Gå til innhold

USA slår ned spillbevaring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dette er helt på tryne. så om 100 år så vil ikke dagens spill eksistere lenger? folk kan jo tenke seg at da bare kjøper vi diskene og beholder de. men det er noe som heter diskrot. disker har bare en levetid på rundt 20-50 år
Lenke til kommentar
pcpc3 skrev (13 minutter siden):

dette er helt på tryne. så om 100 år så vil ikke dagens spill eksistere lenger? folk kan jo tenke seg at da bare kjøper vi diskene og beholder de. men det er noe som heter diskrot. disker har bare en levetid på rundt 20-50 år

De fleste av dagens spill og spillene vi har hatt mange av de siste årene vil jo ikke kunne oppbevares uannsett da ikke fungerer uten tilgangstjenester som Steam, og er ikke en gang regnet som kjøpers eiendom.

Eldre spill/disk spill er jo i stor grad tatt vare på av andre, finner haugevis av sider hvor man kan spille de via emulatorer - så man trenger vel ikke en amerikansk organisasjon for det. 





 

Endret av MrL
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rydhorn skrev (3 timer siden):

«en betydelig risiko for at bevarte spill ville brukes for underholdningsformål»

Dette er vel hele poenget?

Poenget er vel å bevare spillene, altså arkivere dem. Så man kan forske på dem og ikke la kulturen gå tapt.
For å sitere Indy "it belongs in a museum!".

Åndsverkslover som dette er menneskefiendtlig. Hadde slik tankegang rådet før i tiden så hadde verden vært et trist sted.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrL skrev (2 minutter siden):

De fleste av dagens spill og spillene vi har hatt mange av de siste årene vil jo ikke kunne oppbevares uannsett da ikke fungerer uten tilgangstjenester som Steam, og er ikke en gang regnet som kjøpers eiendom.

Det er vel det man ønsker å komme til livs, at utgivere/utviklere blir påbudt å inkludere løsninger så spillene kan bli spilt så de kan bli bevart for ettertiden, selv om servere etc. skrus av.

Det er ganske absurd, ingen ville ha tolerert at verkene til Mozart ville være tapt for alltid fordi det ikke var lov å kopiere notene. Men det er tydeligvis greit for spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wow, det er bare wow.

Dette her begynner å ligne et bilde av bokbrenning fra middelalderen. Spillutgiverkonglomeratet har altså null toleranse for gamle spill uansett formål. Noe slikt må egentlig avgjøres på et politisk nivå, vi kan ikke ha bare næringslivsaktører som fullstendig driter i det kulturelle og historiske ved spill. Korporative verdier (les lønnsomhet) som får overtak der de vil, er en formel for korporatokrati. Ser vi til slutt ingen respons fra amerikanske myndigheter, kan dere svaret selv.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 29.10.2024 den 3:39 PM):

Det er vel det man ønsker å komme til livs, at utgivere/utviklere blir påbudt å inkludere løsninger så spillene kan bli spilt så de kan bli bevart for ettertiden, selv om servere etc. skrus av.

Det er ganske absurd, ingen ville ha tolerert at verkene til Mozart ville være tapt for alltid fordi det ikke var lov å kopiere notene. Men det er tydeligvis greit for spill.

Det er synd, men programvaren er selskapenes eiendom så det må vel være opptil vært selskap selv å bestemme? 

Det er vel mange kulturskatter som i dag er i privat eie, inkludert malerier fra kjente kunsterne - jeg tviler på det er nok krav til at disse må bevares og deles med offentligheten (Men mulig jeg tar feil)

Endret av MrL
Lenke til kommentar
MrL skrev (4 minutter siden):

Det er vel mange kulturskatter som i dag er i privat eie, inkludert malerier fra kjente kunsterne - jeg tviler på det er nok krav til at disse må bevares og deles med offentligheten (Men mulig jeg tar feil)

Ikke helt det samme. Et maleri er en fysisk ting, så med mindre det blir ødelagt eller rotet bort, så kan mennesker se på det, selv om tilgangen kan være begrenset. Du må ikke ha tilgang på en server hvor rettighetshaver kan trekke tilbake tilgangen når som helst.
Hvis en spillserver tas ned så er det det, spillet er dødt og du kan ikke forvente å se det noensinne igjen.


 

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (20 minutter siden):

Ikke helt det samme. Et maleri er en fysisk ting, så med mindre det blir ødelagt eller rotet bort, så kan mennesker se på det, selv om tilgangen kan være begrenset. Du må ikke ha tilgang på en server hvor rettighetshaver kan trekke tilbake tilgangen når som helst.
Hvis en spillserver tas ned så er det det, spillet er dødt og du kan ikke forvente å se det noensinne igjen.


