange kanaler i varmeregisteret

rust fra motorblokk, avleiringer slitasje i kjølesystemet blir samlet opp her, å det blir en helvettes gjørmegrøt 

kan være vrient å få gjennomgang om den først er tett. Spyle vann inn i begge retninger over lang tid kan løsne litt av det, men ofte blir det ett halvveis resultat 

Om du først tar deg bryet og arbeidet med å demontere dashbord og ta den ut, skift den ut med en ny. Blir veldig trist å måtte gjøre jobben to ganger 

Endret av MAtroxX
Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (7 timer siden):

Om du først tar deg bryet og arbeidet med å demontere dashbord og ta den ut, skift den ut med en ny. Blir veldig trist å måtte gjøre jobben to ganger 

Dette.
Jeg har både flushet og byttet register på mange biler, og selv om enkelte kan reddes anbefaler jeg alltid at det byttes med nytt. I verste fall kan de begynne å lekke etter at du får de ren, og så må jobben gjøres på ny.

Lenke til kommentar
dopus skrev (1 time siden):

Har du sjekket Termostaten da. Hvis denne ikke er lukket når bilen er kald så kan det ta mye lenger tid  å få varme i kjølevæsken som igjen avgir varme gjennom varmeveksleren i kupeen.

Hvis motortemperaturen er normal, er ikke termostaten problemet. :)
Men godt tips!

Endret av iknutis
Lenke til kommentar
22 hours ago, iknutis said:

Hvis motortemperaturen er normal, er ikke termostaten problemet. :)
Men godt tips!

Står ikke noe i trådstarters første post eller i noen av svarene, om motoren oppnår vanlig driftstemperatur, eller bruker ekstra lang tid på det, derav spørsmål angående teromstaten.

Blir motoren varm på normal tid så kan jo termostaten utelukkes som problem. Men det er jo veldig enkelt å funksjonsteste en thermostat. Det er jo bare å legge den i veldig varmt vann og se om den åpner seg.

Lenke til kommentar
dopus skrev (21 minutter siden):

Står ikke noe i trådstarters første post eller i noen av svarene, om motoren oppnår vanlig driftstemperatur,

Neida, du har rett i det. :) Men når jeg ser han skriver at han har laget til et opplegg for å sirkulere rensevæske i registeret, og er forberedt på å plukke registeret ut av dashen, da tenker jeg at han er oppegående nok til å sjekke at han faktisk har driftsvarm motor før han klager over manglende varmluft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man spyler et varmeregister så kommer det alltid litt guffe ut og du sier også at det sirkulerer begge veier. Alt høres normalt ut og definer tett.

Den mest relevante opplysningen du gir er at varmeapparatet fungerte dårligere etter at du hadde renset varmeregisteret. Og det skjer fordi varmeappartet kan være kranglete å lufte på disse bilene.

Når du har 2 kalde slanger inn så kommer det ikke noe varmluft ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...