 

Ja, og det som beskyttes er vel eksemplarfremstilling, dvs tilgangen til å kunne lage nye eksemplarer av et verk (=kopiering og videreutviklingen basert på verket). Finnes ikke verket mer, blir det sånn sett vanskelig å lage kopier.

 

I henhold til norsk lov tror jeg dette betyr at når et verk "har falt i det fri", dvs opphavsperson eller dens etterkommere ikke lenger har rettigheter, kan man fritt lage kopier og benytte et verk. Eksempelvis kan man spille Mozart sine verker uten å betale hans etterkommere. Men tror ikke noen norsk lov hindrer en opphavsperson å ødelegge sitt verk.

Men i tillegg ville jeg tro at man i Norge kan argumentere for at også spill kan falle inn under pliktavleveringsloven?

Den gjelder jo for alt av bøker og film (også heldigitale) så hvorfor ikke spill?

Men meg bekjent har man ikke noen pliktavleveringslov i USA. (?)

Endret av KalleKanin
Litt fiksing av språk++
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (45 minutter siden):

Ref denne ser det ut som vi i Norge har hatt pliktavlevering for spill siden juni 2018:

https://spillkultur.no/artikkel-ein-kulturarv-pa-spel

(Men at det kanskje fortsatt er vanskelig å avlevere i praksis, noe som nok ikke blir enklere med bruk av Steam o.l.)

Ja, meg bekjent så finnes det ikke løsninger for å motta slikt materiale per i dag. Men veldig bra at spill nå er en del av pliktavleveringsloven. 

KalleKanin skrev (50 minutter siden):

Men tror ikke noen norsk lov hindrer en opphavsperson å ødelegge sitt verk.

Nei, det tror jeg ikke, så en maler bør kunne ødelegge alle sine malerier hvis hen ønsker det, men de kan ikke reise hjem til folk å ødelegge dem 😅

Ting blir mer komplisert når det er snakk om spill hvor penger har skiftet hender for å kunne spille spillet. Er det et off-line spill på et fysisk medium så eier man det til "evig tid", men krever det online så lever man på utgivers nåde. Du har betalt for det, men du eier det ikke og du kan miste tilgangen til det, som ødelegger ethvert forsøk å bevare spillet for ettertiden. 

Endret av Uderzo
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 29.10.2024 at 3:15 PM, pcpc3 said:

dette er helt på tryne. så om 100 år så vil ikke dagens spill eksistere lenger? folk kan jo tenke seg at da bare kjøper vi diskene og beholder de. men det er noe som heter diskrot. disker har bare en levetid på rundt 20-50 år

Mener du bitrot

Det er beskyttelse mot dette i datasystemer og filesystemer på servere/nas

Det er noe scrubbing av data som jobber med og finne og behandle dette.

Så om man hadde gått inn for skikkelig backup system til og bevare dette på, så er det løsning på bitrot også.

Lenke til kommentar
On 30.10.2024 at 5:29 PM, tsetsefluen said:

Det er vel penger som spillselskapene ikke vil miste. Nummer en er at det koster å lagre spill på servere. To er at hvis folk heller spiller gamle spill så vil inntjeningen på nye spill minske. Er faktisk et økonomisk perspektiv selskapene har 

Og de kan tilby disse gamle spillene som abbonementstjenester.

Lenke til kommentar
Nortonis skrev:
On 29.10.2024 at 3:15 PM, pcpc3 said:

dette er helt på tryne. så om 100 år så vil ikke dagens spill eksistere lenger? folk kan jo tenke seg at da bare kjøper vi diskene og beholder de. men det er noe som heter diskrot. disker har bare en levetid på rundt 20-50 år

Mener du bitrot

Det er beskyttelse mot dette i datasystemer og filesystemer på servere/nas

Det er noe scrubbing av data som jobber med og finne og behandle dette.

Så om man hadde gått inn for skikkelig backup system til og bevare dette på, så er det løsning på bitrot også.

Ikke bitrot han mener som kan ordnes med systemer som zfs o.l men discrot, som er et problem som oppstår i CDer osv pga kjemikaler over tid. Det er et problem når man skal arkivere gamle CDer og lignende. Det har blitt utviklet medier som skal kunne kontre slike ting, men det brukes mest til arkiv som et alternativ til tape feks til mindre mengder data, men det brukes ikke til masse produksjon. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Disc_rot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...